Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:18

Tamary volgens mij worden aminozuren omgezet in eiwitten toch ?!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:18

tamary schreef:
Mizora schreef:
Ook van de force zie je ze wel eens terugvallen in bespiering. Wat je vrij veel ziet is dat mensen die wat meer met hun paarden doen eerder naar de vitalbix pakken omdat die al wat meer eiwit bevat, maar blijkbaar nog niet genoeg voor een aantal.

Aminozuren zijn geen eiwitten, ze zijn nodig om eiwitten op te nemen, maar op zichzelf zorgen ze niet voor meer bespiering. Het gehele dieet moet nog steeds genoeg eiwitten bevatten. Dat mijn pony op DC wel rondere kont kreeg lag aan de aminozuren, want eiwit kwam er via de grasbrok al genoeg in.

Nee, eiwitten bestaan uit aminozuren en aminozuren vormen weer eiwitten. Het zijn echter de essentiële aminozuren die soms te weinig aanwezig zijn om de juiste eiwitten te maken, waardoor de bespiering toch teruggezakt ondanks dat een paard voldoende eiwitten en dus aminozuren binnen krijgt.

Ik vind het vat altijd verhelderend werken. https://www.abzdiervoeding.nl/content/u ... 00x226.jpg

Als een paard van alle soorten aminozuren voldoende binnen krijgt behalve lysine, dan heeft hij toch spierverlies.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:20

superpony schreef:
Die van ons krijgen de DC door Equifyt Sainfoin en Coolstanca Copra. Ze doen momenteel niks, maar lopen wel op een hele grote natuurweide.

Voorheen, toen we Force gaven, voerden we eerst de Vito, maar erg weinig. Toen ze in pension geen ruwvoer als eerste maaltijd kregen en ook eigenlijk te weinig, gaven we destijds de compact gras daarbij.

Een eerlijk vergelijk qua invallen heb ik daarom niet.

Maar esparcette (sainfoin) bevat ook (veel ) eiwitten toch ?
De force zal wel hebben gewerkt in combi met de eiwitten uit het compact gras.

Maar misschien dat je nu minder esparcette voert ivt compact gras ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:34

Destijds stonden ze in pension en kregen ze porties ruwvoer. Ze vielen er niet op in, maar ik vond het vervelend dat ze te lang zonder stonden en ook niet begonnen met ruwvoer, dus gaf compact gras los door mn voer, bij een beetje vito en force. Mocht allemaal niet te moeilijk.

Nu gaven we al even de DC, maar wilde daar iets bij. Na zoeken op de Equifyt Sainfoin uitgekomen, wat op papier mij wel aanstond. Toen gaven we zelf onbeperkt hooi en geen probleem.

Daarna zijn ze op een natuur weide gegaan, waar veel te weinig ruwvoer gegeven wordt helaas. We zijn dus wel de Sainfoin gaan ophogen en coolstanca gaan geven. In eerste instantie was er wel steeds ruwvoer als we er waren en leek dit genoeg.

We halen ze van de wei af nu en dan kijk ik het nog even aan met de DC, want wil het wel een eerlijke kans geven. Naast het hooi is er wel van alles te eten daar, maar voor onze paarden werkt het helaas niet.

De Sainfoin heeft 11,5% eiwit. De quarters krijgen nu een volle schep per dag. We halen ze eruit en voeren, maar meer dan dat krijgen we er dan niet in nu.

Toen met de Force reed ik nog wel veel.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:41

IngridM schreef:
Force at mijn pony ook al snel niet meer.
Heb best lang Vitalbix gegeven maar ik ben overgegaan op luzernevrij (test om te zien of de jeuk daarvan was) en hij krijgt nu een tijd al Victorious Secret 200 en daar is hij het wel beter op gaan doen, eerlijk is eerlijk. Veel betere vacht vooral. Overigens is de jeuk niet over maar ik blijf zolang hij het eet op deze vitaminebrok.

Ook ik ben aan het twijfelen over te stappen naar luzerne vrij, om te zien of daar de jeuk vandaan komt.

Inmiddels krijgt ze geen losse luzerne meer bijgevoerd, maar van Equifyt de Sainfoin&Timothee (een handje bij de DC en muesli).
Maar de DC bevat alsnog luzerne, dus ik denk ook de overstap te gaan maken naar Victorious Secret 200.

IngridM

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:06

NRJ mijn pony eet de VS graag maar ik hoor wel aardig wat paarden die het niet vreten :-)

Volgens mij ook wel een mooie vitaminebrok.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:18

Iemand intresse in?
Vond het toch zonde om weg te gooien. En aangezien paardlief niet meer jeukt gaat ze het ook niet meer krijgen. Volle pak is helaas al verkocht!

