Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike_Ma

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:33

ik ga vanaf vandaag met de speedibeet beginnen, bij welke hoeveelheid kan ik het beste beginnen en hoeveel water moet daarbij?

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:38

ik zit nu op 5 handjes speedi per dag.. geweekt is dat een halve 10liter emmer...
waar t erg ging invallen bij dr schoft lijkt al wat op te vullen..
pff moet wel 3x zoveel betalen aan voer nu.. en ik wil zo graag afvallen.. en bij mijn paard moet ik zoveel moeite doen om dr juist aan te laten komen... t leven is ook zo oneerlijk soms >;)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:29

Maaike_Ma schreef:
ik ga vanaf vandaag met de speedibeet beginnen, bij welke hoeveelheid kan ik het beste beginnen en hoeveel water moet daarbij?

Iemand zou hier toch wel antwoord op hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:39

Met wat voor doel wil je speedibeet gaan voeren? Aankomen, hongergevoel stillen bij gewichtsverlies, even een maaltijd tussen de hooibeurten door, vanwege onrustige darmen?

In principe moet er op 1kg speedibeet 5L water, maar op 1 voerschep speedibeet moet 3 voerscheppen water. 1 voerschep speedibeet is namelijk 760g en 1 voerschep water is 1.2L.

Voor aankomen zou ik beginnen met een halve voerschep en daarbij 1.5-2 voerscheppen water. Als het juist is om af te vallen dan zou ik een kwart voerschep met 2 voerscheppen water geven of 2 handjes met een voerschep water.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:20

Maaike_Ma schreef:
Maaike_Ma schreef:

Iemand zou hier toch wel antwoord op hebben?

Dat staat op de zak :j , maar in elk geval: 1 gewichtsdeel speedibeet op 5 gewichtsdelen water. Op 100 gram speedibeet voeg je dus 500 gram = 500 ml = 0,5 liter water toe. Er is ook nog een vuistregel voor volumedelen, maar die gebruik ik zelf niet.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:45

ik doe er gewoon te veel (heet) water in.. laat dat ruime tijd weken en paar keer roeren de rest giet ik af...
omdat dat op stal niet zo handig is doe ik t thuis :)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:51

T kan met koud water, maar duurt wel langer dan 10 minuten. Al staat er op de zak dat dat de tijd is. Probeer meestal een fles warm water mee naar stal te nemen. Charlie krijgt een halve voer schep en begon eindelijk weer aan te komen. Nu is hij helaas ziek en eet hij niet dus wat er net aanzit is weer weg :(
Maar vind het super spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:52

De mijne is er wel van bijgetrokken. Zak bijna op en dan stop ik ermee.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:28

Ik kan de mijne er de winter mee op gewicht houden. Doe er wel al tijdje seniores priores dor, ze at het niet goed. Ze eet de mix nu ook niet meer goed. Lijkt me juist lekker voor paarden, beetje warme slobber. Helaas niet :(

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:08

Handje muesli er door? Hier op stal staat een zak speedybeet. Mijn paarden vinden het heerlijk, maar blijkbaar zijn er toch nog best wat paarden die het niet eten.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:02

Zit helaas ook al een schep muesli door

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 21:51

Hier een paard wat vooral niet dikker mag worden maar wel last heeft van gas in de darmen (zelfs aan de buitenkant te zien want zijn buik is aan de rechterkant een stuk dikker dan links) en heel gevoelig reageert op gras (inde zomer) en kuil (als het wat natter is). Volgens Pavo kun je tot 200 gr speedibeet voeren zonder dat ze aankomen. Ik geef 100 gr p/d in combinatie met 2 handjes care4life. Van stal 2x p/d 1/4 kg basisbrok en 2x daags kuil van mij zelf nog een flinke plak hooi in de avond. Hij blijft wisselend heel opgeblazen, voer ik te weinig om effect te hebben of ben ik te ongeduldig? Ik ben nu een kleine 2 maanden bezig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:46

Stoppen met kuil! Dat kan die opgeblazen buik geven, de meeste kuil is nou eenmaal geen paardenvoer en geeft veel gasvorming door de fermentatie.
Overstappen op Wafer Fioc, zeer aan te bevelen bij paarden met darmproblemen en stof en schimmelvrij. Wafer is ook een heel fijn voer voor koliekgevoelige paarden.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:27

ElCid schreef:
Stoppen met kuil! Dat kan die opgeblazen buik geven, de meeste kuil is nou eenmaal geen paardenvoer en geeft veel gasvorming door de fermentatie.
Overstappen op Wafer Fioc, zeer aan te bevelen bij paarden met darmproblemen en stof en schimmelvrij. Wafer is ook een heel fijn voer voor koliekgevoelige paarden.

