Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:21

Force moet ook op bestelling toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:52

IK koop het bij een Marstall dealer en er zijn toevallig 2 dealers op redelijke afstand hier. Maar ik doe er best lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:33

Ik koop Force bij Equiva, een Duitse ruitersportzaak net over de grens. Altijd op voorraad. Met een grote emmer doe je heel lang.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:13

safina schreef:
Ik koop Force bij Equiva, een Duitse ruitersportzaak net over de grens. Altijd op voorraad. Met een grote emmer doe je heel lang.

Hihi. Ben erg benieuwd waar je vandaan komt. Ik ben ook vaste klant van equiva. (Gronou )
Bevalt mensen dat marstall force. Voer je minder ervan dan van metazoa.

Ik twijfel nog even verder hihi

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:12

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:48

Wat is precies het voordeel van Marstall Force t.o.v. Metazoa? Ik voer Metazoa al 11 maanden zonder problemen, maar misschien is mijn paard ook wel gewoon heel makkelijk met eten en heeft ze ook al bijna genoeg aan hooi alleen, maar zou ik er misschien wel meer voordeel uithalen met ander voer. Ze wordt best zwaar getraind, dus misschien is een supplement waarvan de hoeveelheid meer gebaseerd is op prestatie dan op gewicht, wel beter? Ik twijfel wel echt door al die negatieve ervaringen met Metazoa nu.

En voeren jullie Marstall Force dan wel op dezelfde manier als Metazoa, dus als aanvulling van het ruwvoer, of als aanvulling op krachtvoer?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:18

Metazoa is mij heel slecht bevallen; 1 paard ging er van lopen hoesten, de ander raakte de dag na het voeren hoefbevangen, waarschijnlijk door een schimmel en/ of bacterie in de Metazoa. Ik heb de rest weggegooid.
Ik voer de Marstall i.c.m. hooi, lucerne en ca. 400 gram gemengd graan. Het graan bestaat hoofdzakelijk uit haver en gerst. De paarden doen het hier al jaren heel erg goed op.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:31

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:09

Een tijdje terug heb ik een zak gewonnen. Een week of 3 begonnen met voeren. Na 2 dagen kreeg hij allemaal vreemde bultjes, die na 4 dagen weer verdwenen. Overgang naar het voer?

Heb het idee dat 't niks toevoegd aan zijn rantsoen en hij is 'slomer' dan dat hij op normale brok staat. Verder verkiest hij het gras boven de brok en het komt regelmatig voor dat ie er geen hap van eet.

Nee, dit voer is het even niet. :n

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:12

Metazoa is ook niet heel lekker geloof ik. Er zijn meer paarden die het niet graag eten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:15

Ik geef sinds een maand weer care4live aan mijn mega slome paard met zomereczeem en het gaat super goed. Hij jeukt bijna niet meer (terwijl hij het andere jaren met dit weer in november juist extreem deed) en hij heeft weer praatjes. Hij is frisser en zit, lijkt het, beter in zijn vel.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:42

No_No schreef:
Metazoa is ook niet heel lekker geloof ik. Er zijn meer paarden die het niet graag eten.

Nee mijn paard eet het echt met lange tanden :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:55

Hier is de metazoa bijna op..
Ik moet dringend gaan nadenken over wat ik wil!
Tot nu toe heeft hij nog geen jeuk met verharen/winterharen.. Vorig jaar in november kon je niet in zijn buurt staan!
Maar of dat nou komt door het scheren en regelmatig wassen of door de metazoa..? Moeilijk moeilijk..!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:42

Zou het geen idee zijn om af te wisselen in vitamines ? Ene keer Metazoa, andere keer Balancer, 3e x weer iets anders etc ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:09

Geen idee :oo

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:42

IngridM schreef:
Zou het geen idee zijn om af te wisselen in vitamines ? Ene keer Metazoa, andere keer Balancer, 3e x weer iets anders etc ?

Dat zou ik zeker niet doen, paarden nemen het je niet in dank af als je iedere keer weer iets anders voert, daar zijn hun ingewanden niet op ingesteld en kan je wachten op problemen als koliek, etc.
Gewoon iets opzoeken wat goed is en goed werkt en daarbij blijven.

Tussen door een keer een vitaminen stoot of kuurtje kan wel natuurlijk maar zeker als de vitaminen brok een essentieel deel is van het dieet kan je niet ongestraft blijven veranderen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:47

maar ElCid het is natuurlijk niet hun normale voer. Ik bedoel; ze leven er niet van, net als andere paarden van hun brok zeg maar, dan lijkt me dat toch weer een ander verhaal. Maar moet eerlijk zeggen dat ik er niet genoeg van afweet.

