[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:48

Meer dan 6 uur is geen probleem volgens de beschrijving, ze hebben het zelfs over de avond van te voren klaarzetten voor de volgende dag.

Op dit moment komt mijn paard nog te weinig aan, valt zelfs weer terug, vandaar dat ik meer ben gaan voeren...
Maar mijn paard heeft een erg slechte tijd achter de rug, ik denk dat herstellen en spieren/conditie opbouwen haar nu meer energie kost dan ze nog in huis had...

Wiwabalia

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:52

Okee, dat is weer jammer inderdaad. Dat is ook de reden dat ik haar dit jaar niet scheer, zodat ze zo min mogelijk energie kwijt is aan dat soort dingen.

Mag ik vragen wat jij voor een zak kwijt bent en hoelang je hiermee doet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:08

volgens mij kost een zak iets van 8 of 9 euro en daar zit 20 kg in, hoelang je ermee doet is afhankelijk van hoeveel kg je per dag voert...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:24

Okee, dan denk ik dat ik met 500 gr begin, en haar daarna steevast elke dag 1 kilo geef, kijken hoe ze hier op reageert en dan kan ik altijd nog meer gaan voeren, als ik denk dat het nodig is.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 06:41

Ik denk dat ik die slobber ook maar aan mijn paard ga voeren. Die is niet heel dun maar voordat hij echt dun wordt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 09:17

Ik ben heel erg bang dat mijn paard een hele erge terugval krijgt en vind dat ze dus zoiezo meer vlees op dr lijf mag hebben, ze is niet graatmager en dr ribben kun je niet zien, maar het zou veel mooier zijn als ze wat aankwam. Ik ga toch voor de slobber en ga deze ongeveer 2 maanden proberen, als het bevalt dan ga ik ermee door, en zo niet kan ik altijd weer afbouwen en overgaan op Lucerne om te proberen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:26

Even een vraagje. Kan zijn dat ik het tijdens het doorspit ten van dit topic overheen gelezen heb. :+
Toen ik mijn driejarige net had was hij flink te mager, ribben waren zichtbaar.
Dit bleek door een worm infectie te komen. Heb hem lekker bij laten komen op het land, hij knapte flink op. Nu hij conditie aan het opbouwen is en aan het werk moet, vrijwel onbeperkt ruwvoer op dit moment, worden zijn ribbetjes toch weer zichtbaar.
Paard is inmiddels 3 en half geweest , krijgt onbeperkt goede kwaliteit kuil, 2 kg basisbrok
p.dag en half kilo granen. Hij werkt ongeveer 5dagen p week, 3 keer longeren 2 maal rijden.
Wat bij te voeren zonder last te krijgen van explosie gevaar?

SWSS_INFO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:16

Sanniejtjuh schreef:
Even een vraagje. Kan zijn dat ik het tijdens het doorspit ten van dit topic overheen gelezen heb. :+
Toen ik mijn driejarige net had was hij flink te mager, ribben waren zichtbaar.
Dit bleek door een worm infectie te komen. Heb hem lekker bij laten komen op het land, hij knapte flink op. Nu hij conditie aan het opbouwen is en aan het werk moet, vrijwel onbeperkt ruwvoer op dit moment, worden zijn ribbetjes toch weer zichtbaar.
Paard is inmiddels 3 en half geweest , krijgt onbeperkt goede kwaliteit kuil, 2 kg basisbrok
p.dag en half kilo granen. Hij werkt ongeveer 5dagen p week, 3 keer longeren 2 maal rijden.
Wat bij te voeren zonder last te krijgen van explosie gevaar?

