Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:15

Ja ik....sinds een maand voer ik iets anders maar hij word echt weer vrolijk en heeft veel meer energie en minder jeuk!

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:01

Ik niet, mijn paarden eten het heel graag, zijn vrolijk, zien er uitstekend uit en qua training gaat het ook goed. Ze letten goed op en werken graag voor en met me.
Heel verschillend dus hoe elk paard er op reageert.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:41

Nee ik herken het niet, hier juist geen chagrijn :)
Eten heeft ze het hier altijd goed gedaan. Dat sommige minder graag eten komt denk ik door het feit dat er geen melasse inzit en laag in suikers

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:49

Hier ook niet.

Wat mij wel opvalt, metazoa blijft zwijgen over de verhoudingen in het voer..! Alsof ze lastige vragen blijven ontwijken.. Ik MOET morgen nieuw voer hebben, dan is het op. Ik ben er nog steeds niet over uit..

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:14

No_No schreef:
Hier ook niet.

Wat mij wel opvalt, metazoa blijft zwijgen over de verhoudingen in het voer..! Alsof ze lastige vragen blijven ontwijken.. Ik MOET morgen nieuw voer hebben, dan is het op. Ik ben er nog steeds niet over uit..

Inderdaad erg vervelend ik heb ook nog steeds geen goed antwoord gekregen op mijn vraag.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:04

Ik lees hier graag even mee. Voer een van mijn paarden sinds een paar maanden Metazoa. Paard is sindsdien erg fijn te rijden! Loopt actiever en los in zijn lijf, maar fijn relaxt in zijn hoofd! Ziet er goed uit ook, alleen vind ik hem wel in zijn bespiering wat afnemen. Paard is flink actief in de sport (dressuur, springen en crossen). Ik twijfel daardoor toch of ik hem niet meer moet bijvoeren.
Herkent iemand dit?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:15

No_No schreef:
Hier ook niet.

Er is genoeg betrouwbaar voer te koop, waar de verhoudingen wel van bekend zijn en waar je wel netjes te woord wordt gestaan. Marstall heeft een hele uitgebreide lijn, goed, schoon voer met een intussen jarenlange staat van dienst! Een "modevoer" als Metazoa en aanverwanten zullen het daar nooit bij redden, die spelen alleen maar in op de huidige vraag naar "natuurlijk" voeren om daar een leuke duit aan te verdienen; probleem is alleen dat het niks met natuurlijk voeren te maken heeft, geen enkele brokvorm is natuurlijk voeren al helemaal niet als ze geen duidelijkheid geven over de verhoudingen!
Voor een paard wat flink actief is met afnemende spiermassa lijkt me de conclusie duidelijk! Ander voer gaan geven wat beter aansluit bij de prestaties en behoefte van het paard.

Onze paarden doen het al jaren uitermate goed op goed hooi, lucerne en gemengd graan met Marstall Force als toevoeging. Ze krijgen er nu ook de Marstall Wiesencobs bij en zijn fit, energiek en glimmen als spiegels; daar kan geen Metazoa tegen op!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:02

No_No schreef:
Hier ook niet.

Is balancer (jepaardgezondenfit), de victorious brokjes (purepaardenvoeding) of de vitalbix niet wat? :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:17

Nou over geen antwoord krijgen gesproken: 2 weken geleden je paard gezond en fit gemaild maar nog steeds geen antwoord. En daar irriteer ik me dan zo aan dat ik wel wat anders koop.....

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:00

Wat voeren jullie dan van marstall? Marstall force? Dat lijkt mij het meeste op een vitamine brokje

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:06

Een paard wat zwaar in training staat zou ik niet alleen op ruwvoer en metazoa zetten.

Ik zal een kijken waar ik marstall kan krijgen. Of is dat alleen te bestellen?

* niet goed gelezen tekst weggehaald :o *

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:49

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:58

Ik heb vannacht gedroomd dat mijn voerton met Metazoa op was en ik dringend moest beslissen welk voer ik moest kopen, alleen jammer dat mijn droom me vervolgens niet vertelde welk voer dat dan moest worden...

Ik twijfel ook om over te stappen op de Marstall Force, is zelfs nòg goedkoper dan Metazoa dus voor de prijs hoef ik het niet te laten. Ik ken mijn paard alleen maar op Metazoa en heb veranderingen in het karakter dus niet meegemaakt en heb ook geen directe reden om ermee te stoppen, maar misschien kan ze meer halen uit ander voer.

ElCid, jij voert dus nog wel luzerne en graan bij naast de Force, heb je het ook zonder die toevoegingen gevoerd? Ben benieuwd of de Force precies hetzelfde kan worden gevoerd als de Metazoa, dus enkel alleen ter aanvulling van het ruwvoer. Om welke reden heb jij luzerne en graan hieraan toegevoegd en welke koop jij dan? Bijvoorbeeld de luzerne van Hartog is super goedkoop en er zijn best wat stalgenootjes die dat voeren, maar Metazoa heeft volgens mij de Hartog luzerne wel eens genoemd als slechte luzerne, doordat er zoveel is toegevoegd. Er zijn zoveel soorten...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:00

Chouchou; ja dat kan, is net als metazoa "gewoon" een vitaminebrokje

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:08

Ik lees net jouw (IngridM) berichten terug om te kijken of jij ook ervaringen had met de Force, zie helaas geen goede ervaring, maar dat ligt gelukkig aan de smaak en niet aan de werking van het voer, mijn paard eet redelijk makkelijk geloof ik. Maar toen zag ik dat je begon over het magnesium, en daar had ik nog wel vragen over.

