Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:42

Koper schreef:
Waarom zonnebloemolie? Dat is helemaal niet gezond.

Luzerne van Havens zit ook melasse in. Waarom heb je daarvoor gekozen?

Luzerne ben ik overigens ook niet voor, en heeft wel met de tijd van het jaar te maken. In luzerne zit veel kalium, wat paarden ook zonder luzerne al volop binnen krijgen. In het voorjaar zit er in het gras ook nog eens extra kalium dus als je dan luzerne blijft voeren is dat heeeuuuuuulllll veel van een mineraal wat hij toch al niet extra nodig had en wat je dan weer in balans moet zien te brengen.

Havens Mix bevat juist geen melasse maar lijnzaadolie.
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... mix-havens

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:44

Wacht, ik haal het inderdaad door elkaar. Zat met Hartog in m'n hoofd.

Begint ook met Ha-. Bijna goed toch? :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:45

Ja die heeft inderdaad melasse, soms zelfs hele klonten! En ja.. de naam is bijna hetzelfde! ;)

Roos_M

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:59

Ha - Ha :)* :')

Havens mix bevat ook timothee. Mijn paard vind het heel lekker. Ze krijgt maar 2 kleine handjes per dag hoor. Dus doe enorm lang met een zak!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 00:06

Roos_M schreef:
Ha - Ha :)* :')

:D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 01:01

Ik doelde ook meer erop dat ze eerst moeten vragen wat het paard krijgt en hoe het staat. Een paard dat hele jaar rond op hooi staat of een paard dat nu 24/7 op gras heeft gelopen is gewoon anders. En dan weer je soorten hooi en gras etc etc.

Ik heb nu de Equifyt Sainfoin, maar vond de havens mix ook wel mooi. Iets aan de fijne kant, maar dat is deze Equifyt ook wel. En volgens mij is deze baal groter/zwaarder, dus doen we er iets langer mee.

Hartog spullen ben ik helemaal niet weg van. Heb ooit uit pure armoede vanwege slecht stalbeleid de compact gras bijgevoerd, maar verder niks van hun.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 06:54

Waar ik nu sta is het ruwvoerbeleid ook verre van ideaal. Voor komende winter zit ik naar die Nutrimash te kijken. Vorig jaar heb ik daar een paar proefzakjes van gehad en mijn ruin vrat het graag (hij zal een keer iets niet lusten :Y) ). Voor mijn merrie is het een supermooi product maar zij was er wat minder enthousiast over. Misschien dat 't beter gaat als ik er stukjes peen doorheen mik. In elk geval wou ik het nog een keer proberen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:20

Even over de lijnzaadolie van feral, er zit wel vitamine E aan toegevoegd maar dat is om oxidatie van de olie tegen te gaan en is geen vervanger van een vitamine E supplement. Althans dat gaf feral als antwoord op mijn vraag of ik minder vitamine E supplement kon gaan voeren als ik de lijnzaadolie met vitamine E ging voeren.

En zonnebloem olie is inderdaad niet zo geschikt voor paarden omdat er teveel omega 6 inzit, waar ze over het algemeen al genoeg van binnenkrijgen. Omega 6 is ontstekingsbevorderend.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:38

meiske1577 schreef:
Even over de lijnzaadolie van feral, er zit wel vitamine E aan toegevoegd maar dat is om oxidatie van de olie tegen te gaan en is geen vervanger van een vitamine E supplement. Althans dat gaf feral als antwoord op mijn vraag of ik minder vitamine E supplement kon gaan voeren als ik de lijnzaadolie met vitamine E ging voeren.

En zonnebloem olie is inderdaad niet zo geschikt voor paarden omdat er teveel omega 6 inzit, waar ze over het algemeen al genoeg van binnenkrijgen. Omega 6 is ontstekingsbevorderend.

Ow dat is niet de bedoeling hij heeft in feb onsteking in z'n voorhoeven gehad (toen gaf ik nog geen zonnenbloem olie) waarschijnlijk beginnend atrhose ook al was er op foto's nog niks te zien...

Ga ik toch maar de omega olie van paardendrogist kopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:19

Ik zou sowieso Vit E zelf apart bijvoeren, omdat je dan toch beter en preciezer kan doseren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:28

Ik kan nergens op internet vinden dat omega-6 slecht is voor paarden...

Ook niet als ik Google op te veel omega 6 paard. Dan krijgt ik artikelen over omga 3 hoe goed dat wel is

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:33

Per ml meervoudig onverzadigd vetzuur (PUFA) heeft het lichaam 3IU vitamine E nodig om in balans te blijven. In 100ml lijnzaadolie zit ongeveer 68 ml PUFA, oftewel je hebt per 100ml lijnzaadolie 200IU vitamine E nodig om in balans te blijven.

