Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:14

Ook hier een adviesje gevraagd.

Heb in het najaar een advies gevraagd bij marstall en die kwamen met de faser light op de proppen.
Dit heb ik in de winter gevoerd en dit was prima en heeft haar een stuk verbeterd.

Even vanaf het begin.

Mijn paard krijgt tijdens het binnenseizoen (1 nov t/m 30 april, dan komt ze overigens nov en dec overdag wel nog op het land van 08.00 tot 16.00 uur) 2x per dag een halve schep subli basisbrok en kuil. Dit wordt gevoerd vanuit stal. Als ik gereden heb, geef ik haar graag wat extra en tot dan toe voerde ik Pavo Nature's Best. Maar na alle suiker en jeuk verhalen op internet, wilde ik toch wat anders gaan proberen, aangezien mijn paard haar staart al kapot heeft geschuurd en ze heeft veel last van mok. Ik kreeg dus het advies om Marstall Faser Light te gaan voeren, ook omdat ik iets laag in suiker, zetmeel enz ivm angst voor hoefbevangenheid (heeft ze overigens niet gehad).
Tot nu toe heeft de aanvulling van Faser Light prima gewerkt, ze vind het heerlijk en de jeuk en de mok zijn aanzienlijk verminderd. Succes dus.........maar.........

Sinds 1 mei staat ze dus weer op het land. In eerste instantie alleen overdag (van 08.00 tot 19.00 uur meestal), maar dat ben ik aan het uitbouwen naar 24/7 weidegang, met 1 à 2 keer per week een nacht binnen. Nu krijgt ze dus elke ochtend een halve schep Faser Light met Lucerne mix. En als ze 's avonds op stal komt, wacht haar geweekte bietenpulp (droog een halve schep) en weer een halve tot hele schep Faser Light (afhankelijk van wat ik gedaan heb met haar). Maar ik merk nu aan haar dat ze tekort komt. Te weinig energie en ze komt (te) moe van het land af. Dus heb het idee dat Faser Light in het weideseizoen niet voldoende is, dus vandaar de vraag moet ik Faser Light blijven voeren of raad iemand wat anders aan?

Ze wordt 3 à 4 keer in de week gereden, waarvan 2 à 3 keer in de bak en 1x per week een stevige buitenrit (vaak 1,5 à 2 uur). Daarnaast ook vaak 1x per week longeren.

Een stalgenootje van mij voert de Vito ivm hoefbevangenheid en andere problemen. Haar paard doet al niet veel (stapritjes en af en toe longeren), maar op het moment helemaal niets ivm vage kreupelheid, maar zat niet helemaal lekker in zijn vel, dus nu voert ze Force bij en heeft hij wat meer pit en energie en zit weer goed in zijn vel.

Is Force ook een optie voor mij of is het makkelijker om in het weideseizoen een ander voer te kiezen, waar ze wel genoeg uit kan halen? Wel laag in suiker enz ivm angst voor hoefbevangenheid.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:50

hoi iedereen,

kan iemand mij het verschil uitleggen tussen marstall en hugho?
heeft iemand ervaringen met beide?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:27

Ik heb de voerders Vito en Optimal zomer met elkaar vergeleken.
Maar er word gezegd dat Vito enkel geschikt is voor "zieke" paardjes,maar als ik naar de samenstelling kijk van Optimal dan zie ik dat er vele malen meer aan vitamine/mineralen end inzit dan bij de Vito.

Hoe zit dat nou?Ik zie door alle voeders het voer niet meer |(

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:36

Op de juiste manier voeren blijft moeilijk. We willen allemaal het beste voor ons paard. Ik denk dat Funnyhorses nu de 'denkfout' maakt dat in een voeder voor zieke paarden meer vitaminen en mineralen moet zitten? Maar we hebben het hier over paarden met stofwisselingsziekten en niet over zieke paarden in de zin van verkouden of algemeen niet lekker zijn. Vito heeft de juiste samenstelling voor paarden met een stofwisselingsziekten. Sommige van deze stofwisselingsziekten zijn omkeerbaar en dan kan er langzaam over gestapt worden op b.v. de Optimaal.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:39

Het is wel een gepuzzel hoor pffff
Ik dacht idd dat bij een stofwisselingsziekte juist goed is als het hoger in de vit.en mineralen zit.
Maar dat is dus niet zo?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:40

Ninaka schreef:
Ook hier een adviesje gevraagd.