Ik sta op een grote pensionstal dus grote aanpassingen als geen kuil (het is overigens geen koeienkuil) en ander voer (als hoofdvorm zeg maar) is heel lastig helaas. Overigens neemt dit ook het zomerprobleem niet weg, ik kan hem lastig binnen laten staan. Hij komt dan nu max. 3 uur op de wei met een graasmasker.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:51

Ik heb veel ervaring met darmpatienten en daarom ook gekozen voor speedibeet. Super fijn spul. Moet wel echt met warm water worden aangemaakt anders eten ze het slecht of niet. Ik zou eerder kiezen voor meer pulp en minder kuil als hij binnenstaat. Ruim voldoende water aanhouden dan eten ze het het liefst. Succes

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:38

Ook "paardenkuil" is een slechte vervanger van hooi ( schimmels, fermentatie, etc.) maar jammer genoeg zijn er (te) veel pensionstallen die niks anders hebben, komt de darmen van je paard niet ten goede. Kan je niet zelf wat hooi kopen of, zoals ik al 2 x heb voorgesteld, de Wafer Fioc eens proberen. Daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap, en een extra dosis ruwvoer ( er zit ook bietenpulp, lucerne en gras in) en voer wat een zeer gunstige uitwerking heeft op de darmen ( en luchtwegen ) en het "opblazen" tegengaat/ verminderd. http://www.guidolinhorses.com/en/wafer-fioc/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:53

Er zijn ook paarden allergisch zoals de mijne.
Die kan niet eens op hooi al zou ik t willen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:50

Anoniem schreef:
Er zijn ook paarden allergisch zoals de mijne.
Die kan niet eens op hooi al zou ik t willen.

Wel eens aan stomen van het hooi gedacht? Is een betere oplossing dan kuil.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:57

Ik heb liever goede kwaliteit voordroog, dan natgeregend hooi.
Soms is het nu eenmaal niet anders in ons regenachtige Nederland.
Wij hebben hooi van eigen land op stal en tsja, als de pensionhouder kan kiezen tussen net niet lang genoeg kunnen drogen voor hooi en dus wikkelen, of laten liggen en nat laten regenen en daarna nog veel langer moeten drogen (plus verlies van voedingswaarde als bijna droog gras verregend, etc), dan snap ik heel goed dat hij kiest voor wikkelen en er voordroog van maken ipv hooi.
Idealiter kiest hij zelf ook voor hooi. Alleen al omdat het wikkelen 6,- per baal meer kost aan folie en de wikkelmachine inhuren bij de loonwerker.
Maar ja, ideale situaties heb je nu eenmaal niet voor het uitkiezen.

Daarnaast is het gras dus hetzelfde, of hij het droogt tot hooi of iets eerder perst en wikkelt tot voordroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:05

Ik kan niet stomen, mijn pony staat in een kudde.
Ik bedoel gewoon, je kan niet altijd alles naar je hand zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:28

fique schreef:
T kan met koud water, maar duurt wel langer dan 10 minuten. Al staat er op de zak dat dat de tijd is. Probeer meestal een fles warm water mee naar stal te nemen. Charlie krijgt een halve voer schep en begon eindelijk weer aan te komen. Nu is hij helaas ziek en eet hij niet dus wat er net aanzit is weer weg :(
Maar vind het super spul.

Dat van het weken had ik voorgelegd op de stand van Pavo bij HE.
En zij zeiden dat het 10 minuten weken gebasseerd is op het weken met heet water. Met koud water duurt het idd wat langer.

