Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:59

Ze hebben hier zelf geen onderzoek naar gedaan het is eigen ervaring. Mijn dierenarts vond het verhaal dan ook niet plausibel en geeft aan je gewoon de aanbevolen hoeveelheid die DuoPenotti toont moet voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:09

dan denk ik dat ik nog een keer voor de vitalbix ga, die lust ze wel.
Vorige keer 2 zakken gekocht, maar nu misschien maar 1 doen en dan 850 gram per dag.
Ze weeg ruim 600 kg.
En dan zijn deze zakken niet ideaal omdat ze uit gaan van 500 kg gewicht per paard en daarop doseren zeg maar.

of reken ik dan toch heel fout voor preventief?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:01

DuoPenotti schreef:
https://www.florispharma.com/winkel/paa ... m-pellets/

iemand ervaring met deze brokjes en ook met de lage dosering?

Bij mij worden de brokjes super goed gegeten en mijn paarden zijn echt geen makkelijke eters. Maar ik geef wel de aanbevolen dosering voor vezels (de kleine ponys 250 gram, paarden 600 gram). Duur grapje maar het gaat er zo makkelijk in dat het mij wel waard is.

Ze hebben trouwens ook groot verpakkingen dus dat scheelt wel iets in de prijs per kilo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:48

@DP: Als je de zaadjes in de olie marineert en dan door de geweekte bietenpulp ofzo roert, eet die van jou het dan niet?

Die van mij wil ook niks wat slijmerig is, als ik ze zonder de bietenpulp voer, plakt alles aan zijn gebit en stopt hij na 100 gram en de rest van de week kan ik het schudden.

Maar dus eerst in de olie en net voor het voeren door geweekte bietenpulp heb ik vorige maand voor het eerst een volledige preventieve kuur erin gekregen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:38

Ik voer ze nu door net voor het voeren door de bietenpulp te doen.
Wat veranderd de olie dan?
Want de eerste happen gaan oké en dan laat ze het staan.

Ik kan het natuurlijk proberen. Daar niet van. :)
Maar het is niet dat ik ze zo gaf.
Heb ook zitten denken om het door SluesliMix te doen net voor het voeren. Dat lijkt dan misschien op de vitalbix?

Mijn ruin krijgt altijd genoeg. Slijm wat madam niet meer lust gooi ik bij hem op in de bak en gaat zo op ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 22:52

De olie zorgt ervoor dat het niet meteen slijmerig wordt.

Als ik de zaadjes gewoon door de pulp roer, wordt het slijmerig en daarna cement en laat die van mij het echt staan.

Ik gooi dus de hele dosis zaadjes in een voerbak en giet daar lijnzaadolie op (had ik hier in het topic als tip gelezen) en in een andere bak week ik een beetje pulp.
Ik roer er voor die van mij ook wat luzerne brok doorheen, omdat hij dat echt super lekker vindt.

En dan vlak voor het voeren roer ik het door elkaar.

En dus ineens 10 dagen lang steeds zijn eten op, mét psyllium er door, ipv op dag 1 een halve dosis, op dag 2 een kwart en op dag 3 niks meer van de psyllium erin krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:36

Aha het word minder snel slijmerig dan. Dan ga ik het proberen. Thanks

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:38

Komt het slijm dan wel los in de darmen of glijdt het er door de olie zo doorheen?

Duopenotti, volgens mij als je paard 600 kilo weegt en je geeft 600 gram vitalbix dan voer je 0,5% van het lichaamsgewicht, omdat de helft van vitalbix uit zaadjes bestaat. Wil je 1% geven, dan moet je 1200 gram voeren, want daar zit dan 600 gram zaadjes in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:41

Klopt. Was vorige keer ook 1200 aan het voeren. Meteen 2 zakken moeten kopen..

