Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:11

Ik doe het niet makkelijk voor. Het inpakken is iets van de laatste jaren en wordt teveel geaccepteerd, terwijl het gewoon echt 9,5 van de 10x heel slecht spul is. Mensen die zeggen dat hun paard het goed doet, kunnen niet naar binnen kijken. Het met zijn allen accepteren, vanwege de problemen om goed hooi te winnen is geen oplossing.

Ik geef het alleen als voorbeeld. Dat wil dus zeggen dat mensen beweren dat je na 4 of 5 dagen bijna droog spul kan inpakken en er dan niks meer gebeurd. Daarop is het een makkelijk en kort vergelijk dat nattigheid altijd blijft werken. Huid is anders ja.
Ik kan ook zeggen, ga maar eens nat in je auto zitten, beslaat de boel ook. Is niet hetzelfde, maar mensen snappen wel beter wat een beetje vocht al kan doen. Dus ook bij voordroog wat bijv 80% droog is en dus vooral nog 20% nat.

Paarden die het slecht doen op hooi is vervelend, maar het is niet oke. Mensen voeren gewoon heel erg slecht. Hooi,voordroog,kuil is vrijwel altijd van raaigras. Hoeveel boeren doen regelmatig bodem onderzoek? Hoeveel maaien op het juiste moment? Dus wat goed is voor de paarden en niet het makkelijkste en financieel voordeligste.

Gras zoals het hier op de weides staat is ook slecht en niet veelzijdig genoeg. Moet je niet het gras of het hooi de schuld gaan geven.

Maar het verkoopt en mensen leggen flink bij voor hardvoer. Ik zie erg veel paarden en hoor veel onzin. Daarbij zie je ook heeeeeel veel problemen, maar mensen zijn stronteigenwijs en soms kunnen ze niet anders door waar ze staan.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:17

Alsof er voor het inpakken niet vaak ontzettend beroerd hooi was omdat het te vroeg van het land werd gehaald of juist natregende en daardoor amper nog voedingswaarde had. Beide heeft zijn voor en na.

Dat er slecht ruwvoermanagement is ben ik met je eens. Ik zie ontzettend veel ruwvoeranalyses met (te) weinig eiwit en (te) veel suiker en afwijkende mineralengehaltes..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:19

Kuil bij ons is bijna hooi, de paarden bij ons zijn allemaal gezond. Weinig koliek, geen problemen, er zijn een aantal topsporters bij onder de paarden. Die presteren vrijwel allemaal op goede kwaliteit kuil en 2 kilo basisbrok.....
Een mening hebben is prima, maar zodra je dat als waarheid aan mensen op probeert te dringen krijg ik er een beetje een naar gevoel bij....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:30

Dat doe ik niet, je moet goed lezen. Ik kom bij mensen en hoor wat ze hun paard voeren. Ze beweren vaak dat hun paard het goed doet op rotzooi. Ga je doorvragen hebben de paarden wel een ditje of datje.

Goed ruwvoer is echt een groot probleem en er is geen kant en klare oplossing met ons klimaat. Dat snapt iedereen.

Maar de commerciele voeren springen er wel aardig op in en mensen accepteren het. Ze hebben geen analyses, maar kopen wel wat de buurman geeft.

Een paard dat flink aan het werk wordt gezet kan in mijn ogen meer verwerken/verbranden dan het paard dat 4xpw een rondje gereden wordt.

Het is ook niet MIJN waarheid, maar inmiddels al op zeer grote schaal bekend dat verpakken niet goed is voor paarden. Hoe droger, hoe beter, maar niet verpakken is nog beter. Bijna droog verpakken vind ik zonde. Maar mensen kiezen voor buiten opslag en meer stallen in de schuur.

Ik kijk niet alleen naar de voedingswaarde en of iets zuur is. Maar ook de structuur. Mensen gaan er totaal aan voorbij dat de darmen structuur nodig hebben. Ik zou daarom ook goed voordroog kiezen boven slecht hooi, je moet wat.

Als je zelf mooi spul hebt is het makkelijk kletsen, maar je moet echt kijken bij het meerendeel waar het gewoon slecht is. Dus niet mooi droog( zuur ) weinig structuur, paarden krijgen te weinig, staan lang zonder, omdat het erg ''vet'' is, missende vitamines en mineralen etc.