Afbeelding

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:26

Als je lucernebrok wilt voeren, kan je dan ook niet beter geen esparcette voeren ? Omdat dit tot dezelfde familie hoort.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:41

IngridM schreef:
NRJ mijn pony eet de VS graag maar ik hoor wel aardig wat paarden die het niet vreten :-)

Volgens mij ook wel een mooie vitaminebrok.

De mijne eet de DC alleen ook niet, moet er wel wat muesli doorheen mengen. Hoezo kieskeurig }>
Ik was al van plan eerst een zak van 3 kg aan te schaffen om te proberen.

Maris schreef:
Als je lucernebrok wilt voeren, kan je dan ook niet beter geen esparcette voeren ? Omdat dit tot dezelfde familie hoort.

Dat vraag ik mij ook af, heb het antwoord helaas nog nergens kunnen vinden.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:36

Ik heb aan vitalbix al vaker advies gevraagd, jaar of twee geleden ook voor mijn Shetlander die niks doet behalve eten en in de paddock staan :+
En ik kreeg zelfs voor de Shetlander het advies om deze de lucerne bij te voeren ivm de eiwitten. Dus ik kan me voorstellen dat een paard wat wel arbeid verricht die extra eiwitten ook zeker nodig heeft.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:46

meiske1577 schreef:
Ik heb aan vitalbix al vaker advies gevraagd, jaar of twee geleden ook voor mijn Shetlander die niks doet behalve eten en in de paddock staan :+
En ik kreeg zelfs voor de Shetlander het advies om deze de lucerne bij te voeren ivm de eiwitten. Dus ik kan me voorstellen dat een paard wat wel arbeid verricht die extra eiwitten ook zeker nodig heeft.

Was mij dit maar vertelt... maar goed daar kunnen ze van feral horse niks aan doen dat ik anders geadviseerd ben.

Hoewel ik nog steeds wel in de dc geloof vind ik het te prijzig en omslachtig om tig ander voer bij te voeren danwel van feral horse zelf of ander merk. Maar dat ben ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:42

Die van mij zijn echt opgeknapt sinds de DC maar krijgen inderdaad ook meer dan genoeg hooi en bietenpulp/lijnzaadvlokken en dat gaat dan over grote hoeveelheden (pulp tijdje 3 kg droog, nu weer naar 2 kg gezet want het werd toch een beetje té, terug ophogen kan altijd nog). Dus ze kregen de eiwitten altijd al wel maar konden er om de 1 of andere reden niks mee, de DC heeft ervoor gezorgd dat ze dat wel kunnen en dat zie je.

Stalhouder is nu ook over en 1 stalgenootje ook. Stalhouder heeft ook een heel aantal oudere dieren en hoop echt dat ze zo goed opknappen als die van mij, is alleen maar leuk :) Ze zien er niet slecht uit maar ook een wat mindere bovenlijn dus eigenlijk hetzelfde als bij die van mij, ben dus benieuwd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:51

Maar is het ook niet logischer om eiwitten uit ruwvoer te halen en extra vit/min uit een vitaminebrok?
Zo zie ik het in elk geval.
Als slik ik ook een multivitamine bij, maar voor mn eiwitten zoek ik een ander supplement zoals spirulina.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:12

Daarom ga ik na de verhuizing ook niks echt veranderen. We hebben mooi hooi ingekocht en gaan ze weer onbeperkt op. Dan hebben we een klein weitje om open te zetten als we er zijn tijdens mesten etc.

Ik blijf nog zeker 2 maanden de Sainfoin/timothee geven met DC en Coolstance. Eventueel ga ik er wel bietenpulp en of wiesencobs bij halen. Dat heb ik bijna alle winters wel gegeven en nu durf ik dat wel aan, omdat we 2x daags komen voeren, dus kleine beetjes kunnen geven naast het onbeperkt hooi. Nu is dat gewoon echt teveel in 1 keer.

