Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:54

ual_95 schreef:
Ik heb nu de active+ en de DC beide aangeschaft na de twee proefverpakkingen vorige week (die ze toen heel goed at!). Ik meng het nog met haar oude voer. Maar sinds deze week doet ze zo nu en dan heel vreemd met eten. Ze kauwt er langer op, maar dan ineens stopt ze een seconde of 20 met eten, gaat heel loom staan met haar hoofd een soort van gezakt, om vervolgens gewoon weer verder te eten. Het lijkt wel een soort error. Ik heb haar dit echt nog nooit zien doen. Herkent iemand dit?

Zou het slokdarmverstopping kunnen zijn?
[***] schudt dan wel een paar keer met zijn hoofd met gestrekte hals of probeert het weg te rollen, maar staat dan de rest van de tijd ook als een zombie, wil ook geen stap verzetten. Zijn hals houdt hij dan horizontaal en wat verkort.
Het klinkt in elk geval wel apart, zo'n reactie op voer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:02

Roos_M schreef:
100 euro voor 20 kg? :wow:

Ja, maar daar voer je 37,5 gram per 100 kg van, dus niet zo veel... Komt op hetzelfde bedrag neer als soortgelijk voer van Dodson&Horrell.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:03

Oeps, ging even fout.

xyzutu2 schreef:
Zou het slokdarmverstopping kunnen zijn?
Rio schudt dan wel een paar keer met zijn hoofd met gestrekte hals of probeert het weg te rollen, maar staat dan de rest van de tijd ook als een zombie, wil ook geen stap verzetten. Zijn hals houdt hij dan horizontaal en wat verkort.
Het klinkt in elk geval wel apart, zo'n reactie op voer.

Daar dacht ik ook al aan. Ze doet exact hetzelfde als Rio. Zou het van de Vitalbix kunnen komen? Heb haar het echt nog nooit zien doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:17

Ik heb in dit topic verschillende keren gelezen over paarden die slokdarmverstopping kregen van Vitalbix. Gezien [***]'s verleden met verstoppingen is dat ook de reden waarom ik het na het eerste (wel goed opgegeten) proefzakje Vitalbix toch niet aandurfde en over ben gegaan op Je Paard Gezond & Fit Balancer, die heeft veel kleinere brokjes.

Marvel

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:34

Ik vind dit al hele kleine brokjes, dacht zelf dat het bij kleiner juist eerder een verstopping zou veroorzaken. Want op groter moet beter gekauwd worden. Verkeerd beredeneerd :+

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:55

Ik denk niet dat ik het vertrouw.. Nu ben ik erbij omdat ze het met 24/7 weidegang na het rijden krijgt, maar als ze straks op stal staat, ben ik er niet altijd bij. Balen zeg.

Iemand eventueel interesse in een bijna geheel volle zak DC én Active+?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:56

Ik denk dat ik eens over stap op Marstall Force, eens zien hoe ze het daar op doen.
Terug kan altijd nog :Y)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:57

ual_95 schreef:
Ik denk niet dat ik het vertrouw.. Nu ben ik erbij omdat ze het met 24/7 weidegang na het rijden krijgt, maar als ze straks op stal staat, ben ik er niet altijd bij. Balen zeg.

Maar hoe staat je paard er nu bij? Wel weer opgeknapt voor je wegging?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:05

Ja, ik heb uiteraard wel gecheckt of alles oké was. Heb haar gewoon weer op de wei gezet waarna ze weer begon te grazen. Ik twijfel wel erg, het voer leek me ideaal. Ik voerde voorheen Pavo Sportsfit, maar voor de volle vitaminen moet ik daar 1.5 kilo van voeren. Dat i.c.m. een volle wei is één groot bolletje pretvet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:12

Gelukkig Ual! Ik gaf het hiervoor normaal, maar omdat er poeder door heen gaan geef ik het in slobber variant. Met pulp en mash. Maar dat betekent wel dat hij het niet elke dag kan krijgen omdat ik er niet elke dag ben.. maar goed, dan kan slokdarmverstopping ook niet voorkomen.
De behaalde resultaten bij mijn paard zijn zo goed, dat ik er ook niet vanaf zou willen stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:29

