[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:10

Ik las dat zonnebloemolie je paard kan helpen aankomen, geeft olijfolie dan niet hetzelfde effect?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:19

Mijn paard krijgt mais olie. Alle (plantaardige) olies geven energie want ze bestaan alleen maar uit vet! Maar je moet wel opletten dat je niet te veel geeft! Max iets van een 200 ml heb ik gelezen of zoveel % van het paard zijn gewicht/behoefte dat weet ik niet meer van buiten. Als je wilt, kan ik het vanavond wel eens opzoeken.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:43

Het leed dat dunne paarden hebben heet..

Mijn paard is in de zomervakantie ontzettend afgevallen.
Alles getest, bloed, mest, hooi, water, alles is oké.
Hij krijgt nu
Ochtend:
1,5kg Draversbrok (van Havens)
0,5kg Maislijnzaadbrok (van Horsefood)
1kg geweekte bietenpulp
0,5kg geweekte maismeel
onbeperkt hooi waar ze tot het eind van de middag mee doen meestal.

Avond:
1,5kg Draversbrok (van Havens)
0,5kg Maislijnzaadbrok (van Horsefood)
1kg geweekte bietenpulp
0,5kg geweekte maismeel
onbeperkt hooi waar ze meestal tot middernacht mee doen.

Nu na 3 weken is al verandering te zien! :)

Dit is trouwens allemaal op aanraden van de DA!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:35

Maris schreef:
Ik weet niet uit mijn hoofd wat de antogonist is van ijzer ? Misschien krijgt je pony van die stof veel te veel binnen, en dat verdringt dan het ijzer. Misschien....

Maar zit die antogonist dan in ruwvoer? Kan ik me haast niet voorstellen eigenlijk...
lk heb in ieder geval nu een senioren voer (slobber) gekocht waar 7x meer ijzer in zit. Maar eens kijken hoe hij daarop reageert.

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:08

Hoihoi!

Ik kom even jullie advies vragen.
Sinds we de training hebben opgepakt is mijn pony wel heel erg aan het invallen.
Hij kreeg al 2 kilo Cavalor Fifty Fifty om hem opgewicht te houden, maar nu is hij echt te mager.
Hij is vorige maand ontwormd na een mest onderzoek en zijn tanden zijn gecontroleerd.
Hij staat 24/7 buiten met 2keer kuilvoer per dag. [hiermee doen ze de gehele dag.]

Nu kreeg ik van mijn instructrice de tip om lucenre te gaan bijvoeren maar dat lust hij niet, hij eet er precies zijn krachtvoer tussen uit.
Ook heb ik hem geprobeerd Cavalor Mash en mix bij te voeren maar dat lust hij ook niet.

Heeft iemand ideeën wat ik nu kan proberen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:11

NeverGiveUp schreef:
Ik las dat zonnebloemolie je paard kan helpen aankomen, geeft olijfolie dan niet hetzelfde effect?

Heeft iemand daar nog een antwoord op?

En hoeveel maismeel kan je per dag geven? Als je kijkt naar zo'n voerschep van pavo of cavalor weet ik veel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:43

NeverGiveUp schreef:
NeverGiveUp schreef:

Heeft iemand daar nog een antwoord op?

En hoeveel maismeel kan je per dag geven? Als je kijkt naar zo'n voerschep van pavo of cavalor weet ik veel.

Ik denk dat je dan beter maïsolie kan nemen, is ook goedkoper.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:46

welke olie je geeft maakt niet zoveel uit. Alhoewel zonnebloem olie en maisolie heel veel omega 6 bevatten en lijnzaadolie wat dat betrefd dus een stuk gezonder is omdat het omega 3 bevat.
( teveel omega 6 veroorzaakt ontstekingen , omega 3 gaat dat juist tegen ).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:47

@ sollekke_noa : Bedoel je maisolie ipv zonnebloemolie of ipv maismeel? :P

Dankje maris :j

heeft iemand ervaring met slobber van Subli, seniores priores?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:21

Ik voer op dit moment zowel de Subli senioren priores als de Subli omega 369 mix.
Mijn merrie was heel erg schraal geworden van de zomer en begint nu weer aardig bij te komen.
Ze eet de omega mix goed door haar voer heen en op de slobber is ze echt heel erg gek! :j
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 04-11-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:32

Ja ik voer nu nog luzerne met maismeel en lijnzaad en wortels en 1kgbasisbrok na het rijden maar hij vind die luzerne niet zo lekker dus ik ga over op die slobber waarschijnlijk.
Ik wacht steeds een uur tot hij het opheeft!

Daarbuiten krijgt hij 2kg draversbrok op een dag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 00:03

Ipv olijfolie, maisolie of zonnebloemolie (of lijnzaadolie, of omega-olie, je hebt veel keus)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:50

NeverGiveUp schreef:
@ sollekke_noa : Bedoel je maisolie ipv zonnebloemolie of ipv maismeel? :P

Dankje maris :j

heeft iemand ervaring met slobber van Subli, seniores priores?

Yep, voeren wij onze 19 jarige haflinger sinds kort en hij doet het er goed op!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:52

Hoelang moet je dat laten uitzetten?
Met koud water 6 uur en met heet water wat minder ofzo?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 16:01

We hebben de oudjes hier ook subli seniores priores gevoerd, en toch steeds 6u weken aangehouden, voor de zekerheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:31

Met goed heet water kun je het ook na ruim een uur al wel voeren, met koud water moet je inderdaad langer wachten...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:21

Liever zeker dan toch? :)
Zou je het de dag van te voren al kunnen maken en in je kast of iets neerzetten? Of is het na zolang niet meer goed..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:05

Hallo!