Heb in het najaar een advies gevraagd bij marstall en die kwamen met de faser light op de proppen.
Dit heb ik in de winter gevoerd en dit was prima en heeft haar een stuk verbeterd.

Even vanaf het begin.

Mijn paard krijgt tijdens het binnenseizoen (1 nov t/m 30 april, dan komt ze overigens nov en dec overdag wel nog op het land van 08.00 tot 16.00 uur) 2x per dag een halve schep subli basisbrok en kuil. Dit wordt gevoerd vanuit stal. Als ik gereden heb, geef ik haar graag wat extra en tot dan toe voerde ik Pavo Nature's Best. Maar na alle suiker en jeuk verhalen op internet, wilde ik toch wat anders gaan proberen, aangezien mijn paard haar staart al kapot heeft geschuurd en ze heeft veel last van mok. Ik kreeg dus het advies om Marstall Faser Light te gaan voeren, ook omdat ik iets laag in suiker, zetmeel enz ivm angst voor hoefbevangenheid (heeft ze overigens niet gehad).
Tot nu toe heeft de aanvulling van Faser Light prima gewerkt, ze vind het heerlijk en de jeuk en de mok zijn aanzienlijk verminderd. Succes dus.........maar.........

Sinds 1 mei staat ze dus weer op het land. In eerste instantie alleen overdag (van 08.00 tot 19.00 uur meestal), maar dat ben ik aan het uitbouwen naar 24/7 weidegang, met 1 à 2 keer per week een nacht binnen. Nu krijgt ze dus elke ochtend een halve schep Faser Light met Lucerne mix. En als ze 's avonds op stal komt, wacht haar geweekte bietenpulp (droog een halve schep) en weer een halve tot hele schep Faser Light (afhankelijk van wat ik gedaan heb met haar). Maar ik merk nu aan haar dat ze tekort komt. Te weinig energie en ze komt (te) moe van het land af. Dus heb het idee dat Faser Light in het weideseizoen niet voldoende is, dus vandaar de vraag moet ik Faser Light blijven voeren of raad iemand wat anders aan?

Ze wordt 3 à 4 keer in de week gereden, waarvan 2 à 3 keer in de bak en 1x per week een stevige buitenrit (vaak 1,5 à 2 uur). Daarnaast ook vaak 1x per week longeren.

Een stalgenootje van mij voert de Vito ivm hoefbevangenheid en andere problemen. Haar paard doet al niet veel (stapritjes en af en toe longeren), maar op het moment helemaal niets ivm vage kreupelheid, maar zat niet helemaal lekker in zijn vel, dus nu voert ze Force bij en heeft hij wat meer pit en energie en zit weer goed in zijn vel.

Is Force ook een optie voor mij of is het makkelijker om in het weideseizoen een ander voer te kiezen, waar ze wel genoeg uit kan halen? Wel laag in suiker enz ivm angst voor hoefbevangenheid.

Je paardje komt waarschijnlijk wat te kort aan energie. De Force is een vitaminepellet. Ik weet niet of je paard daar ook meer energie door krijgt. Je kunt misschien wat lijn/distel olie door het voer doen? Of vraag anders opnieuw een voeradvies aan bij Marstall en dan kun je je ervaring met de Faser erbij vertellen. Misschien krijgt je paard te kort faser?? Ik zou Marstall mailen of bellen voor een nieuw advies als ik jou was.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:42

haleyjames schreef:
hoi iedereen,

Marstall is gewoon beter *\o/* Nee hoor, ik weet het niet....ik heb geen ervaring met hugo. Ik heb wel gehoord dat er erg moeilijk aan te komen is.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:56

mirim schreef:
haleyjames schreef:
hoi iedereen,

Marstall is gewoon beter *\o/* Nee hoor, ik weet het niet....ik heb geen ervaring met hugo. Ik heb wel gehoord dat er erg moeilijk aan te komen is.

ik heb net ff op de site van hugho gekeken ik vond dat de suiker percenatge wel hoog lag.

bij de 3 die ik aan klikte op 24%
verder werd ik niet wijs uit of er melasse in zat of niet....

ik weet de cijfers van marstall niet maar bij mijn weten liggen die wel lager.

