Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:48

Becs: Ik denk ook dat je het gewoon moet proberen, je voert maar weinig van de base dus de hoeveelheid haver is ook klein.

Ik ben zelf heel erg tevreden over Equifyt, zowel voor paaden die snel te dik worden als voor degene die juist wat dikker mogen.

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:39

Ik denk dat ik het inderdaad ga proberen. Als het mislukt hebben de vogels hier lol.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:45

Ik ben hier ook aan het gluren, maar kom er niet uit.

Ik wil mijn a.s. paard ook zo natuurlijk mogelijk voeren. En dan denk ik aan weidegang, dus gras, hooi en ... ?
Geen brok, maar dan een muesli? Of kan ik dat ook weg houden en alleen maar Lucerne er naast voeden?
En er dan wat lijnzaadolie ofzo over heen doen?
Ik weer even echt niet waar ik moet beginnen :o?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:46

healty herbs , grasbrok, lucerne, grasmix zijn de meest natuurlijke "bijvoeders" voor paarden.
Maar ik weet niet wat je precies zoekt en waarom.
Laatst bijgewerkt door Maris op 03-03-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:47

* gaat Googlen en lezen * Bedankt!

Het is wel een paard die 'm graag lust, en snel dik wordt. Is wel iets om rekening mee te houden denk ik.

*edit* zie dat je er nog wat hebt bijgezet.

Ik weet zelf dus niet zo goed waar ik moet beginnen, naast het hooi en gras. Ik weet wel dat ik het natuurlijk wil houden.
Ik ga alleen recreatief rijden, geen super zware inspanning.

Hoe zit het met Lucerne, is dat genoeg om naast hooi en gras te geven?

Ik zal die andere dingen ook even opzoeken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:53

ik heb gisteren eens een energieberekening gedaan en ik stond versteld, dat een paard dat lichte tot matige arbeid (dwz +/- 25min stap, 20min draf, 10min galop, 5min springen/uur) moet verrichten, gemakkelijk al z'n energie uit z'n ruwvoer kan halen mits het dit onbeperkt ter beschikking krijgt. (zelfs veel overschot, zeker bij vers gras)
't enige "probleem" is dat onze weiden eenzijdig zijn ingezaaid en vaak niet ideaal "bemest" en dus niet alle mineralen in de juiste hoeveelheid aanvoeren...
In theorie is het dus voldoende om een compleet vitaminesupplement zoals de marstall vito, pavo vital, D&H ultimate balancer,... bij te voeren.

Heb je niet de mogelijkheid om je paard voldoende op grasland te zetten en onbeperkt hooi te geven. Of eet je paard gewoonweg niet zoveel hooi als het zou kunnen verteren (je hebt nu eenmaal schrokkers die alles opeten en je hebt er die zuinig eten en juist hun buikje gevuld houden). Dan kan je een fractie vervangen door volle granen (spelt, haver, tarwe, gerst en maïs) en om de Ca/P balans goed te houden eenzelfde hoeveelheid (in kg) luzerne bijgeven.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:00

petitparis schreef:
ik heb gisteren eens een energieberekening gedaan en ik stond versteld, dat een paard dat lichte tot matige arbeid (dwz +/- 25min stap, 20min draf, 10min galop, 5min springen/uur) moet verrichten, gemakkelijk al z'n energie uit z'n ruwvoer kan halen mits het dit onbeperkt ter beschikking krijgt. (zelfs veel overschot, zeker bij vers gras)
't enige "probleem" is dat onze weiden eenzijdig zijn ingezaaid en vaak niet ideaal "bemest" en dus niet alle mineralen in de juiste hoeveelheid aanvoeren...
In theorie is het dus voldoende om een compleet vitaminesupplement zoals de marstall vito, pavo vital, D&H ultimate balancer,... bij te voeren.

Heb je niet de mogelijkheid om je paard voldoende op grasland te zetten en onbeperkt hooi te geven. Of eet je paard gewoonweg niet zoveel hooi als het zou kunnen verteren (je hebt nu eenmaal schrokkers die alles opeten en je hebt er die zuinig eten en juist hun buikje gevuld houden). Dan kan je een fractie vervangen door volle granen (spelt, haver, tarwe, gerst en maïs) en om de Ca/P balans goed te houden eenzelfde hoeveelheid (in kg) luzerne bijgeven.

Bedankt!

Ze zal in het voorjaar/zomermaanden 24/7 op de wei staan. In de herfst en winter wordt dit alleen als het licht is.
Dat zou dus betekenen dat ik in de zomermaanden een compleet supplement naast kan geven. In de wintermaanden heeft ze beschikking over onbeperkt hooi, en ook dan is een supplement voldoende?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:03

Meeste paarden doen het super op alleen hooi. ALLEEN moet dat dan wel heel goed hooi zijn, qua voedingswaarde en qua vit en min. Dus een supplement toevoegen is dan wel erg handig ( als hooi van mindere kwaliteit is ).
Vooral vit A en E lopen in hooi erg snel terug en moeten dus op een andere manier aangevuld worden. Veel hooi bevat ook te weinig mineralen ( door b.v. eenzijdige bemesting ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:05

Mensen voeren vaak lucerne om hun paard beter op gewicht te kunnen houden. Dus als je paard van nature al snel stevig is, is lucerne niet een super goede keuze.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:08

Het hooi lijkt van goede kwaliteit ( als in, het ziet er goed uit, ruikt goed, paarden die daar staan zien er ook erg goed uit ). Het is hooi van zijn eigen land, wat is bemest met eigen paardenmest.
Of het voldoende voor haar zal zijn,moet ik natuurlijk even afwachten.