Jotoma schreef:
Ik vind dit al hele kleine brokjes, dacht zelf dat het bij kleiner juist eerder een verstopping zou veroorzaken. Want op groter moet beter gekauwd worden. Verkeerd beredeneerd :+

Het probleem is dat als een brokje groot genoeg is en het ook nog zwelt als het in aanraking komt met speeksel het de keel kan blokkeren, net zoals bij grasbrok wel gebeurt. De grasbrok die ik ken en waar dit mee gebeurde hadden net zulke kleine brokjes helaas, maar die zwellen gewoon enorm op als ze vochtig worden.
Kleinere brokjes kunnen dat niet, tenzij ze samen 1 grote prop vormen, maar dat gebeurt niet zo vaak (tenzij de brokjes erg kleverig zijn en tegelijk met hooi worden gegeven, is hier een keertje gebeurd).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:43

Ik kijk het nog even aan, ik wil eigenlijk ook niet continue van voer wisselen. Moeilijk moeilijk. Ze gaat niet echt schudden met haar hoofd ofzo, en er komt ook niks uit haar neus. Ze lijkt gewoon echt even van de wereld. Als het nog een keer gebeurt film ik het wel even. Misschien eet ze het toch wat te gulzig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:45

Die van mij had t op healthy herbs. Kan me niet herinneren of t klein en kleverig was van te voren. Maar in combinatie met speeksel werd t erg kleverig. Er schoten toen hele brokken/knikkers uit zn neus. Drama.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:51

IngridM schreef:
Cambiar; ik ben gestopt met DC omdat de drager luzerne is. Mogelijk had pony daar jeuk van. Dus over op VS200 waar geen luzerne in zit. Dit geef ik nu paar maanden maar jeuk is niet minder helaas. Toch doet hij het beter op deze VS200 dus zolang pony het eet blijf ik dat geven.

Ik geef het met Agrobs Alpengrün müsli. Ook luzernevrij. Zelfs zijn snoepjes zijn luzernevrij haha.

Ok thx, ik denk niet dat ze van luzerne alleen gaan schuren, zit minder suiker in dan doorsnee weidegras...
De alpengrün muesli wil ik ook weer gaan geven ivm de kruiden.
Ik denk niet dat er ook maar 1 supplement schuren verlicht...nog niet tegen gekomen alleszins. Belangrijk is suikers vermijden en afvalstoffen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:05

frisian_love schreef:
Mijn inmiddels 17 jarige Fries had precies hetzelfde probleem met de bovenlijn en puntbillen.
Na overstap op Active + inmiddels de bovenlijn weer mooi gevuld en weer ronde billen *\o/*

Mijn veulen, jaarling hengstje, kreeg ook plots schrale bovenlijn en voelde zijn ribben. Ook zag ik hem niet zoveel meer spelen met zijn maatje.
In 1 week tijd heb ik dat opgelost zonder allerlei poeders.
1. Ontwormen (was nochtans in april ontwormd geweest)
2. Heel goed, duur hooi, veel soorten grassen, natuurlijk en daarvan echt a volonté gegeven, apart van de rest.
3. Extra portie bietenpulp, esparcette, geextrudeerd lijnzaad in papje geweekt en hij is echt enorm opgeknapt.
Eiwitten moeten uit goed ruwvoer komen, niet uit een brokje of poeder...
Wél ben ik van mening, dat als gras in waarde verminderd, je aanvulling vit/mineralen op je hooi moet geven. Zeker jaarlingen. Ook extra kruiden vind ik een must in de winter.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-09-17 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:16

Er zijn zeer veel paarden die niet zo geweldig op luzerne reageren dus het was voor mij een goed idee om dat eens te proberen of het mogelijk daaraan lag.

Maar weer terug naar Vitalbix hier :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:33

ual_95 schreef:
Ik kijk het nog even aan, ik wil eigenlijk ook niet continue van voer wisselen. Moeilijk moeilijk. Ze gaat niet echt schudden met haar hoofd ofzo, en er komt ook niks uit haar neus. Ze lijkt gewoon echt even van de wereld. Als het nog een keer gebeurt film ik het wel even. Misschien eet ze het toch wat te gulzig.

