Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Mizora schreef:Ook van de force zie je ze wel eens terugvallen in bespiering. Wat je vrij veel ziet is dat mensen die wat meer met hun paarden doen eerder naar de vitalbix pakken omdat die al wat meer eiwit bevat, maar blijkbaar nog niet genoeg voor een aantal.
Aminozuren zijn geen eiwitten, ze zijn nodig om eiwitten op te nemen, maar op zichzelf zorgen ze niet voor meer bespiering. Het gehele dieet moet nog steeds genoeg eiwitten bevatten. Dat mijn pony op DC wel rondere kont kreeg lag aan de aminozuren, want eiwit kwam er via de grasbrok al genoeg in.
superpony schreef:Die van ons krijgen de DC door Equifyt Sainfoin en Coolstanca Copra. Ze doen momenteel niks, maar lopen wel op een hele grote natuurweide.
Voorheen, toen we Force gaven, voerden we eerst de Vito, maar erg weinig. Toen ze in pension geen ruwvoer als eerste maaltijd kregen en ook eigenlijk te weinig, gaven we destijds de compact gras daarbij.
Een eerlijk vergelijk qua invallen heb ik daarom niet.
IngridM schreef:Force at mijn pony ook al snel niet meer.
Heb best lang Vitalbix gegeven maar ik ben overgegaan op luzernevrij (test om te zien of de jeuk daarvan was) en hij krijgt nu een tijd al Victorious Secret 200 en daar is hij het wel beter op gaan doen, eerlijk is eerlijk. Veel betere vacht vooral. Overigens is de jeuk niet over maar ik blijf zolang hij het eet op deze vitaminebrok.
IngridM schreef:NRJ mijn pony eet de VS graag maar ik hoor wel aardig wat paarden die het niet vreten
Volgens mij ook wel een mooie vitaminebrok.
Maris schreef:Als je lucernebrok wilt voeren, kan je dan ook niet beter geen esparcette voeren ? Omdat dit tot dezelfde familie hoort.
meiske1577 schreef:Ik heb aan vitalbix al vaker advies gevraagd, jaar of twee geleden ook voor mijn Shetlander die niks doet behalve eten en in de paddock staan![]()
En ik kreeg zelfs voor de Shetlander het advies om deze de lucerne bij te voeren ivm de eiwitten. Dus ik kan me voorstellen dat een paard wat wel arbeid verricht die extra eiwitten ook zeker nodig heeft.
[***] schreef:Die van mij zijn echt opgeknapt sinds de DC maar krijgen inderdaad ook meer dan genoeg hooi en bietenpulp/lijnzaadvlokken en dat gaat dan over grote hoeveelheden (pulp tijdje 3 kg droog, nu weer naar 2 kg gezet want het werd toch een beetje té, terug ophogen kan altijd nog). Dus ze kregen de eiwitten altijd al wel maar konden er om de 1 of andere reden niks mee, de DC heeft ervoor gezorgd dat ze dat wel kunnen en dat zie je.
Mizora schreef:Ik zou als je een echte partij hooi hebt gekocht de pavo ruwvoerscan doen. Vorig jaar vrijwel alleen maar extreem eiwit-arme uitslagen gezien en ook veel energie-arme uitslagen, suikergehalte zat overal.
IngridM schreef:Force at mijn pony ook al snel niet meer.
Heb best lang Vitalbix gegeven maar ik ben overgegaan op luzernevrij (test om te zien of de jeuk daarvan was) en hij krijgt nu een tijd al Victorious Secret 200 en daar is hij het wel beter op gaan doen, eerlijk is eerlijk. Veel betere vacht vooral. Overigens is de jeuk niet over maar ik blijf zolang hij het eet op deze vitaminebrok.