En daar ben ik ook niet gelukkig mee. Zit dan wellicht weinig suiker in. Maar altijd meer dan klein beetje bietenpulp en vitamine brok die ze nu krijgt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 13:52

Mag ik hier even inbreken. Hoe krijgen jullie het erin bij een moeilijke eter? Het was normaal gesproken al een gedoe om haar haar brok te laten eten. Slobber wil ze niet. (Standaard zak van Subli) Ze lust wel graag haar muesli. Kan het ook gemengd worden met muesli?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:02

Ja, mengen met muesli kan ook, maar de vraag is of ze het dan mee op wilt eten. Mijn grote vreet ze zo mee, mijn pony doet een uur met een bak muesli en heeft een soort van filtersysteem ala walvissen ofzo, want die houdt na een uur mutsen precies alle zaadjes netjes over in haar bak. Zo irritant :=

Nadeel is wel dat ze ook droog plakkerig kunnen worden. Hier had ik ze droog door het voer gedaan bij mijn grote;

Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 14:54

Ik doe de zaadjes in olie en gooi het dan gewoon door de fibermix heen. Dat is de enige manier waarop het kreng van mij het wil eten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:01

Welke olie is de gezondste voor een paard gevoelig voor teveel suikers?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:23

Olie is veilig.. zijn wel calorieën maar geen suikers.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:20

Dus wel een dikmaker... En alsnog goed om het zo min mogelijk te gebruiken bij een suikergevoelig paard. Zelf gebruik ik lijnzaadolie voor mijn paard met EMS. Ben nog wel benieuwd naar andere oliën.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:50

Zeker. Voor dikke paarden is elke extra calorie er eentje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:03

Olies zijn vetten, dus voor een suikergevoelig paard zou dat niets moeten triggeren, behalve dat dat ook paarden zijn die vaak te dik zijn en vetten dus wel weer een mooie dikmaker zijn.

De olie legt een laagje om het zaadje heen en omdat olie hydrofoob is, dus niet goed gaat met water, zal het minder plakkerig zijn dan wanneer je zaadjes in een slobber of droog voert. Namate het naar de darm reist verliest het die laag en zal het meer met water reageren waardoor het weer plakkerig wordt.

Ik geloof dat er qua olies nog wat issues kunnen zijn met omega 3,6,9 afhankelijk van de olie die je voert, maar daar zit je pas aan als je echt flinke hoeveelheden gaat voeren. De mijne vond lijnzaadolie wel altijd smakelijker dan zonnebloem. Ik bouwde zelf de zaadjes vaak nog enkele dagen op, zodat ze niet opeens op dag 1 een halve kilo in de slobber kreeg, en dan liet ik het wat langer doorlopen om toch tot die 7 dagen volle portie te komen. Had altijd wel het idee dat dat helpt in het gevoel van zo’n hap zaadjes erbij.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:44

Sorry dat ik ook zo binnen kom vallen :o
Mijn paard heeft bijna 2 maanden terug 2 dagen flinke zandkoliek gehad ivm zand eten door te weinig ruwvoer. Ze is een maand geleden verhuist en sindsdien gelukkig flink bijgetrokken, maar er komt nog steeds (teveel) zand uit de zandtesten (maar wel al veel minder dan op de vorige stal). Ze krijgt inmiddels al bijna 2 maanden pure psyllium, momenteel weer 500gr per dag (3 jarige KWPNer), eerder ook zo'n 3,5e week 1kg psyllium per dag gehad.
Nu raadde de DA laatst aan om er magnesiumsulfaat/bitterzout/epsomzout bij te geven en ik vroeg me eigenlijk af of er hier mensen zijn die dat gebruikt hebben, in welke hoeveelheden, hoe lang en, eigenlijk het belangrijkste, waar jullie dit bestellen. Zag wel Pit&Pit, maar die vond ik vrij duur voor 1,5kg, zeker ook omdat ik verwacht met 1,5kg maar een paar dagen te doen. Zou dus graag iets van een grootverpakking hebben :=

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/magne ... duct-specs
Is deze bijvoorbeeld ook oraal bruikbaar? Omdat het puur magnesiumsulfaat is lijkt me haast van wel, maar ik ken het verder niet zo goed dus wil graag zeker weten dat wat ik bestel, ook goed is :=
Of één van deze? https://www.laboratoriumdiscounter.nl/e ... grade.html ; https://voerwaarts-circulair.nl/product ... lfaat-25kg
Met de zoekfunctie kwam ik helaas niet heel veel bruikbaars tegen :o

Ik hoop binnenkort nog een keer een buikfoto te kunnen laten maken maar ivm droes op stal moet ik dit wrs nog een paar weken uitstellen... -O-

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:06

Wegens overlijden van mijn paard heb ik een onaangebroken zak van 25 kg vlozaad van Horseflex over. Mag weg voor 120 euro. Iemand hier er belang bij?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:35

Hoi,
Ik heb van Pavo de sand exit muesli gekocht. Het is voor mij alleen moeilijk om voor vijf dagen twee keer per dag langs te gaan om mijn bijrijd paard eten te geven.

