[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:42

Heb je eens Subli senioren priores geprobeerd?
daar zetten ze ook goed van aan en het is niet rijk een suiker en zetmeel...

daarnaast inderdaad proberen goed olie/vetten toe te voegen en goed ruwvoer, lucerne nog een optie?

heb je 'm al eens bloed laten prikken op te tekorten of een worminfectie?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:37

bloed is in orde :j geen tekorten. Vorig jaar wel een aantal keer gekampt met magnesium en vitamine e (selenium) tekort. Maar dat was nu prima in orde. Worminfectie ook niet is hij een tijdje geleden ook op getest, was toen in orde en sindsdien op schema van DA ontwormd en ook geen verschijnselen van gezien.

Ruwvoer is imo ook in orde. Ze krijgen gedorst hooi. Is echt een mooie partij dit jaar (van die 500 kg balen) Mooi droog, vrijwel geen stof en een mooie groengelige kleur. Niet te rijk en mooi langstengelig zodat ze er goed op kauwen. Rijker hooi kan ik hem niet geven, ja of zou ik minder van moeten voeren maar dan is het hele effect van hele dag speeksel aanmaken weer weg natuurlijk :\

Ik geef nu alle pony's 1 a 2 keer per week lijnzaadmeel gekookt met een scheut zonnebloemolie erdoor, ter preventie van zand(koliek) nu ze 24/7 op het zand verblijven in de winter. Zou ik bij hem wellicht gewoon lijnzaadolie moeten halen en elke dag door zn voer doen? Helpt dat ook voor wat dikker worden?

Ik ga eens kijken wat er precies in de senioren priores zit. Met Subli helaas toch wel de ervaring dat er nog een boel 'verstopte' suikers inzitten waar hij niet goed op reageert. Maar heb deze toen niet op mn lijstje gehad bij het zoeken naar geschikt voer toentertijd. Toen was ie namelijk te dik :Y)

Lucerne was naar mijn idee altijd een extra ruwvoer wat je bij het gewone voer doet om ze langer te laten kauwen? Of zit ik daar helemaal naast? Kauwen doet ie in principe genoeg ze zijn de hele dag bezig met hooi eten.

Zoals je kunt zien, ik heb niet zoveel ervaring met te dunne pony's := Shetlanders staan doorgaans op (streng) dieet :+ Maar bedankt voor je reactie Nouvel!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:45

die subli SP is echt fijn voor paarden/pony's die wat dikker mogen worden (en het is vrij arm aan suikers, ik ben het in kleine beetjes gaan geven toen de mijn hoefbevangen was), ook lucerne werkt daar fijn voor, minder suikers dan hooi en meer eiwitten om aan te zetten...

of lijnzaadolie verschil maakt met wat je nu geeft durf ik niet te zeggen...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:57

Heb even naar de specificaties van het voer gekeken en het ziet er inderdaad naar uit dat daar niet teveel in zit voor hem :j Op de site staat overigens dat je als je het als totaal voer geeft 1 kg per 100 kg gewicht geeft. Maar wat geef je nu dan als je het voor erbij doet? Een kwart van die dosering?

edit: ik zie nu alleen wel dat er wel melasse zit in de senioren priores :\ Dat is wel een vervelend puntje

BaiNar

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:22

Voor het "erbij" geven moet je denk ik zelf even aftasten, misschien beetje opbouwen...
Het zal er ook aan liggen hoe je paard het het fijnste vind om te eten... Die van mij krijgt 't nl dun en warm. Dat drinkt ie dan zo naar binnen, warm water is dan ook weer goed voor oudere paarden dus 2 vliegen in een klap! Ik geef hem 1 schep per volle emmer.... Dat 3 x per dag... daarbij is er van Hugho hele fijne melassevrije luzerne die ik mijn oudje bijvoer met daarbij dan nog de senior muesli van Marstall!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:29

Interessant om al de tips te lezen. Ik kan er zelf niet zoveel zinnigs over zeggen omdat het mij ook niet lukt om mijn paard aan te laten komen. Ik heb zelf niet echt invloed op het voerschema, alleen op wat voor voer ze krijgt en hoeveel ervan (behalve hooi/kuil)

Ze krijgt nu 2x per dag:
- 1,5 kilo basis/sportbrok
- 4 scheppen lucerne

Daarnaast krijgt ze nog 2x per dag ongeveer een plak hooi/kuil. Ze staat ongeveer 4 uur per dag buiten. Ook hier heb ik geen invloed op.

Zijn er nog manieren om haar wat dikker te maken? Ik kan de staleigenaresse niet vragen of ze seniores priores aanmaakt of andersoortige slobber: het moet meteen te voeren zijn. Ik zal haar sowieso een extra wormenspuit geven. Het wordt wel gewoon gedaan maar toch,

Foto: http://i43.tinypic.com/2d9qz9g.jpg

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:46

Sheran... Krijgt ze van die kleine plakjes hooi??? Dan denk ik dat 2 plakken per dag gewoon veel te weinig is!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:08

Ja, dat denk ik ook, maar op het hooi/kuil heb ik helaas geen invloed... vandaar dat ik ook lucerne ben bij gaan voeren. Als ik er ben geef ik hem wel eens een extra bult hooi.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:17

Denk dat je dan toch met de stalhouder moet gaan praten... Levensbehoefte nummer 1 van een paard is voldoende ruwvoer... dat kun en MAG je niet vervangen door krachtvoer etc.

