Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:01

Anoniem schreef:
Vind equilin niet beter of slechter dan bv jpgef of vitalbix

Bedankt beide. Wat ik zie is dat Equilin behoorlijk aan de prijs is als ik de Balancer en de Basic zou geven. Waar ik dan over twijfel bij andere vitaminebrok, is of ze wel genoeg energie uit de brokjes kan halen.
Bij SFH word ook wel geadviseerd om naast het brokje een havermix te geven voor de energie. Is dat dan wel weer verstandig in combinatie met haar dikke manenkam en zomereczeem kwaaltjes? Sorry, ik vind het maar ingewikkeld allemaal haha.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:15

Equilin halen ze ook geen energie uit hoor.
Dan kan je bv kiezen voor basis vit brok en dan aanvullen met bv grasbrok, pulp, luzerne, olie erbij...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:48

Anoniem schreef:
Equilin halen ze ook geen energie uit hoor.
Dan kan je bv kiezen voor basis vit brok en dan aanvullen met bv grasbrok, pulp, luzerne, olie erbij...

Aha zo dus. Ik ga eens onderzoeken, dankje :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:11

lailapri schreef:
Wat betreft de equilin, ik vind dat paarden erop verbeteren maar op een gegeven moment staat het stil dan is er niet echt meer verbetering en ook geen verslechtering maar als je dan weer wat anders gaat voeren blijkt dat er nog meer verbetering in kan zitten. Maar een prima brok om een half jaar ofzo te geven.

Haha, mooi dat jij dat zegt, :D
Ik zie dat bij alle vitaminekorrels die ik tot nog toe heb gegeven, en dat zijn er al heel wat!
Echt bij allemaal, ik begin er mee, 5 dagen later heb ik ineens een pony met veselijk veel energie.
En dan denk ik van goh,dit zou wel eens goed spul kunnen zijn
Na 2 weken trekt dat weg en daarna is hij gewoon weer zichzelf :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:14

Vitamine- en mineralanbrok is geen voer voor energie. Energie komt uit koolhydraten en vetten. En die zitten er juist zo min mogelijk in.

Ik snap dus ook nooit dat mensen roepen dat hun paard uitermate energiek of zelfs onhandelbaar wordt van een bepaalde mineralenbrok. Waar zou al die energie dan uit moeten komen? Uit welk bestanddeel?

Het kan natuurlijk wel dat een paard er energieker van wordt omdat hij eerder tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen had en daardoor futloos was. Als je die tekorten dan aanvult wordt het paard weer zn energieke zelf. Maar dan ligt het niet aan de mineralenbrok maar aan een beroerd dieet in de voorafgaande periode....

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:37

safina schreef:
Vitamine- en mineralanbrok is geen voer voor energie. Energie komt uit koolhydraten en vetten. En die zitten er juist zo min mogelijk in.

Ik snap dus ook nooit dat mensen roepen dat hun paard uitermate energiek of zelfs onhandelbaar wordt van een bepaalde mineralenbrok. Waar zou al die energie dan uit moeten komen? Uit welk bestanddeel?

Het kan natuurlijk wel dat een paard er energieker van wordt omdat hij eerder tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen had en daardoor futloos was. Als je die tekorten dan aanvult wordt het paard weer zn energieke zelf. Maar dan ligt het niet aan de mineralenbrok maar aan een beroerd dieet in de voorafgaande periode....
hmmz klinkt logisch inderdaad wat je zegt. Want hoeveel suiker er inderdaad werkelijk in die amper 100 gram zitten? 10 gram? 1 suikerklontje op een heel paard. Dat kan inderdaad het verschil niet maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:42

safina schreef:

Een heel extreem voorbeeld: van Speed worden mensen ook veel actiever tot opgefokt/agressief. Toch is een beginnersdosis slecht 0.25g.

Nee, ik zeg niet dat er speed in zit. Maar er zijn allerlei natuurlijke producten waar dieren op kunnen reageren, en het kan zijn dat in een bepaalde hulpstof iets zit dat bij sommige paarden zorgt voor druk gedrag. Het gaat dus niet om energie uit het voer, maar oppepping (op een negatieve manier vaak) uit het voer.

