Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:35

Nou selectief of niet, toen ik informatie zocht omdat ik HH wilde gaan voeren kreeg ik wél snel antwoord, toen mijn paard het voer niet meer wilde eten en ik daar info over vroeg, kreeg ik geen antwoord meer...
Vind ik wel jammer, heb er toch al ruim 200 euro besteed aan HH voer...

Of HH er iets aan doen dat mijn paard het niet lust zeg ik niet, maar vind het toch vreemd dat hij het eerst redelijk at en later niet meer, wilde gewoon weten waar het mee te maken kon hebben, of het vaker voor kwam en of ze nog advies hadden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:46

Hoe lang geleden heb je gemaild?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:12

Ik kreeg vandaag nog een mail van: omdat ik een poosje geleden besteld had.. wouden ze graag weten of ik nog vragen had en hoe het me bevalt. Dat vindt ik erg netjes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 01:08

Ik heb een Tem gestuurd omdat ik vind dat dit topic niet hoeft te ontaarden in een discussie over het emailbeleid van een fabrikant of negatieve reclame over wie dan ook.

Ik als TS roep hierbij op dit topic ON topic te houden en dat is VOER wat het natuurlijk rantsoen probeert na te leven. Uiteraard passen daar opmerkingen bij over als paarden het niet willen eten etc. Maar geen moddergegooi naar fabrikanten of Bokkers graag!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:09

Zilfstar schreef:
Ik heb een Tem gestuurd omdat ik vind dat dit topic niet hoeft te ontaarden in een discussie over het emailbeleid van een fabrikant of negatieve reclame over wie dan ook.

Ik als TS roep hierbij op dit topic ON topic te houden en dat is VOER wat het natuurlijk rantsoen probeert na te leven. Uiteraard passen daar opmerkingen bij over als paarden het niet willen eten etc. Maar geen moddergegooi naar fabrikanten of Bokkers graag!

Je heb helemaal gelijk ;)
Dit topic is zo langzaam aan overgenomen door een voermerk terwijl er veel meer " natuurlijke " rantsoenen bestaan.

Grootste natuurlijke voeding is en blijft 24/7 in een natuurgebied :D Maar ja helaas hebben we dat niet allemaal in ons bezit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:18

En ook daar is 'natuurlijk' niet zo natuurlijk meer en krijgen steeds meer paarden problemen van gras ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:32

Zilfstar schreef:

Graag, had dit al eerder een keer geopperd.....

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:32

Caballos schreef:
Geloof dat ik het hier bij laat, wil dit topic gezellig houden en ook open houden. Eventuele verdere discussie liever via pb.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:39

Marcella schreef:
Zilfstar schreef:
:j Daarom denk ik ook richting een Muesli of granenmix (zie openingspost). Dus geen brokken/ biks... (al zitten in de lijnzaadbrokjes die in de kruidenmix zitten die ik nu heb geen melasse. Dat is lijnzaad"pulp"geperst. Valt ook makkelijker uit elkaar dan een standaard biks :j )

Daar waar granen in zitten zit ook zetmeel en zetmeel word weer omgezet naar suiker. ;)

Hoihoi,
Ik voer zelf vito van Marstall aan mijn fjord. Die mag ook niks met Melasse erin. Dit voer is een soort museli waar ze lang op kauwen. Hij krijgt nog geen 1/2 schep per dag aangevuld met een supplement van marstall Force. mijn Tor doet het daar goed op!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:58

Ik heb mijn HH ingeslagen voor de winter. Heb 8 zakken gekocht en gister opgehaald bij het verdeelpunt.

Mijn paard eet alleen ook erg slecht van de HH brok. Soms eet hij het wel helemaal op 's ochtends voor hij naar buiten gaat. Maar dikwijls laat hij de helft liggen. Hij vind z'n voerdroog veel belangrijker. Ik laat het voer gewoon in zn bak liggen. Om 5u krijgt hij weer een nieuwe portie erbij in zn bak.

