[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:41

Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 28-06-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto's quoten aub

_CS_

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:06

hé die ziet er al een stuk beter uit zeg!!
Knap ding geworden, lijkt ook veel beter in zijn vel te zitten, hij oogt wat vrolijker ook.

Wat heb je nu hiervoor gedaan om dit resultaat te krijgen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:18

hij zit heerlijk in zijn vel,veel actiever,oogt ook minder log.

ik heb zijn voerbeleid wat meer aangepast, heel klein stukje strookbegrazing overdags. S nachts krijgt hij 1 plak hooi en staat apart ( zodat hij niet het hooi van mijn merrie op kan eten ) en hij krijgt een klein handje meusli natural base met een halve schep agrobs. (gedroogd gras/kruiden)
en rijden natuurlijk ( al is het niet veel meer dan hij eerst liep :-) )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:22

gewoon zo doorgaan!!
je bent al super op weg.

En er zit tinker bloed in, dus je moet er niet vanuit gaan dat hij ooit superslank wordt.
Maar dit is al stukken beter.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:26

het rijden (conditie) zijn we nu aan het opbouwen zodat hij wat meer beweging kan krijgen en het gaat omzetten in spieren.
denk ook niet dat hij ooit echt heel slank zal zijn,maar hij mag wel wat sportiever gaan ogen ;-)

bedankt!

mijn haflinger is daarintegen een drama, maar goed eerst maar eens zien wat die doet als hij meer bereden word.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:01

wauw!! timokyana hij ziet er echt al super goed uit!
Ga zo door!

Hoe kan ik het beste nagaan of mijn pony geen luis of mijt heeft ?
Hij is wel erg actief en zit super in zijn vel,valt ook al wel af.
Maar de jeuk lijkt nog te blijven (hij is nog lang niet op gewicht)
Toch maar een vliegendeken of nog even wachten tot die de laatste kilo`s ook kwijt is ??

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:29

vliegendeken kan nooit kwaad, is altijd fijner als ze zelf niet zo hoeven te meppen en te doen, geeft een stuk meer rust.

Luis of mijt, eumh ja.
Niet zoveel verstand van, maar volgens mij kun je luis zien op de huid. En bij mijten gaan ze ook bijten en krabben. En dan met name op de plekken waar veel haar zit en broeierige plekken. (sokken, manen, oksels).
Een DA kan je hierbij verder helpen.

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:45

_CS_ schreef:
vliegendeken kan nooit kwaad, is altijd fijner als ze zelf niet zo hoeven te meppen en te doen, geeft een stuk meer rust.

Luis of mijt, eumh ja.
Niet zoveel verstand van, maar volgens mij kun je luis zien op de huid. En bij mijten gaan ze ook bijten en krabben. En dan met name op de plekken waar veel haar zit en broeierige plekken. (sokken, manen, oksels).
Een DA kan je hierbij verder helpen.

Denk dat hij dan geen mijt heeft,, want hij heeft juist aan de andere kant van de manenkam jeuk (dus daar broeit het veel minder) en op de staart soms heel ligt..
Zou het wel eens vragen aan de DA als hij zijn maandelijkse bezoekje bij ons op de boerderij doet..

Vliegendeken is besteld dus hopelijk helpt het voldoende en kunnen we verder met vetjes verbranden :P

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:24

heey!
mijn paard is ook te dik.. en krijgt echt alleen maar gras nu te eten(daarvoor kreeg die soms schapen voer van de baas.. maar ik verzorg nu dus dat krijgt die al niet meer).
ik heb een eigen onderwerp erop geschreven..:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1315019
over mijn paard.
en dan heb ik gewoon problemen met het beweging geven omdat die niet zonder mijn andere paard kan..;)
lees maar.
hij is al stukken minder dik! ik heb foto's[quote]
Code
C:\Documents and Settings\Wilma\Mijn documenten\Mijn ontvangen bestanden\838137430_5_IVVv[1].jpg
daar is die al stukken dunner.
dat is ong. 4 maanden geleden.
maar nogsteeds is die te dik!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:29

foto's moet je eerst op een internetsite uploaden!

