[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:13

Ash_ schreef:
Deze voeding krijgt hij.
zit niet veel in. Laag in eiwit en zetmeel.
http://www.pavo.nl/producten/pavo+nature%27s+best/3

Hier zit nog steeds ongeveer 25% aan suiker en zetmeel in. Dit is 1/4de van het voer!! Dat reclame wat op de zak staat van 'slechts 2% suiker' is heel misleidend. je moet altijd een optelsom maken van zowel het suikergehalte als het zetmeelgehalte en dat moet zo laag mogelijk zitten voor paarden met overgewicht/hoefbevangeheid/IR

Voer liever Marstall Vito ofzo, die zitten al onder de 10 % aan suikers en zetmeel.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:20

Mandyke schreef:
Ash_ schreef:
Deze voeding krijgt hij.
zit niet veel in. Laag in eiwit en zetmeel.
http://www.pavo.nl/producten/pavo+nature%27s+best/3

Hier zit nog steeds ongeveer 25% aan suiker en zetmeel in. Dit is 1/4de van het voer!! Dat reclame wat op de zak staat van 'slechts 2% suiker' is heel misleidend. je moet altijd een optelsom maken van zowel het suikergehalte als het zetmeelgehalte en dat moet zo laag mogelijk zitten voor paarden met overgewicht/hoefbevangeheid/IR

Voer liever Marstall Vito ofzo, die zitten al onder de 10 % aan suikers en zetmeel.

Inderdaad heel jammer dat je zo denkt dat je goed voert, terwijl je eigenlijk nog steeds te veel suiker/zetmeel voert..................

Ik ben heel blij dat ik de Healthy Herbs gevonden heb! zeer weinig suiker/zetmeel, tot 10%, zonder toevoegingen!
Mijn paardje is nu mooi op gewicht!
www.voergezond.nl

boooo

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:03

Tiffany is binnen een maand 9 cm afgevallen (dikste punt), echt super! :D

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:34

Zijn er ook mensen die marstall faser light voeren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:01

of de vito,eczem of de iso?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:54

Ik geef de Vito maar of je dat nu echt voeren kan noemen ... :+ ze krijgt één handje en dan nog niet dagelijks. Dit krijgt ze alleen omdat ze enkele poedertjes supplement moet hebben en dan meng ik dat met wat water en eet ze het goed op.
Ze vindt de Vito overigens wel lekker hoor.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 00:54

http://www.aaep.org/health_articles_view.php?id=114

Stappenplan zeg maar om je paard geleidelijk af te laten vallen.

Overigens hebben obese paarden vaak net tekorten als het gaat om vit/min die belangrijk zijn voor een stabiele bloedsuiker en daarmee een stabiel gewicht.
Als eenmaal in die behoefte wordt voorzien, gaat het afvallen beter en worden ze niet meer 'dik van de lucht'.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:49

Mijn haf is dooor ziekte ook erg afgevallen en is bijna op zijn goede gewicht. Ik zelf had het niet opgemerkt (zie hem elke dag) maar de hoefsmid viel het gelijk op.
Nu hem hier op zien te houden. Over een tijdje gaat hij op de brok safe & sound hopelijk is dat wat voor hem.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:18

Assiepassie schreef:
http://www.aaep.org/health_articles_view.php?id=114

Stappenplan zeg maar om je paard geleidelijk af te laten vallen.

Overigens hebben obese paarden vaak net tekorten als het gaat om vit/min die belangrijk zijn voor een stabiele bloedsuiker en daarmee een stabiel gewicht.
Als eenmaal in die behoefte wordt voorzien, gaat het afvallen beter en worden ze niet meer 'dik van de lucht'.

Daar heb je wel gelijk in :j
Ik vind het dikwijls lastig. Mijn paard heeft eeuwig overgewicht, ik lijk het maar niet 100% onder controle te krijgen. Ik geef ze dus dat ene miezerige handje Marstall Vito omdat ze wat supplementjes nodig heeft (onlangs moest ze bijvoorbeeld weer vitamine E bijkrijgen) maar dit is eigenlijk een beetje van het domme, op deze manier krijgt ze nooit alle benodigde vitmaninen en mineralen binnen of ik moet een hoop verschillende poedertjes gaan bijgeven. Langs de andere kant durf ik ze niet meer voeren uit schrik dat ze dan helemaal uit haar vel barst (om nog maar te zwijgen van de opmerkingen die je krijgt als je een te dik paard iets, zelfs al is het maar een handje, bijgeeft. :+ )

