Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:51

Dan is er melasse aan toegevoegd als het op 10-12% zit, dat kan. Als ik het al voer koop ik de gewone, prima spul, maar als je een dier hebt wat uitermate gevoelig is voor suiker dan kan ik me iets voorstellen bij de Speedi. Maar voor gewone gezonde dieren kan ik me niet druk maken over 10 of 12%, zeker gezien de hoeveelheden die er van gevoerd worden, dat is zelden meet dan 500 gram per dag, dus dat is 5 tot 6 gram suikers...............in hooi zit meer!
Ik vertrouw PAVO voeders in principe niet of nou met of zonder analyse is :o .............maar dat is een ander verhaal ;)

Mizora

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:08

Dat klopt. Aan de meeste bietenpulpen wordt inderdaad melasse toegevoegd. Maar sommige bietenpulpen bevatten tot 25% suiker (grotendeels dus uit de melasse) en daar kom je niet achter zonder de fabrikant te mailen en zelfs dan is het dus soms lastig. Toch zou ik over het algemeen ook gewone bietenpulp voeren aan een warmbloed, aan koudbloeden voer ik alleen speedibeet want die zijn vaak gevoelig voor al die suikergerelateerde ziektes, ook zonder dat het al duidelijk aan de oppervlakte is. Ik vertrouw pavo wel, ik ben het niet met al hun producten eens, dat zie ik als iets anders. Maar ze zijn wel duidelijk in wat er in hun producten zit en hoe de analyse is. Eigenlijk zijn zij daar het duidelijkste in van (vrijwel) alle paardenvoeders en dat ik vind ik een grote plus.

In hooi zit inderdaad ook gewoon 10% suiker, maar ook daar hou ik met gevoelige dieren een oogje op.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:10

In standaard bietenpulp in NL zit inderdaad tussen de 7 en 12% suiker. En staat meestal niet op de zak, is nl geen wettelijke verplichting. Navragen bij de fabrikant is dan handig als je het wel precies wil weten.

Als het suikergehalte je niet uitmaakt hoef je inderdaad geen SpeediBeet te voeren. Dan is elke pulp goed en goedkoper. Maar SpeediBeet, Engels product, heeft als voordeel dat het dus maar 5% is en dus erg geschikt is voor paarden die wel suikerarm moeten hebben. Ook om te middelen met ander voer wat evt suikerrijker is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:18

In veel hooi zit steeds meer suiker. Denk gerust aan 18% of zelfs oplopend tot 25%. Slecht moment gemaaid..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:39

Bij 10% suiker zit er 50 en dus geen 5 (1%!) suiker in de bietenpulp, en ja, er zit ook gewoon suiker in hooi. Hier dus puur om praktische redenen de keuze voor bietenpulp van Pavo, plus dat mijn merrie het inmiddels 2,5 (?) jaar zonder zeuren eet. Gewone bietenpulp vindt ze minder lekker, maffe merrie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:47

Hilli schreef:
Bij 10% suiker zit er 50 en dus geen 5 (1%!) suiker in de bietenpulp, en ja, er zit ook gewoon suiker in hooi. Hier dus puur om praktische redenen de keuze voor bietenpulp van Pavo, plus dat mijn merrie het inmiddels 2,5 (?) jaar zonder zeuren eet. Gewone bietenpulp vindt ze minder lekker, maffe merrie.

Oeps, nulletjes vergeten , maar dan nog..............een paard weegt gemiddeld 500 kg en of die dan 25 of 50 gr suiker op een dag krijgt uit pulp..........als je al 500 gram voert. Zal eerder de helft zijn dus dan gaat om 12,5 of 25 gram suiker op 500 kg paard............terwijl er uit het gemiddelde hooi ( als je rond de 10 kg per dag voert) al gauw 1 kg ( 1000 gram) suiker of meer komt................

Ik kan me tenminste niet voorstellen dat er mensen zijn die hun paard meer dan 1 kg pulp per dag geven ( nog maar ca. 50 tot 100 gram suikers). Dan heb je wel een hele grote voerbak nodig ;)

Ieder moet zijn eigen keus maken, daar gaat het niet om, maar om een bepaalde pulp te kiezen omdat het minder suikers bevat is een beetje krom i.v.m. de te voeren hoeveelheden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:50

Er zijn zat mensen die hun paard meer dan 1kg pulp geven. Maar dat is dan vaak wel ter vervanging van krachtvoer of ruwvoer en dus zouden ze sowieso suikers binnen krijgen. Voor gewone paarden maakt het inderdaad niet uit, daarom is het slim dat ze er twee dingen aan geknoopt hebben: weinig suikers én snel klaar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:00

Elcid je moest eens weten hoeveel mensen wel vallen over 1 of 2% meer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:06

Djilna schreef:
Elcid je moest eens weten hoeveel mensen wel vallen over 1 of 2% meer.

