Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:43

Ik heb zojuist een 25 kg zak opgehaald bij onze Teurlings (soort welkoop) wie in de buurt van Bladel woont mag een pot komen vullen tegen kleine vergoeding. Of ik wil eeb kilootje op de post doen als je geld overmaakt.

Houdbaar tot 17 maart 2016 52% magnesium

Pb bij interesse.

sunny43

Re: Magnesium gebruik, merken jullie verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:33

mijn meissie is echt geen stresskikker maar had toch te kort... in bloed aangetoond. Ze krijgt nu gewoon elke dag een schepje door haar grasbrokken. Nou rij ik haar wel aardig in het zweet de meeste dagen... en dan verliezen ze ook veel magnesium. En als ze bijvoorbeeld redelijk wat Lucerne krijgen... nemen ze het slecht op!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:37

De 'mijne' maakt zich vaak dus heeeel druk, waardoor hij ook heeeel erg zweet. Hij heeft nu sinds bijna een week magnesium door z'n voer (als het goed is geeft de eigenaar hem dat), en hij was wel stukken fijner te rijden. Maar dat kan ook een moment zijn. Hij is nu kreupel dus kan niet trainen, helaas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:47

Hier ook nog steeds tevreden. Tijdje terug een weekje niet gehad, merkte ik gelijk al waren de omstandigheden er ook naar.
Iedereen is tevreden over het spul van de welkoop, ik was er niet tevreden over. Ik had het idee dat het minder goed werkte, dus ben daar mee gestopt. Dan maar weer de duurdere varianten.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:01

Hier ook zeer tevreden over magnesium, ik heb magnesium gebruik van de paardnatuurlijk.nl en merk toch dat mijn paard veel losser is in zijn lijf en toch beter kan ontspannen, hij was geen stress kip maar had toch het vermoeden dat hij een te kort had en dat lijkt nu weg.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 10:03

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:29

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:38

Ik voer de citraat van Phytonics, dat is volgens mij vergelijkbaar. Ik dacht niet dat er nog iets anders aan is toegevoegd, het is puur magnesium.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:22

Iemand een idee/suggestie waar je het supplement het beste mee kan voeren als het beter niet met lucerne gevoerd kan worden? Mijn paard eet eigenlijk alleen maar lucerne of cavalor fiber force en hooi en/of kuil.

Krijgt van de pensionstal houder een handje brok tijdens de voerronde maar die gaat geen supplementen voeren bij die brokken op verzoek. Mijn paard staat op een graanvrij rantsoen en daar doet ze het eigenlijk heel goed op. Dat wil ik graag zo houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:10

Ik geef onze hengst en merrie speedibeet. De ruintjes krijgen ook wat voor het idee. Ik doe met weken de fiber force er al door. Ik voer echt heel weinig. Dan een beetje magnesium en wat lijnzaadolie. De merrie en ruintjes eten dat. de hengst vind dat nog wat lastig, dus die fop ik een beetje door het de ene keer er wel door te doen en bij de andere maaltijd niet.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:32

Maar magnesium voeren met calciumrijk voer zoals lucerne is toch niet handig qua opname door het lichaam?

Speedibeet heb ik ook aan gedacht. Bij mij op stal krijgen sommige het om ze dikker te houden. Die van mij is alleen al dik zat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:38

Ik voer nooit lucerne apart. Zit een heel klein beetje in de Fiber Force, maar dat is echt niet veel. Lucerne moet je paard wel nodig hebben en kunnen gebruiken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:43

Speedibeet heeft ook hoog aandeel calcium. Je kan dan nog beter anders beetje grasbrok gebruiken of zemelen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:14

Marcella thnx voor de tip. Speedibeet is denk ik niet geschikt voor ons.

Superpony, mijn paard krijgt nu 2 emmertjes lucerne per dag, als de andere paarden basisbrok krijgen. Zodat ze niet overgeslagen wordt met voeren en niet met een lege maag de paddock in gaat. Verder vooral hooi. Als deze zak hartog op is ga ik weer verder met fiber force want dat vind ik toch fijner spul.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:14

Zemelen heeft weer een hoger aandeel fosfor dan calcium. En te veel aan calcium bij luzerne ga je pas krijgen als je echt kilo's voert met een beetje luzerne (handje hoef je niet echt bang te zijn).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:26

Ik reageerde erop dat de calcium/fosfor verhouding scheef wordt met lucerne en wij geen lucerne voeren.

