Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
petitparis schreef:ik heb gisteren eens een energieberekening gedaan en ik stond versteld, dat een paard dat lichte tot matige arbeid (dwz +/- 25min stap, 20min draf, 10min galop, 5min springen/uur) moet verrichten, gemakkelijk al z'n energie uit z'n ruwvoer kan halen mits het dit onbeperkt ter beschikking krijgt. (zelfs veel overschot, zeker bij vers gras)
't enige "probleem" is dat onze weiden eenzijdig zijn ingezaaid en vaak niet ideaal "bemest" en dus niet alle mineralen in de juiste hoeveelheid aanvoeren...
In theorie is het dus voldoende om een compleet vitaminesupplement zoals de marstall vito, pavo vital, D&H ultimate balancer,... bij te voeren.
Heb je niet de mogelijkheid om je paard voldoende op grasland te zetten en onbeperkt hooi te geven. Of eet je paard gewoonweg niet zoveel hooi als het zou kunnen verteren (je hebt nu eenmaal schrokkers die alles opeten en je hebt er die zuinig eten en juist hun buikje gevuld houden). Dan kan je een fractie vervangen door volle granen (spelt, haver, tarwe, gerst en maïs) en om de Ca/P balans goed te houden eenzelfde hoeveelheid (in kg) luzerne bijgeven.
Maris schreef:healty herbs , grasbrok, lucerne, grasmix zijn de meest natuurlijke "bijvoeders" voor paarden.
Maar ik weet niet wat je precies zoekt en waarom.
SuperSmurf schreef:http://www.marstall.nl/Katalog%202010/P ... llegro.pdf
kent iemand dit? Ik geef mijn merrie nu marstall wiesencobs aangevuld met marstal force, maar nu is ze al 3 keer stijf geworden na en duinrit. Dus wilde ik wat vit E/selenium bijvoeren. DInnetje kwam nu hiermee. Maar ik twijfel op twee punten:
1- als ze geen tekort aan magnesium hebben, krijgen ze hiermee dus een overschot magnesium wat de opname van de tegenpool van magnesium beperkt en dan krijgen ze daar dus weer een tekort van
2- kan dit samen met de force, of trek je dan de verhoudingen weer helemaal scheef?
( mijn merrie is NRPS en schrikt nogal eens)