verder geen ervaringen met hugho ik weet ook geen verkoop punten oid

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:02

Het is voor mij wel vrij lastig om aan de Marstall te komen.
Twee weken terug al besteld bij een dierenzaak en vandaag heb ik gebeld.
Nog niet binnen,volgende week heeft hij het pas !
Dus ik in de auto,want ik wil niet zo lang meer wachten.Ben ik naar de Welkoop
gereden,is hier toch wel zo'n 30 minuten vandaan.Maar niks,geen Faser light bij de welkoop.
Ze hadden maar 1 soort muesli van Marstall.Bestellen ging erg lang duren en
omdat ze maar weinig bestelling voor Marstall krijgen liet ze ook wel
duidelijk merken dat het gerust een maand kon duren voor hun de Faser dan hebben.
Dan maar bestellen via Marstall zelf,zie ik op de site dat de bezorgkosten 6,95 zijn,vrij veel dus.
Ook is de Fser light vrij duur in vergelijking met andere soorten muesli.
Door dit "gedoe" zou je bijna opzoek gaan naar een ander merk.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:22

6,95 voor bezorgkosten is toch vrij normaal? Ik heb nog nooit voeder via internet besteld, maar dit lijkt me toch niet heel raar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:25

Ik heb 3 zakken besteld en betaal 4,95euro verzendkosten.
Das echt niet te veel,het scheelt mij weer een rit,wat een luxe dat het aan huis word gebracht.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:30

Mavelle schreef:
6,95 voor bezorgkosten is toch vrij normaal? Ik heb nog nooit voeder via internet besteld, maar dit lijkt me toch niet heel raar.

Het gaat mij erom dat ik van Marstall doorkrijg dat ik het kan halen bij welkoop.
Eenmaal daar, geen Marstall.Ook heb ik de marstall besteld in een dierenwinkel
die dealer is van Marstall en dat duurt nu al 2 weken en gaat nog ruim een week duren.
Die bezorgkosten vallen mee,maar niet als ik verwacht dat ik het zelf hier
in de buurt op kan halen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:32

Nixxs schreef:
Mavelle schreef:

Het gaat mij erom dat ik van Marstall doorkrijg dat ik het kan halen bij welkoop.
die dealer is van Marstall en dat duurt nu al 2 weken en gaat nog ruim een week duren.

Ze verkopen wel Marstall bij de welkoop blijkbaar (want er lag toch 1 soort?) maar niet alle soorten. Dat komt vaker voor :) ook bij andere zaken kan dat gebeuren.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:19

Nixxs schreef:
Mavelle schreef:

Welke omgeving woon je als ik vragen mag?
Ik krijg Marstall thuis geleverd zondag mailen na 4 dagen in huis.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:06

ja had het ook binnen 4 dagen in huis
bestel voortaal via marstall
ideaal!!

ik geef mijn merrie zinds 1 weekje 80 gram lijndistel olie omdat ze moeilijk uit het haar komt
(nu nog steeds) en begint nu te verharen en heeft meer energie gekregen.
zien dat ze niet te heftig wordt ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:14

De late bezorging ligt nooit aan Marstall zelf, hoor! Als een bestelling bij Marstall binnen komt heb je het altijd binnen een paar dagen in huis. Het is echter zo dat de dealer zelf vaak pas bij Marstall besteld als hij een volle pallet kan laten bezorgen.
Zelf bestel ik meestal twee maal per maand en zorg dat ik de voeders die 'lopen' altijd op voorraad heb. Zo kan ik altijd binnen een korte tijd leveren.
Bij andere dealers gaat dat misschien anders......
Ik weet niet waar je woont Nixxs, je mag me ook een pb sturen. Ik kan kijken wat ik voor je doen kan?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:33

Ik heb een nieuw voeradvies aangevraagd bij Marstall met het bovenstaande verhaal, ben benieuwd wat ze gaan adviseren.