En nee, dat ligt niet aan een beroerd eerder dieet over het algemeen, maar aan een niet passend huidig dieet voor dat paard.

Dat gezegd hebbende: ik heb zelf ook al bij een aantal paarden gemerkt dat als ze overgaan op andere mineralenbrok of gewoon meer krachtvoer, dat ze de eerste 2/3 weken vaak opeens heel druk zijn en daarna weer teruggaan naar hun gewone zelf, hoogstens iets energieker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:50

Hmmm, speed in de vitaminebrokjes :):)

Nou wat het is weet ik niet.
denk dat het zit in de gehaltes, als die net anders zijn zouden ze daar misshien wel op reageren.?
Maar ja, ik heb het ook wel, op het moment dat ik vitaminepillen koop heb ik de eerste dagen ook dat ik me beter voel en even later is dat weer wat weggezakt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:00

Misschien een reactie vanuit de spijsvertering. En als die dan weer in balans is, is het goed.

Maar ik doelde meer op verbeteren kwa vacht, kleur, glans, jeuk, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:00

Mizora schreef:
Een heel extreem voorbeeld: van Speed worden mensen ook veel actiever tot opgefokt/agressief. Toch is een beginnersdosis slecht 0.25g.

Nee, ik zeg niet dat er speed in zit. Maar er zijn allerlei natuurlijke producten waar dieren op kunnen reageren, en het kan zijn dat in een bepaalde hulpstof iets zit dat bij sommige paarden zorgt voor druk gedrag. Het gaat dus niet om energie uit het voer, maar oppepping (op een negatieve manier vaak) uit het voer.

En nee, dat ligt niet aan een beroerd eerder dieet over het algemeen, maar aan een niet passend huidig dieet voor dat paard.

Dat gezegd hebbende: ik heb zelf ook al bij een aantal paarden gemerkt dat als ze overgaan op andere mineralenbrok of gewoon meer krachtvoer, dat ze de eerste 2/3 weken vaak opeens heel druk zijn en daarna weer teruggaan naar hun gewone zelf, hoogstens iets energieker.

Uiteraard ligt het inderdaad genuanceerder. Er kan in theorie een stofje in zitten waar een paard op reageert. Maar ik denk dat dat vrij zelden voorkomt. Paarden kunnen ook vanuit zichzelf een keer wat drukker zijn, om welke reden dan ook. En wij leggen dan in ons hoofd dan een verband met voer. Logisch, want als je ander voet koopt wil je graag een verschil zien. Als ik een dure crème koop maak ik mezelf ook wijs dat ik er jonger uitzie. :+

Ik heb nog nooit gehad dat een paard druk werd van welke mineralenbrok dan ook. Waarschijnlijk komt dat omdat ik dat ook niet verwacht en dus niet de neiging heb daar overmatig op te focussen en daardoor dingen te gaan zien die er niet zijn. En als ik wel eens wat had gezien, dan weet ik dat er tig andere verklaringen zijn die ik ook niet uit kan sluiten. Op n=1 kan je sowieso geen causale verbanden constateren.

En dat ze van meer krachtvoer energieker kunnen worden is natuurlijk logisch. Dat bevat een substantieel deel aan energie. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:03

ellepel schreef:
Hmmm, speed in de vitaminebrokjes :):)

Nou wat het is weet ik niet.
denk dat het zit in de gehaltes, als die net anders zijn zouden ze daar misshien wel op reageren.?
Maar ja, ik heb het ook wel, op het moment dat ik vitaminepillen koop heb ik de eerste dagen ook dat ik me beter voel en even later is dat weer wat weggezakt

Dat van die vitaminepillen heb ik ook. Maar een placebo zou op mij zeer waarschijnlijk exact eenzelfde effect hebben. Tenzij ik bij aanvang ergens een flink tekort heb uiteraard.

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 07:20

Ik merk dat mijn paarden dr pavo vital steeds slechter gaan eten.

