[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:07

Caballos schreef:
Het gaat nu ineens over een vit.min.spuit dat was helemaal niet het onderwerp, Taniya.

Mijn gedachte is dat een paard heus een wisselend weekmenu kan hebben wat betreft het binnen krijgen van vit. en min.
Eet jij wel iedere dag het precies hoeveelheid vit. en min.??????
En verder weet niemand precies wat een paard echt nodig heeft en dan is het ook nog eens afhankelijk van het individu. Er zijn alleen gemiddelde bekend.
Mijn mening blijft dat iedere dat een uitgeballanceerd kompleet suppelement niet nodig is en eerder klachten kan veroorzaken, zoals teveel vit. A is kanker verwekkend en ook komen er een hoop vit. en min. in de opslag, wat niet aangebroken wordt want er komt geen tijd van schaarste als je het het hele jaar rond geeft.

Zelf voer ik bijna onbeperkt hooi, als de wei het toe laat staan ze op de wei en regelmatig laten we ze grazen aan de hand.
Daarbij krijgen ze iedere dag een "kracht" voer van healthy herbs met de nodige vit. en min.

Kijk, dat zijn wijze opmerkingen. Waar ik me groen en geel aan erger is de kletspraat over 'uitgebalanceerd voer' dat bestaat immers niet. Zelfs 1 graad temperatuursverschil maakt al verschil in behoefte aan vit/min.
En elk lichaam kan bepaalde vit/min opslaan; alleen wanneer onder bepaalde omstandigheden iets extra's nodig is, is een supplement een oplossing.

Caballos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:24

Op die manier kan inderdaad een supplement een oplossing zijn ter aanvulling, tijdelijk.

Ik denk dat het uitgebalanceerde voer komt omdat de "fabrikanten" goed inspelen op de consument, zowel voor diervoeding als voor mensen voeding................

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:30

@Caballos & MadamX: Maar wat als je geen krachtvoer geeft (of een heel klein beetje), omdat je paard te dik is? Geef je dan ook geen vitaminen en mineralensupplement bij?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:42

Zo te lezen Caballos en madamX zeggen jullie precies hetzelfde als ik.
Uitgebalanceerd betekend niets meer dan bij je paard gevarieerde voeding aanbieden, met de benodigde voedingsstoffen, vit, min. Niets meer niets minder en hoe je dat dan doet beslis en bepaal je zelf door te kijken naar je paard. Dat kan alleen gras-hooi zijn maar ook aangevld met krachtvoer het is maar net wat je met je paard doet.
Jullie doen dat met de Heathy Herbs als aanvulling voor vit-min een ander doet dit met een supplement en weer een ander met krachtvoer, het is maar net waar je voor kiest.
Je mag aannemen dat iedereen dit doet om zijn paard gezond te houden en wat voor de 1 goed is kan voor de ander niet goed zijn.

Maar buiten dit ales madamX, heb ik ook een mening net als jij over voeding, wat jij onzin vind , vind ik misschien weer niet, iedereen heeft een mening , ervaring of wat dan ook , dat moet kunnen denk ik, en is erg kort door de bocht om dat onzin te vinden, niemand heeft alle wijsheid in pacht denk ik.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:18

Flosje446 schreef:
@Caballos & MadamX: Maar wat als je geen krachtvoer geeft (of een heel klein beetje), omdat je paard te dik is? Geef je dan ook geen vitaminen en mineralensupplement bij?

Wat krijgt je paard dan wel hooi? Wat voor hooi? Gras?
Eerst eens kijken hoe je paard kan afvallen, voeding, beweging enz.
Dus hoe ziet een dag en of week eruit voor je paardje?
Wat voor paard heb je?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:35

@Caballos: Het was gewoon een vraag hoe jij dat dan zou doen. De vraag was niet voor mijn eigen situatie bedoeld.

Mijn paarden doen het op dit moment prima. Overdag in de paddock met heel de dag voordroog en 's nachts op stal krijgen ze ook nog een lading. 2x per dag een klein beetje krachtvoer met Opkikker. Voor de 1 is de Opkikker een kuur en de ander krijgt het jaar rond een vit/min-supplement.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:55

even een vraagje.. hoeveel keer per dag geven jullie je paard hooi, en hoeveel?:)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:02

Flosje, ik begrijp het. Hoe ik het zou doen?