Onbegrijpelijk :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:07

Mizora schreef:
Er zijn zat mensen die hun paard meer dan 1kg pulp geven. Maar dat is dan vaak wel ter vervanging van krachtvoer of ruwvoer en dus zouden ze sowieso suikers binnen krijgen. Voor gewone paarden maakt het inderdaad niet uit, daarom is het slim dat ze er twee dingen aan geknoopt hebben: weinig suikers én snel klaar.

Maar dan nog is het verschil te verwaarlozen.........

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:21

Nee, dan is het verschil voor sommige paarden te verwaarlozen. Speedibeet is een product dat o.a. in de markt gezet is voor paarden met IR, EMS en/of PPID. Voor dat soort paarden geldt ieder beetje suiker. Voor paarden waar je een kg maismeel of haver in gooit zal het inderdaad verwaarloosbaar zijn. Maar voor paarden waarbij het kiezen van het juiste hooi al het verschil is tussen ernstig hoefbevangen of gezond is 1 of 2% wel degelijk van groot belang. Bij dit soort paarden zijn speedibeet en olieën vaak één van de weinige dingen die ze mogen hebben om op gewicht te blijven/komen bij magere dieren.

Overigens draven een heleboel mensen ook door, dat is absoluut zo. Graanvrij bij honden is net zo'n dingetje bijvoorbeeld.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:31

Ik snap niet waarom je meer dan een kilo pulp brok zou laten weken en dat geeft wanneer ze geen krachtvoer krijgen en weinig ruwvoer? Ruwvoer is toch de grootste basis ?

Ik deed een halve schep pulp brok in een emmer met iets onder de rand warm water. Na 6 uur zat er amper nog water in de emmer. Hele emmer vol? Ga eens een kilo voeren dan heb je meer dan 2 emmers!

Ik heb geleerd dat bietenpulp niks anders doet dan de buik vullen van een paard?

Pavo wordt ik langzamerhand ook sceptisch over. Ik heb nu gedurende 3 maand c4l gevoerd , ik kreeg een heel nerveus paard ervan., en nu 2 zakken basisbrok. Omdat ik haar nu meer rij en een groter brokje wil voeren (ze schranst zo ) ben ik nu over op 1 handje pavo condition per voerbeurt (smorgens en savonds ). Ik he het echt geprobeerd maar dat ik nu zeg, wauw goed voer: niet echt.

Ze glimt mooi en zit mooi in haar vel, maar dat komt ook omdat ze nu goed aan het werk is , happy is en de hele dag door kleine hoeveelheden hooi krijgt. Ze krijgt per dag nog eens zon 10 Winterpenen en 2 voerscheppen Lucerne. Voorheen voerde ik subli, dat gaf in mijn ogen veel meer resultaat. Helaas, is onze welkoop weggegaan en bestel ik nu mee via mijn stalgenoot maar ik denk dat ik toch weer terug ga naar een merk als havens of horsefood.

Daarom ben ik ook wat sceptisch over die speedibeet van pavo (12.50€) Als het geweekt is, is het praktisch hetzelfde als van een welkoop (6.95€ per zak) .

Speedibeet 5% suiker-zetmeel en inlands pulpbrok 6%...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:02

Als je paard geen normaal ruwvoer meer wegkrijgt vanwege een falend gebit dat niet meer op te lappen is (pony is 28), dan moet je wat anders he.

In totaal gaat hier 2 kg pulp, 1 kg luzernebrok, zemelen, 1 kg 18+ ca 200 ml olie per dag, geweekt tot 3 volle emmers voer(=3 maaltijden) mijn pony in en daarnaast nog compactgras of grasmix of een gehakselde luzerne variant.
Maar zelfs bij onbeperkt aanbieden van bv compactgras gaat er maar een kg of 3 per dag naar binnen, dan zul je dus echt op een andere manier eten in het dier moeten krijgen.

Hij is nog superfit, loopt nog met 2 hoeven in zijn neus bosritten van 10-15 km, alleen het gebit werkt niet meer mee.
Beetje zielig om hem dan maar te laten verhongeren, of in te laten slapen, niet waar?

