Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:38

Hebben jullie ervaring met de cornmuesli voor magere paarden om weer op gewicht te komen?

Mijn merrie staat op 't moment dag en nacht op de wei en is mede daardoor ontzettend afgevallen...
Ze wordt nu al elke dag bijgevoerd, maar ik geef haar dan het liefst iets wat echt effectief is om weer wat beter op gewicht te komen, en de corn werd me daarvoor aangeraden...

funnyhorses

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:42

Ik heb wel goede ervaring met het bijvoeren van Luzerne mix.
Wellicht kun je dat bijgeven bij de musli wat je nu voerd?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:46

ze krijgt al lucerne brok nu, dat eet wat vlotter weg dan gewone lucerne...

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:12

Gebruikt iemand hier toevallig de Marstall Glissando voor zijn/haar paard(en)? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.. :)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:45

Nouvel schreef:
Hebben jullie ervaring met de cornmuesli voor magere paarden om weer op gewicht te komen?

Mijn merrie staat op 't moment dag en nacht op de wei en is mede daardoor ontzettend afgevallen...
Ze wordt nu al elke dag bijgevoerd, maar ik geef haar dan het liefst iets wat echt effectief is om weer wat beter op gewicht te komen, en de corn werd me daarvoor aangeraden...

Ik zou dan ZEKER de cornmuesli voeren. Het doet zijn werk prima en de paarden vinden het lekker.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:58

Ik heb daar wel ervaring mee. Mijn pony was eerder ook altijd schraal. Kwam geen gram aan. Nu kan ik hem goed op gewicht houden, ook in de winter zonder deken met Cornmuesli. Voer een halve schep per dag oid nu. Ben begonnen met 1 schep per dag om hem op gewicht te krijgen (paint 1.52m)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:14

jesse_rulez schreef:
Gebruikt iemand hier toevallig de Marstall Glissando voor zijn/haar paard(en)? Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.. :)

Ik gebruik(te) voor mijn paarden de Glissando en merk(te) hele goede reslutaten.
Onze oude herdershond krijgt het ook. Wel een aangepaste hoeveelheid :+ . Hij kon bijna niet meer lopen en had veel pijn in zijn rug. Door de pijn in zijn rug ging hij steeds liggen rollen en kon dan niet meet opstaan....het was een drama met veel gillen en pijn. We stonden op het punt om hem in te laten slapen. We hebben hem toen Glissando gegeven en merkten heel snel verschil, hij had minder pijn en rolde niet onnodig, kon weer opstaan en lopen. We zijn ondertussen twee jaar verder. Hij is nu 14 jaar, hij loopt springt, rolt en speelt weer met een bal :D
We gebruiken het ook zelf en hebben er ook veel baat bij. Geen pijn in de rug meer, mijn moeder heeft een versleten nekwervel en gebruikt het ook. Natuurlijk maakt het iets wat versleten is niet heel, maar doordat het de gewrichten smeert heeft ze veel minder pijn.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:58

Cornmuesli werkt bij mijn merrie ook super om haar op gewicht te krijgen houden. Ze is nu zelfs een beetje zwaar geworden dus ik ga weer minderen. Ze kreeg s'ochtend en s'avonds een hele schep maar ik ga nu naar 3/4 daarbij krijgt ze ook per beurt een halve amino en ze doet het er super op!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:24

Als je een proefzakje wil aanvragen, moet je dan een mail sturen naar marstall Nederland of naar marstall in de regio?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:55

Mavelle schreef:
Als je een proefzakje wil aanvragen, moet je dan een mail sturen naar marstall Nederland of naar marstall in de regio?

Naar Marstall Nederland

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:00

Heb net antwoord gekregen van Marstall.

Komt redelijk overeen met jouw advies Mirim.

In het kort nog even ter herinnering. Ben in de winter Faser Light bij gaan voeren bij de subli basisbrok van stal ipv de Pavo Nature's Best die ik eerst voerde. Dat ging prima, maar nu ze op de wei staat en geen subli meer krijgt, maar alleen Faser Light na werk, lijkt ze tekort te komen.

Advies van Evert Brooijmans:
Een deel van het rantsoen vervangen door Marstall Vito. Dit is ook een laag zetmeel en suiker voer, maar met meer energie dan de Faser Light.
Een andere optie is wat olie bij voeren. Bij voorkeur lijndistelolie (dit zei mirim ook) Wanneer het paard er nu goed uitziet en er alleen te weinig energie is om het werk te doen zou ik eerst met olie beginnen.

Is die lijndistelolie ook van Marstall of is dat algemeen te verkrijgen. Zo ja, weet iemand de kosten daarvan?

En mirim (of iemand anders ;) ) weet jij wat de kosten zijn van de basis lucerne van Marstall?

Maar hij stelt dus dat de Vito meer energie levert dan de Faser Light. Is dat niet weer haaks op wat hier eerder gezegd is. Met name dat Vito niet geschikt zou zijn voor paarden die in het werk staan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:36

Faser is ook geen voer voor paarden die in het werk staan. Het is niet zo dat je met Vito en faser geen arbeid kan verrichten, maar het levert beiden niet genoeg energie om 'zware' training aan te kunnen. Ze vallen heus niet direct om, maar uiteindelijk ga je natuurlijk te kort komen.
De adviesverkoopprijs van de lijn/distelolie van Marstall is voor een fles van 1,5 liter 11,90. Voor een jerrycan van 5 liter betaal je 29,90.
De adviesverkoopprijs van Basis is 16,00 voor een baal van 20 kilo.

