Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:18

Nee sorry..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:10

Bonnigje heeft er ervaring mee. En verkoopt het inmiddels ook.

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:14

ik heb onlangs de pre alpin compact gekocht maar hij wil er nauwelijks van eten. ik heb het al nat gemaakt in eerste instantie leek dit voldoende, maar ook dat laat hij liggen.
Heeft iemand nog tips?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:16

Gek, die van mij vinden het heerlijk :?
Nee, ik zou het niet weten...scheutje olie er over?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:05

Zo ik ben er ook weer eens een keer.

Ondertussen heeft mijn paard al weer een hele tijd de graaskorf op en dit werkt echt heel erg goed. Ze is veel afgevallen en ziet er goed uit.

Ik vraag me alleen het volgende af. Ik vind dat ze de laatste tijd niet meer zo goed glanst. Ze is heel fit en oogt gezond alleen de mooie glans die ze had is minder vind ik. Zal even haar voerschema neerzetten voor jullie:

07.30 uur handje grasbrok/Marstall Vito
08.00-21.00 uur weidegang met graaskorf
21.00 uur natgemaakt voordroog (ivm stof/schimmelallergie) + NAF Kompleet plus + NAF Easy Breathing + Ijslands zeewier + Lijnzaadolie

Weten jullie wat ik kan doen om de glans terug te krijgen. Naar mijn idee krijgt ze alles wat ze nodig heeft.....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:06

Nou dat is een goeie.
De olie zou zeker voor glans moeten zorgen.... Die van mij is echt blinkend van lijnzaadolie 8-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:09

Vera schreef:
Nou dat is een goeie.
De olie zou zeker voor glans moeten zorgen.... Die van mij is echt blinkend van lijnzaadolie 8-)

Dat dacht ik ook al idd.
Misschien dat er van binnen dan toch ergens niet helemaal lekker zit ? Glans komt van binnenuit, van een gezond paard.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:09

Zou dan gaan voor 1x in de week een beetje vers gekookte lijnzaad.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:43

Mijn paardje glanst momenteel ook zeker niet en dat komt doordat hij alweer heel druk is met het aanmaken van een nieuwe vacht. Kan dat het niet zijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:23

rakni schreef:
Mijn paardje glanst momenteel ook zeker niet en dat komt doordat hij alweer heel druk is met het aanmaken van een nieuwe vacht. Kan dat het niet zijn?

Ja , dat kan ook. Alleen lees ik vaak dat het dan maar een paar dagen is dat ze wat doffer zijn in hun vacht.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 11:19

Hebben jullie toevallig al ervaring met de nieuwe muesli van Marstall? De faser light? ik wil m eigenlijk weleens gaan proberen ook omdat ze zeggen dat het paard hier een vol gevoel van krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:25

lena83 schreef:
ik heb onlangs de pre alpin compact gekocht maar hij wil er nauwelijks van eten. ik heb het al nat gemaakt in eerste instantie leek dit voldoende, maar ook dat laat hij liggen.
Heeft iemand nog tips?

blijkbaar zit er iets in wat niet goed is voor je paard. Het is natuurlijk een combinatie van verschillende planten en als je ze allemaal apart zou aanbieden zou hij waarschijnlijk een aantal wel en een aantal niet eten, zo ook in de wei. Misschien iets anders proberen?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 15:37

Zo dit topic is een beetje dood. Jammer want er kwamen veel handige tips voorbij.

Ik wilde jullie vragen wat jullie van de mueslis van equifyt vinden. ze zijn volgens mij nog beter dan marstall? (geen melasse ed) alleen wel moeilijk te verkrijgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:05

nieuw stalgenootje voert nu equifyt red horse zonder haver. Het ziet er smakelijk voer uit, plakt niet, maar ruikt al dan niet zoeter dan een gemelasseerde muesli. Zelfs mijn paard lust het en die eet normaal met heel lange tanden een zuivere (zelfgemengde) granenmix met wat onderhoudsbrok erdoor.
Haar paarden eten het graag en glanzen. Alleen ze zijn ondanks de rustperiode het onbeperkt hooi en 2kg/dag muesli geen gram te dik. Dus ik vraag me wel af of dit voer voldoende gaat zijn wanneer ze terug aan het werk moeten...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:28

Mijn paard deed het niet goed op equifyt. Dof in de vacht en geen energie. Maar ieder paard is anders natuurlijk.
Er zit ook nog boven de 30% zetmeel in, dus voor paarden die op een laag suikergehalte dieet staan, schiet dat niet echt op.
Plus ook laag in vit en min. ik gaf de senior variant, ter vergelijk in marstall zaten van bijna alle vit en min ongeveer 3 keer de hoeveelheid in ivt equifyt.