Mijn paardje is snel te dik, dus niet teveel "kracht"voer, maar wel echt genoeg beweging, zo hou ik haar op gewicht.
Dus ik denk dat dat echt per paard/ruiter/situatie bekeken moet worden, wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander absoluut niet.

Wat soms ook werkt is, gek genoeg, afvallen is eigenlijk ook verbranding, je hebt dus wel genoeg voedsel nodig om af te vallen. Maar dan wel het juiste voer en goede beweging.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:12

Mandyke schreef:
Assiepassie schreef:
http://www.aaep.org/health_articles_view.php?id=114

Stappenplan zeg maar om je paard geleidelijk af te laten vallen.

Overigens hebben obese paarden vaak net tekorten als het gaat om vit/min die belangrijk zijn voor een stabiele bloedsuiker en daarmee een stabiel gewicht.
Als eenmaal in die behoefte wordt voorzien, gaat het afvallen beter en worden ze niet meer 'dik van de lucht'.

Daar heb je wel gelijk in :j
Ik vind het dikwijls lastig. Mijn paard heeft eeuwig overgewicht, ik lijk het maar niet 100% onder controle te krijgen. Ik geef ze dus dat ene miezerige handje Marstall Vito omdat ze wat supplementjes nodig heeft (onlangs moest ze bijvoorbeeld weer vitamine E bijkrijgen) maar dit is eigenlijk een beetje van het domme, op deze manier krijgt ze nooit alle benodigde vitmaninen en mineralen binnen of ik moet een hoop verschillende poedertjes gaan bijgeven. Langs de andere kant durf ik ze niet meer voeren uit schrik dat ze dan helemaal uit haar vel barst (om nog maar te zwijgen van de opmerkingen die je krijgt als je een te dik paard iets, zelfs al is het maar een handje, bijgeeft. :+ )

Ik denk dat ik die Ultimate balancer van dodson en horrel eens ga proberen, zou je heel weinig van moeten geven om alles aan vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Fijn dat je dat inziet.
Dus, als je ernaar wilt handelen...
Het is misschien wat voorbarig, want bvk baseer ik me liever op wat meer info tav het paard in kwestie.
Toch, heel voorzichtig, durf ik te beweren van Formula 4 feet (Equilife, paardnatuurlijk.nl) of de speedy balancer icm ietsje pulp (speedy beets) van bestesfutter.de beter op jou paard toegesneden zijn.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 00:14

Caballos schreef:
Flosje, ik begrijp het. Hoe ik het zou doen?

Mijn paardje is snel te dik, dus niet teveel "kracht"voer, maar wel echt genoeg beweging, zo hou ik haar op gewicht.
Dus ik denk dat dat echt per paard/ruiter/situatie bekeken moet worden, wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander absoluut niet.

Wat soms ook werkt is, gek genoeg, afvallen is eigenlijk ook verbranding, je hebt dus wel genoeg voedsel nodig om af te vallen. Maar dan wel het juiste voer en goede beweging.

Dat is helemaal niet gek: feitelijk is het meestal zo, dat als je overgewicht hebt, je meer kalorieen binnen krijgt, dan dat je verbrandt.
Los daarvan; het is essentieel voor paarden met IR/EMS om duurinspanning te verrichten (in zoverre eventueel aanwezig overgewicht dat toelaat): dat, naast de nodige vit/min, stabiliseert de bloedsuikerspiegel en zorgt tzt voor afvallen/gewichtsstabilisering.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:17

hee allemaal, ik heb een shetje sinds augustus en ben er erg blij mee,
maar hij is nu echt veel te dik!
hij krijgt 2x per dag ong. 1 kilo hooi, en krijgt verder geen beweging en komt niet op het land,
hij heeft een uitloopstallentje met een paddockje van 30 m2
Het was de bedoeling dat mijn broertje er op zou gaan rijden en dat mijn moeder met hem zou gaan mennen
maar mijn broertje toont geen enkele intresse meer voor hem, en mijn moeder kan niet meer mennen vanwege haar gezondheid.
Ik wou dat ik genoeg tijd voor hem had maar ik zit ook met school en ik heb ook nog een eigen paard die ik moet doen.
Willen jullie alsjeblieft helpen?!
ik hoop dat jullie een goed idee voor een dieet hebben!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:13

Is er niet iemand in je omgeving die een paar keer per week wat met je shetje kan doen?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:22

Nee, niet echt......

