Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:29

Mizora schreef:
Kitty_ schreef:
Voor de geïnteresseerden; Lexa heeft vanaf heden een vitaminebrok die melasse en graan vrij is. De natuur mineraal plus. :)

Wat is de ewpa, vrep, RE, RV, Rcel, Ras, Zetmeel en Suikergehalte? Dan vul ik hem helemaal aan in mijn tabel.

Voor de andere mensen: ik ben nu JPGEF in mijn schema aan het invoeren. Waarmee willen jullie hem vergeleken zien?

Laat ik je nog weten. Hierbij wel de link naar de site van lexa: https://www.lexa-pferdefutter.de/natur-mineral-plus

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:50

safina schreef:
Nog even over mijn kieskeurige eter en de mineralenbrok: ik gooi er tegenwoordig twee handjes muesli bij. Met graan uiteraard. :P En sindsdien gaat t schoon op. *\o/*

Ik heb dat ook gedaan. Na 2 weken kon pony niet meer lopen van zere voeten. Nu is dat wel weer goed gelukkig naar 2 handjes kunnen bij sommige dieren dus echt wel verschil maken. Bij haar ook nog 2x 1 handje op totaal 7.5 kg wiesen fasern.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:51

lailapri schreef:
safina schreef:
Nog even over mijn kieskeurige eter en de mineralenbrok: ik gooi er tegenwoordig twee handjes muesli bij. Met graan uiteraard. :P En sindsdien gaat t schoon op. *\o/*

Ik heb dat ook gedaan. Na 2 weken kon pony niet meer lopen van zere voeten. Nu is dat wel weer goed gelukkig naar 2 handjes kunnen bij sommige dieren dus echt wel verschil maken. Bij haar ook nog 2x 1 handje op totaal 7.5 kg wiesen fasern.

Als je een paard hebt dat gevoelig is voor hoefbevangenheid moet je dat inderdaad niet doen. Dan kan een klein beetje wel verschil maken. De mijne heeft dat niet. Die is zo gezond als een vis. En dan is er geen enkele reden om daar wakker van te liggen.

Sterkte met je pony.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:05

Kitty_ schreef:
Voor de geïnteresseerden; Lexa heeft vanaf heden een vitaminebrok die melasse en graan vrij is. De natuur mineraal plus. :)

Wat goed nieuws!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:44

Ohw erg goed nieuws!! :D

Lori

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:47

Hier ga ik eerst even al mijn vitamine dingen die ik heb liggen opmaken en daarna uitkijken waar ik bestel. Benieuwd hoe jullie deze van Lexa bekijken, vond bij de vergelijking tussen deze van pavo en vitalbix dat vitalbix er beter uitkwam. Zou hem graag eens kunnen vergelijken naast elkaar met de marstall force (voer ik nu).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:23

Ik heb net gekeken,maar vind het gehalte van selenium te laag in het nieuwe supplement voor mijn dieren.
dan moet ik alweer meer gaan voeren.
Ook kwam ik tegen dat er kaneel in zit. Vind dat geen toegevoegde waarde hebben.
Ik blijf dus bij marstall force :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:26

Kaneel zou regulerend werken op de bloedsuikerspiegel en dus helpen bij IR paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:36

Klopg,maar die heb ik niet en er zit zeewier in, voor mijn paarden ook niet echt nodig.
Heb toch liever een supplement zonder allerlei extra toevoegingen :o

Mijn welsh kan ook niet tegen lexa, mijn merrie staat er nog wel op en die doet het er wel goed op.
Maar als het op,is zet ik ze beiden over op marstall, is toch makkelijker als ze beiden hetzelfde krijgen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:30

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:33

Wijslander schreef:
Kitty schreef:
Laat ik je nog weten. Hierbij wel de link naar de site van lexa: https://www.lexa-pferdefutter.de/natur-mineral-plus

Suiker- en zetmeelarm, maar de gehaltes nergens te vinden... Dat doet bij mij dan weer een belletje rinkelen...

Want? Als je het bij Lexa vraagt geven ze het gewoon vrij :-) niks geheims aan hoor ;-) zodra ik de gehaltes weet staan ze erbij op de site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:39

Als je paard 500 kilo weegt dan voer je 100 gram Lexa Vitaminebrok per dag. Zelfs als suiker + zetmeel samen 15% is (en dat vraag ik me ernstig af) dan krijgt je paard dus nog steeds maar 15 gram daarvan per dag binnen. Voor een paar uitzonderingen kan dat natuurlijk ernstige gevolgen hebben, maar gemiddeld genomen zit er al 15 gram suiker in 150 gram hooi en dat krijgen de meeste paarden ook probleemloos weg.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:47

Kitty_ schreef:
Want? Als je het bij Lexa vraagt geven ze het gewoon vrij :-) niks geheims aan hoor ;-) zodra ik de gehaltes weet staan ze erbij op de site.

