Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:07

Mara2000 schreef:
Ik ga er voorlopig mee stoppen. Mocht iemand interesse hebben, ik heb nog bijna 14 kilo daily complete die voor een leuke prijs weg mag.

Misschien fijn om hier ook te vertellen waarom je niet zo tevreden bent over DC. Daar kunnen andere bokkers ook weer van leren.

Azmay

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:14

Ik moet ook weer nieuw bestellen, ergens wil ik best eens wat anders proberen maar van de andere kant ben ik ook niet ontevreden.

Is de force voordeliger ja?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:18

Azmay schreef:
Ik moet ook weer nieuw bestellen, ergens wil ik best eens wat anders proberen maar van de andere kant ben ik ook niet ontevreden.

Maar je bent dus kennelijk ook niet tevreden genoeg om het 100% zeker te blijven geven. Kan je vertellen waarom ?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:30

Voornaamste reden voor mij is dat ik Marstall supplementen voer en het is makkelijker om dan ook weer de muesli van Marstall te voeren.
De waardes in de DC van mineralen en vitamines zijn flink hoger dan in de Marstall muesli en in sommige gevallen vraag ik me af of ze niet te hoog zijn (bijv. selenium).
Was overgestapt naar Vitalbix vanwege het graanvrije maar vind het toch te lastig combineren.
En de Marstall muesli vind hij heerlijk en daar deed hij het voorheen prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:44

Azmay schreef:

Kost €38,50 voor 20 kg maar je hoeft maar 150 gram per dag te voeren.

Heb het eigenlijk n.a.v. Mizora haar advies geprobeerd en paard vindt het direct lekker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:04

Persoonlijk zou ik het juist een nadeel vinden om zo weinig te hoeven voeren. Mijn ruin krijgt dik een bekertje DC en A+ per keer (bij elkaar een bekertje) en dan valt de voer - supplementratio mee. Daarmee is ook net de bodem van zijn bak bedekt. Bij mijn merrie niet eens, die krijgt wat minder.

In elk geval ben ik nu bijna 2,5 jaar dik tevreden. Ze doen het er goed op en lusten het ook nog steeds graag, in de zin dat ze komen aanlopen wanneer ze de bakken zien en alles netjes opeten en aflikken. Eigenlijk vraag ik me ook af of het geen gevolgen gaat hebben voor je paard om om de paar maanden ander voer te krijgen. Als ze het echt niet lusten, zoals mijn ruin die de Metazoa weer uitspuugde, dan kan ik het begrijpen. Maar als het allemaal goed gaat... waarom zou je dan dingen veranderen? Gewoon een oprechte vraag :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:10

Ik heb het 8 maanden gegeven, niet echt een korte periode.
Was destijds met Marstall gestopt omdat hij de graanvrij niet meer wilde eten. Maar het combineert niet goed met de rest dus nu gekozen voor een muesli met graan waar hij ook maar 400 gram van hoeft. Dan heb ik nu weer alles van 1 merk en Marstall is natuurlijk een prima voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:22

Voor de supplementen voerde ik sowieso al de nutrimash van Vitalbix dus de brokjes deden daar niks aan. En hij krijgt het supplement alleen in de zomer dus dat is nu bijna klaar. Ik wilde nu de Marstall proberen omdat het 3x zo goedkoop is, scheelt behoorlijk vind ik. Heb de VitalBix anderhalf jaar gegeven dus ook geen korte periode.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:34

Ik ben het eens met Koper, als het goed is, waarom dan veranderen?
Maar dat komt ook omdat mijn paard na 3-6 maanden weer klaar is met voer en het vaak niet goed doet op voer.
Uitzonderingen: havens Gastro en de vitalbix.
Met Havens Gastro wilde ik niet mee stoppen, maar ja, toen een bevangen paard. En nu blijf ik graag op vitalbix tot mn paard er weer klaar mee is. Ik hoop nooit :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:46

Maris schreef:
Azmay schreef:

Maar je bent dus kennelijk ook niet tevreden genoeg om het 100% zeker te blijven geven. Kan je vertellen waarom ?

Ze heeft nu dus weer een flinke terugval in bespiering gehad, de kans dat het aan de VB ligt is natuurlijk niet zo groot maar als ik geen andere probeer zal ik er ook niet achter komen :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:09

Ik heb toch ook mn twijfels. Wij geven het maatbekertje vol en ik vind ze erg teruggevallen in hun natuurlijke bespiering. We kunnen het wel ophogen, maar Vitalbix raadt dit aan en nog meer geven, wordt inderdaad veel duurder gelijk. Dan zit er voor de basis behoefte toch niet genoeg in, ondanks dat je daar op papier wel vanuit gaat.