Je geeft aan dat flink is opgeknapt en dat hij goed voer krijgt. Wat wil je met je bijvoer bereiken?
Als je weet wat je wilt bereiken is het ook handiger meedenken over wat je hem zou kunnen geven.
Of is hij nog steeds aan de dunne kant?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:19

Hallo, ik had een vraagje. Ik heb sinds twee weken mijn 2,5jarige thuis staan. Hij is twee weken geleden gecastreerd en sindsdien is hij enorm afgevallen (logisch). Echter komt hij ook niet weer aan en zijn ondertussen zijn ribben toch goed zichtbaar terwijl hij de hele dag + avond over hooi beschikt. Hij krijgt 's ochtends een handje brok en 's avonds + wortels. Iemand een idee wat ik hem erbij kan voeren, zodat hij weer wat vet op zijn botten krijgt? Ik ben al van plan om hem vandaag even een wormenspuit te geven voor de zekerheid.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:46

@SWSS_INFO zoals ik al schreef, zijn ribben beginnen nu weer zichtbaar te worde, hij heeft dus een terug val.
Welicht komt dit omdat ie flink aan het groeien is en ook moet werken. Ik wil hem dus iets geven waardoor hij weer wat aankomt en dus niet te dun zal worden, ribben zijn nu weer zichtbaar geworden.

Liefst natuurlijk voer waar de kans op explosiegevaar, en hyper paard, beperkt blijft.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:18

Ik heb ook een vraagje. Ik lees overht algemee hele goede reacties op Zupa van Equifyt, hebben jullie hier ervaring me? En weten julli waar je dit kan kopen in de omgevind van Utrecht?

Het paard waar het om gaat blijft maar aan de magere kant. Hij is nog jong en dus nog volop in de groei, maar nu et weer kouder word en hij dus meer energie etc nodig heeft om zich warm te houden wil ik hem graag nog een beetje helpen. Hij krijgt ong een halve schep muelie na het rijden en hier doet hij et goed op. Ik en dus niet opzoek naar iets mwaar hij drukker van word, maar iets wat een beetje aanzet. Je kan zijn ribben niet meer tellen, wat ook komt doorde wintervacht, maar hij mag er wel wat bij. Wat zoudenjullie aanraden? Zelf zat iktoch te denken aan de zupa!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:28

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:47

Ik ben al een tijdje niet meer aan het volgen, maar het schoot mij plots te binnen dat iemand mij ooit fenegriek aanraadde om mijn verzorgpaard wat te doen bijkomen. Hij kreeg al kilo's krachtvoer (ook maïsmeel) en hooi. De hoeveelheid hooi kon in mijn ogen nog wel wat beter, maar ja op een pensionstal heb je niet alles in de hand en zeker niet als "bijrijdster" (al was ik meer trainster gezien ik er zo'n 4-5 dagen/week mee aan de slag ging en dagelijks naartoe om te verzorgen)

Maar dus, fenegriek zou ook kunnen helpen om wat meer vlees op de botte te krijgen, het werkt licht spieropbouwend en stimuleert de lever en galfunctie, waardoor eventuele afvalstoffen ook sneller afgevoerd worden en dus de algemene conditie ten goede komt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:58

Hallo,
Mijn paard heeft ontzettend veel ruwvoer nodig om op gewicht te blijven. Toch is ze er niet zo gek op, dus eet ze eigenlijk niet voldoende naar mijn mening in de winter. Ze vindt het niet vies, want ze begint wel gelijk met eten, maar na een 'paar' happen gaat ze er doorheen lopen en eet ze het helemaal niet meer. Hiervoor heb ik al zelf een versie van een haybar gemaakt, zodat het voer iig niet verspilt wordt. Ook heeft ze vrij snel last van dunnere mest, wat ook kan verklaren dat ze vrij snel afvalt. Weet iemand misschien hier een middeltje tegen?

Ze krijgt genoeg voer. We hebben ook regelmatig ander ruwvoer (doordat we verschillende balen hebben) maar dit maakt weinig uit qua of het lekker vindt en qua dunne mest. Ook voer ik haar nu in de winter luzerne bij van Subli om haar op gewicht te houden en om een poging te doen de mest als ballen te krijgen. Dit vindt ze overigens ook niet zo lekker.

