Ik heb een vraagje die ik eigenlijk specifiek aan PAVO_GT wil stellen.
Al meerdere keren is er door verschillende gebruikers van Care4life aangegeven dat er paarden zijn die beduidend meer zijn gaan plassen, helaas is daar tot nu toe nog niet op gereageerd. Ook onze peaces heeft hier last van, in eerste instantie aan genomen dat dit door de kruiden zou komen, er zitten immers meerdere vochtafdrijvende kruiden in Care4Life maar....nu blijkt dus dat Peaces elke nacht gemiddeld 10 liter water meer drinkt dan dat ze voorheen deed, let wel, ik praat hier over een minipaardje van rond de 125 kg. Ik heb gisteren de site van Pavo door gespit en nu blijkt dat het natrium en jodium gehalte beduidend hoger ligt dan de andere Pavo voeders en dáár zou ik toch graag een verklaring voor krijgen. Ter vergelijking:
NATRIUM - JODIUM
Natures Best 0.4% - 0.5mg
Sportsfit 0.7% - 0.5 mg
Summerfit 0.5% - 4.0 mg
Slobber 0.5% - 0.5 mg
Daily Plus 0.1% - - mg
Energy Control 0.7% - 1 mg
Vital Complete 1.5% - 20 mg
Allsports 0.6% - 1 mg
Condition 0.5% - 0.9 mg
Podo Care 0.05% - 5 mg
Kruidenmelange 0.4% - 0.5 mg
Basic Plus 0.5% - 0.7 mg
Podo Grow 0.3% - 0.9 mg
Cerevit 0.4% - 0.7 mg
Podo Lac 0.5% - 0.9 mg
Herbasan 0.5% - 0.8 mg
Podo start 0.3% - 0.9 mg
CARE4LIFE 1% - 1.5 mgZoals te zien is zijn de gehaltes Natrium en Jodium ( zouten ) beduidend hoger dan de andere Pavo voeders op de Vital Complete en Summerfit na en daar heb ik nu vraagtekens bij???? Heeft Pavo de melasse vervangen door zouten om het eten smakelijker te maken? Waarom zit er in dit voer zoveel meer zouten ? Peaces komt weg van de Cavalor Sensitive die op een Natriumgehalte van 0.3% en een jodiumgehalte van 1.25mg zit, zij krijgt dus ruim 3x zoveel Natrium binnen en ruim 16% meer aan Jodium. Dit wetende vind ik het niet gek dat ze zoveel meer vocht tot zich neemt.
Voor mij houdt dit in dat ik duurder voer ( aanschaf ) dan dat ik deed, daarbij gebruik ik meer stro omdat ze haar box drijfnat plast, gisteren een baal vlas gekocht ( wat ik nooit gebruik ) om op de plasplek te strooien zodat er iets ligt wat het vocht beter opneemt. Ik heb peaces per direct weer terug gezet op de Cavalor Sensitive, in mijn opinie is het minder slecht om wat suikers/zetmeel te voeren dan zout, ik ben ook héél benieuwd wat er nu gaat gebeuren met het vele drinken en plassen van Peaces.
Pavo_GT, graag zou ik horen hoe dit nu in elkaar steekt? Als de paar gebruikers die hier op dit topic zitten al melding maken dat er meer geplast wordt dan moet daar over het hele gebruik in Nederland meer over gesproken zijn, in ieder geval via de enquete. Ik zou toch wel graag een verklaring krijgen over het hogere Natrium/Jodium gehalte en het meer plassen, nu trek ik mijn eigen conclusie die er compleet naast kan zitten!