Ik denk dat ik die Ultimate balancer van dodson en horrel eens ga proberen, zou je heel weinig van moeten geven om alles aan vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:27

Ik kom ook weer even binnen gewandeld. Mijn shet is gister bij Rob van Nassau geweest om te worden beslagen omdat ze hoefbevangen is. Hij zegt dat ze ongeveer 50 kg moet afvallen. Ik heb het idee dat ik niet zoveel voer, maar nu moet ik dus nog minder gaan voeren. Ik voer overigens een vitaminekorrel bij. Het is bij ons dus waarschijnlijk echt teveel ruwvoer. 'Gelukkig' zijn mijn andere pony's ook niet van die slanke dennen, die mogen dus mooi meedoen aan het dieet.

@ Mandyke: Je zou ook eens kunnen kijken voor formula4feet, daar voer je ook niet veel van. Alleen is dat supplement wel vrij aan de prijs.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:38

Blijvend een vit. en min. brokje geven lijkt mij ook niet altijd even goed. Sommige organen worden daar "lui" van.
Een paard eet en slaat op voor wanneer er een schaarste komt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:06

capopjekop schreef:
Ik kom ook weer even binnen gewandeld. Mijn shet is gister bij Rob van Nassau geweest om te worden beslagen omdat ze hoefbevangen is. Hij zegt dat ze ongeveer 50 kg moet afvallen. Ik heb het idee dat ik niet zoveel voer, maar nu moet ik dus nog minder gaan voeren. Ik voer overigens een vitaminekorrel bij. Het is bij ons dus waarschijnlijk echt teveel ruwvoer. 'Gelukkig' zijn mijn andere pony's ook niet van die slanke dennen, die mogen dus mooi meedoen aan het dieet.

@ Mandyke: Je zou ook eens kunnen kijken voor formula4feet, daar voer je ook niet veel van. Alleen is dat supplement wel vrij aan de prijs.

Veel beterschap met je shetje!!

Van die formula4feet heb ik al eens een staaltje gehad en mijn paardje vond het erg lekker. Maar goedkoop was het zeker niet! Maar ik heb net de prijs van die ultimate balancer van dodson en horrell eens opgezocht en die is ook behoorlijk aan de prijs vind ik :oo
Dan is er nog de multi vit van phytonics, schappelijker van prijs, wel een poeder wat je dan met eten moet mengen. Iemand hier al ervaring mee toevallig? (vitaminebrokken van pavo ed geef ik liever niet want daar gaat ze altijd van schuren)

Het is niet makkelijk om paarden met overgewicht correct te voederen, helemaal niet als je je paard niet 'aan huis' hebt, je blijft voor een stuk ook afhankelijk van anderen. Ik weet dikwijls niet waar ik nu het beste mee doe. :n

@ Caballos : maar wat moet je dan? Je dikke paard de benodigde 'kilo's' krachtvoer geven om alle vitaminen enzo binnen te hebben is helemaal uit den boze.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:38

Ik ben vandaag begonnen met de Magnesium kuur die ik bij Paardnatuurlijk gekocht heb.
Siem, mijn hafje heeft alleen erg veel moeite met het opeten ervan.
Had al dingen gelezen als Knoflook, Zemelen, Appelazijn toevoegen of mengen met slobber van grasbrok.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:24

Van mij hoeven mijn paarden niet precies exact de hoeveelheden vit. en min. binnen krijgen op één dag, daar bedoel ik niet mee dat ik niet wil dat ze tekort krijgen.
Ik zou dan eerder gaan voor periodiek een volledige aanvulling te geven, als of een kuur of een bijvoorbeeld vit.min. "spuit" (net zo'n spuit als ontwormingspasta)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:46

nadeel van zo'n spuit is dat alleen tekorten op dat ene moment worden aangevuld en niet op langere termijn.
Wil je juist effect zien, dan moet toch echt op langere termijn bijvoering plaatsvinden.

En dan niet een paar dagen of een paar weken, maar echt een paar maanden lang.