Van speedibeet geven wij echt weinig, dus blijven daaronder.

Lucerne voeren wij niet omdat onze paarden het niet nodig hebben.

abercrombie, ik zou dan iets anders geven dan 2 emmers lucerne eigenlijk. Ik vind lucerne heel eenzijdig als je het apart geeft. Dan zou ik eerder pre alpin kiezen van agrobs of wat wij gaven; compact gras uit elkaar gehaald.

Fiber Force weken wij mee, maar ook weinig. Ik vind het wel fijn spul. Heb een hele tijd Marstall gegeven, maar is lastiger aan te komen en ik vond de Faser light bijv erg fijntjes.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:11

Lucerne ga ik ook mee stoppen als de zak op is. Ben nog beetje zoekende. Merrie wordt ondertussen ook beetje te zwaar. Terwijl ze dus eigenlijk niet zoveel krijgt behalve veel ruwvoer.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:13

Hoeveel geven jullie van de magnesium van de welkoop? Staat niet op de zak..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:15

Berekening staat diverse keren in het topic. Rechtsonder zit de topiczoekfunctie. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:28

Dat ligt eraan hoeveel je al geeft eigenlijk. Je vult iets aan. Ik geef al jaren magnesium en er zouden in het ruwvoer geen tekorten zitten, dus geef 2 koffieschepjes op 4 pony's van shet tot 1.50m

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 20:35

superpony schreef:
Dat ligt eraan hoeveel je al geeft eigenlijk. Je vult iets aan. Ik geef al jaren magnesium en er zouden in het ruwvoer geen tekorten zitten, dus geef 2 koffieschepjes op 4 pony's van shet tot 1.50m

Qua ander eten bedoel je?

Ik had eerder een ander merk en daarvan moest ik 2x20 gram voeren. Hou dat eerst wel aan. Even zien hoe hij reageert.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:31

Kopie van pagina eerder!

Komt ie:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:44

Kyrseltje schreef:
superpony schreef:

Qua ander eten bedoel je?

Ik had eerder een ander merk en daarvan moest ik 2x20 gram voeren. Hou dat eerst wel aan. Even zien hoe hij reageert.

Je moet eigenlijk eerst een ruwvoer analyse hebben en een analyse van de bodem waarop je paard graast. Dan weet je wat hij met het ruwvoer binnen krijgt.

Dan het hardvoer erbij en letten op de calcium/fosfor verhouding. Komt die scheef, wordt magnesium niet goed opgenomen.

Zonder deze gegevens is het echt niet uit te rekenen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:22

tinkersjakie schreef:
Kopie van pagina eerder!

Komt ie:
Paard heeft behoefte aan 0,015(basis)/0,030(werkend) gram magnesium per kilo lichaamsgewicht. Zie http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... -mineralen
Dan kan je uitrekenen hoeveel hij per dag zou moeten krijgen.

De magnesium van de Welkoop bevat 54,5% magnesium.
Mijn pony's wegen ongeveer 200 kilo per stuk -> 200 x 0,030 = 6 gram magnesium per dag. Dat betekent dus dat ik plusminus 14 gram moet voeren per dag om aan die behoefte te komen.

Voor jouw paard:
550kg x 0,03 = 16,5 gram magnesium per dag. Betekend dat je ongeveer het dubbele daarvan zou moeten voeren om aan de behoefte te voldoen. Tussen de 30 en 35 gram dus 5 x 6 a 7 gram = 30 tot 35 gram.

Ah top, thanks! Paard weegt alleen wat meer dus dan zit ik met 2x schepje van iets minder dan 20 gram aardig save.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:59

Het is ook een voorbeeldsom :+ Heb het ooit zo eens uitgeschreven voor mijn shetlanders :+
Zelf even omrekenen naar het gewicht van je paard dus ;)