Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 14:13

In die hoeveelheid ponybrok gaat hij het ook niet vinden. Als je het daarvoor doet zou ik een vitaminekorrel voeren. Bijvoorbeeld Marstall Force, welke 100g gevoerd zou moeten worden voor volledige dosering. Er zitten van de meeste vitaminen en mineralen 15-20x zo veel in, en van alles behalve Mg, Na (zout), Ca en P minimaal 8x zo veel. Dus met 100g Marstall Force stop je er evenveel vitaminen in als een 0.8-1.7kg ponybrok. Magnesium voer je al bij, dus dat is geen probleem. (ook is de energie lager bij Marstall, het is voor het eerst dat ik daar een eWPa van zie, leuk!)

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 267/force/
hier kan je ze vergelijken.

Ik weet niet of het te weinig is, ik probeer naar aanleiding van jouw verhaal het te schatten. Er is wel discussie in de voedingswereld of de suikers nou wel of niet verdwijnen uit het hooi door het te weken. Maar in jouw geval is het (van oorsprong) tegen het stof. 

Ik zou een deel van het hooi vervangen door graszaadhooi. Hij zal in de winter ook wat afvallen doordat hij dan geen gras meer krijgt, daar zitten namelijk meer Mcal in dan in hooi. 

http://www.chronofhorse.com/alfalfa

Ik was toen eigenlijk opzoek naar dikmakers, maar soms kom je zo'n schema tegen en ik wist dat het nog ergens was. Het gaat hier specifiek om voorjaarsgras, maar de waarde zakt wel iets, maar niet veel mits het gras niet in aar staat.

Het is overigens geen commentaar, ik vind het tof dat je er serieus mee bezig bent.

Qua hooi zou ik de helft vervangen door graszaadhooi in eerste instantie en dan de ponybrok voor marstall Force. Zolang je hij nog op het gras staat en ong. 3kg daarvan eet, blijft er nog 5kg hooi over dat hij in ieder geval moet hebben. Zelf vind ik dat wel te weinig. Dus ik zou eerder gaan voor 7kg hooi en daarvan dan 2-3kg gewoon hooi (de helft van wat hij minimaal moet hebben) en dan aangevuld tot 7kg aan graszaadhooi. Maar in principe heeft hij dan aan 2-3kg graszaadhooi erbij voldoende. 

Als het winter wordt en ze van het gras af gaan, zou ik het in ieder geval verhogen tot 10kg hooi, waarvan 5kg gewoon hooi en 5kg graszaadhooi. Behalve als hij nog steeds alleen maar dikker wordt, dan steeds meer graszaadhooi, tot volledig graszaadhooi en dan terug naar 8kg.

Die olie zou ik dan inderdaad aanhouden als hij er zo'n profijt van heeft.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:38

Voor de vitamines en mineralen zou je ook liquihorse kunnen gaan geven. Voor info zie www.liquihorse.nl. Ik gebruik het nu ruim een half jaar bij mijn paarden. Ze moesten wel even flink wennen aan de smaak, maar nu eten ze het goed op.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 09:54

ik heb een reus van een paard die nu helaas naar mijn smaak veel te dun aan t worden is nu t wat kouder wordt...
(ribben worden goed zichtbaar en dr heup bot wordt ook te goed zichtbaar)
ze staat al onder een behoorlijk warm deken zodat ze daar haar energie niet aan kwijt raakt..
Ik ben een beetje afhankelijk van wat de staleigenaar aan hooi inslaat en heb t idee dat laatste tijd daarvan de kwaliteit wat minder is.
Dus ik geef haar lekker veel lucerne en voor t lekkere wat muesli.
Extra energie voor t werk is niet echt gewenst.. aangezien ze behoorlijk voorwaards is.
En ik rij recreatief.. wissel af met grondwerk en rustdagjes dus ze doet alleen maar licht werk.
Ik heb dus zitten denken aan bietenpulp om haar weer wat voller te krijgen maar dat gedoe met weken en t klaarzetten vind ik erg onhandig..

Verder heb ik eerder maisvlokken gebruikt wat wel hielp maar ze gaat echt schuren als ze te veel suikers etc binnenkrijgt..

Dus is speedibeet misschien iets voor haar of heeft iemand andere ideeen??
Gaat om een 13 jarige merrie van 1,78 :)

*oja.. ze staat ong 6 uur lang in de wei elke dag, dus eet ook gras*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:48

Ik vind speedibeet erg praktisch. Heb het thuis staan, gooi wat in een emmer, kokend water erop en voer het op stal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:56

Speedibeet is inderdaad erg geschikt, olie over het voer ook (ik gebruikte zelf zonnebloemolie, tot 0.5ml/kg paard hoef je geen supplementen dan te geven. Dus voor 700kg paard, 350mL olie. Wel rustig opbouwen). Pure Feed condition is een zeer goed krachtvoer met weinig koolhydraten (zetmeel+suiker).

