Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maaike_Ma schreef:Maaike_Ma schreef:ik ga vanaf vandaag met de speedibeet beginnen, bij welke hoeveelheid kan ik het beste beginnen en hoeveel water moet daarbij?
Iemand zou hier toch wel antwoord op hebben?
ElCid schreef:Stoppen met kuil! Dat kan die opgeblazen buik geven, de meeste kuil is nou eenmaal geen paardenvoer en geeft veel gasvorming door de fermentatie.
Overstappen op Wafer Fioc, zeer aan te bevelen bij paarden met darmproblemen en stof en schimmelvrij. Wafer is ook een heel fijn voer voor koliekgevoelige paarden.
fique schreef:T kan met koud water, maar duurt wel langer dan 10 minuten. Al staat er op de zak dat dat de tijd is. Probeer meestal een fles warm water mee naar stal te nemen. Charlie krijgt een halve voer schep en begon eindelijk weer aan te komen. Nu is hij helaas ziek en eet hij niet dus wat er net aanzit is weer weg![]()
Maar vind het super spul.
Marije_jiplover schreef:Ik heb liever goede kwaliteit voordroog, dan natgeregend hooi.
Soms is het nu eenmaal niet anders in ons regenachtige Nederland.
Wij hebben hooi van eigen land op stal en tsja, als de pensionhouder kan kiezen tussen net niet lang genoeg kunnen drogen voor hooi en dus wikkelen, of laten liggen en nat laten regenen en daarna nog veel langer moeten drogen (plus verlies van voedingswaarde als bijna droog gras verregend, etc), dan snap ik heel goed dat hij kiest voor wikkelen en er voordroog van maken ipv hooi.
Idealiter kiest hij zelf ook voor hooi. Alleen al omdat het wikkelen 6,- per baal meer kost aan folie en de wikkelmachine inhuren bij de loonwerker.
Maar ja, ideale situaties heb je nu eenmaal niet voor het uitkiezen.
Daarnaast is het gras dus hetzelfde, of hij het droogt tot hooi of iets eerder perst en wikkelt tot voordroog.