Speedibeet wordt niet gemaakt door Pavo, ze stoppen het in zakken en verkopen het.
En met de hoeveelheden die ik voer, voer ik ook het liefst die vd plaatselijke coöperatie, 6,50 voor 20 kg met een suikergehalte van 8%. Het is stukken voordeliger maar vraagt wel planwerk.
Ik heb dus ook altijd een zak speedibeet op voorraad, zodat ik bij onvoorziene omstandigheden niet mijn pony hoef te laten verhongeren :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:26

Inlandse pulpbrok met 6% suiker is redelijk zeldzaam. Het gaat eerder naar 8-10%. Voor de meeste paarden geen probleem trouwens dat verschil. Maar zoals Mizora aangeeft kan voor een PPID/insulineresistent/EMS/PSSM paard elke % verschillen.

Ik heb net als Marije hierboven standaard gewone pulp, maar voor nood (oa vorstperiodes) en voor op wedstrijd wel SpeediBeet vanwege het gemak.

En 2 handjes brok per dag, wat verwacht je voor effect daarvan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:29

Gerritt schreef:
Ik snap niet waarom je meer dan een kilo pulp brok zou laten weken en dat geeft wanneer ze geen krachtvoer krijgen en weinig ruwvoer? Ruwvoer is toch de grootste basis ?

Ik deed een halve schep pulp brok in een emmer met iets onder de rand warm water. Na 6 uur zat er amper nog water in de emmer. Hele emmer vol? Ga eens een kilo voeren dan heb je meer dan 2 emmers!

Ik heb geleerd dat bietenpulp niks anders doet dan de buik vullen van een paard?

Bietenpulp is een ruwvoer met de hoeveelheid energie (MJ/kcal/VEP/EWPa) van een basisbrok. Het is dus absoluut meer dan buikvulling. Een halve schep pulpbrok is voldoende uitgezet in 1.5 schep water (dus 2.5L water). Dat het nog meer water kan opnemen, betekent niet dat het nog gevaarlijk is. Gewone brok en zelfs hooi kunnen best veel water opnemen, toch hoeft ook dat niet geweekt te worden. In een emmer van 12L kan je 2kg (=3 voerscheppen speedibeet, hoeveel pulpbrok wisselt van o.a. hoe strak het geperst wordt, ergens tussen de 1.5 en 3 voerscheppen) bietenpulp weken.

Door de energiewaarde van bietenpulp is het ook geschikt om paarden aan te laten komen, mits er dus voldoende van gevoerd wordt. Dat laatste is nogal eens niet het geval. Ik krijg nogal eens vragen over voer waarbij aangegeven werd dat bietenpulp niet hielp, dan blijkt dat ze 2 scheppen geweekte pulp kregen terwijl het met veel water was aangemaakt. Droog kwam dat vaak neer op nog geen 200g. Van 200g basisbrok wordt een mager paard ook niet opeens vet.

Het grote voordeel van bietenpulp ten opzichte van basisbrok is het lage zetmeel+suikergehalte, het hoge vezelgehalte en de pectines. Zeker bij paarden die al redelijk veel krachtvoer krijgen (wel eens iemand gehad die 5kg krachtvoer voerde om het paard op gewicht te houden) is dit belangrijk.

Een paard kan maar een beperkte hoeveelheid zetmeel+suiker verteren en dus is bietenpulp een mooie manier om energie toe te voegen zonder daar te veel toe te voegen, daarnaast zorgen pectines voor een goede darmflora waardoor de spijsvertering verbetert en vaak eten paarden op een hoog krachtvoerrantsoen relatief weinig hooi en daardoor vezels, waardoor het spijsverteringsstelsel ook van slag raakt.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:43

Dankjewel voor reacties, nu snap ik het wat beter. Ik probeer het ook maar gewoon te begrijpen.

Omdat ik op een halve schep al Een emmer vol kreeg, dacht ik waarom voer je zoveel maar nu dat voorbeeld met de oudere pony snap ik het.

Mizora hoe komt het dan dat mijn paard dunne mest krijgt hiervan? Moeten haar Darmen hier dan langer aan wennen ? Ze kreeg dit van inlands pulpbrok , speedibeet lustte ze niet goed.

Mijn paard krijgt idd 2 handjes, eerder gezegd 1/4 schep per keer pavo condition omdat ik haar niet fel wil hebben maar wel wat om het werken vol te houden en vitaminen? Zeg ik dan nu wat doms ? Het rijden gaat nu net lekker, ben bang als ik meer ga geven ze dan zo fel wordt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:03

Sommige paarden moeten eraan wennen, sommige paarden kunnen er niet tegen. Net als dat sommige paarden niet tegen grofstengelig of juist fijn hooi kunnen, niet tegen voordroog of niet tegen luzerne. Het kan ook zijn dat je een bietenpulp had met een extreem hoog suikergehalte. Ik weet niet of het op de zak genoemd stond? Want meestal is het dus 8-12%, maar ik heb wel eens gezien dat het 20% was (was duitse bietenpulp in dit specifieke geval). Daar kan een paard ook op reageren.