Volgens voervergelijk bevat de Force 3,5 gram magnesium per kilo Force, waar je maar heel weinig van voert. Voervergelijk geeft als toelichting bij magnesium dat een paard wel 11,7 gram magnesium per dag nodig heeft uit het hele rantsoen. Zit er dan zoveel magnesium in hooi? Want met dat kleine beetje Force zou je dan structureel tegen een tekort aan lopen? De Metazoa daarentegen bevat wel 20 gram magnesium per kilo voer, daar voer ik altijd 500 gram van, dus zit ik met alleen de Metazoa al bijna aan de minimum behoefte. Maar hoe zit dit dan met deze verhouding van Force?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:54

Hoede vraag, daar zat ik ook al mee in mijn hoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:41

Chouchou schreef:
Ik lees net jouw (IngridM) berichten terug om te kijken of jij ook ervaringen had met de Force, zie helaas geen goede ervaring, maar dat ligt gelukkig aan de smaak en niet aan de werking van het voer, mijn paard eet redelijk makkelijk geloof ik. Maar toen zag ik dat je begon over het magnesium, en daar had ik nog wel vragen over.

Volgens voervergelijk bevat de Force 3,5 gram magnesium per kilo Force, waar je maar heel weinig van voert. Voervergelijk geeft als toelichting bij magnesium dat een paard wel 11,7 gram magnesium per dag nodig heeft uit het hele rantsoen. Zit er dan zoveel magnesium in hooi? Want met dat kleine beetje Force zou je dan structureel tegen een tekort aan lopen? De Metazoa daarentegen bevat wel 20 gram magnesium per kilo voer, daar voer ik altijd 500 gram van, dus zit ik met alleen de Metazoa al bijna aan de minimum behoefte. Maar hoe zit dit dan met deze verhouding van Force?

Er zit 3,5 % magnesium in. Dus in een kilo zit 35 gram, toch? :+ http://www.marstall.nl/pdf/marstall_force.pdf.
Dus voer je 80 gram Force, dan is dat 2.8 gram magnesium. In hooi zit 1,5 gram magnesium de kilo. Dat betekent dat je dan naast die 80 gram force nog zo'n 6 kilo hooi moet voeren om aan 11.7 gram te komen. Ik denk dat iedere verstandige paardenbezitter meer dan 6 kilo hooi / ruwvoer voert op een dag. ;)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:07

Oh wat raar, voervergelijk zegt 3,5 gram per kilo, maar ik geloof natuurlijk eerder wat ze zelf zeggen dat erin zin :) Als 1000 gram Force 3,5% bestaat uit magnesium, lijkt me dat inderdaad 35 gram per 1000 gram. Ik kan alleen totaal geen Duits dus ik weet niet helemaal wat er allemaal staat daar, als ik die procenten bij elkaar optel kom ik ook niet op 100% uit dus ik weet ook niet hoeveel procent het nou is van wat.

Verder voeren wij onbeperkt hooi, geen idee hoeveel kilo, maar zeker meer dan 6 ja :j Daarnaast vind ik dat mijn paard best matig tot zwaar werk verricht, dus ik zat ook al te denken aan richting de 100-120 gram te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:46

Als je de procenten bij elkaar optelt en je blijft onder de 100, dan zitten er waarschijnlijk een of meerdere bestanddelen in dat niet in het lijstje genoemd worden. Tel je ze op en kom je over de 100, dan........is het raar :D . Tenzij er subingredienten genoemd worden natuurlijk. Bijvoorbeeld "7,6% ruw eiwit, waarvan 4,9% verteerbaar eiwit". Dan moet je niet optellen.

Wat vind je trouwens van de calcium-fosfor verhouding van Metazoa?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:45

Die is hartstikke scheef natuurlijk. Dat wist ik al wel, maar ik vond de verklaring van Metazoa wel logisch klinken: dat het ruwvoer van nature ook scheef is (maar dan de andere kant op) en het zo weer wordt rechtgetrokken. Maar ik las net even jouw berichten in dit topic en zag al een bericht dat dit onderuit haalde :)

Hoe bevalt de Force jou zelf? Voer je nog meer bij? Ik ben erg benieuwd of de Force gewoon genoeg is en waarom sommige mensen nog wel meer toevoegen, zoals ElCid doet. Wat ik wel raar blijf vinden, is dat er in Metazoa meer magnesium zit dan in de Force, maar juist bij Metazoa een tekort ontstaat. Maar dit komt dus puur door de calcium/fosfor verhouding?

Die bezorgdienst van hierboven komt al volgende week dinsdag op mijn route, dus moet maar even snel beslissen of ik eens een emmertje probeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:43

Ik voer geen krachtvoer bij. Nouja...een handje Natures Best omdat ze voor dat kleine beetje Force niet uit de wei willen komen. En een hand luzerne voor het kauwen.
Als er meer uithoudingsvermogen nodig is, ga ik dat waarschijnlijk in de vorm van olie doen. http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Metazoa heeft het voer een tijdje geleden aangepast en meer magnesium toegevoegd. In de oude samenstelling zat heel veel calcium in verhouding tot de magnesium. Misschien komt het daardoor dat er tekorten zijn ontstaan? Het kan ook met het ruwvoer te maken hebben.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:26

Als de hoeveelheid calcium te hoog is kun je de hoeveelheid magnesium ophogen wat je wilt, maar dat gaat geen effect hebben.
Calcium verdringt de opname van magnesium, dus je moet de hoeveelheid calcium omlaag brengen wil je een tekort aan magnesium oplossen of voorkomen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:42

Maar hoe kan het dan dat de calcium altijd hoger is dan de magnesium? Ongeacht het merk. Of begrijp ik het nou verkeerd?

Volgens mij heeft metazoa wel het langste topic van alle supplementen op bokt :o

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:46

Misschien omdat er teveel onduidelijk is haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:50

Hebben ze toch een primeur ergens mee O:)