Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:42

Ja, de Force was in orde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:59

Oke, die gaf ik voorheen. Thanx!

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:16

Mijn paardjesstaan nu voor de helft op metazoa en de andere helft op care4life. Mijn merens is sindsdien aan het afvallen. Als deze zak op is gaan ze over op het voer van blue horse en dan in dezelfde verhouding als nu met metazoa. Waarom naar buehorse vitalbix? Deze verhoudingen kloppen naar mijn inziens veel beter en het ijzergehalte is vele malen lager. Aan metazoa zit ijzer toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:54

ElCid schreef:
De metazoa is doorgemeten en daar kwam een bacterie en een schimmel uit, die verantwoordelijk kan zijn voor de klachten bij beide paarden.

Waar kan je dat dan laten onderzoeken? En welke bacterie zat er dan in?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:35

Bij verschillende laboratoria kan dat. Ik heb het alleen laten doormeten door een homeopaat, dat en de verschijnselen die mijn paarden vertoonden na het voeren waren genoeg bewijs voor mij dat het voer niet pluis is. Ik heb geen zin om er nog meer geld in te steken ( een lab. onderzoek kost ca. 45,-) want ik heb door dat k*t voer al een DA rekening van bijna 300,-.
Aangezien de meneer van Metazoa toch niet voor rede vatbaar is ( en dat ook niet zal zijn na een onderzoek, want hij bedacht aan de telefoon alle mogelijke smoezen die er bestaan waarom er een bacterie/ schimmel in zou kunnen, maar dat was in ieder geval nooit aan hun te wijten, want ze werkten daar met handschoenen aan...........en zeker ook met mondkapjes in steriele ruimten |o , ja vast ..........al het voer werd volgens hun getest en daar waren rapporten van; die zou hij mij opsturen! We zijn nu, na de 1e mail 2 weken verder en er is van hun kant nog geen reactie! Overigens toen deze meneer mij geen vertellen dat de controle op diervoer veel strenger is dan op voedsel voor mensen ging bij mij het licht der geloofwaardigheid helemaal uit!).

Dus je kan laten testen bij diverse laboratoria, o.a. in Twente heb ik 2 adressen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:03

Misschien wil hij eerst een partij hebben die vrij moet zijn en dan pas laten testen.

Aan de ene kant echt top dat kleinere bedrijven investeren en hun best doen om iets goeds te ontwikkelen hoor, maar aan de andere kant zijn ze niet berekend op tegenslagen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:11

Oké. Je homeopaat heeft het dus "gemeten". Ik neem aan dat je homeopaat geen gecertificeerd lab heeft? Hoe meet hij dat dan?

Daarnaast: wat is die conclusie van die homeopaat nou waard? Natuurlijk zit er schimmel en bacteriën in het voer! Schimmels en bacteriën vind je namelijk overal. Of ik nu een paar brokjes onderzoek, een verse boterham, mijn handen, of een plak hooi: ik zal altijd schimmelsporen en bacteriën vinden. Niets is namelijk steriel. Nouja, misschien de operatiekamer van een ziekenhuis. Maar zelfs dat lukt ze vaak niet goed.
Bewaar bijvoorbeeld eens een boterham een week of twee in de keukenlade: hij ziet groen van de schimmel. Dat komt omdat er al schimmelsporen (zaden) op de boterham zaten in het begin. Door vocht, tijd en warmte gaat het groeien. Idem met melk: dat kan je ook geen weken bewaren. Die paar bacteriën die erin zitten delen zich. Een wordt twee, twee wordt vier, vier wordt zestien, zestien wordt 256, 256 wordt 65536... En als het er teveel worden, kan je er ziek van worden.
Heel veel bacteriën en schimmels kunnen ook helemaal geen kwaad. Je vindt ook bepaalde bacteriën in de darmen van je paard. Miljoenen. Die heeft hij zelfs nodig voor zijn gezondheid. Hij kan niet zonder! Het wordt pas alarmerend als een van de aanwezige bacterieen bijvoorbeeld salmonella is. En dan niet een paar bacterieen, maar heel erg veel. Want daar wordt je paard wel ziek van.