[***] heeft denk ik 5x slokdarmverstopping gehad, maar bij hem is het nog nooit uit de neus gekomen. Hij schudt een paar keer, probeert te rollen en gaat dan in de zombie-stand. ;)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:46

xyzutu2 schreef:
ual_95 schreef:

Rio heeft denk ik 5x slokdarmverstopping gehad, maar bij hem is het nog nooit uit de neus gekomen. Hij schudt een paar keer, probeert te rollen en gaat dan in de zombie-stand. ;)

Ik heb mijn keuze ook wel gemaakt denk ik. Die van mij heeft het dus waarschijnlijk 2x in 4 dagen gehad, en dat vind ik toch best wel veel. Nu zit ik sowieso nog in de overgangsfase, dus ik meng het nog met mijn oude voer (en kan dus ook wat makkelijker terug). Als ze daar al die verstopping van krijgt, wil ik eigenlijk niet weten hoe het zit als ik er vol op over ga.

Blijft lastig hè, dat voer. Ik wil eigenlijk wat meer vitaminen, maar mijn paard geeft duidelijk aan dat het oude voer toch beter is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:54

IngridM schreef:
Er zijn zeer veel paarden die niet zo geweldig op luzerne reageren dus het was voor mij een goed idee om dat eens te proberen of het mogelijk daaraan lag.

Maar weer terug naar Vitalbix hier :-)

Mijne gaat ook zeer slecht op lucerne. Maakt niet uit welke vorm of welk merk. Van de vitalbix schuurt hij ook niet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:03

Jotoma; dus losse lucerne wel bedoel je?

Kan ook heel goed dat mijn pony daar niet de jeuk van had maar ik vond het wel de moeite van het proberen waard. En hij doet het nu toevallig veel beter op de VS200 dus daar blijft hij nu op zolang hij het wil eten.

Ik zie nu mijn woorden "terug naar de vitalbix hier" Ik bedoelde hier als in "het topic". Niet mijn pony :-) die blijft op de VS200:-)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:05

Ow whaha ik dacht dat je weer terug ging naar Vitalbix.
Klopt, op losse lucerne of luzernebrok krijgt hij gelijk jeuk. Maar van vitalbix niet.
Bij mijn paard denk ik wel dat het een algemeen eiwit-ding is. Die reageert ook heftig op gras of wheypoeder.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:07

Dacht eerst dat het jeuken op de lucerne tusssen mijn oren zat. Maar lees steeds meer erover... :x

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:17

Kan heel goed hoor Stamper.

Jotoma: ik las het zelf terug en dacht "dit schept verwarring" :-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 07:55

ual_95 schreef:

Ik heb hier met de jonge paarden (en omdat ze in kudde lopen allemaal gewoon als een zot op hun potjes vliegen) en al zoveel keren slokdarmverstopping gehad (vorig jaar zelfs gewoon keertje verstopping gehad door veel te gulzig hooi eten ook), dat ik nu alles in een prakje geef. Waarom zou de vitalbix niet even geweekt kunnen worden? Dan heb je dat probleem niet meer...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:00

Cambiar schreef:
ual_95 schreef:

Ik heb hier met de jonge paarden (en omdat ze in kudde lopen allemaal gewoon als een zot op hun potjes vliegen) en al zoveel keren slokdarmverstopping gehad (vorig jaar zelfs gewoon keertje verstopping gehad door veel te gulzig hooi eten ook), dat ik nu alles in een prakje geef. Waarom zou de vitalbix niet even geweekt kunnen worden? Dan heb je dat probleem niet meer...

Ik vind het persoonlijk een beetje duur voer om het eerst te moeten weken, of het nou veel werk is of niet. Ten tweede heb ik dit echt nog nóóit gehad bij mijn merrie; als ze het nou vaker deed oké, maar dit is wel typisch en loop dus liever geen risico. Ten derde zit ik nu nog in die overgangsfase, waardoor ik nog makkelijk terug kan naar mijn oude voer. Ach, voor het ene paard werkt het en voor het andere niet. Daarbij lees ik dat het vaker voorkomt.