Ja bedacht me dat van goh' in de ene brok zit dit iets meer dan dat, en in de andere brok weer iets anders etc etc.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:11

IngridM schreef:
Ja bedacht me dat van goh' in de ene brok zit dit iets meer dan dat, en in de andere brok weer iets anders etc etc.

Dus daarmee breng je de hele stofwisseling in de war, een keertje variëren zal geen kwaad kunnen maar steeds wat anders te proberen is toch echt geen goed idee. Je moet natuurlijk een vit. brokje/ voer zoeken wat het best past bij het paard, dan is het ook nergens voor nodig om te variëren en mogelijk allerlei problemen op je hals ( of die van het paard) te halen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:46

Ik wissel liever ook niet en als ik wissel gaat het langzaam of is dat 1 ding. Maar ik vraag me weleens af of wij ze niet gevoelig hebben gemaakt.....In de natuur leggen ze lange afstanden af door verschillende gebieden en eten onderweg diverse planten etc. Zou het juist niet beter zijn om meer af te wisselen en de darmen zo actiever te houden + de weerstand beter door grotere diversiteit?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:30

Logischerwijs zou je denken dat er in het gras/hooi (en dus zomer/winter) seizoen wel verschillen zitten mbt vitamine en mineralen aanbod.
Zou je er dan niet goed aan doen om daar op in te spelen met de aanvulling?

Dat handje vitaminekorrel of poeder zal vast niet koliek veroorzaken bij een paard. Eerder van gras naar hooi en plots "kilo's" krachtvoer. Volgens mij is dat risicovoller.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:08

Psydoxy schreef:
Een tijdje terug heb ik een zak gewonnen. Een week of 3 begonnen met voeren. Na 2 dagen kreeg hij allemaal vreemde bultjes, die na 4 dagen weer verdwenen. Overgang naar het voer?

Heb het idee dat 't niks toevoegd aan zijn rantsoen en hij is 'slomer' dan dat hij op normale brok staat. Verder verkiest hij het gras boven de brok en het komt regelmatig voor dat ie er geen hap van eet.

Nee, dit voer is het even niet. :n

Dat slomer worden van de Metazoa is idd wat ik bij heel veel paarden zie. En dan bedoel ik echt sloom, niet relaxed of ontspannen. Het lijkt er bijna wel op alsof de Metazoa je paard ondervoedt houdt waardoor hij al zijn energie en spirit kwijt is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:11

Die van mij houden het werk juist veel mooier vol. Ik heb mijn 13 jarige merrie altijd wakker moeten rijden (wakker voeren kreeg ik niet voor elkaar), maar die stuitert nu de pan uit (gelukkig wel op een fijn te rijden manier).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:47

Ik ervaar ook niet dat ze slomer is dan anders. Juist lekker fit, wakker en heeft voldoende energie.
Ze heeft wel even een dipje gehad maar dat had niets met het voer te maken maar dat kwam omdat ze droes had.
Maar heeft nu weer energie voor 10.

Eerder heeft ze op de Marstall Force en ook op de Pavo Vital complete gestaan maar daar deed ze het juist niet goed op. Mest eten, gewoon iets waar ik nooit m´n vinger op heb kunnen leggen.
Ze staat nu sinds januari op Metazoa en er zijn heel wat stukjes op z´m plaats gevallen. Ik heb een merrie die nu echt pas goed in haar vel zit. Afgelopen zomer is ze nog nooit zo hengstig geweest als andere jaren. Ze wilde weer spelen en gek doen met de rest, iets wat ze al een tijdje niet heb zien doen. Ze glimt erover.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:33

Glimmen doen ze hier ook echt super!
Net een spiegeltje.
Ik voer dan nu wel nog pavo bij, in combinatie met metazoa.
Recent even gestopt met metazoa omdat ik en baal van de services vanuit metazoa zelf en omdat ik wilde weten of het echt iets toevoegde (ondanks het magnesium tekort)
sinds ik gestopt ben kwam de mok weer hevig opzetten, en nu ik het weer voer zie ik het met de dag minder worden.
In de tussentijd ga ik gewoon rustig opzoek naar iets anders.........

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:59

Ik was op zich heel tevreden over de metazoa, paard at het goed en zag er goed uit qua vacht, minder jeuk maar het vreemde was dat hij steeds " bozer " werd. Nu dacht ik eerst dat dit kwam door de veranderingen bij mij op stal ( zijn weidemaat overleden en geen goed contact met de nieuwe opvolger daarvan) maar het was zo een raar gedrag van mijn anders onverstoorbare goedmoedige oude vriend. Later hoorde ik dat een gedragsverandering door de metazoa vaker voorkwam en dat ook " humeurigheid" daar bij zat. Nu voer ik ruim 1 maand wat anders en hij wordt langzaam weer de oude. Kent iemand deze reactie op de metazoa ook ?