Met mais is het erg belangrijk dat het ontsloten mais is. Dus gewone maisvlokken of maismeel zijn niet handig. Ze verteren het slecht en kunnen vrij gemakkelijk problemen veroorzaken. Gepoft mais of ontsloten mais (marstall Naturgold Maïsvlokken) zijn wel goed te verteren en kunnen daardoor in grotere hoeveelheden gegeven worden (maar nog steeds niet meer dan 1-1.5kg per keer en liever minder).

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:51

Mijn verzorgmerrie krijgt nu om op gewicht te blijven maispulp gevoerd.
Ze heeft voorheen ook speedibeet gegeten, dat vond ze lekkerder dan de mais.

Wie kan mij het verschil uitleggen en vooral, wat zou je eigen voorkeur zijn en waarom?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:19

Speedibeet is een ruwvoer dat qua energie (kcal) gelijk staat aan basisbrok (Speedibeet 12.0MJ, Basic+ 11.2MJ, Condition 12.3MJ) en bevat weinig zetmeel+suiker (5+5%, hooi bevat ± 0+10% dus evenveel bij elkaar aan zetmeel en suiker, pavo basic+ 22+7% en pavo condition 22+6%). Maisvlokken is krachtvoer dat gelijk staat aan een sportbrok (marstall Naturgold Maïsvlokken 13.5MJ, Pavo Allsports 13.1MJ, Pavo Sportsfit 14.4MJ). Het bevat veel zetmeel+suiker (67.5+7.5%, vergeleken met allsports 30+6% en sportsfit 27.5+4.5%).

Daarnaast is mais voor paarden erg lastig verteerbaar als het niet ontsloten is (gepoft, gekookt of gebakken). Zie mijn bericht boven jou.

Mijn voorkeur gaat uit naar speedibeet. Een paard kan geen grote hoeveelheden koolhydraten (zetmeel+suiker) verteren, terwijl hij wel grote hoeveelheden ruwvoer kan verteren zonder problemen. Daarnaast bevat bietenpulp pectines die goed zijn voor het spijsverteringskanaal en buffert het de maag waardoor er minder kans zijn op maagzweren/maagwandirritaties terwijl mais dit exact andersom doet. Maispulp heb ik geen vast plaatje bij want soms wordt er natte maismeel mee en soms snijmais. Ik raad beide af voor paarden, in ieder geval om alleen te geven. 2 gewichtsdelen bietenpulp (droog gewogen) op 1 deel mais kan eventueel wel.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 19:01

ik hoop (denk van wel) dat ze speedi hier gewoon verkopen bij animalworld..
Iemand uit de buurt van oudenbosch enig idee??
Denk dat ik t dan wel ga proberen.. baadt t niet dat schaadt t niet toch?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:13

SpeediBeet bevat 5% suiker en 0% zetmeel Mizora ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:36

Juist, pardon. Het enige getal dat ik niet gecheckt heb (examenstress is mijn excuus).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:42

Succes met je examens dan bij deze!

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:06

ok.. heb t vandaag gehaald.. als je zoveel water erin doe als dat ze zeggen blijft er gewoon heel veel water in staan haha was effe een knoeiboeltje!
Paard was niet echt blij ermee... Snap ik.. tis net nat karton!!
Heb er steeds muesli bij gedaan en lucerne, net zo lang tot ze ervan ging eten..
En dan nog heb ik nog nooit een paard met zulke muizenhapjes zien eten.
Naja.. ze went er maar aan :p

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:07

Dan pak je denk ik de verkeerde verhouding ;) Het is 1 op 3 in volume of 1 op 5 in gewicht.

Het is inderdaad nogal smaakloos. Veel paarden eten het alleen gemengd met iets anders. Mijne eet het wel puur trouwens, maar ik meng er SlobberMash of Care4Life doorheen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:19

Die van mij krijgt normaal Seniores Priores, als dat niet klaar staat Speedibeet.
Daar doe ik dan ook wat Care4Life doorheen, maar je ziet de teleurstelling op zijn hoofd als hij zijn bak induikt en ziet dat het geen SP is. Uit de Speedibeet filtert hij eerst (heel knap) de C4L en pas daarna eet hij toch de Speedibeet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:35

De mijne krijgt het met 18plus muesli.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:53

De mijne eten het gewoon ook graag kaal. Als die emmer boven komt begint er zelfs 1 te hinniken. Maar het paard van mijn stalgenoten lust het na 2 jaar nog steeds niet. Hij neemt een likje en meer ook niet.

Ik meng er wel eens muesli of een beetje lijnzaadolie door heen. Maar kaal is prima, dan hoor ik alleen maar tevreden gesmak.

Overigens kun je teveel water gewoon afgieten. Doe ik ook. Dan is het minder smurrie in de voerbak.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 15:01

Die van mij wil het wel maar graag is anders. Ze raakt er ook van aan de diarree terwijl ik ben begonnen met een halve schep weken en dat over 2 dagen verdeeld.

CARE 4 life erdoorheen vind ik nog 10x niks, mijn paard werd , na 3 maanden dit gevoerd te hebben, zo ongelofelijk nerveus. Terwijl ze een rustig temperament heeft..

