[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:37

Ach, ik hoef er niet bang voor te zijn dat ze het niet eet. Ze is een echte veelvraat en eet werkelijk alles. (zelfs een broodje salami als je dat aanbiedt :') )
Weten jullie toevallig ook wat ik ongeveer aan kosten kwijt ben voor een bloedonderzoek?

Dilan1993

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:52

Verschilt denk ik per DA. Ik was voor het labonderzoek 75 euro kwijt. Maar heb de rekening van de DA die het bloed kwam afnemen nog niet ontvangen.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:39

Zó, dat vind ik nog best prijzig! Al helemaal als er blijkt dat er niks aan de hand is.
Maar goed, je moet toch zeker weten of je paard wel gezond is...

Ik heb besloten eerst slobber te gaan voeren, wil dat niet helpen dan toch maar een bloedonderzoek.

Bedankt voor de hulp! :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:15

Mjah, idd, best balen dat ik het voor niks heb gedaan. Maar aan de andere kant, het had ook wel iets kunnen zijn en dan zou ik nog hogere kosten hebben aan medicijnen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 01:09

Bij mij was het zo duur niet!
5 euro bloed trekken (en visite maar die verschilt per dierenarts) en dan 40 euro voor het onderzoek bij de analyse ding :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:29

Da's weinig, het bloed afnemen kostte hier 15 :oo

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:21

Hallo,

Ook ik kom hier mijn vraag stellen,
mijn paardje is sinds ze weer in training staat aardig wat afgevallen, niet alleen in vet maar ook in spieren.
Waarschijnlijk heeft ze een bloedworm opgelopen op de vorige stal, dit is nu wel helemaal weg. Mest is gecontroleerd en was in orde.
Nu komen de spieren langzaamaan wel weer bij, maar ik krijg haar gewoon niet meer mooi rond :n
Ze staat op een pension stal, dus ik kan zelf maar beperkt bijvoeren.
Ze krijgt momenteel 2kg basisbrok, en 1 1/2 kilo energie control van pavo voor extra energie en bijzetting.
Ze staat overdag op de wei ( hoewel hier nu niks meer op staat) en krijgt hooi en kuil gemengd.

Ze heeft een tijdje slobber gehad, de Zupa van equifyt, daar kwam ze toen niet van aan. (maar op dat moment had ze wss last van de bloedwormen.)
Dat zou een mogelijkheid zijn, maar na het rijden krijgt ze altijd bijna een kilo energy control, kan ik daarnaast ook nog slobber voeren?

Wat zou nog meer kunnen om bij te voeren?

Zo zag ze er uit in maart:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GMD3PXGB.jpg

Zo ziet ze er nu uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7Q7UKIRX.jpg

Hier zie je dat haar kont gewoon niet mooi rond is:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6BQZ7KQP.jpg

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:58

probeer eerst eens meer of betere kwaliteit ruwvoer te geven ! 3,5 kg krachtvoer is al meer dan genoeg.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:05

ze krijgt al goede kwaliteit ruwvoer en ook genoeg, dat is het probleem niet

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:17

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:59

Hoe weet je dan dat de kwaliteit van het ruwvoer goed is ? is het getest ?
En wat is genoeg ruwvoer, krijgt ze onbeperkt ruwvoer ?

lucerne b.v. is een voorbeeld van ruwvoer wat aanzet.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:00

Je kunt ook heel goed Cavalor Pro Breed geven.
Dit is eigenlijk bedoeld voor drachtige merries, maar door de samenstelling die normaal zorgt dat de merrie en het ongeboren veulen voldoende stoffen binnen krijgen, krijg je er magere paarden ook dik(ker) mee.
Wij hebben diverse klanten die hier geweldige ervaringen mee hebben.

Misschien kan dit ook geprobeerd worden.
Is er een medische oorzaak zal dit natuurlijk niet de oplossing zijn.
Het is ook een uitkomst voor wat oudere paarden.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:32

Bedankt Pas_de_Deux!
We geven nu wat bietenpulp en ik ga binnenkort ook even bloed afnemen om iets medisch uit te sluiten.
Ik hou dit zeker even in mijn achterhoofd, mocht het bietenpulp nou niet zo zijn werk doen.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:30

Wat voeren om mijn paard wat meer body te geven?