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:11

Toch denk ik dat als hij meer beweging kan krijgen hij ook minder gewicht zal hebben. Dan toch maar op zoek naar iemand die wat kan doen met je shetje!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:07

Hij krijgt amper wat te eten, dus ik zeg ook; Bewegen!!
Ten 1ste, je hebt hem aangeschaft om er wat mee te doen, ok, van je moeder kun je natuurlijk niets aan doen.
Maar om hem dan zo te laten staan vind ik ook sneu.
Ga er dan wat mee doen, of zoek iemand die er wat mee kan/wil doen.

Staat die in een groep??

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:50

Ik denk, Rooslove dat als jij een advertentie plaats voor; gezocht een verzorger voor mijn shet dat jij zo 5 man heb! Zo kan je er voor zorgen dat je shet niet levensgevaarlijk dik wordt. Want dat is echt puur zielig gewoon. (Om maar niet van hoevenbevangenheid te spreken)
Dus even je best doen, en dat is je shetje ook een stuk gelukkiger (ook met de aandacht van mensen ;) )

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:07

hij staat niet in een groep nee,
Nouja, hij is nog niet levensgevaarlijk dik ofzo, het valt eigenlijk best mee, maar toen we hem kochten was het zo'n mooi slank shetje en dat wil ik graag weer terug!

Hij krijgt opzich best wel genoeg aandacht maar geen beweging, nu in de vakantie en in de weekenden wel maar voor de rest krijgt hij geen beweging...

& m'n moeder is absoluut tegen een verzorgertje, ik weet ook niet waarom en probeer haar al een tijdje te overtuigen dat er nix mis mee is!
maarja, daar kan ìk niets aan doen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:31

Als die dus alleen staat vind ik het gewoon zielig.
Alleen, geen gras om te knabbelen, amper bijvoer, en niets met je gedaan worden.

Ik zou gewoon tegen je moeder zeggen, OF een verzorger, OF weg, wat heeft een beest hier nou aan dan.

Maar om even op het daadwerkelijke punt aan te komen.
Je hebt hem sinds augustus.
Hoe werd hij hiervoor gevoerd, weet je dat?

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:47

Hee allemaal..
Ik heb een haflinger van 20 die veelste dik is.
Ze staat 24/7 op het land met schuilstal. Ze krijgt 2x per dag hooi en 1x per dag 1 handje musli.
Maar ze is kreupel waardoor ze alleen mag stappen. iemand een idee hoe ik haar buik eraf krijg?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:34

hij ston 24/7 op het land en kreeg niks bij, maar bij ons kan hij niet dag en nacht op het land omdat hij anders hele erge diaree krijgt en anders hebben we in het voorjaar geen land meer over! We hebben niet zo'n verschrikkelijk groot land dusja/......

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:43

maar had ie daar geen diarree dan? Dat zou wel heel erg raar zijn als die daar altijd buiten liep en geen diarree had, en hier ineens diarree krijgt.
Had ie niet diarree door de stress van de verhuizing e.d.???

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:46

nee, ik heb hem sinds juli-augustus en toen had hij nog niks, maar toen stond hij wel gewoon hele dagen buiten. Nu komt hij alleen in de paddock en toen dus 4 uurtjes buiten en toen had hij diaree!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:55

Misschien kan die de overgang niet verwerken, dat zijn lichaam dat niet kan verwerken.
Maar staat hij nu helemaal alleen of staat er nog een ander paard bij?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:57

hij staat alleen
|(
we zijn aan het kijken voor een shetje erbij

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:08

Sorry, mijn advies houdt hier op.
Als je een shet koopt met goede bedoelingen, en het uiteindelijk niet waar kan maken, plus dat die nog alleen staat, terwijl je zelf al weet wat er aan schort, en er niets aan doet.
Ik ga hier niet verder mee, het spijt me.