Ik heb het geluk dat ik een dealer om de hoek heb zitten. Ook iemand die het zelf voerde en nu distributie doet hier in de regio. Ideaal dus.
Zij heeft ook de gangbare voeren op voorraad en bestelt regelmatig, dus al je een keer iets anders wil, kan ze dat alsnog bestellen en kan je het bij haar ophalen. Geen bezorgkosten.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:40

Nixxs schreef:
Het is voor mij wel vrij lastig om aan de Marstall te komen.
Twee weken terug al besteld bij een dierenzaak en vandaag heb ik gebeld.
Nog niet binnen,volgende week heeft hij het pas !
Dus ik in de auto,want ik wil niet zo lang meer wachten.Ben ik naar de Welkoop
gereden,is hier toch wel zo'n 30 minuten vandaan.Maar niks,geen Faser light bij de welkoop.
Ze hadden maar 1 soort muesli van Marstall.Bestellen ging erg lang duren en
omdat ze maar weinig bestelling voor Marstall krijgen liet ze ook wel
duidelijk merken dat het gerust een maand kon duren voor hun de Faser dan hebben.
Dan maar bestellen via Marstall zelf,zie ik op de site dat de bezorgkosten 6,95 zijn,vrij veel dus.
Ook is de Fser light vrij duur in vergelijking met andere soorten muesli.
Door dit "gedoe" zou je bijna opzoek gaan naar een ander merk.

Heb je Langwerden ook geprobeerd? Zij bezorgen eens in de twee weken, volgens mij door het hele land.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:03

vraagje mirim

mijn merrie wordt nu wel erg heet!

veranderingen is van vito halve schep met 40 gram lijndistelolie en nu sinds 2 weken naar naturel met ijslander 3/4 schep met 80 gram lijndistelolie reden verhoging lijndistelolie omdat ze nog steeds in dikke vacht zit
ze begint nu wel te verharen maar is erg pieperig onderweg en losse voorbeentjes ;) merk wel dat haar uithoudingsvermogen nu veel en veel beter is als eerst maar
is dit te veel voor een pony van 3 jaar
moet ik anders iets minderen en zo ja wat stel je me voor?
3 keer in de week licht arbeid van 45 min waarvan 1 keer wandelen buiten de andere 2 keer buiterit 70 % stappen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:34

Geen idee, kan het niet zijn dat je paardje wat aan het puberen is en je gewoon uitprobeert of hengstig moet worden? Daar willen ze ook wel eens pieperig en drakerig van worden. Niet alles ligt aan het voer hoor :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 06:15

puberen kan hahaha

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:49

Hier nog een Marstall fan!
Mijn merrie doet het echt super op de Cornmuesli. Ze ziet er goed uit en glimt tegen je op.
Haar veulentje geef ik Pavo brokjes bij, maar ze eet liever met moeders de Cornmuesli mee. Ik denk erover om het veulentje op de veulenmuesli van Marstall te zetten. Proefpakketje is onderweg, zodat ik zeker weet dat ze het op zal eten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:09

Ik heb het voer van Marstall al dinsdag binnen gekregen!
Super snelle service! +:)+
Ik heb er een zak sinfonie bij genomen maar jongens dat is lekker spul.
Mn pony's gingen er bijna in liggen zo lekker vonden ze het!En het ruikt me een potje lekker,zelfs mn honden willen het eten hahahahaha kun je nagaan. :=
De kruidengeur komt je tegenmoet :9

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:27

funnyhorses schreef:
Ik heb het voer van Marstall al dinsdag binnen gekregen!
Super snelle service! +:)+
Ik heb er een zak sinfonie bij genomen maar jongens dat is lekker spul.
Mn pony's gingen er bijna in liggen zo lekker vonden ze het!En het ruikt me een potje lekker,zelfs mn honden willen het eten hahahahaha kun je nagaan. :=
De kruidengeur komt je tegenmoet :9

Je zou kunnen proberen om zelf de Sinfonie 's morgens met een beetje yoghurt als ontbijt te eten :9
Onze hond is gek op de Wiesencobs, met de muesli heeft ze niet zo veel, maar als ze hoort dat ik de voerballen vul met Wiesencobs is ze standaard van de partij. :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:31

Ik had er idd bijna zelf ook een hap van genomen ja :')
Maar straks ga ik in galop door het huis als ik het doe eten := hahaha en mijn man vind mijn bokken al erg genoeg! _O-

Tis idd super spul. +:)+
Als de Vito op is ga ik over op wat je geadviseerd hebt nml Optimal zomer en Optimal winter.
Heb me helemaal gaar gelezen en zoals ze het beschrijven kon het nog eens héél goed bij mn Fjord passen. :j
Ik ben super tevreden over Marstall. +:)+