De hoeveelheid ruwvoer maakt dus in principe niet zoveel uit, aangezien ze op een gegeven moment 'vol' zit (vrij snel) en het niet eet. Ik denk dat de manier om het te verbeteren vooral bij de mest ligt en waar ze dus echt keutels van krijgt? Weet iemand hier iets voor? Het is niet echt een koeienvlaai ofzo :P Maar het is gewoon niet zoals het hoort.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:10

een kuur probiotica en eventueel als je niet "tegen" granen bent extra spelt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:01

lucerne en Subli SP werken daar ook goed voor, eten ze makkelijk weg, knoeien ze nauwelijks mee en de mest wordt beter...

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:40

Hoi, ik ga hier wat meevolgen. Mijn Arabisch volbloed is standaard dun. Soms wat te dun, meestal op het randje. Hij heeft erg snel koliek en is verschillende keren al bijna dood geweest. Telkens kost het dus heel wat grammetjes. De oorzaken van die koliek gaan van wormresistentie tot vergiftiging door de buurman en dergelijke.
Hij krijgt nu een volle emmer Zupa per dag naast zijn massa's ruwvoer. Ook nog maïsvlokken. En muesli.
Gisteren heb ik hem een deken opgedaan en op 1 dag tijd zijn zijn billen gewoon een stuk voller. Op één dag gewoon. Is dat dan een teken dat hij gewoon slecht tegen de kou kan? Rare is ook nog dat hij met deken in de stal gaat staan en zonder altijd in open lucht ging :?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:49

Ik kom hier ook even binnen vallen. Mijn paard vind ik op het moment ook ´te dun´. Ze is onder in haar buik wel dik genoeg, maar bovenop zie je toch haar ribben. Ze krijgt niet veel brokken omdat ze hier enorm druk van word. Smorgens 3/4 schep en savonds ook. Daar langs krijgt ze 2 keer per dag een ruime hoeveelheid hooi, elke dag een halve voederbiet, na het werken een voerbak vol wortels en savonds na de brokken ook nog een schep slobber. Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:50

lucerne, omega 369 mix, subli senioren priores zijn allemaal goed werkende opties waar ze niet drukker van worden maar wel dikker...

danie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:27

ik hebzelf ook een wat oudere pony. die was vorig voorjaar ook behoorlijk dun je kon de ribben goed zien enalles. de dierenarts is toen paar x geweest maar hij kon niks aan het gebid doen want dat is 2 jaar geleden al gedaan en dat was nog gewoon goed. wel kan ze ietsje minder goed kauwen omdat haar tanden wat scheef staan maarja ze word binnenkort al 21 dus dan is het niet zo gek dat het gebid iets achteruit gaat. maar verder heeft ze niet echt problemen ermee ze eet verder goed enzo. eerst kreeg ze slobber maar dat hielp niet zo goed bij haar. sinds ik haar nu elke dag bijna een hele emmer vol LUCERNE geef knapt ze behoorlijk op en ziet er al een stuk beter uit. ze heeft nu echt een buikje gekregen en ook de ribben zijn haast niet meer zichtbaar. verder krijgt ze zo'n 5x per dag hooi&kuil waar ze ongeveer de hele dag zowat vna kan eten. en ze krijgt ook nog 1 kilo sportbrokken. maar voor de mensen die willen weten of lucerne een goede aanrader is zeg ik van wel want bij mijn pony helpt het behoorlijk goed.

Equihappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:41

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:44

Sinds 10 dec staat mijn paard overdag weer in de paddock. Sinds die tijd valt ze steeds meer af.
Achter valt ze heel erg in en toen ik er vandaag was zag ik haar schouderpartij erg duidelijk (botten). Tevens komt haar ruggengraat er duidelijk uit.
Ze krijgt pd:

- Veel kuil
- 1 kilo muesli
- 1 kilo biks
- 2 scheppen vol lucerne.

Tanden zij gecheckt. Wormenspuit heeft ze gehad recent. Tevens een vitaminespuit.
Ik weet het niet meer. Di ga ik meteen de DA bellen, maar misschien hebben jullie tips??