Het kan heel lang duren voordat een lichaam weer goed werkt.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:48

Na dag 1 al zichtbaar verschil, ongelovelijk. Ik kwam op stal en ze had haar biksbak leeg. Geen plukje hooi of anders meer te zien!
Toen ik haar uit de weide haalde en even losgooide in de bak geloppeerde ze niet meer houterig maar soepel.
Ook is haar luchtbuik geslonken! En niet omdat er geen eten in dr darmen zat want ze kwam immers net van het gras af. (staat niet veel, maar er staat nog wel gras)
Ongelovelijk!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:43

Naar mijn idee ook periodiek zoals ik al eerder schreef. Maar dus niet het hele jaar rond.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:18

Een vitaminespuit is zonde van het geld , ze nemen een klein gedeelte op en de rest plassen ze uit ( de wateroplosbare). Goede voeding is belangrijk en daarmee bedoel ik, hooi van goede kwaliteit met de benodigde vit-min die er in zitten ( door analyseren van het hooi kan je daar achter komen) eventueel aangevuld indien nodig met een krachtvoer wat zuiver is of met een vit supplement.
Een paard heeft echt iedere dag vit-min nodig, niet af en toe!
Dit om de lichaamsfuctie, bloed, organen, spieren, pezen enz. goed te laten functioneren, bij tekorten kunnen op termijn problemen komen .

Eeen teveel aan vitaminen en mineralen is niet goed maar een tekort ook niet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:16

Taniya schreef:
...Een vitaminespuit is zonde van het geld , ze nemen een klein gedeelte op en de rest plassen ze uit ( de wateroplosbare)...

...Een paard heeft echt iedere dag vit-min nodig, niet af en toe!...

...Dit om de lichaamsfuctie, bloed, organen, spieren, pezen enz. goed te laten functioneren, bij tekorten kunnen op termijn problemen komen...

Waar is bovenstaande op gebaseerd?????
Wie zegt dat een paard/dier/mens IEDERE dag vit/min nodig heeft? is dat een uitspraak van een fabrikant? Leg dat eens uit, ik heb er nl nog nooit van gehoord....

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:38

MadameX staat hier ergens Fabrikant?
Gebaseerd op onderzoeken en niet door een fabrikant.
Moet je toch eens bij gaan lezen waarom vitaminen en mineralen nodig zijn voor het lichaam.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:29

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:41

Taniya schreef:
MadameX staat hier ergens Fabrikant?
Gebaseerd op onderzoeken en niet door een fabrikant.
Moet je toch eens bij gaan lezen waarom vitaminen en mineralen nodig zijn voor het lichaam.

Dat heb ik; het gaat erom dat jij beweerd dat vit/min DAGELIJKS nodig zijn.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:26

Het gaat nu ineens over een vit.min.spuit dat was helemaal niet het onderwerp, Taniya.

Mijn gedachte is dat een paard heus een wisselend weekmenu kan hebben wat betreft het binnen krijgen van vit. en min.
Eet jij wel iedere dag het precies hoeveelheid vit. en min.??????
En verder weet niemand precies wat een paard echt nodig heeft en dan is het ook nog eens afhankelijk van het individu. Er zijn alleen gemiddelde bekend.
Mijn mening blijft dat iedere dat een uitgeballanceerd kompleet suppelement niet nodig is en eerder klachten kan veroorzaken, zoals teveel vit. A is kanker verwekkend en ook komen er een hoop vit. en min. in de opslag, wat niet aangebroken wordt want er komt geen tijd van schaarste als je het het hele jaar rond geeft.

Zelf voer ik bijna onbeperkt hooi, als de wei het toe laat staan ze op de wei en regelmatig laten we ze grazen aan de hand.
Daarbij krijgen ze iedere dag een "kracht" voer van healthy herbs met de nodige vit. en min.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:43

Het ging over vit-min en de spuit haalde je zelf aan.En dat is zonde om te geven omdat de boost die ze dan krijgen maar voor een klein gedeelte opgenomen wordt de rest gaat het lichaam weer uit ( de wateroplosbare)
De vetoplosbare worden opgeslagen in het lichaam en bij een teveel is dat dus ook niet goed.
Met een gevarieerd menu krijg je iedere dag de vit min binnen die je nodig heb,en inderdaad er zijn gemiddelden wat een paard nodig heeft, en nee een supplement is met gevarieerde voeding niet nodig, maar als je hooi te weinig bevat ( na analyse) zou je de tekorten op kunnen vullen maar dan wel gericht op de tekorten na overleg DA en bloed en urineonderzoek.
Een teveel is niet goed zoals ik al schreef maar een tekort is ook niet goed. De juiste balans daar gaat het om

Heel veel vit-min zitten normaal inderdaad in gras, het si alleen dat de graskwaliteit en daarmee de hooikwaliteit niet optimaal is in veel gevallen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:08

Ja dat je dat als tijdelijke aanvulling kan geven. Maar niet het hele jaar rond, zoals heel veel mensen doen...........