Heb de Vitalbix nu een tijdje, maar voorheen altijd Force gehad en dat is toch wel verleidelijk om weer te gaan halen. Gaven we overigens toen minder van dan de aanbevolen dosering.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:00

Toch gek wat een verschil dat maakt he? Die van mij at force na een tijd niet meer, zat er slecht van in zn vacht, ging mest eten en zand oplikken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:27

Force at mijn pony ook al snel niet meer.
Heb best lang Vitalbix gegeven maar ik ben overgegaan op luzernevrij (test om te zien of de jeuk daarvan was) en hij krijgt nu een tijd al Victorious Secret 200 en daar is hij het wel beter op gaan doen, eerlijk is eerlijk. Veel betere vacht vooral. Overigens is de jeuk niet over maar ik blijf zolang hij het eet op deze vitaminebrok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:47

Mijn merrie reageert altijd slecht op lucerne, dus dat zou zomaar een mede reden kunnen zijn.

Ik geef het nooit los. De Force gaf ik ook ergens doorheen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:16

superpony schreef:
Mijn merrie reageert altijd slecht op lucerne, dus dat zou zomaar een mede reden kunnen zijn.
.

Ja precies vond het de moeite waard om te proberen. Alles is nu luzerne vrij zelfs mijn snoepjes (van pure feed) en mijn muesli voor het handje lekkers (agrobs Alpengrün müsli)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:06

Afbeelding

2 wk geleden na een hele poos dc luzerne en sp niet vol te krijgen

Afbeelding

Dc luzerne en sp gestopt en merriebrok erin sinds 2 weken.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:19

Valt niet tegen! Daar zul je wel blij mee zijn.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:19

Het is niet de beste foto maar zie zelf gelukkig al duidelijk verschil! Geef daarnaast nog wat dc, maar durf het echt niet meer alleen te geven voorlopig

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:37

Zitten er dan zo weinig eiwitten in DC dat meerdere paarden er ( al heel snel ) van terugvallen in bespiering ? Misschien is het de bedoeling dat je er de active naast geeft voor meer eiwitten ofzo ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:28

Eiwitten hebben meer massa en dat past dus al snel niet meer in zo'n kleine hoeveelheid brokjes. DC bevat wel de essentiele aminozuren die nodig zijn om die eiwitten op te nemen & te kunnen gebruiken. De eiwit bron echter moet ergens anders vandaan komen. Hier is dat grasbrok, aangezien ik dan niet met zetmeel zit en een zak van dik 25+kg via mp mij 6 euro kost. Met nog geen 1/2kg per dag verdeeld over 2 pony's is dat goedkoop en ook meteen een ruwvoervervanger als er bv problemen zijn met genoeg gras/hooi of de kwaliteit ervan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:49

Maar, zoals ik het begrijp, paarden vallen niet terug in bespiering van b.v. force. Hoe kan dat dan ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:52

Ook van de force zie je ze wel eens terugvallen in bespiering. Wat je vrij veel ziet is dat mensen die wat meer met hun paarden doen eerder naar de vitalbix pakken omdat die al wat meer eiwit bevat, maar blijkbaar nog niet genoeg voor een aantal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:56

Mizora schreef:
Ook van de force zie je ze wel eens terugvallen in bespiering. Wat je vrij veel ziet is dat mensen die wat meer met hun paarden doen eerder naar de vitalbix pakken omdat die al wat meer eiwit bevat, maar blijkbaar nog niet genoeg voor een aantal.

Aminozuren zijn geen eiwitten, ze zijn nodig om eiwitten op te nemen, maar op zichzelf zorgen ze niet voor meer bespiering. Het gehele dieet moet nog steeds genoeg eiwitten bevatten. Dat mijn pony op DC wel rondere kont kreeg lag aan de aminozuren, want eiwit kwam er via de grasbrok al genoeg in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:03

De mijne kreeg ook meer spieren van het toevoegen van extra essentiele aminozuren (whey), maar kreeg helaas te weinig ruwvoer dus ook te weinig 'normale' eiwitten om echt goed bespierd te raken.
Nu krijgt hij wel voldoende ruwvoer en heeft hij geen extra essentiele aminozuren meer nodig omdat de bespiering nu 'vanzelf' toeneemt. Je hebt dus inderdaad beide nodig, essentieel en niet-essentieel, alleen de een is niet genoeg voor een compleet paard. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:17

Die van ons krijgen de DC door Equifyt Sainfoin en Coolstanca Copra. Ze doen momenteel niks, maar lopen wel op een hele grote natuurweide.

Voorheen, toen we Force gaven, voerden we eerst de Vito, maar erg weinig. Toen ze in pension geen ruwvoer als eerste maaltijd kregen en ook eigenlijk te weinig, gaven we destijds de compact gras daarbij.

Een eerlijk vergelijk qua invallen heb ik daarom niet.