Ik heb er dus niet zo'n boodschap aan als een homeopaat zegt dat hij iets heeft 'doorgemeten' en dat er bacteriën en schimmels inzitten. Dat zit in elk voer. De vraag is welke bacterie of schimmel en hoeveel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:42

Ik weet welke schimmels en welke bacterie en zoals ik al zeg; ik heb het laten doormeten omdat mijn paarden er ziek van werden..............dus het is teveel geweest. Een is hoefbevangen geworden, de ander kreeg een heftige snotneus. Heel eerlijk gezegd hoef ik niet eens precies te weten wat en hoeveel erin zat, dat mijn paarden ziek werden zegt mij genoeg en dat is ook het enige waar het hier om gaat. Het bedrijf zelf is te beroerd om er serieus op in te gaan dat mijn paarden ziek zijn geworden na het voeren, waar het dan ook maar aan ligt. Ik zou als eigenaar van een bedrijf graag willen weten wat er aan de hand is en iedere klacht serieus nemen..........dat doen zij dus niet en ik heb geen zin om er nog meer geld in te steken. Als anderen het willen blijven voeren moeten ze dat zelf weten, misschien dat de andere paarden niet of pas in een later stadium gaan reageren.
Ik weet dat niets steriel is, het gaat er om dat mij een verhaal wordt verteld door een bedrijf dat alles gecontroleerd wordt en dat ze hygiëne hoog in het vaandel hebben staan, een vervolg daarop komt echter niet, een serieuze afhandeling van mijn klacht ook niet.........Daar gaat het hier om en de kans dus dat er een bepaalde hoeveelheden bacteriën en schimmels inzitten die dus een ziektebeeld veroorzaken. Overigens zijn er van bepaalde bacteriën en schimmels ( o.a. die vermoedelijk in dit voer zitten) waarvan er niet zoveel nodig zijn om een ziekte te veroorzaken. Maar als een hoefbevangen paard niet ernstig genoeg is voor bepaalde mensen, dan weet ik het ook niet meer. Ik hoop alleen dat er niet meer paarden ziek gaan worden.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:48

Maar leg me de link tussen schimmels, bacteriën en hoefbevangenheid dan eens uit? Stel: Een paard krijgt een bacterie of schimmel binnen. Wat gebeurt er dan in zijn lijf dat hij daardoor hoefbevangen wordt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:51

safina schreef:
Maar leg me de link tussen schimmels, bacteriën en hoefbevangenheid dan eens uit? Stel: Een paard krijgt een bacterie of schimmel binnen. Wat gebeurt er dan in zijn lijf dat hij daardoor hoefbevangen wordt?

Dat legt de darmen plat, weet ondergetekende dan toevallig, en zo'n 'vergiftiging' werkt HB in de hand.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:59

en het ging hier om een kleine hoeveelheid brokjes ( 1 handje) , daar zaten dus blijkbaar genoeg bacteriën / schimmels in om een dergelijke reactie te veroorzaken............

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:03

De mijne staat alweer een tijdje op de Marstall Force, na een paar maanden Metazoa gevoerd te hebben en hij doet het hier veel beter op. Hij is weer zichzelf (werd rillerig en druk van de Metazoa) en schuurt zijn staart niet meer. Hij eet het helaas wel met minder smaak dan Metazoa, dus ik moet er wat meer muesli doorheen mengen.

Mijn bijrijdpaard krijgt Metazoa nu extra bij haar normale voer en dat geeft wel dat beetje meer ondersteuning dat ze nodig had. Zij doet het er vooralsnog goed op. Maar krijgt dus nog wel ander voer (ik geloof Fiber Force van Cavalor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:39

Ninx schreef:
safina schreef:

Dat legt de darmen plat, weet ondergetekende dan toevallig, en zo'n 'vergiftiging' werkt HB in de hand.....

Nooit van gehoord. Wel van ontstekingen die diarree veroorzaken.

Het lijkt mij dat ontstekingen in de darm leiden tot slechtere voedselopname en dus ook geringere opname van suikers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:52

ElCid schreef:
en het ging hier om een kleine hoeveelheid brokjes ( 1 handje) , daar zaten dus blijkbaar genoeg bacteriën / schimmels in om een dergelijke reactie te veroorzaken............

Ik vind het een redelijk vergaande beschuldiging. Je weet niet of dat in het voer zit en wat dan precies, want je hebt het nooit degelijk laten onderzoeken. Een homeopaat 'meet iets door' (lekker vaag) en blijkbaar is de enige mogelijkheid in jouw ogen dat het van die brokjes komt, terwijl er zoveel is waar paarden ziek van kunnen worden. Ik zou het netter vinden als je het zou houden bij: "een mogelijke oorzaak is de Metazoa, maar andere oorzaken zijn ook niet uit te sluiten."

Ik snap best dat ze bij Metazoa niet meteen in de benen springen bij dit soort niet-onderbouwde
beschuldigingen. Ben ook niet kapot van hun manier van communiceren, maar dit kan ik wel van ze begrijpen eerlijk gezegd.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:59

Ik moet mij daarbij aanschuiven, ik geloof daar niet zo in, in mijn ogen kan alleen met een wetenschappelijk onderzoek de samenstelling van het voer vast gesteld worden.
En hoelang had je die zak al staan en hoe bewaard, misschien te vochtig etc.....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:16

De emmer was net gehaald, en U.H. was december 2014.................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 10:28

ElCid schreef:
De emmer was net gehaald, en U.H. was december 2014.................