En sommige paarden verdragen het niet met heel veel water, geen idee hoe dat kan. Ik weet niet of je het echt na 6 uur voerde, maar het paard kan ook gevoelig zijn voor gisten en zeker als het in de zomer gevoerd werd kan dat al na 12 uur aan de hand zijn (al helemaal bij een hoog suikergehalte). Oftewel, er zijn allerlei mogelijkheden, dat maakt het aan de ene kant zo lastig en aan de andere kant voor mensen zoals ik zo leuk.

De vitamines en mineralen zijn op 2 handjes vrijwel te verwaarlozen. Je voert dan nog geen 10e van wat er aanbevolen is (2kg voor 600kg paard). Als je het daarvoor doet zou ik een vitaminekorrel gaan voeren, bijvoorbeeld pavo vitalcomplete (de koeken kunnen aan warmbloeden die niet gevoelig zijn voor zomerexceem ook). Had ze een probleem met het werken volhouden, dat je het daarvoor voert en merk je verschil met voordat je de brokken voerde?

btw: top dat je het probeert te begrijpen. Des te meer je ervan weet, des te beter je voor je paard kunt zorgen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:25

Ze stond vorig jaar bij een boer in het land, al 4 jaar. We reden 1 keer per week. 2 maanden geleden heb ik haar verhuist omdat ik naar een plek wilde waar ik een bak tot mijn beschikking heb, sindsdien ben ik het werk gaan opbouwen en loopt ze sinds een aantal weken nu 3 dagen zeker drie kwartier onder het zadel. De dagen ertussen rustig longeren en buiten op de paddock.

Ik merk dat ze werken leuk vind, maar uiteraard moet ze ook conditie krijgen om het werk beter vol te houden. Op de basisbrokjes die ik voerde, 1 schep per dag, kon ik merken dat ze toch niet helemaal meer ervoor ging. Bovendien lijken het net geitenbrokken zo klein: ze schranst zowat terwijl ze dat bij grotere brokjes niet doet. Ik las op voer vergelijk dat mensen die sportsfit van pavo voerden dit gingen voeren, maakte mij huiverig omdat ik totaal niet van het volproppen met krachtvoer ben....
Bij de boer kreeg ze de basis muesli van subli.

Ze is een kwpn van 17 jaar. Wij trainen op B niveau.

Ze komt nu langzaam terug in bespiering. Een dikkert zal het nooit worden maar ze mag meer body en vlees krijgen. Ik dacht, misschien pulp maargoed ivm die diarree en weinig smaak (normaal vreet ze struiken en bomen nog kaal) dacht ik, dit wordt niks. Voordat ik speedibeet wilde kopen had ik eerst gevraagd of ik het van iemand anders mocht proberen, maargoed ook want ze luste dat ook niet.

Maislijnzaadbrok van horsefood kwam ik tegen. 52% zetmeel en zelfs ik weet dat mais niet altijd gezond is voor paarden, bovendien was een bestanddeel koekmeel etc. Zat me sterk af te vragen of ik dat wel moest geven en er niet andere producten waren om je paard wat meer vlees te laten aanzetten :Y)

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:36

ik ga vandaag van 2 handjes naar 3 handjes.. met een halve emmer lucerne werkt ze t prima weg en is ze lekker lang zoet...

ze krijgt dat extra naast de 3x per dag lucerne+muesli en dr hooi..
Dus puur als extra om wat aan te komen...
Aangezien ik t thuis maak meet ik in hoeveel handjesvol ik pak.. geen idee tot hoeveel ik moet verhogen aangezien de pulp extra is op haar normale dagelijkse voeding..

Kan je een paard teveel pulp geven?
Als t enige risico te dik worden is is dat geen probleem.. maar zijn er andere risico's???
Ik heb speedibeet en t staat hier vaak al paar uurtjes klaar voor ik naar stal ga in ruimmm heet water geweekt en afgegoten voor ik weg ga.. dus qua weken kan t iig niet te kort zijn haha!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 20:03

Meer dan 3kg(droog gewogen) bietenpulp kan scheve verhoudingen ca-p geven bij een paard dat minimaal6kg hooi eet. Daarnaast is het niet verstandig om als het niet per se nodig is meer dan 50% van het ruwvoer uit bietenpulp te laten bestaan. Maar voor de rest kan het geen kwaad. Blijf wel naar je paard kijken.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:16

thanks! Ik ben ook niet van plan superveel ercan tw geven.. hoop dat t haar gewoon wat helpt on aan te komen :)
Ze was moddervet toen ik dr kocht haha dat was in mei..
ze stond daar de hele dag op koeien gras en onbeperkt hooi..
Bij mij staat ze nu zo'n 6 uur oo een stuk minder rijk gras dus ze viel makkelijk af.. alleen nu vind ik t iets te veek worden haha

