Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:58

Hier ook wel reactie op psyllium gehad idd. En ikzelf ook trouwens toen ik dat ineens ging. Ik probeer daarom in de psyllium periode 2 te komen km het of te verdelen of iig 2 controle momenten te hebben voor koliek.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:59

Heeft iemand een idee hoe lang psyllium zaadjes houdbaar zijn ( zak in afgesloten ton gedaan, maar kan er al wel een jaar inzitten..)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:17

Euh gebeurt niks mee toch ( droog donker geen beestjes) zou ik gewoon voeren

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:00

Wat ik nu heb liggen tot eind 2026... Maar dat is eerder wet- en regelgeving als dat het echt slecht zou worden. Als het schoon en droog bewaard is kan je het vast nog prima voeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:38

Op de 25 kg zak die ik vandaag binnen kreeg, staat een houdbaarheidsdatum tot eind 2025.
Nu had ik hem met stalgenoten besteld, dus heb zelf maar 5 kg en dat is tegen die tijd al lang op.
Maar denk ook dat wanneer je het droog en donker bewaart, er weinig mee gebeurt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:34

Normaliter koop ik psyllium bij horseflex maar ik wil de zwarte geven ipv de bruine omdat m'n pony die beter eet. Waar kan je de zwarte het goedkoopste krijgen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:38

Nog een vraagje. Zijn er ook mensen die een combinatie psyllium en gekookt lijnzaad geven, of zou dat veelte veel tegelijk zijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:35

Ik lijk eindelijk een manier gevonden te hebben om mijn haf zijn psyllium te laten eten.
Zit al op dag 3 met volledige (preventieve) dosis.

Normaal lukte een volledige preventieve dosis op dag 1 misschien net, elke dag beetje minder en na dag 3 of 4 vrat hij niks meer waar het in zat...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:49

Hoe heb je dat gedaan dan? :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:17

Zaadjes weken in lijnzaadolie, apart een beetje bietenpulp met luzernebrok weken.
Net voor het voeren alles door elkaar met nog een handvol niet geweekte luzernebrok en muesli er doorheen geroerd.

En nu gaat het tot de bodem toe op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:31

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:40

Ja :j In mijn zoektocht naar 'wat eet dat mormel wel' heb ik deze geprobeerd. Ze eet het marginaal beter dan gewone psyllium, maar er is toch wel meer in gegaan dan normaal.

Ik heb contact gehad met Floris Pharma inzake de dosering, ze zeggen hier het volgende over (even samengevat): de pellets zijn niet te vergelijken met de zaadjes want de zaadjes worden direct slijmerig bij contact met vocht, waardoor de werking verminderd is op het moment dat ze in de darmen komen. De Floris pellets worden pas slijmerig als ze in de darmen komen, daardoor is de dosering lager dan bij gewone zaadjes. De dosering is gebaseerd op eigen onderzoek, maar blijft slechts een advies. In overleg met een dierenarts kan de dosering worden opgehoogd naar 2gram pellets per kg lichaamsgewicht.

Ik ben er ergens tussen gaan zitten voor een reguliere onderhoudskuur.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:41

De link doet het bij mij niet. Zit er husk of vezels in? Als het husk is kan ik er wel in mee gaan dat je minder nodig hebt. Doseren met water lijkt me dan weer wel lastig. Humaan geeft te weinig water obstipatie (waarschuwen ze zelfs voor afsluiting van de darm) en teveel husk of water geeft weer diarree.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:46

Berdien, klinkt niet raar.

Slmt9
Geen idee de psyllium is geperst tot brokjes.
Zou dat op te lossen zijn door eerst brokjes te geven en daarna bietenpulp?
Ipv wat ik nu doe de psyllium er doorheen, wat ze idd niet lust want het word te slijmerig.
Of zou je daarmee de uitleg die Berdien beschrijft teniet doen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:50

Ik kan me niet voorstellen dat de brokjes pas in de darm los komen (uit elkaar vallen) want dan zou je met ongeweekte bietenpulp ook geen problemen hebben. Paard kauwt, komt speeksel bij en dan begint het proces qua weken al. Zou dus oppassen met grotere hoeveelheden in 1 keer of schrokkende paarden