Daar bovenop voeren mensen dus ook allerlei moderne biksen en muesli's zonder dat ze enig idee hebben wat er binnen komt via het ruwvoer, of het paard enog tekort of overschot heeft etc.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:41

Helemaal met je eens. Wij hebben de luxe dat we hooi van eigen land hebben. Ingezaaid met paardengrassen, we maaien pas als het uitgebloeid is (of zo goed als, we blijven afhankelijk van het weer), dus mooi grofstengelig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:56

Tja,ik vind hier verkondigen dat kuil/voordroog met wat kilo's biks prima is ook heel slecht. Gevaarlijk zelfs. Een sportpaard blijft gewoon een paard en mien van op de hoek denkt met 1 wedstrijd ook een sportpaard te hebben.
Dat paarden die echt werken meer nodig hebben ben ik het mee eens,maar dan ken ik alleenensen die kwaliteit bijvoeren en niet klakkeloos of goedkoopste.
Niemand heeft rontgen ogen. En tot nu hoor ik een hoop problemen die men oplost met poedertjes etc.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:46

Goed hooi is in Nederland bijna niet meer te vinden, bijna alles is koeiengras met enorme hoeveelheden eiwit en fructaan, bergen kunst en gewone mest en veel wordt te vroeg gemaaid waardoor er nauwelijks vezels inzitten. Door die grote hoeveelheden eiwit droogt dat hooi erg slecht, dat blijft vochtig en vettig aanvoelen al ligt het 2 weken bij 40 graden. Doordat het zo slecht droogt wordt het maar ingepakt, dan merkt niemand het verschil. Goed paardenhooi is in Nederland nauwelijks te krijgen, het is bijna allemaal productie gras.

Wij zitten hier middenin "koeienland" en zien dus hoe hier "hooi" en kuil worden gemaakt. Er wordt ca. 4 tot 5 x per jaar gemaaid, net zo vaak gaat er mest, kunstmest en soms een anti- onkruid middel overheen. Vaak beginnen de boeren hier al in april! te maaien, dan is het gras net 10 cm hoog.........De koeienkuil "droogt" gemiddeld 1 dag, de voordroog gemiddeld 3 tot 5 dagen, hooi ligt langer maar door al dat eiwit wordt het vaak niet goed droog met als gevolg schimmel en stof. Goed paardenhooi is een vak apart en een apart grasmengsel ( zonder raaigras, wat men dus tegenwoordig bijna overal ziet!).
Het hooi wat ik hierboven omschrijf wordt zonder enig probleem als "paardenhooi" verkocht en is, ook zonder folie, dat dus niet!

Paardenhooi moet pas laat gemaaid worden, liefst va. juni, omdat de stengels dan gaan bloeien en uitbloeien en vezels leveren en veel minder eiwit en fructaan. Dat hooi droogt snel en omdat het pas laat gemaaid wordt is er minder kans op regen........Wij kopen daarom, noodgedwongen, ons hooi uit Duitsland, daar wordt pas laat gemaaid en dan heb je dus kurkdroog, grofstengelig hooi.

Ik heb wel eens mooi "voordroog" gezien, dat had dus 7 dagen gedroogd, was van lang en grofstengelig gras en had structuur; dat kan je ook uit het pas halen en laten opdrogen als het nog wat vochtig is en dan was het eigenlijk gewoon grof hooi.
Overigens is de meeste kuil en voordroog niet alleen slecht voor de darmen en algehele gezondheid maar kan het ook gebitsproblemen veroorzaken omdat het vrij zacht is en gemakkelijk tussen kleine openingen tussen de kiezen gaat zitten, waar het gaat rotten met alle gevolgen van dien. Alleen al het feit dat er "balancers" verkocht moeten worden voor paarden die kuil/ voordroog krijgen zegt meer dan genoeg. Bij goed voer heb je geen balancers of andere poedertjes nodig.

