Bassenqua schreef:Het natrium/jodium gehalte is hoog, ik wil weten waarom pavo hiervoor gekozen heeft, daarbij zet het bij mij vraagtekens of het vele plassen wel komt van de kruiden, naar mijn idee komt het van het vele zout en dan kies ik toch beter voor een voer wat iets hoger zit in de suikers, dit is minder belastend dan teveel zout. Ik werk hier veel met kruiden, zowel bij de paardjes als bij de honden/duiven en heb zo'n extreem symptoom nog nooit eerder gezien, natuurlijk kunnen kruiden afvalstoffen/vocht afdrijven maar als dit gecombineerd gaat met liters meer drinken zet ik grote vraagtekens of het van de kruiden komt, mij lijkt het dat ze meer plast doordat ze zoveel meer drinkt, dan kan het wel op de kruiden gegooid worden maar waarom gaat ze zoveel meer drinken ?
jodium 1,5 mg per kg
natrium 10 gram per kg
basisbehoefte van een paard van zeg, 500 kg ligt bij natrium al op een 13 gram , werkend word dit al snel 25 gram of meer., jodium een 3,5 mg per dag.
zo veel zit er dus niet in het voer, zeker als er aangeraden word paard 1 kg, pony een halve kg .
het waarom van het drinken, geen idee, maar ik weet wel dat het nog wel eens een drie weken kan zijn voordat een symptoom als veel plassen wegtrekt bij een verandering in voedingstoffen, als die verandering maar groot genoeg is.
of het door het zout komt of door de kruiden, kan allebei natuurlijk.
maar ik vind 12 liter alleen al in de nacht, toch ook een flinke slok meer, zeker omdat je niet weet wat er overdag meer gedronken word dan voorheen.