Er staat wel wat in de wei aan planten, grassen etc en er is ruwvoer, maar voor die van ons duidelijk niet genoeg. Nu zijn we er 1 of 2x daags, maar dan durf ik ze gewoon niet vol te proppen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 13:29

Ik zou als je een echte partij hooi hebt gekocht de pavo ruwvoerscan doen. Vorig jaar vrijwel alleen maar extreem eiwit-arme uitslagen gezien en ook veel energie-arme uitslagen, suikergehalte zat overal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:35

[***] schreef:
Die van mij zijn echt opgeknapt sinds de DC maar krijgen inderdaad ook meer dan genoeg hooi en bietenpulp/lijnzaadvlokken en dat gaat dan over grote hoeveelheden (pulp tijdje 3 kg droog, nu weer naar 2 kg gezet want het werd toch een beetje té, terug ophogen kan altijd nog). Dus ze kregen de eiwitten altijd al wel maar konden er om de 1 of andere reden niks mee, de DC heeft ervoor gezorgd dat ze dat wel kunnen en dat zie je.

Ik denk dat je nu precies omschrijft waarom DC werkt voor veel paarden, maar niet voor allemaal.
De DC voert de aminozuren aan die in veel dieeten tekort komen. Doordat je paard dan alle aminozuren krijgt ipv enkele niet ( b.v. lysine, methionine ), kan een paard de eiwitten in de rest van zijn/haar dieet wel benutten en zonder DC niet
Maar dan moet je idd wel genoeg eiwitten in de rest van het dieet voeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 01:09

Mizora schreef:
Ik zou als je een echte partij hooi hebt gekocht de pavo ruwvoerscan doen. Vorig jaar vrijwel alleen maar extreem eiwit-arme uitslagen gezien en ook veel energie-arme uitslagen, suikergehalte zat overal.

Wij? Wij kopen geen partij, dat kunnen we niet kwijt. Ben al blij met opslag ruimte voor een paar weken hooi.

Ik verwacht naar de omstandigheden snel genoeg weer verschil te zien. Ben wel geschrokken hoe snel ze in zijn gevallen, maar we grijpen dus ook direct in.
Omdat we dan 2x daags gaan bijvoeren, gaan dan 's ochtends en 's avonds, kunnen we ook wat extra bijvoeren in de eerste periode naast onbeperkt hooi.

We hebben wel erg mooi hooi, komt uit Frankrijk en op zicht, geur en voelen is het al een hele vooruitgang.

Het liefst zou ik testen, maar Je moet soms ook even tijd geven. Dit waren slechte omstandigheden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:24

Ik kom meelezen, heb net de eerste zak DC besteld voor mijn 2 IJslanders. Kom van de Formula 4 Feet, daar deden beide jongens het goed op maar is ook enorm prijzig. Wil de DC wel een kans geven voor ik weer een zak bestel van €100 voor 20 kg...

Mijn ene IJslander is erg kieskeurig qua smaak en de andere heeft al snel last van zijn maag, dus het is wel een spannende gok zo.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:31

100 euro voor 20 kg? :wow:

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:44

Wat is DC als ik vragen mag?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:47

De daily complete van vitalbix (feral horse)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:56

Zag het net, sorry voor de,stomme vraag...ziet er echt goed uit. Denk dat ik dat ga geven ipv metazoa...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:38

IngridM schreef:
Force at mijn pony ook al snel niet meer.
Heb best lang Vitalbix gegeven maar ik ben overgegaan op luzernevrij (test om te zien of de jeuk daarvan was) en hij krijgt nu een tijd al Victorious Secret 200 en daar is hij het wel beter op gaan doen, eerlijk is eerlijk. Veel betere vacht vooral. Overigens is de jeuk niet over maar ik blijf zolang hij het eet op deze vitaminebrok.

Ow, heel interessant. Minder jeuk dus dan met vitalbix. Geef je voor de rest nog wat bij? Bietepulp of iets dergelijks?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:49

Ik heb nu de active+ en de DC beide aangeschaft na de twee proefverpakkingen vorige week (die ze toen heel goed at!). Ik meng het nog met haar oude voer. Maar sinds deze week doet ze zo nu en dan heel vreemd met eten. Ze kauwt er langer op, maar dan ineens stopt ze een seconde of 20 met eten, gaat heel loom staan met haar hoofd een soort van gezakt, om vervolgens gewoon weer verder te eten. Het lijkt wel een soort error. Ik heb haar dit echt nog nooit zien doen. Herkent iemand dit?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:50

Cambiar; ik ben gestopt met DC omdat de drager luzerne is. Mogelijk had pony daar jeuk van. Dus over op VS200 waar geen luzerne in zit. Dit geef ik nu paar maanden maar jeuk is niet minder helaas. Toch doet hij het beter op deze VS200 dus zolang pony het eet blijf ik dat geven.

Ik geef het met Agrobs Alpengrün müsli. Ook luzernevrij. Zelfs zijn snoepjes zijn luzernevrij haha.