Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:41

Mijn paard staat zelf 24/7 op het land en leeft van gras, in de winter hooi bijgevoerd en een vitaminekoek,
verder krijgt hij na het rijden 1/5e schep brok en 1/5e schep muesli. Als ik niet rijd dus ook geen extra voer. Rijd altijd buiten met hem, meestal zo'n paar uur met veel tolt (ijslander) en vrij grote stukken galop. En hij is nog tonnetjerond :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:51

als het je te doen is om spierontspannend te werken dan zou je eigenlijk het magnesium supplement de dag voor, van en na de "zwaardere" ritten kunnen geven. magnesium werkt zeer snel als spierontspanner. Overdosis magnesiml valt op, ze krijgen acute diarree. Maar op deze manier moet je wel niet wakker liggen van dat je iets uit balans trekt op termijn.

Met vitamine E en Selenium zou ik eerder opletten, vitamine E is vetoplosbaar, dus wordt niet zoal magnesium weer uitgeplast... de effecten blijven dus langer van kracht en zeker overdosering van Selenium schrikt me meer af dan magnesium bijgeven... als je dit wil voeren zou ik eerst bloed laten prikken...
Daarenboven dacht ik dat de meeste weilanden vrij arm zijn arm magnesium...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:04

Vit E komen ze wel vrij snel te kort rond deze tijd omdat het hooi amper meer vit E bevat. Dus ze moeten nu alle vit E uit het krachtvoer halen ( als daar vit E in zit.... )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:07

daar heb je ook wel weer een punt. volgens mijn DA krijgen ze alleen vit E binnen via vers gras dat voldoende zon gehad heeft en via het krachtvoer, mits het toegevoegd is.
Maar vorig jaar deze tijd, dacht ik dat mijn paard spierbevangen was, en heb toen bloed laten trekken en ook vit E bepaling en deze was dik in orde, het stijf zijn werd veroorzaakt door een lichte leverontsteking...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:59

Ze krijgt dus al marstall force en daar zit t dus al in. Ze is ook niet spierbevangen of zo, maar het is nu al 3 keer gebeurt dat ze na een duinrit stijf liep. De eerste twee keer duidelijk te veel gedaan voo wat ze aan kan, maar de derde keer eigenlijk minder. EN toch stijf.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:18

Ik heb een vraag over de marstall wiesencob. Voeren jullie dit droog of geweekt?
Verder lees ik even met Supersmurf mee, wij hebben een wat oudere pony die soms ook erg stijf kan lopen na het werk. Dit wisselt heel erg trouwens, de ene keer kunnen we heel ver rijden, heeft hij nergens last van. Een andere keer is een klein rondje genoeg voor hele stijve spieren,... Iemand hier advies?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:25

@supersmurf: hoeveel tijd zat er tussen die 3x, want overbelasting betekent microscheuren in de spieren en melkzuur afzetting. bij erge overbelasting kan je dus ook littekenweefsel vormen, waardoor je de spieren steeds minder soepel worden en makkelijker overbelast worden...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:25

SuperSmurf schreef:
Ze krijgt dus al marstall force en daar zit t dus al in. Ze is ook niet spierbevangen of zo, maar het is nu al 3 keer gebeurt dat ze na een duinrit stijf liep. De eerste twee keer duidelijk te veel gedaan voo wat ze aan kan, maar de derde keer eigenlijk minder. EN toch stijf.

Dan zit je zeer waarschijnlijk wel net tegen spierbevangen aan. ;)

Heb dit probleem ook iedere winter (als het meezit laatste winter dat ik er last van heb), maar dat is bij die van mij heel simpel op te lossen door 1x in de week een bakje vers gekookte lijnzaad door zijn voer heen. Heb in januari hiervoor nog de DA laten komen en die zei ook SB, maar dan nog net op het randje. Hij vond het alleen niet de moeite waard om bloed te laten onderzoeken, omdat het heel licht was.

Sinds begin februari is mijn fjord verhuist en word nog maar 1x in de week gereden (wegens studie), maar staat nu 24/7/365 dagen buiten (paddockparadise) en nu veel minder stijf.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:57

Suzan_bobar schreef:
Ik heb een vraag over de marstall wiesencob. Voeren jullie dit droog of geweekt?
Verder lees ik even met Supersmurf mee, wij hebben een wat oudere pony die soms ook erg stijf kan lopen na het werk. Dit wisselt heel erg trouwens, de ene keer kunnen we heel ver rijden, heeft hij nergens last van. Een andere keer is een klein rondje genoeg voor hele stijve spieren,... Iemand hier advies?

Ik voer het geweekt en stond ervan te kijken hoeveel water erbij moet om alles los te krijgen. Ik geef maar 2 kleine handjes en gooi daar heel veel water over en dan ga ik mijn paard halen en niet veel later kan ik het al geven. Hij vindt het heerlijk! bijna slobber.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:28

hmm daar was ik al bang voor marcella..
petitparis:
Er zat evengoed best wel wat tijd tussen de ritten, maar niet genoeg denk ik? Zeker wel 2 weken in ieder geval. En tussen 1 x 3 weken denk ik.