Echter als ik 's ochtends op stal kom is z'n bak altijd leeg. Dus hij eet alles in de loop van de nacht toch wel altijd op. Dus ik hou nog even vol. Pas als hij echt alles dag in dag uit laat liggen en er echt helemaal niks meer van wil weten ga ik is uitkijken naar wat anders.

Ik wil het bijltje er nog niet gelijk bij neer gooien.....

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:37

Zo lang hij het altijd toch op heeft in de ochtend.. misschien eet hij wel liever rustig in de nacht :D Of in het kader van wie wat bewaard heeft wat :')

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:44

Darkness85 schreef:
Ik heb mijn HH ingeslagen voor de winter. Heb 8 zakken gekocht en gister opgehaald bij het verdeelpunt.

Mijn paard eet alleen ook erg slecht van de HH brok. Soms eet hij het wel helemaal op 's ochtends voor hij naar buiten gaat. Maar dikwijls laat hij de helft liggen. Hij vind z'n voerdroog veel belangrijker. Ik laat het voer gewoon in zn bak liggen. Om 5u krijgt hij weer een nieuwe portie erbij in zn bak.

Echter als ik 's ochtends op stal kom is z'n bak altijd leeg. Dus hij eet alles in de loop van de nacht toch wel altijd op. Dus ik hou nog even vol. Pas als hij echt alles dag in dag uit laat liggen en er echt helemaal niks meer van wil weten ga ik is uitkijken naar wat anders.

Ik wil het bijltje er nog niet gelijk bij neer gooien.....

En dat is precies het beeld wat hoort bij een 'natuurlijk' voeren: het is juist NIET gezond wanneer een paard z'n neus in de voerbak ramt en het er pas uithaalt wanneer alles schoon op is, DAT is juist een teken dat er iets in het voer zit wat het 'als snoepje' maakt.....
Dit beeld heeft helemaal niets te maken met 'niet lusten'; pas als het paard na lange tijd (inderdaad paar weken) het echt niet op eet, dan komt 'smaak' om de hoek kijken.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:46

Die van mij heeft ook geen haast met eten, vaak eerst hooi eten maar dit is ook het belangrijkste tenslotte. In de ochtend krijgen ze ook nog een beetje maar mevrouw wil dan graag naar buiten en dan blijft ze bij de deur staan totdat ze naar buiten mag, ach hoe ouder hoe gekker! Ze wil dan ook geen hooi eten, naar buiten is echt wat ze wil, dametje haha

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:48

Hier heb ik er maar 1 van de 6 die het meteen op eet, de rest heeft het ook meestal na de nacht pas op.
Het enige wat ik nu afvraag is of ik ze genoeg bij kan voeren als ze echt weer wat harder moeten gaan werken.
Zou dan de behoefte ook omhoog gaan? (dan komen er misschien wel flinke hoeveelheden in de bak te liggen om het 's nachts nog op te eten)
Maar dat zal ik gaan ervaren..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:28

@ madamX: Ja ik weet dat aanvallen op z'n voer en dat binnen no time naar binnen schrokken niet oke is. Want zo kauwen ze ook niet goed. Maar wat mij een beetje dwars zit. Is dat hij dan bijna 1,5kg brok naar binnen werkt in bijv de laatste 2 uurtjes van de nacht als z'n hooi op is. Is dat niet erg? Ik heb liever dat hij gewoon de ene helft om 9u eet en de andere helft om 5u... 8)7

SparklingApp schreef:
(dan komen er misschien wel flinke hoeveelheden in de bak te liggen om het 's nachts nog op te eten)
Ja daar zat ik dus ook een beetje aan te denken. := Maar aan de andere kant. Hij staat 's nachts met een mega groot slow-feed hooinet. Dus hij heeft bijna de hele nacht te eten. Ik hoop dat hij dan om en om wat aan het eten is. Dus beetje hooi, beetje brok. Maar in het "ergste" geval eet hij het na z'n hooi op. Maar dan nog schrokt hij het niet naar binnen. Dat deed hij vanaf t begin al niet met dit voer. Maar toch. Dan consumeert hij wel bijna 1,5kg in misschien 2 uurtjes tijd.... :\
(Je zou bijna een camera ophangen in stal om te kijken wanneer hij wat eet...) :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:36