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:54

Wat ik nog steeds mis in al deze verhalen is hoe de scheve verhouding Calcium ( Ca) / Fosfor ( P) wordt opgevangen? Zeker als er ook nog lucerne wordt bijgevoerd schiet je heel erg door naar een overdosering Calcium en te weinig fosfor. De hoeveelheden die ik hier soms voorbij zie komen vragen toch wel om een aanpassing in de rest van het dieet; zemelen kan maar zijn verre van ideaal, maar trekken in ieder geval de verhouding weer recht.

Product Ca (g/kg) P (g/kg) Ca-P verh.
Weidehooi 5.8 3.5 1.7
Graszaadhooi 5.8 1.6 3.6
Haverstro 2.6 1.0 2.6
Bietenpulp 7.0 1.0 7.0
Luzerne 16 3 5.3

Product Ca (g/kg) P (g/kg) Ca-P verh.
Weidehooi 5.8 3.5 1.7
Tarwezemelen 1.5 12.1 0.12
Haver 1.2 3.4 0.35
Mais 0.2 1.8 0.11
Gerst 0.5 3.8 0.13
Lijnzaad 2.6 6.4 0.41

Gewenste Ca-P verhouding in het voer van het paard
Afhankelijk van welke literatuur erop nageslagen wordt, ligt de ideale Ca-P verhouding tussen de 1.5-2.5:1. Dit betekent dat voor iedere 1.5 tot 2.5 gram calcium die in het rantsoen van het paard zit, er 1 gram fosfor gevoerd moet worden. Als ideale Ca-P verhouding gebruik ik 2:1. Niet alleen omdat dit het gemiddelde is van wat de literatuur aangeeft als ideaal, maar ook omdat dit makkelijker te onthouden is en makkelijker mee te rekenen valt.

Naast de ideale Ca-P verhouding is er dus nog wel wat marge. In de loop der jaren ben ik tot de volgende marges gekomen:
De marge "excellent": dit is 1.5-2.5:1 Ca-P
De marge "acceptabel": 1.2-5:1 Ca-P (hierbij heeft een enkel paard al wel wat klachten, maar hebben de meeste paarden geen problemen)
De marge "minimaal": 1-7:1 Ca-P (dit wordt in de literatuur als boven- en ondergrens aangehouden. Een redelijk deel van de paarden hebben bij de grenzen van deze marge vagere klachten, maar ze worden er over het algemeen niet echt ziek van).

Bron: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Gevolgen van Calcium/ fosfor tekort/ teveel zijn hier te lezen: http://www.voervergelijk.nl/nieuws/128/ ... hat-belang

Citaat:
Fosfortekort bij paarden geeft vaak klinische verschijnselen zoals spierzwakte en -trilling. Daarnaast kan een fosforgebrek het paard belemmeren in het regelen van de energiebehoefte, wat kan leiden tot hoge bloedspiegels van glucose en vetten. - See more at: http://www.voervergelijk.nl/nieuws/128/ ... 9eWe4.dpuf

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:05

In mijn rantsoen (waar je wellicht op doelt, ElCid) zit om die reden zemelen aangevuld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:09

Leuk om mijn artikel langs te zien komen.

Het was de reden dat ik aangaf dat er minimaal 6kg hooi naast 3kg bietenpulp gevoerd moet worden. Dan zit je op 34.8+21=55.8g ca en 21+3=24g p. Daarmee blijf je dus netjes binnen de excellente marges (36-60g Ca bij 24g p).

Hoewel bietenpulp op zich een zeer scheve ca-p verhouding heeft, bevat het van beide veel minder dan bijvoorbeeld luzerne. Doordat hooi vaak wat ruim in de fosfaat zit, compenseerd dat best een hoop.

Veel mensen geven in kgs maar kleine hoeveelheden luzerne en bietenpulp, maar los in een emmer of flink nat geweekt lijkt het al snel veel meer.

Je kan 2x zoveel kg bietenpulp voeren dan luzerne voordat de verhouding scheef gaat mits het paard niet minder ander voer gaat eten.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:40

Gemicroniseerde lijnzaad voeren is een goed manier om een scheef Ca:F houding te verbeteren. Maar is wel een dik maker natuurlijk.