Marcella; jij reed altijd ritten toch?
(wiesencobs moeten ook geweekt worden, juist omdat ze zo uitzetten )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:56

@supersmurf: mijn gevoel zegt dan eerder dat er geen opbouw geweest is. Dus grof gesteld (want zoveel "schade" heb je niet van enkele keren) je hebt een overbelasting gehad. De spieren herstellen zich, maar worden daar "stijver/broser" van en bijgevolg gevoeliger voor overbelasting. Dus je moet die spieren terug langzaam aan het werk zetten en losmaken. weidegang is het begin, maar beter is dus dat je tussendoor nog enkele korte ritjes maakt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:03

marcella waarom werkt gekookt lijnzaad tegen spierbevangenheid ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:02

SuperSmurf schreef:
hmm daar was ik al bang voor marcella..
petitparis:
Er zat evengoed best wel wat tijd tussen de ritten, maar niet genoeg denk ik? Zeker wel 2 weken in ieder geval. En tussen 1 x 3 weken denk ik.

Marcella; jij reed altijd ritten toch?
(wiesencobs moeten ook geweekt worden, juist omdat ze zo uitzetten )

Ja maar momenteel nu nog maar 1x in de week en beestje heeft nu een beter conditie dan baas. Dankzij paddock paradise. ;) Vorig jaar deed ik nog ritten van 20-30 km 1x in de week tot de winter roet in het eten gooide. Maar gewoon aan het weer aangepast het rijden en dat in combi met te goed kwaliteit voordroog is dus funest geweest voor die van mij. Spierbevangenheid hoef dus niet perse overbelasting (piekbelasting) van de spieren te zijn, maar kan ook door voer komen. En tja het ras werk in mijn geval ook niet mee fjord die gauw rolmodelletje word.

Maris schreef:
marcella waarom werkt gekookt lijnzaad tegen spierbevangenheid ?

Het hoef niet bij iedereen te werken, maar voor die van mij werk het goed. En spierbevangenheid kan je eventueel opvangen door het geven van vet voer. En ik geloof dat in gekookte lijnzaad ook iets van vit.E in zit, maar dit weet ik niet zeker meer. Ga nog even opzoeken waar ik dat gelezen heb.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:57

petitparis schreef:
@supersmurf: mijn gevoel zegt dan eerder dat er geen opbouw geweest is. Dus grof gesteld (want zoveel "schade" heb je niet van enkele keren) je hebt een overbelasting gehad. De spieren herstellen zich, maar worden daar "stijver/broser" van en bijgevolg gevoeliger voor overbelasting. Dus je moet die spieren terug langzaam aan het werk zetten en losmaken. weidegang is het begin, maar beter is dus dat je tussendoor nog enkele korte ritjes maakt

ok dat kan :j heb een park tegenover mijn stal waar je een kort ritje kunt maken.
En.. :o idd geen opbouw. Ik heb me vergist in wat ze aankon. Dus zijn naar duin/strand geweest, terwijl ze dit dus nog helemaal niet aankan. Tsja.. al doende leert men, beetje jammer dat het ten koste van mijn paard gaat..

Marcella; dat t door t voer kan komen weet ik idd, maar niet dat het ook met voordroog kon?? Dacht dat t alleen om krachtvoer ging?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:22

Voordroog is voor die fjord van mij krachtvoer en aangezien die van mij al de hele winter geen krachtvoer kreeg. Hooguit een handje geweekte grasbrok met een beetje luzerne doorheen en magnesium.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:24

hier idem. Maar die van mij is niet te dik :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:43

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:54

Een heel stuk minder buik!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:45

En dan doe ik nog minder rijden dan voorheen. Zo kan je zien hoe belangrijk voerbeleid is zeker bij bepaalde paarden/rassen.

SuperSmurf

Re: Liefhebbers van de Academische Rijkunst Verzamelen! Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:43

Dat blijkt idd maar weer.. ze krijgt bij mij trouwens kuil en beetje hooi. kan dat kuil er iets mee te maken hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:30

Kan heel goed van het kuil komen is rijker betreffende voer dan hooi.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:57

kuil kan voor sommigen echt te rijk zijn. Paard van vriendin krijgt weliswaar vrij droge kuil omwille van z'n stofallergie. maar die is het laatste jaar enorm verzwaard (en niet alleen spieren) :D
Nu hij zo goed als van z'n krachtvoer is afgheaald, valt hij nog amper een gram af. Dus het kuil bevat meer dan genoeg voedingsstoffen en energie.

SuperSmurf

Re: Liefhebbers van de Academische Rijkunst Verzamelen! Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:51

Maar ook voor spieren kan t zo zijn dat ze daar snel overgevoelig op worden toch. of niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:07

Nou op oude stal werd er om en om een droge en nattere voordroogbaal open gemaakt. Ik vermoed dat die van mij dus weer lichtte spierbevangen was door het nattere voordroog. Uiteindelijk kunnen regelen met de boer dat die van mij alleen het droge spul zou krijgen. En eigenlijk zag je hem al binnen een week opknappen en ben toen gewoon kijkend naar mijn fjord weer rustig aan gaan opbouwen. En een paar weken daarna is hij verhuist naar Brabant.

Super spul wat trouwens gevoerd werd zowel het droge als natte, maar dus helaas te rijk voor die van mij. En hopelijk is weer binnenkort graszaadhooi verkrijgbaar in Brabant.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:28

Ik sluit mij hier even bij de groep aan omdat ik ook wil overschakelen naar natuurlijk voederen.
Ik heb me verdiept in de methode van Nicolette Hebing.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Mijn Haflinger schuurt erg in de zomer vandaar de ommezwaai...ik moet en wil het anders gaan aanpakken.
Ik ben 100% overtuigd dat het aan de voeding ligt en wil de gezonde(re) kant op...alles wil ik doen om haar van die verdomde jeuk af te helpen :j