Mijn Fries snaait zijn bak in 1 keer leeg (maakt hem neit uit WAT en hoeveel erin zit. hedm dus onbeperkt geven durf ik eigenlijk niet aan)

Pony eet idd hapje hier hapje daar. Mooie is dat ik bij Fries kruiden erbij doe. Die had ik voor pony gekocht om aan te sterken etc na het afspenen. En dat bliefte mevrouw eerst niet. Dus voerde ik het aan Fries op. Nu is ze inmiddels gek op Fries (ze staat ernaast) en staat regelmatig in zijn box voor het mesten. Dan likt ze zijn bak na... liefde gaat door de maag. Ik heb ontdekt dat als ik diezelfde kruiden een kleine beetje over haar HH strooi ze het wel redelijk eet. Laatste paar dagen niet gedaan: elke ochtend bak vol van 2 dagen bix :') Wat zal ik zeggen: gekke pown....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:45

misschien weet iemand dit hier...
kan je lucerne in een voerton mixen met musli?
zodat je het samen kunt voeren?
(voor na arbeid....anders moet ik 3 tonnen met voer neerzetten...)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:47

Ik denk niet dat het makkelijk zal gaan om te mengen,dan moet je echt kilo voor kilo gaan mengen voordat het een beetje goed door elkaar zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:53

hmm..dat is misschien wel zo??geen ervaring mee eigenlijk...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:09

Ik vind luzerne een crime om te mixen, daarnaast weet je dan ook niet van hoeveel ze wat eten. Ik heb luzerne wel eens proberen te mixen, maar dat was geen succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:18

hm...ik weet ook nog niet of ik wel luzerne wil geven..
geef herbs van equifyt en musli erbij(na werk),maar dacht aan luzerne voor extra kauwen..
omdat de herbs geweekt zijn.
(hij krijgt uiteraard veel ruwvoer)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:30

Anoniem schreef:
misschien weet iemand dit hier...
kan je lucerne in een voerton mixen met musli?
zodat je het samen kunt voeren?
(voor na arbeid....anders moet ik 3 tonnen met voer neerzetten...)

Zou ik niet doen. :n
Ik heb idd ook 2 voertonnen, maar in 1 ton mengen lijkt me geen succes, dan kun je imo ook niet goed inschatten hoeveel je van welk voer geeft.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:19

Beter niet mengen, want het 1 zal naar beneden zakken en het andere boven blijven.
Je kan het ook zo bekijken Dark; Je geeft je paard na het werk nog eten, maar je paard heeft er meer aan om het sóchtends te verwerken voor de volgende dag :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:26

Ik heb 2 meusli's van equifyt (de balance en de junior) en die mix ik wel door elkaar in een ton. Maar ik gooi het er dan wel echt per schep in en dan meng ik t weer goed door elkaar. Dus 2 scheppen van 1 en 4 van de ander en dan weer roeren en dan weer opnieuw.... Zo zal ik ook altijd de juiste hoeveelheden voeren.
En als je naast het voeren niets met de ton doet verder, dan zullen niet zomaar het ene voer naar beneden zakken en de ander niet, dan blijft het gewoon zo zitten zoals je het erin hebt gegooid.
Maar misschien hangt het ook wel van hetmerk lucerne af. Ik denk dat die van equifyt gewoon makkelijk te mengen is...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:46

UniFlap schreef:
Je kan het ook zo bekijken Dark; Je geeft je paard na het werk nog eten, maar je paard heeft er meer aan om het sóchtends te verwerken voor de volgende dag :P

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. -:) Maar ik denk toch dat hij het meer eet als laatste optie. Zo van, al het hooi is op.... Nou vooruit dan maar, dan eet ik die saaie meuk ook nog wel ff op... Je moet toch wat he.... :')