Mizora schreef:Een heel extreem voorbeeld: van Speed worden mensen ook veel actiever tot opgefokt/agressief. Toch is een beginnersdosis slecht 0.25g.
Nee, ik zeg niet dat er speed in zit. Maar er zijn allerlei natuurlijke producten waar dieren op kunnen reageren, en het kan zijn dat in een bepaalde hulpstof iets zit dat bij sommige paarden zorgt voor druk gedrag. Het gaat dus niet om energie uit het voer, maar oppepping (op een negatieve manier vaak) uit het voer.
En nee, dat ligt niet aan een beroerd eerder dieet over het algemeen, maar aan een niet passend huidig dieet voor dat paard.
Dat gezegd hebbende: ik heb zelf ook al bij een aantal paarden gemerkt dat als ze overgaan op andere mineralenbrok of gewoon meer krachtvoer, dat ze de eerste 2/3 weken vaak opeens heel druk zijn en daarna weer teruggaan naar hun gewone zelf, hoogstens iets energieker.
Uiteraard ligt het inderdaad genuanceerder. Er kan in theorie een stofje in zitten waar een paard op reageert. Maar ik denk dat dat vrij zelden voorkomt. Paarden kunnen ook vanuit zichzelf een keer wat drukker zijn, om welke reden dan ook. En wij leggen dan in ons hoofd dan een verband met voer. Logisch, want als je ander voet koopt wil je graag een verschil zien. Als ik een dure crème koop maak ik mezelf ook wijs dat ik er jonger uitzie.
Ik heb nog nooit gehad dat een paard druk werd van welke mineralenbrok dan ook. Waarschijnlijk komt dat omdat ik dat ook niet verwacht en dus niet de neiging heb daar overmatig op te focussen en daardoor dingen te gaan zien die er niet zijn. En als ik wel eens wat had gezien, dan weet ik dat er tig andere verklaringen zijn die ik ook niet uit kan sluiten. Op n=1 kan je sowieso geen causale verbanden constateren.
En dat ze van meer krachtvoer energieker kunnen worden is natuurlijk logisch. Dat bevat een substantieel deel aan energie.