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:53

Ze staat idd wel in het werk. Geen zware training, maar ja, toch wel 4 a 5 keer in de week wat doen.

In de winter is de Faser puur aanvulling op de subli, maar in de zomer is het aanvulling op het gras en dan komt ze blijkbaar toch tekort.
Wel jammer dat ze dat dan vorige keer niet goed gelezen hebben, want toen hebben ze hier niets over gezegd, dan had ik eerder kunnen gaan bijvoeren. Maar goed, ik ben er alsnog wel op tijd bij, ze valt nog niet om :D

Hoeveel geef je van die olie? Maw hoe lang doe je ermee? 5 liter can is dan veel gunstiger zo te zien.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:14

evert is ook mijn leverancier en advisseerde mij de vito ook.

Ninaka schreef:
Heb net antwoord gekregen van Marstall.

Komt redelijk overeen met jouw advies Mirim.

In het kort nog even ter herinnering. Ben in de winter Faser Light bij gaan voeren bij de subli basisbrok van stal ipv de Pavo Nature's Best die ik eerst voerde. Dat ging prima, maar nu ze op de wei staat en geen subli meer krijgt, maar alleen Faser Light na werk, lijkt ze tekort te komen.

Advies van Evert Brooijmans:
Een deel van het rantsoen vervangen door Marstall Vito. Dit is ook een laag zetmeel en suiker voer, maar met meer energie dan de Faser Light.
Een andere optie is wat olie bij voeren. Bij voorkeur lijndistelolie (dit zei mirim ook) Wanneer het paard er nu goed uitziet en er alleen te weinig energie is om het werk te doen zou ik eerst met olie beginnen.

Is die lijndistelolie ook van Marstall of is dat algemeen te verkrijgen. Zo ja, weet iemand de kosten daarvan?

En mirim (of iemand anders ;) ) weet jij wat de kosten zijn van de basis lucerne van Marstall?

Maar hij stelt dus dat de Vito meer energie levert dan de Faser Light. Is dat niet weer haaks op wat hier eerder gezegd is. Met name dat Vito niet geschikt zou zijn voor paarden die in het werk staan?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:23

ik heb ook de lijndistelolie van marstall en doe 60 gram over het voer per dag

ik ben van mening dat ze wel heter wordt er van maar is paard verschillend .

had haar eerst op 30 gram per dag en niks geen heet gedrag
toen goed vermeerderd naar 80 gram i.v.m. de verharing en doe dit nu ongeveer 2 weken en in eens een springede pieperige tinker :D
zit duidelijk nu vol energie

nu terug gebracht naar 60 gram zien wat ze doet ;)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:49

Dan werkt het dus duidelijk wel :j alleen even de juiste dosering vinden :')

Dan maar eens aan mijn "dealer" vragen of zij het heeft en anders wil bestellen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:02

ik heb een zak volle faser light liggen
wil wil het overnemen?

mag opgehaald worden voor 10,00 kost normaal 18,15
is vorige maand gekocht

mag ook verzonden worden komt de zak op 16,75

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:33

Kun je de faser niet ruilen bij jouw dealer? Of had je het laten opsturen?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:36

de dealer is hier een uur vanaf rijden.dus beetje ver
dacht misschien is hier iemand die het wil hebben

ik laat het nu voortaan versturen is wel zo makkelijk ;)

ze doet het goed op de ijslander . en zit toch ietsje meer in voor haar

eindelijks iets verharen
maar gaat nog wel met moeite
dan maar ietsje heter maar dat dikke pak haar moet er gewoon af.
ben van mening dat het door de lijndistelolie komt dat ze begint te verharen
en oho nu wordt ze echt als zijde zo zacht haar vacht :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:56

niemand belang bij de nieuwe zak faser light?
zit nog dicht.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:17

kan je een paardook ''overvoeren'' met force. asl ze teveel zou krijgen, zouden ze daar iets aan over houden?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:40

karev schreef:
kan je een paardook ''overvoeren'' met force. asl ze teveel zou krijgen, zouden ze daar iets aan over houden?

Nee, niet zo snel. Het overschot wordt het lichaam wel weer uitgewerkt. Maar vanwaar jouw vraag?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:15

nou, zomaar eigenlijk. Ben niet bang dat ze teveel krijgt, maar als ze harder gewerkt heeft, krijgt ze meer krachtvoer, maar gelijke hoeveelheid force. Ze krijgt nu denk ik 70 gram force( ze kreeg ook magnesium bij, dat heb ik verminderd, en de force verhoogd). en normaliter een kleine halve kg schep eczemmuesli. Maar bij extra werk een kleine kiloschep muesli

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:21

ik wil je faser light wel overnemen maar woon bij amsterdam...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:09

mirim schreef:
karev schreef:

Nee, niet zo snel. Het overschot wordt het lichaam wel weer uitgewerkt. Maar vanwaar jouw vraag?

Ook de overschotten aan vetoplosbare vitamines zoals A en E. Het afvoeren van die overschotten is toch ook weer extra belasting voor het lichaam.