Die van de welkoop is veel goedkoper en je vind ze tussen de schapen/koeien ascessoires, die at ze nog liever ic met een schep lucerne dan pavo

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:33

wow een halve schep?? ik doe 2 handjes en dat wordt al een volle voerbak zowat hihi..
inmiddels dag 3 en met lucerne erdoorheen vrat ze het vandaag op alsof ze dagen niet gegeten had haha..
was gewoon effe wennen denk ik
nu maar hopen dat ze er echt van aan gaat komen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:02

Van 2 handjes iig niet erg.. Dan kun je beter naar die halve schep per dag toe gaan werken.
Wel goed om langzaam steeds iets meer te geven zodat ze aan de smaak kan wennen en de spijsvertering aan de pulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:07

De mijne is van de combi speedibeet en schep 18 plus muesli aardig bijgetrokken.
Ik voer deze zak leeg, en dan even kijken wat ik doe.
Misschien ook wel gewoon alleen pulp met vitamines.
Het lijkt me voor darmen wel goed..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:21

Wij weken 1,5 schep speedibeet per dag voor vier paarden. En mengen hun Red fibre erdoor. Wordt dan heel smakelijk gegeten. Alleen de kleine pony krijgt het niet veel meer. Hadden het idee dat hij wat te hevig werd. Weet niet of dit van de speedibeet komt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:44

Gerritt schreef:
Die van de welkoop is veel goedkoper en je vind ze tussen de schapen/koeien ascessoires, die at ze nog liever ic met een schep lucerne dan pavo

Inderdaad en is precies hetzelfde spul.............alleen omdat de brokken wat groter zijn moet het langer weken.
In de tijd dat ik nog endurance reed voerde ik mijn Arabier ook pulp ( dus geen speedi-beet, want dat was er toen nog niet!) en dat beviel goed; niet alleen omdat hij er van aan kwam, maar ook omdat hij er extra vocht mee binnen kreeg. Onze paarden hebben de gewone pulp altijd goed gegeten.
Ik heb wel eens proefzakjes speedi beet gehad, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de "ouderwetse" pulp brok en de paarden vonden de gewone ook lekkerder.
Een paar uur voor het voeren in de week zetten of de avond van te voren; de volgende ochtend is het klaar.
Het is overigens aan te raden om de geweekte pulp niet lang te laten staan, zeker bij warm weer kan het gaan gisten dus liefst binnen een dag opvoeren.

Bietenpulp is ruwvoer met een aantal voordelen, maar ook nadelen, bij het voeren van grotere hoeveelheden moet er wel gelet worden op de scheve calcium/ fosfor verhouding, net als bij lucerne. De combinatie van grote hoeveelheden pulp/ lucerne is dus eigenlijk af te raden omdat die allebei dezelfde scheve verhouding hebben. Daarom kan het beter gecombineerd worden met granen, die nl. de verhouding ook scheef hebben maar net andersom: zie deze link: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Zemelen is een optie omdat die ook andersom "scheef" zijn, http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-slobber , maar die mogen maar "met mate" gevoerd worden i.v.m. het prikkelen van de darmen.

Wij voeren nu geen bietenpulp meer, maar zijn helemaal overgestapt op de Wafer Fioc i.c.m. met granen (haver/ gerst), goed hooi en lucerne. De Wafer is een compleet voer met de juiste verhoudingen. Ook zeer geschikt voor paarden met stofwisselingsproblemen en luchtweg klachten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:20

Bij gewone pulp moet je wel even goed kijken naar het suikergehalte. Die kan heel anders zijn waardoor de paarden het bijvoorbeeld lekkerder vinden :D Meestal geen probleem maar wel als je het juist voert vanwege het lage suikergehalte!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:23

In gewone pulp zit niet meer of minder "suiker" dan in Speedi-Beet; het is allemaal afkomstig van de suikerindustrie en niets meer of minder dan een afvalproduct ( van de suikerbiet) waar vrijwel alle suiker uit is gehaald. Gemiddeld suikergehalte van pulp is tussen de 5 en 7%, dat geldt ook voor Speedi Beet ( die halen hun pulp ook weg uit de suikerindustrie), waarmee PAVO handig inspeelt op de trend en van een verwaarloosd voer als pulp nu opeens een "modern" voer heeft gemaakt door het een leuke naam te geven en in een mooi jasje te steken ;) .

Bietenpulp is al vele en vele jaren prima ruwvoer ( er is helemaal niks nieuws aan, alleen dat de speedi een kortere weektijd heeft doordat ze er vlokken i.p.v. brokken van maken) , ik ken zelf mensen die de verse variant voeren, dus zo bij de suiker fabriek vandaan.
http://www.dehoefslag.nl/verzorging/bie ... beeld.html

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:11

Een hoop bietenpulp bevat 10-12% suiker want anders vinden een hoop dieren het minder smakelijk en is het lastiger er een brokje van te persen.

Speedibeet heeft hierdoor een voordeel voor dieren die zeer gevoelig zijn op suikers en de kortere weektijd. Daarnaast heeft speedibeet nog een zeer groot voordeel ten opzichte van vrijwel alle andere bietenpulp: het heeft een duidelijke en uitgebreide analyse waar je niet eerst om hoeft te smeken (en met regelmaat dan alsnog niet krijgt).