Kan ik het uitsmeren? Als ik dan 1x per dag, tien dagen? En kan het veel kwaad als er een keer een dag tussenzit?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:04

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:23

Ja, het blijft bizar dat merken zulke dingen verkopen met toevoegingen die niet nodig zijn maar zorgen dat je nog meer zou moeten voeren als je je aan de juiste dosis wil houden maar daarnaast ook nog een veel te lage dosering adviseren.

Oke, vanuit het merk snap ik het. Levert geld op.

Volgende keer kan je beter gewoon alleen psyllium zaak kopen en dan meestal ook via een niet paarden winkel. Dat is goedkoper en zonder toevoegingen.

En je moet het wel elke dag geven. 2 keer per dag is niet perse nodig, 1 keer per dag volledige dosis kan ook. Maar dat is dus veel meer als wat zij adviseren en je moet het wel een week elke dag voeren eigenlijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:44

MyWishMax schreef:
Ja, het blijft bizar dat merken zulke dingen verkopen met toevoegingen die niet nodig zijn maar zorgen dat je nog meer zou moeten voeren als je je aan de juiste dosis wil houden maar daarnaast ook nog een veel te lage dosering adviseren.

Oke, vanuit het merk snap ik het. Levert geld op.

Volgende keer kan je beter gewoon alleen psyllium zaak kopen en dan meestal ook via een niet paarden winkel. Dat is goedkoper en zonder toevoegingen.

En je moet het wel elke dag geven. 2 keer per dag is niet perse nodig, 1 keer per dag volledige dosis kan ook. Maar dat is dus veel meer als wat zij adviseren en je moet het wel een week elke dag voeren eigenlijk.

Dat eet hij niet. Ook niet door slobber.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:54

Maar wat je nu gekocht hebt zitten andere dongen door. Ik kan niet vinden hoeveel % er psyllium er in zit, maar de dosis die zij aangeven is veel en veel te weinig. Dan gooi je werkelijk je geld weg. De reden dat ze het niet eten is juist omdat het plaksel wordt en dat moet het wel worden om zand mee te nemen.

Hoeveel je ervan moet geven is dus afhankelijk wat het % is maar voor pure is het 0,5 tot 1 gram per kilo. Dus voor 600 kilo al 300 tot 600 gram. En dat is preventief. Anders wordt het al 600 tot 1200 gram. Dus als dat van jou 50% psyllium heeft, maar waarschijnlijk is het lager, moet je dus al die 600 tot 1200 gram per dag voeren voor een week.

Je kan volgende keer dan ook kijken naar lijnzaad om zelf te koken. Dat schijnt ook te kunnen werken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 16:32

MyWishMax schreef:
Maar wat je nu gekocht hebt zitten andere dongen door. Ik kan niet vinden hoeveel % er psyllium er in zit, maar de dosis die zij aangeven is veel en veel te weinig. Dan gooi je werkelijk je geld weg. De reden dat ze het niet eten is juist omdat het plaksel wordt en dat moet het wel worden om zand mee te nemen.

Hoeveel je ervan moet geven is dus afhankelijk wat het % is maar voor pure is het 0,5 tot 1 gram per kilo. Dus voor 600 kilo al 300 tot 600 gram. En dat is preventief. Anders wordt het al 600 tot 1200 gram. Dus als dat van jou 50% psyllium heeft, maar waarschijnlijk is het lager, moet je dus al die 600 tot 1200 gram per dag voeren voor een week.

Je kan volgende keer dan ook kijken naar lijnzaad om zelf te koken. Dat schijnt ook te kunnen werken.

Ja snap ik. Maar als hij het niet eet, werkt het sowieso niet hè.