Ik ben geen fan van PAVO maar die beiden tegenwoordig gecertificeerd hooi aan, omdat de ruwvoer kwaliteit in Nederland zo belazerd is. Jammer genoeg kan je het alleen maar bestellen als je ook krachtvoer bij ze afneemt............http://www.pavo.nl/producten/pavo-ruwvo ... ceerd-hooi

Wij hebben het een paar keer geprobeerd met ogenschijnlijk goed voordroog, maar doen het nooit meer; schimmels , stank, te zacht, paarden die er ziek van werden, etc. Want ook als je de schimmels niet ziet, zitten ze er vaak wel. Ik ken stallen waar bij de geopende voordroog balen de zichtbare schimmel verwijderd wordt en de rest gewoon gevoerd........In droog hooi ruik je het als er schimmel in zit en zie je het omdat als je schudt er een wit poeder rond stuift.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:54

superpony schreef:
Tja,ik vind hier verkondigen dat kuil/voordroog met wat kilo's biks prima is ook heel slecht. Gevaarlijk zelfs. Een sportpaard blijft gewoon een paard en mien van op de hoek denkt met 1 wedstrijd ook een sportpaard te hebben.
Dat paarden die echt werken meer nodig hebben ben ik het mee eens,maar dan ken ik alleenensen die kwaliteit bijvoeren en niet klakkeloos of goedkoopste.
Niemand heeft rontgen ogen. En tot nu hoor ik een hoop problemen die men oplost met poedertjes etc.

Ik heb het over sportpaarden die internationale menwedstrijden lopen, niet een paard wat 1x in de maand een B proefje loopt. Maar goed, als jij iedereen die een andere mening heeft dan jij als randdebiel weg zet is het geen discussiëren....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:57

Elcid, of het Pavo hooi via je verkooppunt bestellen ;)
Voor paarden is er juist een tendens dat veel mensen onbemest hooi wil dus eiwit wordt steeds lager (inmiddels vaak al te laag) en suiker bij op verkeerd moment maaien te hoog. 5% eiwit en 17-20% suiker is helaas geen uitzondering meer.

Arm ruwvoer is voor paarden die weinig tot niets doen niet snel een probleem, maar voor sportpaarden, jonge paarden in de groei en fokmerries te schraal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:33

Bemesten van het land is wel degelijk belangrijk. Aangezien anders het raaigras en ander onkruid heel snel de overhand neemt, en je meer suikers dan eiwitten krijgt. Inderdaad wel pas maaien vanaf juni. Maar het verhaal dat het dan prima kan drogen omdat er minder neerslag is, klopt dan helaas weer niet.
Wij halen maar 1 of 2 keer hooi per jaar van ons land, maar bemesten dus wel degelijk. Anders kan je ieder jaar je land wel opnieuw gaan inzaaien met paardengraszaad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:19

Bemesten is van belang, zeker, maar niet op de manier waarop de boeren hier het doen.......dat loopt echt de spuigaten uit ;) . 4 tot 5 x per jaar drijfmest, 4 tot 5 x per jaar kunstmest en de rest...........
Als je pech hebt dan regent het in juni ( en juli en augustus......) maar de kans op droog weer is natuurlijk groter dan in april en door de hogere temperatuur is de kans op goed drogen groter dan eind maart/ begin april ( als er hier dus al volop gemaaid wordt t/m eind oktober/ begin november aan toe!).

Djilna; wij hebben prima Duits hooi maar het "PAVO" hooi wordt alleen geleverd i.c.m. 250 kg krachtvoer en zaagsel..........ik zou niet weten wat ik met al dat krachtvoer zou moeten doen :o , in ieder geval niet aan mijn paarden geven!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:43

Djilna schreef:
Elcid, of het Pavo hooi via je verkooppunt bestellen ;)
Voor paarden is er juist een tendens dat veel mensen onbemest hooi wil dus eiwit wordt steeds lager (inmiddels vaak al te laag) en suiker bij op verkeerd moment maaien te hoog. 5% eiwit en 17-20% suiker is helaas geen uitzondering meer.

Arm ruwvoer is voor paarden die weinig tot niets doen niet snel een probleem, maar voor sportpaarden, jonge paarden in de groei en fokmerries te schraal.