Dan nog weet je lang niet genoeg om zulke stellige uitspraken te doen, vind ik. Ik vind het erg naar voor je dat je paarden ziek zijn geweest. Maar ik vind dit echt niet fair richting de fabrikant van het voer. Sorry.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:28

Eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit wat jij denkt :o , de fabrikant is ook niet fair naar mij toe omdat ik de beloofde rapporten nooit ontvangen heb en er geen enkele reactie komt van zijn kant. Ik heb in 1e instantie met een medewerker gecommuniceerd en die ging er, in 1e instantie, wel serieus op in en stuurde alles door naar de fabrikant. De laatste ging meteen in de verdediging, maar beloofde wel van alles wat dus niet waar gemaakt wordt. Als iemand tegen mij zegt dat er lab. rapporten zijn van iedere batch voer, die jaren lang bewaard worden!, en dat die mij toegestuurd worden. De fabrikant vraagt om mijn mail nogmaals te sturen zodat hij er naar kan kijken ( hij had hem, naar eigen zeggen, de 1e keer gemist!) en doet beloftes om het eens goed door te lezen en te bekijken en naar mij terug te koppelen, maar dus niks onderneemt, dan vraag ik me af hoe serieus klachten genomen worden; niet dus!
Ik heb zelf een bedrijf en zal iedere klacht van een klant serieus nemen en proberen z.s.m. op te lossen, hoe klein of groot ook!
Met mijn paarden gaat het weer helemaal goed, maar Metazoa komt er hier niet meer in, al was het alleen al om dat er met de fabrikant niet te communiceren valt, wat eerder in dit topic ook al duidelijk is geworden, en het feit dat beloftes dus niet nagekomen worden.
Ik wil hiermee mensen alleen maar waarschuwen, want blijkbaar is Metazoa toch niet zulk "super" voer als er beweert wordt! En dat is dan ook meteen het laatste wat ik hier over zeg, mensen die het willen blijven voeren moeten dat doen, dat is ieder zijn keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:24

Ik ben het met je eens dat ze hun beloftes moeten nakomen. En wat dat betreft is mijn ervaring in de communicatie met die firma ook niet echt positief. Bij mij is het antwoord ook uitgebleven toen ik doorvroeg over iets.

Maar waar ik moeite mee heb is je beschuldiging over schimmel en een bacterie in het voer, waar je paard ziek van is geworden. Dat is een vrij zware beschuldiging en als je zoiets zegt, moet je dan wel goed kunnen onderbouwen, vind ik.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:56

Blijkbaar heb ik niet de fabrikant maar de verkoper gesproken, kans is dus groot dat de fabrikant nergens van af weet!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:03

jee wat een bizar verhaal zeg!
Ik heb 1 zak metazoa gevoerd omdat mijn andere vitaminebrokjes op waren, maar gelukkig geen problemen gehad...

Amlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:04

Marjo89 schreef:
ik probeer te berekenen wat je moet voeren om de verhouding weer recht te krijgen.
maar dat is nog niet makkelijk.

Equi-Magic, daar kloppen de verhoudingen precies van. Prima voer en paarden reageren er goed op, geen problemen met magnesium tekorten.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:46

Mijn merrie (met cushing) staat alweer een paar maanden op metazoa. En ze doet het er prima op, genoeg energie, appeltjes in haar vacht en ze eet het graag.

Ondanks alle negatieve reacties, moet je denk ik kijken hoe je paard op het voer reageert, en dit kan dus bij iedereen anders zijn. En dan pas een beslissing nemen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:57

Het is voor iedereen anders, omdat je toch van het ruwvoer uit moet gaan. Ik heb geen ruwvoeranalyse, dus kan nooit optimaal voeren helaas.

De metazoa leek wel oke, maar de shet had magnesium tekort. Ik voerde dit al langere tijd bij, dus de opname is dan verstoord.

Nu ben ik al even gestopt en schuurt mn ruin zijn staart iets meer, maar dat kan ook zijn omdat ik hem al even niet had ingesmeerd. Of de Faser light waar ik mee ben begonnen, hoewel dat me sterk lijkt.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:04

Is er iets veranderd bij metazoa? Ik heb een nieuwe zak gekocht en mijn paard vind het in 1 keer niet echt lekker meer...
Terwijl ik bij mijn zak hiervoor nergens last mee had.