Toch jammer dat ze dat dan niet even op de verpakking zetten, al zou het maar zijn om niet al te slimme mensen met een verstopt paard op te zadelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:44

Ik geef het al een tijdje niet meer, maar volgens mij stond dat wel ergens op de verpakking. Ik weet namelijk wel dat dat zo was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 03:24

Marije_jiplover schreef:
Ik heb liever goede kwaliteit voordroog, dan natgeregend hooi.
Soms is het nu eenmaal niet anders in ons regenachtige Nederland.
Wij hebben hooi van eigen land op stal en tsja, als de pensionhouder kan kiezen tussen net niet lang genoeg kunnen drogen voor hooi en dus wikkelen, of laten liggen en nat laten regenen en daarna nog veel langer moeten drogen (plus verlies van voedingswaarde als bijna droog gras verregend, etc), dan snap ik heel goed dat hij kiest voor wikkelen en er voordroog van maken ipv hooi.
Idealiter kiest hij zelf ook voor hooi. Alleen al omdat het wikkelen 6,- per baal meer kost aan folie en de wikkelmachine inhuren bij de loonwerker.
Maar ja, ideale situaties heb je nu eenmaal niet voor het uitkiezen.

Daarnaast is het gras dus hetzelfde, of hij het droogt tot hooi of iets eerder perst en wikkelt tot voordroog.

Het vervelende is dat het bij inpakken niet 100% droog is en er bacterien komen. Ik geef altijd als vb; ga zelf droog in een plastic regenpak en zie wat er gebeurd. Na enkele dagen stink je en daarna zal je huid ook gaan irriteren en stuk gaan.

Voordroog is gewoon kuil en slecht voor paarden. Het heeft de voordelen die je noemt, maar er wordt wel hooi gewonnen hoor. In mijn jonge jaren waren er volgens mij nog niet eens verpakte balen.
Meeste stallen vinden het makkelijk qua opslag.

Je ziet soms echt mooi voordroog, maar het is dan toch zonde dat het verpakt is. Normaliter kan hooi nog goed nadrogen in goede opslag. Niet als het nat is, maar wel als het bijna al droog is. Goed stapelen in een goede ruimte!

Ik heb echt 3 totaal verschillende paarden die er slecht tegen kunnen. Ik heb ook nog geen keus, maar dat het slecht voor ze is, mag duidelijk zijn. OOk al denken andere mensen dat hun paard het goed doet.

Meeste stallen voeren te weinig, dus je krijgt weer met andere problemen te maken die gecompenseerd worden met hardvoer. Veel paarden redden het dan op het oog wel.

De voeren doen het goed in Nederland en springen ook perfect in op de problemen van kuil, te weinig ruwvoer etc.
Paarden vroeger werden anders gevoerd dan nu. Hoezo vezels nodig in hardvoer? Als je paard op goed ruwvoer staat, hoeft dat er toch niet extra in met hardvoer? Vitamines tekort? Hoe zou dat komen? Goed weidebeheer is een heel vak. Als men daar begint en geschikte grassen laat groeien kom je ook alweer verder.

Het is allemaal, geld, geld, geld en gemak. Komt door de klanten die niet meer pension willen betalen? Denk het niet. Alle poedertjes, voertjes, artsen etc kosten je veel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:15

Ik ben het niet helemaal met je eens superpony.
De zomers worden steeds natter, waardoor het lastiger wordt om echt hooi te krijgen. Wij hebben ook het liefst hooi, maar hebben deze zomer helaas toch moeten kiezen om het in kuilbalen te laten pakken. De regen kwam 1 dag te vroeg. En het laten liggen en weer laten drogen was geen optie, want het heeft nog wel 2 weken geregend. Dan laat je toch pakken (iets wat vroeger niet kon omdat de machines er toen niet waren). Je wilt tenslotte wel voer hebben voor de winter.

En goed weidebeheer kan niet voorkomen dat niet alle vitamines in het gras voor komen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:14

Die 10 minuten staat gewoon voor koud water (kraanwater temperatuur; grondwater of leidingwater in de winter is kouder dus duurt langer). Voor warm water staat 5 minuten. Na die tijd is het veilig om gevoerd te worden, maar voor het volledig is uitgezet duurt het nog iets langer.

Ik ben het ook niet met Superpony eens. Die doet het wel heel makkelijk voorstellen :+ Je vergelijking met de huid gaat ook niet op. Fermentatie met bacteriën is juist de manier van conserveren bij inpakken. Bij bijna droog voordroog is dat proces minder dan bij een nattere omgeving, maar vandaar dat het vochtgehalte bepalend is of iets kuil of voordroog genoemd wordt. Kuil is niet geschikt voor paarden, voordroog voor de meeste paarden wel (niet alle). Net als dat sommige paarden geen droog hooi kunnen hebben en anderen geen vers gras. Kijk dus vooral hoe je paard het ergens op doet..