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:44

Ik ben pas bij de eerste pagina's, maar vind het een erg interessant en goed topic. Ben sowieso geïnteresseerd in voeding en wist van een vriendin van mij dat zij ook meer natuurlijk bezig was met zowel haar honden als haar paarden qua voeding.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:41

Hoi Maris, is niet helemaal zoals je schrijft. Jouw paard had meedere problemen en dat los je met alleen voer niet op.Mede daardoor had jouw paard geen energie en glansde niet, dus dat heeft andere oorzaken die eerst opgelost moesten worden.
Het suiker-zetmeel gehalte staat ook niet vermeld bij Marstall dus er is geen vergelijking, ook heeft Equifyt Geen melasse en Marstall wel, en ook de lage vit-min gehalte is niet zo bij marstall de 1 meer en de ander minder, maar dan moet je wel van de marstal 3 kilo geven bij een paad van 600 kg en bij de Equifyt maar 1500/1800 gram waardoor je zetmeel gehalte duidelijk minder zal zijn .
Hier zijn de beide senior varianten naast elkaar gelegd.
Ook marstall is trouwens een goed product daar zal ik niets van zeggen, maar een vergelijking kan je dus niet op die manier maken.
Hoe dan ook de basis is ruwvoeder van goede kwaliteit die ook duidelijk de benodigde vit/min bevatten die het totale pakket compleet maken, krachtvoer moet als aanvulling dienen en ruwvoeder als basis.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:26

Hoi

Taniya, nee dat klopt niet. Met ander voer knapte hij gelijk op + kreeg hij gelijk ook glans al binnen 4 weken.
maar nogmaals, ieder paard is anders. Wat voor het ene paard niet werkt is misschien wel super voor een ander paard.

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:20

Esther28 schreef:
Hebben jullie ook ervaring met equifyt voor paarden met zomer exceem?

Ik heb een paard met exceemklachten en ben afgelopen najaar met equifyt begonnen. Ook heb ik hem een reinigingskuur met 3 soorten klei en essentiele olieen gegeven. deze kuur krijgt ie in maart weer. Hoe mijn paard de komende zomer wbt klachten doorkomt kan ik je nog niet vertellen ( moet het zelf nog gaan ondervinden) maar ik ben erg te spreken over het voer, mijn paard ziet er super uit, blijft mooi op gewicht terwijl ie van ander voer met melasse altijd wat papperig werd... en niet onbelangrijk het word graag gegeten!

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:53

@Maris: wat voer je nu dan en ziet je paard er nu wel beter uit?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:08

ik voer nu st hippolyt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:14

touchofpink schreef:
Zo dit topic is een beetje dood. Jammer want er kwamen veel handige tips voorbij.

Ik wilde jullie vragen wat jullie van de mueslis van equifyt vinden. ze zijn volgens mij nog beter dan marstall? (geen melasse ed) alleen wel moeilijk te verkrijgen.

Ik ben daar ook benieuwd naar! Wil het ook gaan voeren!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:01

Hugho is al eerder genoemd,ik ga daar toch eens voor kijken.Niemand ervaring er mee?

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:07

ik ga dit topic ook eens even volgen. Het zal alleen even duren voor ik bijgelezen ben.

Ik twijfel er zelf over om de natural base en de zupa van equifyt te gaan voeren, ben alleen een beetje bang voor de haver in de natural base. Iemand suggesties hoe dit op te lossen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:12

proberen en afwachten... ik heb een volbloed en die gaat stuiteren van havervrije muesli's. Deze bevatten in verhouding veel meer gerst en dat gaat "branden" op de maag. Dus ik geef altijd sportmuesli's met haver...