Maar goed, ik ben alweer een stap verder. Ik heb totaal geen idee hoe ik het beste kan voeren. Ik weet wat ik wil, maar hoe ik het voor elkaar moet krijgen.... :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:08

klopt in theorie heeft je paard voldoende aan een "volle" weide en /of onbeperkt hooi en een compleet supplement.
Alleen indien je in de winter even intensief rijdt, kan het zijn dat je iets moet bijvoeren voro extra energie, aangezien hooi beduidend armer is dan "jong" gras.

jaarlijks kalken, er is tot 600kg kalkmest/jaar nodig om het gras voldoende Magnesium te laten bevatten
edit: ik las hooi van eigen land, maar het is zijn land :o dan kan je daar natuurlijk weinig aan veranderen...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 03-03-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:09

die van mij krijgen onbeperkt hooi, en daarnaast een kwart kilo Hugho kruidenmix.
Ze zijn 21 en 22 jaar, en doen het nog goed!
Mijn merrie van 21 wordt drie a vier keer per week gereden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:36

Maris schreef:
healty herbs , grasbrok, lucerne, grasmix zijn de meest natuurlijke "bijvoeders" voor paarden.
Maar ik weet niet wat je precies zoekt en waarom.

Healthy herbs is geen 'bijvoeder'; het assortiment bevat ook krachtvoeders en supplementen. 'Bijvoeder' is iets heel anders. Ook niet te vergelijken met andere voeders die op de markt zijn, behalve de 'weidebrok'.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:48

En de weidebrok is er één op zich die eigenlijk ook niet te vergelijken is met de andere grasbrokken.........

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:53

helaas kan je aan hooi niet zien of ruiken of het voldoende vit en min bevat.......

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:17

Ik ben begonnen over te gaan op marstall force en een handje wiesencobs, ook van marstall. Als hij straks het land op gaat wil ik helemaal over zijn op dit voer. Als hij er te weinig energie uit kan halen ga ik trias omega erbij geven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:22

Hallo allen,

Mijn merrie wordt ook 'natuurlijk gevoerd'. Dat wil zeggen dat er onbeperkt ruwvoer beschikbaar is (hooi, zowel verpakt als onverpakt) en onbemeste weidegang met mate.

Omdat ze helemaal niet in het werk staat momenteel, voer ik ook geen krachtvoer bij. Paard is keurig de winter doorgekomen!

Nu ze flink begint te haren, zie ik haar wel invallen. Ze heeft altijd wel wat moeite met de ruiperiode, ze maakt dan ook een súpermooie wintervacht aan, wat gewoon veel energie kost om te maken en kwijt te raken. Echter, zeer binnenkort gaat ze ook weer licht aan het werk en ik wil haar nu wel even een handje helpen.

Wie heeft tips, specifiek voor deze periode? Ben op zich wel tevreden over de Marstall die ik voorheen voerde en die heeft ook een specifiek voer hiervoor, maar is altijd wat lastig te bemachtigen. En ik ben wel benieuwd wat eventuele alternatieven zijn...?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:26

als je natuurlijk wil blijven voeren zonder granen dan is de healthy herbs brok misschien wel wat, of simpeler te verkrijgen bietenpulp. Of grasbrok.
Ik geef in de verharingsperiode meestal probiotica bij ( Opkikker van NAF )

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:35

Misschien healthy herbs en olie?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:37

ik geef wel krachtvoer maar geef standaard tijdens de ruiperiode lijnzaadvlokken bij (reeds gekookte en weer gedroogde lijnzaad). Dit is wat rijker aan vet, dus extra energie.
misschien dat je dan eenmalig een zak luzerne kan halen of bietenpulp om het wat mee te vermengen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:02

Healthy herbs waar koop je die,keek op de site maar zag niet waar je het kan halen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:22

Je kan het halen in Voorschoten zelf (waar het bedrijf zit), er zijn een paar afhaalpunten en ze kunnen het verzenden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:28

http://www.marstall.nl/Katalog%202010/P ... llegro.pdf

kent iemand dit? Ik geef mijn merrie nu marstall wiesencobs aangevuld met marstal force, maar nu is ze al 3 keer stijf geworden na en duinrit. Dus wilde ik wat vit E/selenium bijvoeren. DInnetje kwam nu hiermee. Maar ik twijfel op twee punten:

1- als ze geen tekort aan magnesium hebben, krijgen ze hiermee dus een overschot magnesium wat de opname van de tegenpool van magnesium beperkt en dan krijgen ze daar dus weer een tekort van
2- kan dit samen met de force, of trek je dan de verhoudingen weer helemaal scheef?

( mijn merrie is NRPS en schrikt nogal eens :+ )

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:32

SuperSmurf schreef:
http://www.marstall.nl/Katalog%202010/P ... llegro.pdf

kent iemand dit? Ik geef mijn merrie nu marstall wiesencobs aangevuld met marstal force, maar nu is ze al 3 keer stijf geworden na en duinrit. Dus wilde ik wat vit E/selenium bijvoeren. DInnetje kwam nu hiermee. Maar ik twijfel op twee punten:

1- als ze geen tekort aan magnesium hebben, krijgen ze hiermee dus een overschot magnesium wat de opname van de tegenpool van magnesium beperkt en dan krijgen ze daar dus weer een tekort van
2- kan dit samen met de force, of trek je dan de verhoudingen weer helemaal scheef?

( mijn merrie is NRPS en schrikt nogal eens :+ )

ik geef sinds kort hetzelfde aan mijn paard, maar ik ging er vanuit dat ze met de force genoeg van alles binnen krijgen, dus ook van magnesium?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:34

daarom dus idd eigenlijk.. t ging me dus eigenlijk vooral om de vit E/selenium.