5 jarige merrie, 4 a 5 keer per week matig intensief gereden. Ze is niet mager, maar mag van mij wat meer body hebben.

Ze krijgt 3 keer per dag goede kwaliteit kuil 2 keer per dag 1 kilo basisbrok, 1 keer halve kilo sportbrok en halve kilo muesli en wat handjes lucerne. Ze is snel "heet" te voeren. Dus graag wat tips voor meer body zonder dat ze te heet wordt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:03

Als je paard Zupa slobber van Equifyt wil eten, dan helpt dat heel goed. Worden ze niet heet van.
Mijn paard heb ik dit gevoerd, al at hij het liever niet. Verder kreeg ie 200 ml zonnebloemolie en wat vitaminebrokjes van Pavo. En hij kreeg extra gras.

Zo zag hij er begin augustus uit
Afbeelding

En zo nu
Afbeelding

Hij is nu ook veel levendiger. Er mag nog wel wat spier bij, hie wordt ook aan gewerkt. Binnekort ga ik over op Sportsfit muesli van Pavo. Hier wordt hij net was energieker van, helpt bij dunnere paarden en door de olie die erin zit komt de energie langzamer vrij. Hij mag tijdens het werk namelijk best ietsje energie hebben, maar hij hoeft niet feller te worden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:41

heee :wave:

Ik meld me ook hier!
2 van de 4 ponys van me, zijn wat schraal.
Niet echt dun, gewoon wat magertjes, en ze mogen nu juist een extra vetje voor de winter hebben.
Ze hebben onbeperkt hooi.
Nu krijgen ze musli, basis brok en wat appeltjes/broodjes/afval zegmaar.
Wat kan ik ze nog meer voeren voor dat extra spek laagje?

Groetjes Jantine

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:43

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, mijn paard was aardig spierloos geworden nadat hij weken niks had gedaan bij de oude eigenaar, echt goede spieren heeft hij eigenlijk nooit gehad.
Toen hij bij mij kwam is hij nog meer ingevallen kwa spier omdat we eerst andere dingen in orde moesten hebben, toen kreeg hij ook nog koliek en is hij erg afgevallen.
Hij is ondertussen wel weer op gewicht maar ik vind het moeilijk om hem wat meer body te geven.

Hij gaat binnenkort weer op stal en dan gaat hij ongeveer zo
sochtends enorme hoop kuil + halve kg basisbrok
Daarna 7 uur op de wei of in de paddock (paddock is niks te eten)
smiddags weer enorme hoop kuil
Na het werken krijgt hij anderhalve kg muesli van Natures best
Savonds krijgt hij een nog grote hoop kuil, halve kg basisbrok en wilgentakken.
En hij staat op stro.

Is dat goed, voldoende? Zal ik meer muesli moeten geven na het werken, of zou ik eventueel sportbrok moeten gaan voeren?
Is 1kg basisbrok genoeg per dag?
Ik vind het erg moeilijk omdat het per paard anders is, Blade is geen sportpaard maar ik kan wel een uur intensief rijden, soms maar een half uurtje, soms springen soms een buitenritje dus daar zou ik het op af moeten stellen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:24

Altijd eerst beginnen met meer of beter ruwvoer geven aan je paard. Hoeveel kg is een berg met kuil ? Zoveel zit er nu niet meer in het gras, dus ze hebben nu meer ruwvoer bij nodig als in de zomer. Lucerne staat er om bekend om paarden aan te zetten in gewicht, misschien kan je dat steeds door zijn brok mengen .

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:16

Ja wij hebben van die zwarte bakken, proppen we helemaal vol en dat is dan 1 kuil. En dan krijgt hij elke keer 3 kuil.
S ochtends smiddags en savonds. Voordroog.
De voerdiensten doen dat dan, en daarbij geven ze sochtends en savonds een halfje basisbrok.
Ik kom 1x per dag, dus ik kan het zegmaar niet door zijn brok mengen want dan zou ik 2x per dag moeten komen.
Het enige wat ik echt kan mengen enzo is zijn muesli na het werken, maar iemand raadde me sportbrok aan ipv de muesli. Terwijl andere dat weer afraden.