De lijnzaadolie van vitalbix bevat 100IU vitamine E per 100ml, de helft van wat nodig is. Daarmee is het al een verbetering vergeleken met een hoop andere merken, die nauwelijks of geen vitamine E bevat. Want lijnzaadolie bevat, in tegenstelling tot wat sommige sites beweren, vrijwel geen vitamine E van nature (0.5IU per 100ml).

https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show ... n=&q=&ing=

Het enige wat de vitalbix lijnzaadolie doet is zorgen dat de vitamine E behoefte van een paard minder stijgt dan met gewone lijnzaadolie. Het vermindert dus niet de vit. E supplementatie.

Omega 6 is niet slecht, alleen als de verhouding omega 3:6 te scheef wordt richting omega 6 dan lijkt het licht ontstekingsbevorderend te werken. Andersom is het ook zo dat als de verhouding omega 3:6 erg naar de omega-3 kant uit slaat het licht ontstekingsremmend te werken. Voor de meeste paarden maakt het niet uit, maar een paard met artrose, cushing, (gevoeligheid voor) hoefbevangheid of spierbevangenheid is het verstandig om meer richting de omega-3 kant te gaan.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:37

Ik heb altijd begrepen dat paarden door vaak het krachtvoer al voldoende tot teveel omega 6 binnenkrijgen. Het is dan dus verstandig om dit met bv lijnzaadolie waar meer omega 3 inzit weer op te vangen, te compenseren.
Ga je zonnebloem olie voeren, voer je nog meer omega 6 zodat de verhouding nog schever wordt.
Ook als ze geen gras eten is het goed om omega 3 aan te vullen.

https://www.vitalbix.com/waarom-voer-pa ... ste-paard/
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 03-09-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:41

meiske1577 schreef:
Ik heb altijd begrepen dat paarden door het gras, hooi en vaak krachtvoer al voldoende tot teveel omega 6 binnenkrijgen. Het is dan dus verstandig om dit met bv lijnzaadolie waar meer omega 3 inzit weer op te vangen, te compenseren.
Ga je zonnebloem olie voeren, voer je nog meer omega 6 zodat de verhouding nog schever wordt.

Ligt aan de kwaliteit van de gewassen. Nederlands gras/hooi staat zo ver af van wat het best bij het paard passende ruwvoer is.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:44

Ik heb ze (oa 1 dikke :+ Shetlander en 1 hoefbevangen paard) niet op gras staan maar in de paddock met hooi en geef lijnzaadolie en vitamine e bij.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:43

Bij het invullen van het formulier komen daar ook vragen over aan bod.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:54

ik ga straks voor de vtialbix lijnzaad olie met vitamine e, Dit omdat ik als hij de vitalbix lust ik hierop over ga. Maar volgens hun advies is paard met athrose 20ml per 100kg. mijn hafje weegt ongv 440. dus ongeveer 80ml per dag. Na mijn idee is dat best veel, ik geef meestal maar 30ml per dag

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:56

plutolover schreef:
ik ga straks voor de vtialbix lijnzaad olie met vitamine e, Dit omdat ik als hij de vitalbix lust ik hierop over ga. Maar volgens hun advies is paard met athrose 20ml per 100kg. mijn hafje weegt ongv 440. dus ongeveer 80ml per dag. Na mijn idee is dat best veel, ik geef meestal maar 30ml per dag

Waarom wil je het bij geven?
Ik gaf mijn paardje vorig jaar op zeker punt 3 pompjes van 30 ml per dag. Is niet zo heel veel maar ze mocht dikker worden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:57

Azmay schreef:
plutolover schreef:

Waarom wil je het bij geven?
Ik gaf mijn paardje vorig jaar op zeker punt 3 pompjes van 30 ml per dag. Is niet zo heel veel maar ze mocht dikker worden.

grootste rede is omdat hij nog poeders krijgt voor zijn athorse en dan met olie blaast hij het niet weg. en hij heeft beginnend athrose.

hij hoeft er niet dik van te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:12

Artrose :o

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:58

Beetje laat misschien, maar bedankt voor jullie antwoorden! Heb inmiddels toch proefzakjes besteld van zowel DC en active+. Ik vraag me af of ik daadwerkelijk goedkoper uit ga zijn, maar de garantie dat ze aan voldoende vitamientjes komt, weegt voor mij toch zwaarder.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:41

Ik heb het inmiddels al een weekje gemengd met mijn oude voer en hij eet het tot nog allemaal erg smakelijk op. Ben nu langzaam helemaal over aan het gaan op DC. Kijken hoe hij er op reageert en doet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:29

Ik heb gewoon gelijk 200 gram gegeven. Om te zien of hij t goed eet.

Gister at hij t goed. En vandaag met z'n meusli gemengd at hij t ook goed

Zodra me vital complete van Pavo op is. Ga ik over op de dc. Deze ga ik wel opbouwend geven

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:01

Ik ga er voorlopig mee stoppen. Mocht iemand interesse hebben, ik heb nog bijna 14 kilo daily complete die voor een leuke prijs weg mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:06

Ik ben overgestapt op de Marstall Force sinds een week. Paard vindt het erg lekker en is een stuk voordeliger :)