ZIe nu inderdaad foto.... Die vind ik inderdaad ook veel te schraal!! :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:29

sheran, kun je niet zelf thuis SP klaar maken en voeren als je je zelf op bent?

als ze zo weinig hooi krijgen en je hebt hier geen invloed op kun je nog wat meer lucerne geven, evt in combinatie met olie, dat zet goed aan.
je kunt ook als extra ruwvoer nog compactgras geven, dat is ook vrij rijk en kun je ook makkelijk voeren, is even kort als lucerne

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:31

Compactgras zal ik eens naar kijken, dat heb ik ook al eens in huis gehaald maar wist niet precies hoeveel ze er dan van zou moeten krijgen.

SP kan ik niet zelf thuis klaarmaken omdat ik op kamers woon en er maar 1 of 2 dagen in de week ben :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:33

oke, dat is minder handig inderdaad...
maar hoe doe je het bijvoeren van lucerne en compactgras dan, zet je dat klaar voor de hele week?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:34

Ik heb het voer op stal staan en het voerschema hangt op de deur van mijn paard. :) Zolang alles gewoon meteen gevoerd kan worden is er geen probleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:41

oke dat fijn dat ze dat dan wel doen!

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:37

Hallo!
Ik heb een vraag over de senior priores. Want ik lees best veel erover en dat het goed aanzet etc.
Maar is dit ook goed om aan jonge paarden te geven? En hoelang moet dut staan voordat je het kan geven?
Alvast bedankt!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:29

Ook goed om aan te sterken en dus ook voor jonge paarden... het moet wel 6 uur weken, met warm water wel korter!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:48

Bedankt voor het meedenken allemaal! Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom :j
Kan ik nog meer 'medische' dingen doen behalve een wormenspuit geven? (en de veearts halen natuurlijk :+)

@Sammie: bij mijn weten kan het ook gewoon aan jonge paarden gevoerd worden en moet het 6 uur weken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:00

Ja hoor, kan aan alle paarden gevoerd worden en is fijn voer voor paarden die dikker moeten worden...

Met koud water moet het 6 uur weken, maar ik doe er ook vaak heet water uit de waterkoker op en dan kun je het na een uurtje al voeren.

sheran, je zou evt bloedonderzoek kunnen laten doen...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:39

Sheran schreef:
Bedankt voor het meedenken allemaal! Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom :j
Kan ik nog meer 'medische' dingen doen behalve een wormenspuit geven? (en de veearts halen natuurlijk :+)

Ik zou wel opletten met zomaar een wormenspuit extra geven. Ze zijn er tegenwoordig achter dat paarden bij onnodige wormenbehandeling resistent kunnen worden (of nouja de wormen dan). En dan kun je daarna juist wormbesmettingen krijgen.

Om nog even op mijn eigen vraag terug te komen: heb ook nog even naar maismeel zitten kijken. Hoe zijn hier de ervaringen daarmee? In principe zit er door maismeel niks extra's qua suikers of melasse, dus zou geschikter kunnen zijn voor mn pony.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:03

volgens mijn bevat mais wel van zichzelf veel suiker en/of zetmeel

dan kun je misschien beter de SP geven...

mijn paard werd heel druk van maismeel trouwens...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:07

Hm daar zou je een punt kunnen hebben. Lastig hoor!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:15

ik vind het overigens wel een beetje omgekeerde wereld... je doet alles om je paard dikker te krijgen behalve met stalbaas praten of ie meer hooi kan krijgen. Denk dat je nu ook geld kwijt bent aan anders voer, DA, kuren etc. ik zou gewoon eens voorstellen 15,- ofzo per maand meer te betalen voor een dubbel portie hooi!! Of ben ik nou....???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:34

Eliine schreef:
Hm daar zou je een punt kunnen hebben. Lastig hoor!

ja het zijn niet altijd de toevoegingen die de suikerwaarden hoog maken...
soms kun je beter iets hebben met een klein beetje melasse dat vanzich zelf heel suikerarm is, dan iets waar niks aan is toegevoegd en wat van zichzelf al veel rijker is...

lucerne van Hartog is bijv zelfs met toevoeging van het beetje melasse nog minder rijk aan suikers dan compactgras zonder toevoegingen...
dus die melasse zegt ook niet echt alles...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:50

Nee dat is waar, maar de toevoeging van melasse wordt niet bij elk merk erbij gezet of erbij gerekend. Waardoor het eindproduct soms meer suiker bevat dan aangegeven staat. Ook is suiker in 'pure' vorm niet het grootste probleem voor mijn pony. Hij mag er niet teveel van uiteraard. Maar dingen als melasse zijn toegevoegde dingen aan een product. Om de biks (of lucerne) goed te laten plakken en er een lekker smaakje aan te geven. Hier gaat het mis, want dan worden er teveel zg ballaststoffen aan het product toegevoegd. En dat kan zn systeem niet goed verwerken. Vandaar dat ik er goed op moet letten. Maar uiteraard moet ik hem ook niet vol gaan stoppen met natuurlijke suikers en zetmeel. Het is altijd wikken en wegen.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:06

Ik doe even een stipje. Mijn paard heeft ook 0 komme 0 aanleg om dik te worden. En nu was ze eindelijk een beetje op gewicht heeft ze zondag koliek gehad en nu dus meteen weer heel erg ingevallen.
Van brokken wordt ze erg heet. Wat haar gevoerd werd was over de dag verspreid totaal 1.5kg brok, 2 scheppen maisvlokken. Na het rijden een schep muesli zonder haver en veel hooi.
Ontwormd etc is allemaal prima, ik zit er alleen sterk aan te denken om bloed te laten prikken.

Ga nu eens even terug lezen of ik wat goede tips van jullie voorbij zie komen.