Het is trouwens jou werkgever die fanatiek reclame maakt dat hooi eiwitarm moet zijn, zie de reclame filmpjes op internet....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:42

Als je me een link wil sturen graag, ik weet alleen de versies waar juist aangegeven wordt dat je (tegenwoordig) moet oppassen voor een tekort. Maar mijn werkgever bestaat langer dan vandaag dus er zijn er vast meer in omloop :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:10

Jongens volgens mij gaat dit wel heel erg offtopic!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:16

Ja je hebt gelijk :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:21

Oeps, haha, helemaal niet in de gaten gehad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:26

Ik snap die anti voordroog niet zo. Hier prima voordroog en ja ook 1 slechte partij die bijna kuil lijkt. Droog hooi heeft ook nadelen. Stoffig en schimmels dus zo zaligmakend is het niet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:37

Arabesk schreef:
Ik snap die anti voordroog niet zo. Hier prima voordroog en ja ook 1 slechte partij die bijna kuil lijkt. Droog hooi heeft ook nadelen. Stoffig en schimmels dus zo zaligmakend is het niet.

En zo is dat!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:58

Wij voeren ook hooi uit plastic !
En naar tevreden heid ...
Het is mooi droog spul en geen stof en zooi erin .
Maar het ging over scheve C/Ph verhouding .
Mijn idee is dat je pas een probleem hebt als je volle overscheppen geweekte pulp gaat geven .
Niet als je 2/3 handjes per dag weekt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:03

Per 5kg droge stof ruwvoer (dus 6kg hooi of 7.5kg voordroog) kan je tot 3kg bietenpulp (droog gewogen) voordat de Ca-P verhouding buiten de optimale marge (maar nog niet de acceptabele marge) gaat. En tegenwoordig bevat veel ruwvoer relatief weinig Calcium (Ca) waardoor je zelfs nog meer kan voeren. Te veel bietenpulp voeren (vanwege de Ca-P verhouding) gaat dus niet zo vlot.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:43

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie eraan herinneren dat dit topic over Pavo Speedibeet gaat. Gelieve dus ontopic te blijven.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 05:04

ik geef de speedi steeds met lucerne erdoorheen.. dacht ze is inmiddels wel gewend eraan en eet t vast ook zonder..

haha.. NOT.. ze ging er flink doorheen spitten in de hoop dat er ergens ook nog iets smaakvollers tussen zat

Ik ben bijna door de zak heen en heb wel het idee dat ze er iets beter uitziet maar echt gek veel verschil is t niet..
En dan krijgt ze ook nog eens meer hooi lucerne en muesli dan voorheen...
Ik rij recreatief en vraag dus vrij weinig van haar qua energie.. dus ik weet niet hoe ze t doet.. ik wil ook zo'n stofwisseling!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:05

Voer je nog steeds 5 handjes verdeeld over een halve emmer waarvan je het vocht van afgiet? Dan kan dat een prima reden zijn om niet specifiek aan te komen van speedibeet. Speedibeet is geen wondermiddel, het staat qua energiewaarde gelijk aan basisbrok, van 5 handjes basisbrok verwacht je ook niet dat het paard flink aankomt. Als je dan het ook nog afgiet, dus wat suikers en enzymen kwijtraken. En je voegt extreem veel water toe. Met 5 handjes verwacht ik dat je nog geen halve liter speedibeet in zit, dus krap 200g maximaal (en waarschijnlijk maar 150g), dus hoort er niet meer dan 1L bij.

Edit: getallen aangepast. Ik was even vergeten dat een voerschep ruim 2L is i.p.v. ruim 1L. Ik verwacht dus dat je een ¼ voerschep voert.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 18:34

Ik meld mij hier ook! Na twijfelen (ivm enge verhalen over bieten, suikers, etc. etc) speedi-beet gehaald voor mijn 18-jarige Lusitano hengst. Om hem aan te laten zetten, niet teveel energie te geven (staat altijd buiten met schuilstal). Hij vind het HEERLIJK! Voer het met lucerne en Coolstance-copra, samen wellen tot zeker 3 kwart van de emmer en na half uur nog warm voeren. Word helemaal leip als hij de emmer ziet, zie zijn lijf voller worden en qua energie nog steeds super relax en fijn. Ben er HEEL blij mee! :D

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:39

hey als t geweekt is is t zo'n 6 kg.. (erg goed uitgelekt)
dan is haar voerbak bijna tot de rand vol..
emmer is met deze hoeveelheid al vol.. dus hoe veel emmers zou ik wel niet moeten gebruiken dan?!
Ik doe nu 2 schaaltjes die een inhoud hebben van een halve liter.. dus 1 liter droge speedi..