Laat ik het anders zeggen: als ik voer moet kiezen en zulke gehaltes zijn niet openbaar beschikbaar, dan kijk ik verder. Maar goed dat het bij jou wel op de site komt te staan!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:47

Lori schreef:
Hier ga ik eerst even al mijn vitamine dingen die ik heb liggen opmaken en daarna uitkijken waar ik bestel. Benieuwd hoe jullie deze van Lexa bekijken, vond bij de vergelijking tussen deze van pavo en vitalbix dat vitalbix er beter uitkwam. Zou hem graag eens kunnen vergelijken naast elkaar met de marstall force (voer ik nu).

Ik heb voor mijn pony een vitamine brok van lexa. Hij is hier duidelijk van opgeknapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:54

Ik vind Lexa en Atcom er op zich ook interessant uitzien omdat ze luzernevrij zijn, alleen vind ik het jammer dat er zo weinig magnesium in zit, vaak maar 2 gram per portie voor een paard van 500 kilo. Als je naar de JPG&F Balancer kijkt dan bevat die 6 gram en heeft die ook een gunstigere calciumverhouding (minder calcium dus). In JPG&F zit 6gr magnesium op 10gr calcium, terwijl je bij Lexa ook verhoudingen van 2gr magnesium op 10gr calcium tegen kunt komen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:37

xyzutu2 schreef:
Ik vind Lexa en Atcom er op zich ook interessant uitzien omdat ze luzernevrij zijn, alleen vind ik het jammer dat er zo weinig magnesium in zit, vaak maar 2 gram per portie voor een paard van 500 kilo. Als je naar de JPG&F Balancer kijkt dan bevat die 6 gram en heeft die ook een gunstigere calciumverhouding (minder calcium dus). In JPG&F zit 6gr magnesium op 10gr calcium, terwijl je bij Lexa ook verhoudingen van 2gr magnesium op 10gr calcium tegen kunt komen.

Dat vind ik inderdaad ook jammer... anders was de nieuwe van Lexa wel een optie geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:06

Misschien flauw,maar bij de ingredienten staat grunmehl.
Ik wil graag weten wat alles is dus zoek ik dat op op google.
,maar ik vind alleen dat het gras ,lucerne of klee is en wat dat laatste is kan ik geen vertaling van vinden.
Zou lexa dat dan ook kunnen zeggen wat er bedoeld word met grunmehl?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 10:29

ellepel schreef:
Misschien flauw,maar bij de ingredienten staat grunmehl.
Ik wil graag weten wat alles is dus zoek ik dat op op google.
,maar ik vind alleen dat het gras ,lucerne of klee is en wat dat laatste is kan ik geen vertaling van vinden.
Zou lexa dat dan ook kunnen zeggen wat er bedoeld word met grunmehl?

Grasmeel: http://www.voervergelijk.nl/grondstoffen#185

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:05

Ok, bedankt!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:41

Iemand ervaring met vitamine brokjes van Pavo?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:28

Welke bedoel je dan? Er is wel over pavo gesproken in de afgelopen pagina's.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:06

Hoi! Ik wil voor mijn pony gaan overstappen naar ander voer. Ze krijgt nu een halfje sportbrok en soms wat slobber, maar merk dat ze hier toch te gevoelig voor is. (dikke manenkam, jeuk). In de zomer heeft ze zomer eczeem. Ze werkt wel dagelijks een uur, dus ze moet er toch het eea uit kunnen halen.
Nu zat ik te kijken naar Equilin, maar daar lees ik in dit topic niet veel over terug. Wat zijn de ervaringen daarmee en kan dit wat zijn voor mijn pony? Ook was ik wel enthousiast geworden over Superfithorse. Iemand ideeën of tips?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:26

lailapri schreef:
Welke bedoel je dan? Er is wel over pavo gesproken in de afgelopen pagina's.

De nieuwe versie van pavo vital

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:27

Over de vital zijn al wat reacties geplaatst. Het is natuurlijk net nieuw dus nog niet een lange termijn ervaring.

Wat betreft de equilin, ik vind dat paarden erop verbeteren maar op een gegeven moment staat het stil dan is er niet echt meer verbetering en ook geen verslechtering maar als je dan weer wat anders gaat voeren blijkt dat er nog meer verbetering in kan zitten. Maar een prima brok om een half jaar ofzo te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:27

Vind equilin niet beter of slechter dan bv jpgef of vitalbix