Vorige winter is mijn paard best dun geworden, je kon zijn ribben tellen. Hij kreeg gewoon genoeg te eten eerder teveel dan te weinig. Mede door een miscommunicatie en daardoor kreeg hij het dubbele. Nu wordt hij alweer dunner terwijl ik er normaal op moet letten dat hij die te dik wordt. Hij krijgt genoeg ruwvoer op een dag en 2 kilo brok en zo af en toe wat slobber maar dat is meer als beloning. Ik zoek dus een oplossing om hem eventueel wat bij te voeren maar ik heb geen idee wat dus vraag ik jullie om advies!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:18

Ik haak hier ook weer even in helaas...

Ik had mijn merrie echt super vorig jaar!
Maar nadat ze een ongeluk met de omheining heeft gehad waar ze een flinke buikwond en hoefbevangenheid aan over heeft gehouden krijg ik haar niet meer op gewicht... -O-

Misschien iemand hier nog de gouden tip?? 8-)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:50

Ik ga me ook melden, eigenlijk zie ik door al die topics de juiste oplossing niet meer...

Ik heb een hete KWPN merrie van 1,68. Wordt bijna dagelijks gereden en komt ook dagelijks lekker buiten maar dan in de paddock/bak, aangezien het weiland anders helemaal kapot gaat. Ze staat zomers 24/7 buiten en er wordt verantwoord op/afgebouwd met de wei. Mijn merrie is altijd al iets slanker geweest maar ik merk gewoon dat ze nu weer een kleine terugval krijgt, ook vind ik dat ze echt wel wat meer body mag hebben. Ik heb haar erg mager gekocht, en het gaat steeds beter, ze is op dit moment niet te dun, maar ze mag zeker meer body hebben.

Ik laat haar express in haar wintervacht zitten en heb besloten haar niet te scheren zodat ze geen energie hoeft te verbruiken om zichzelf warm te houden, daarnaast heeft ze een lekkere dikke winterdeken op met hals (durf niet precies te zeggen hoeveel gram dit is). Ze krijgt 's ochtends en 's avonds basisbrok ong. 1,5 kilo, daarnaast krijgen ze behoorlijke wat kuil 2 a 3 keer per dag.

Ik lees positieve dingen over lucerne, ook subli zou dit hebben, eerst dacht ik hieraan, maar lees ook dingen over bietenpulp..

Wie kan mij adviseren? Ik wil op een verantwoorde manier bijvoeren, en het uiteindelijke doel is toch echt wat meer body oftewel een dikker paard. Ze mag absoluut niet heter worden!

Zelf heb ik al slobber geprobeerd, was niet ontevreden maar om nou te zeggen wauw, nee, daarom wil ik iets anders proberen. Ze wordt op tijd ontwormt en binnenkort komt de tandarts weer, die is ongeveer een jaar geleden ook geweest en toen had ze al niks ernstigs, zag er goed uit. Ze ziet er verder ook goed uit, zit lekker in d'r vel en ze glanst je letterlijk tegemoet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:08

Probeer eens seniores priores ! Is een product van subli in slobber vorm met oa bietenpulp erin.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:11

Ik ga even info opzoeken over het die slobber die je mij aanraadt, moet wel zeggen dat de verhalen over lucerne me ook bevallen maar ik twijfel gewoon heel erg en zie door de bomen het bos niet meer..

Oja; mijn merrie heeft ook 'probleem' hoeven, hoeven die erg snel scheurtjes krijgen, dus als er voer is dat ik kan bijvoeren en dit ook nog eens bevoordelijk is voor haar hoeven, is dat mooi meegenomen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:23

Maris schreef:
Probeer eens seniores priores ! Is een product van subli in slobber vorm met oa bietenpulp erin.

Hoeveel zou ik hier dan van kunnen voeren per dag zonder dat ik haar overvoer? Want op de site van subli staat dat ze het 4 keer per dag, 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht moet hebben. Dat vind ik als ik eerlijk ben, wat veel want het is om haar bij te voeren. Bovendien moet ik het zelf voeren, mijn stal eigenaar doet het niet en ik wil toch graag zelf het overzicht hebben op wat ik haar voer, ik zou haar 2 keer per dag kunnen voeren, 's ochtends en 's avonds als het nodig is.

Overigens is het 6 uur laten weken geen probleem, ik kan een normale emmer gewoon in mijn kast neerzetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:39

Ik ben begonnen met een halve schep SP per dag, inmiddels krijgt mijn merrie 1 een hele schep per dag en op de dagen dat ze werkt nog een halve schep extra.

Met heet water kun je het na een uur ook al voeren.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:46

Nouvel schreef:
Ik ben begonnen met een halve schep SP per dag, inmiddels krijgt mijn merrie 1 een hele schep per dag en op de dagen dat ze werkt nog een halve schep extra.

Met heet water kun je het na een uur ook al voeren.

Koud water is iets handiger op stal, maar opzich is de paar uur laten weken niet zo'n probleem, kan het makkelijk kwijt in mijn kast (helaas zijn er kinders die voer jaten dus alles heb ik achter slot en grendel, ook op mijn voerton zit een slot). Als je het langer laat weken dan 6 uur, kan dat of is dat niet goed? En jij merkte duidelijk dat je paard aankwam door dit product?