Iemand ervaring met marstall force?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:36

Hier eten ze de marstall force erg goed.
Ik voer het ook wel uit de hand :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:57

ellepel schreef:
Hier eten ze de marstall force erg goed.
Ik voer het ook wel uit de hand :j

Hier eet de ene het perfect, de andere kreeg de eerste keer slokdarmverstopping en weigert het nu zelfs door het compact gras terwijl ze daar bijna een moord voor doet -O-

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 09:43

Geen probleem hier met de pavo vital, pony's staan aan het hek zodra ze horen dat ik mijn bakje vul :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:23

Kimalian schreef:

Miss door de nieuwe samenstelling? De oude variant werd hier super gegeten, ook uit de hand. Maar ik was niet zo tevreden over de verhoudingen. Toen tijdje marstall force gevoerd, maar dat ging er zonder iets erdoor echt niet in.
Inmiddels alweer enige tijd over op de JPGEF en daar zeer tevreden over. Eten ze ook goed zonder andere dingen erdoor (al voer ik het nu wel met luzernemix en wat muesli omdat er nog ander supplement in zit). Vacht ziet er goed uit, en paardjes zijn happy.

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 13:27

darkadia schreef:
Kimalian schreef:

Miss door de nieuwe samenstelling? De oude variant werd hier super gegeten, ook uit de hand. Maar ik was niet zo tevreden over de verhoudingen. Toen tijdje marstall force gevoerd, maar dat ging er zonder iets erdoor echt niet in.
Inmiddels alweer enige tijd over op de JPGEF en daar zeer tevreden over. Eten ze ook goed zonder andere dingen erdoor (al voer ik het nu wel met luzernemix en wat muesli omdat er nog ander supplement in zit). Vacht ziet er goed uit, en paardjes zijn happy.

Ik heb de oude nooit gegeven

De nieuwe eten ze wel idd als ik het meng met muesli. Maar pony at het altijd zo maar dat word ook steeds slechter. Mijn paard net zo.

Het is een aanvulling op biks en kuil. Kan de marshalls force hier ook voor ? Of is dat iets wat je vervangt voor biks? Kan dit niet vinden

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:03

Geef al een jaar marstall force (25 kg zak gekocht en nu de tweede) en zo uit de hand willen ze het niet eten, gemengd met ander voer of muesli gaat het prima

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 19:23

Vandaag de bestelde 10kg emmer Marstall force binnen gekregen. ze at het zo uit de hand op *\o/* Ben nu benieuwd of het ook het gewenste effect gaat geven

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:23

Kimalian schreef:
Het is een aanvulling op biks en kuil. Kan de marshalls force hier ook voor ? Of is dat iets wat je vervangt voor biks? Kan dit niet vinden

De meeste vitaminebrokken zijn gemaakt als aanvulling op een rantsoen met ruwvoer en lage of geen Krachtvoer gift waardoor ze daar niet voldoende uit kunnen halen. Zoals in eerdere hier geplaatste schema's zijn er diverse vitaminebrokken, waar marstall force er ook een van is, met ieder hun eigen samenstelling. Je zou dus het beste kunnen kijken met wat ze al uit hun andere voer kunnen halen, en welke brok daar dan het beste bij past.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:25

Mizora schreef:
safina schreef:

Eens met bovenstaande. Mijn paard is daar een goed voorbeeld van. Hij reageert in zijn gedrag op een vit./min. brokje terwijl hij dat niet op biks of muesli heeft.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:12

Kan iemand mij vertellen wat t verschil is tussen een kruiden mineraal en een gewone mineraal?

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:40

Wat ruiken die jpgef balanceren pro brokjes lekker :-)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:06

Hier is mijn marstall force net op, nu even wat staaltjes aan het opmaken en nog een gewonnen pot van wat van equifyt en dan moeten zien wat ik terug bestel. Vorige keer was het marstall force in 25kg zak.

Twijfel tussen bij force blijven of terug naar vitalbix gaan, force eten ze wel als ik het meng maar vitalbix aten ze zo uit de hand op.

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:15

Ik twijfel ook momenteel tussen marstall force/ vitalbix daily complete en jpgef balancer...

Pavo vitalbix gaat er steeds moeilijker in. Ja als ik het meng met muesli maar dat wil ik liever niet.