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:51

Ik vind de dosering persoonlijk wat laag. Ik kan het nu vreemd genoeg even niet terugvinden, maar ik meen mij te herinneren dat de brokjes zijn geperst van de schilletjes van het vlozaad (psyllium husk). Dat zouden we eigenlijk wel even zeker moeten weten, dat dat niet veranderd is, want dat maakt wel uit.
Het is bij veel onderzoeken moeilijk te achterhalen of ze hele zaden of husk hebben gebruikt, maar bij enkelen kon ik erachter komen. Bij hele zaden ligt de bewezen dosering op 1g per kg lichaamsgewicht, en bij de vezels zou dat ongeveer de helft zijn.
Nu worden de vezels vaak nog slechter gegeten dan de hele zaden, en zijn deze door de extra productiestap ook nog eens duurder, dus de lagere dosering is niet in alle gevallen positief. Of het dan in een brokje geperst is of niet, zou voor de effectiviteit niet uit moeten maken dus 150g zou ik zelf niet doen.

Edit, wat betreft het pas actief worden in de darm, paard kauwt het brokje natuurlijk gewoon stuk, en het maagzuur breekt het verder open. Ik kan mij niet voorstellen dat het brokje gesloten/inactief blijft tot na de maag, dus minimaal 2 uur lang. Ik heb geen idee of er technische toevoegingsmiddelen bestaan die dit mogelijk kunnen maken, maar die zitten er niet in want de samenstelling is 100% psyllium.
Laatst bijgewerkt door NikkiB1991 op 07-06-24 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:51

Berdien schreef:
Ja :j In mijn zoektocht naar 'wat eet dat mormel wel' heb ik deze geprobeerd. Ze eet het marginaal beter dan gewone psyllium, maar er is toch wel meer in gegaan dan normaal.

Ik heb contact gehad met Floris Pharma inzake de dosering, ze zeggen hier het volgende over (even samengevat): de pellets zijn niet te vergelijken met de zaadjes want de zaadjes worden direct slijmerig bij contact met vocht, waardoor de werking verminderd is op het moment dat ze in de darmen komen. De Floris pellets worden pas slijmerig als ze in de darmen komen, daardoor is de dosering lager dan bij gewone zaadjes. De dosering is gebaseerd op eigen onderzoek, maar blijft slechts een advies. In overleg met een dierenarts kan de dosering worden opgehoogd naar 2gram pellets per kg lichaamsgewicht.

Ik ben er ergens tussen gaan zitten voor een reguliere onderhoudskuur.

Maar een paard kauwt erop dus word het eigenlijk al direct "vermalen".
Natuurlijk niet zo extreem als de zaadjes zelf.
Maar het zal waarschijnlijk uiterlijk in de maag compleet zo zijn zoals de zaadjes

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:00

Maar bij gewone psyllium word het al slijmerig in de voerbak, niet pas in de maag.
En of dat uitmaakt betreft werking?

Die van mij lust het net meer zo gauw het ook maar iets slijmerig word.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:10

Mijn pony vindt het slijmerig ook niets. Ik geef het tegenwoordig droog. Hand zemelen in een emmer, halve schep luzerne en halve schep zaadjes bovenop. Ze hapt het zo naar binnen.
Hoeveelheid zaad heb ik wel opgebouwd en ik kies een beetje het korte luzerne uit.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:14

Wat was ook al weer de doserings hoeveelheid per 100 kg lichaamsgewicht?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:15

volgens Iris van Gullick

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:20

De brokjes vallen ook in de voerbak gewoon al uit elkaar overigens, zeker als je als mieperig paard goed met je neus door de voerbak beukt op zoek naar de laatste kruimels niet-psylliumpellets :))

Feyre at dit in ieder geval beter, en dan komt het qua kosten haast gelijk. Anders kon ik namelijk elke keer handenvol psylliumzaadjes weggooien. Hoe ik het ook verstopte.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:21

Staat ergens de voedingswaarde van het zaad? Ik ben wel benieuwd naar de hoeveelheid suikers en vetten.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:39

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:44

Goed om te weten. Dank je!