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:24

Cryssie schreef:
Sinds 10 dec staat mijn paard overdag weer in de paddock. Sinds die tijd valt ze steeds meer af.
Achter valt ze heel erg in en toen ik er vandaag was zag ik haar schouderpartij erg duidelijk (botten). Tevens komt haar ruggengraat er duidelijk uit.
Ze krijgt pd:

- Veel kuil
- 1 kilo muesli
- 1 kilo biks
- 2 scheppen vol lucerne.

Tanden zij gecheckt. Wormenspuit heeft ze gehad recent. Tevens een vitaminespuit.
Ik weet het niet meer. Di ga ik meteen de DA bellen, maar misschien hebben jullie tips??

Laat bloed en mest controleren op wormen en bloedworm, en als jullie schapen in de buurt hebben zou ik ook laten testen op leverbot. :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 03:32

Uitslag van bloed krijg ik vandaag. Verder hebben we geen schapen in de buurt. Mestonderzoek was goed, dus daar ligt het ook niet aan

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:29

Ik heb de zoekfunctie al wat gebruikt, maar kan het antwoord op mijn vraag niet zo snel vinden. Excuses als het al wel ergens uitgelegd staat :)

Ik heb een Shetlandpony die insuline resistent is. Vroeger altijd een bol opgezet buikje, zeker zomers. Nadat hij onder behandeling is gegaan ruim 2 jaar geleden is hij goed opgeknapt qua gewicht en algehele conditie. Echter, afgelopen zomer is hij geopereerd aan zijn oor waar een abces zat. Hij heeft toen een week lang geen ruwvoer mogen eten en enkel een aantal keer per dag zeer vloeibare slobber, omdat hij niet mocht kauwen ivm de hechtingen. Hij is toen ongelooflijk ingevallen, icm de operatie en het niet eten. Geen vet, geen spier meer op zn lijf. Rustig alles weer opgebouwd maar zo lekker in model als ik hem eerst had krijg ik hem niet meer. Meer ruwvoer heeft enkel tot gevolg dat zn darmen wel meer gevuld zijn (wat boller buikje) maar ik kan nog steeds zn ribben zien en op zn rug is hij echt schraal.

wat krijgt hij nu:

- nagenoeg onbeperkt hooi verdeeld over 4 voerbeurten per 24 uur in slowfeeders. Ze krijgen voor 4 shetlandpony's ruim 12 kg hooi (heb het uitgezocht op voervergelijk) en de andere pony's doen het daar goed op. Als ik meer geef per voerbeurt verkwisten ze ook een deel in het in het zand omdat ze dan al wat verzadigd zijn. Heb hem ook al een tijdje snachts alleen op stal gezet met echt onbeperkt. Maar daar krijgt hij alleen maar buikvulling van, en moet ik ook mee oppassen ivm zn insuline resistentie.
- 1/3 kg Hugho Kruidenmix met haver. Dit voer is voor hem getest door Holistisch DA, en is geschikt voor hem bevonden, met mate. ivm ballaststoffen.
- 2 keer per week flinke klodder lijn(zaad)meel in gekookt water geweekt met scheut zonnebloemolie
- half schepje Spier support van groene os per dag

Nu dus mijn vraag, wat kan ik hem bijvoeren wat geschikt is voor een insuline resistente pony. Ik moet echt oppassen want bij teveel ballaststoffen krijgt ie problemen met zn nieren en lever omdat zijn lijf teveel afvalstoffen niet goed kan verwerken.

Zit er ook nog aan te denken om hem weer een keer door te laten meten door Holistisch DA. Maar paar maanden geleden was alles in orde, ook bloedwaardes. Hij is verder ook energiek en zichzelf. Hij heeft alleen net even een zetje nodig voor wat extra vet en spierreserve heb ik het idee. Wie o wie weet iets wat ik hem 'veilig' kan geven?