Kan ik niet een kilo muesli geven en een kilo lucerne bijvoorbeeld? Om hem goed op gewicht te houden.

Dan heb je 1kg basisbrok, 3x per dag 3kuil, soms gras en 1kg muesli en 1kg luzerne..?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:56

Nature's Best zit niet zo veel in, tenminste, voor magere paarden eigenlijk te weinig om alleen dat te geven.

Weet niet of je het andere voer van Pavo fijn vind, anders zou je Sportsfit kunnen proberen. Dit zorgt wel voor meer spier en meer energie, maar paarden worden er niet heet van. Nadeel is wel dat er veel suiker in zit, en niet alle paarden hier even goed tegen kunnen.

Ik heb zelf een zak Marstall Vito besteld. Dit leek mij fijn voer, weinig suikers, maar wel veel andere stoffen (vitamine en mineralen) erin. Volgens de mensen van Martstall zou dit ook helpen bij magere/ snel afvallende paarden. Ik ben benieuwd. Ik voerde eerst Zupa, helaas eet mijn paard dit niet zo geweldig :\ Beetje verwend istie :') Die Vito is muesli, dat eet Meneer hopelijk wel.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:35

Ik meld me hier!
Men paardje is ook te dun en ik wil hem graag weer rond krijgen voor de winter. Hij staat op een pensionstal waar hij s'morgens en 's avonds 1 schep basisbrok krijgt een een hooinet. Volgende week gaat hij gelijkmatig de overgang naar kuil maken. In de dag staat hij op een kale wei. Ik heb al de tips gekregen om suikerbiet te voeren (aangzien ze hier ook lang mee bezig zijn) en eventueel wat mais en dat in combinatie met meer ruwvroer en een scheutje olie... zou dat een meer waarde geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:06

Ik voer mijn merrie nu Subli seniores priores en Subli omega 369 mix en lucerne, die begint nu eindelijk een beetje bij te komen...

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:03

Ik heb het idee gekregen om paardleif zijn eten te wegen en alles wat hij te eten krijgt (in hoevere dit mogelijk is omdat hij voor mij gevoederd wordt) op te schrijven en elke week een foto te maken. Een soort van dagboek dus en hieruit zijn ideale hoeveelheid voer af leiden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:32

Ik meld me hier ook, heb problemen om mijn haflinger op gewicht te krijgen (en houden).

Hij viel in het voorjaar ontzettend af, tot je echt de ribben en botten kon zien. Nu staat hij bij mijn kwpn merrie die mooi rond is, dus hoeveelheid voer was het probleem niet. Ze krijgen weidegang en hooi, en tot vorig jaar ook nog basisbrok. Overigens is er ook geen voernijd, dus niet dat hij wordt weggejaagd, ze kauwen allebei rustig naast elkaar.
Ontwormen doen we standaard, op advies van de DA ook nog op lintworm ontwormt. Dat maakte geen verschil. Tandarts laten komen, gebit was goed.
Dus bloedonderzoek. Daaruit kwam dat ijzer veel te laag was en selenium te hoog.
Hij heeft een ijzerkuur gekregen, vier weken lang over zijn brok en inderdaad, hij begon er steeds beter uit te zien. Tot nu, helaas zie ik hem nu weer invallen.
Ruwvoer krijgen ze zat, schat een baal hooi per dag, daarbij dus gras van de wei. Krachtvoer durf ik niet zo goed meer te geven, aangezien daar ook selenium in zit.

Wat kan ik hem geven om zijn ijzer omhoog te krijgen, maar waar niet teveel selenium in zit?
Tweede wat ik me afvraag is hoe hij te weinig ijzer kan hebben (zit toch in ruwvoer en dat krijgt hij in overvloed) en teveel selenium?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:51

Ik weet niet uit mijn hoofd wat de antogonist is van ijzer ? Misschien krijgt je pony van die stof veel te veel binnen, en dat verdringt dan het ijzer. Misschien....