Vergeet niet dat gras nu heel veel suikers bevat!
De grote boosdoener dus.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:20

bonikaodin schreef:
heey!
mijn paard is ook te dik.. en krijgt echt alleen maar gras nu te eten(daarvoor kreeg die soms schapen voer van de baas.. maar ik verzorg nu dus dat krijgt die al niet meer).
ik heb een eigen onderwerp erop geschreven..:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1315019
over mijn paard.
en dan heb ik gewoon problemen met het beweging geven omdat die niet zonder mijn andere paard kan..;)
lees maar.
hij is al stukken minder dik! ik heb foto's
Citaat:
Code
C:\Documents and Settings\Wilma\Mijn documenten\Mijn ontvangen bestanden\838137430_5_IVVv[1].jpg
daar is die al stukken dunner.
dat is ong. 4 maanden geleden.
maar nogsteeds is die te dik!

ik kan het niet meer bewerken hihihXD maar ik weet echt niet hoe ik fotos erop moet zetten hoor..xD ben nogal slim :o
maar ik heb liever dat ze de hele dag in de wei staan dan dat ze hele dag binnen staan..;) maar ik denk gewoon dat ik hem vanaf nu ook beetje laat rennen dat die toch iets beweging krijgt,,;) en naja voor de rest rijden,,(longeren lukt niet dat vind hij maar niks.. al keer geprobeert maar ga het nog is proberen denk ik..;)hij is best wel veranderd sinds die tijd namelijk(makkelijker geworden)
maar hebben jullie iets,(een tip) wat ik kan met hem.(mijn andere paard moet er ook bij zijn anders flipt die).
Xx

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:20

Hallo bokkers.

Ik heb even een vraagje!
De pony die ik rijd, is echt veelste dik. Ze is van haar zelf al wel wat breed, maar zo dik als nu is ze nog nooit geweest.

We zijn al ongeveer een half jaartje bezig met afvallen, maar het had echtgeen effect, ze is eerder dikker geworden := . Daarom wil ik nu een nieuw voorschema proberen...

Voerschema:

'S ochtends:
Lijnzaad met zemelen. (Op advies van de DA, ze is koliek gevoelig..)

Dan gaat ze gemiddeld rond 8 uur naar buiten. In de wei is onbeperkt hooi aanwezig. Dit is echter heel oud en droog hooi..
De wei is redelijk kaal. Het liefst zou ik ze op een kleiner stuk zetten, zodat de wei helemaal kaal zou zijn, maar dat ziet de eigenaar niet zitten omdat hij bang is dat de paarden uitbreken.. Ze gok ik de helft van de dag hooi, en de andere helft van de dag kort gras.. Rond 8 uur 's avonds gaan ze naar stal.

'S avonds krijgt ze een handje muesli. Ook krijgt ze nog hooi voor in de nacht.. Ongeveer 1 dikke plak.

Rijschema:

We gaan proberen haar 6x per week beweging te geven. Dat houd in; óf 3 kwartier actief rijden, óf half uur longeren met touwtjes.. Daarnaast proberen we als we tijd hebben haar 20 minuutjes aan het halster te longeren..

Ben ik zo op de goede weg?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:13

Aan het halster longeren kost erg weinig moeite voor paarden, dus dit is om te vallen niet zo nuttig.
Waarom krijgt hij 's avonds een handje muesli? En wat voor muesli?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:23

Om af te vallen moet het lichaam wel aan het werk gezet worden

Duurtraining is om conditie op te bouwen en het lichaam leren zuinig om te gaan met de beschikbare brandstoffen.
Hartslag is hierbij redelijk laag, maar er wordt wel vet verbrand.
Alleen gaat het hierbij veel langzamer.

Intervaltrainingen pakt meerdere dingen aan.
Conditie, kracht en vetverbranding.
Dit is een training waarbij je in relatief korte tijd, veel doet.
Deze training moet alleen wel afgewisseld worden met duurtrainingen.

Om je paard dus optimaal te laten bewegen is een plan nodig.
Aan het halster longeren puur voor de beweging.
En dan enkele dagen erbij pakken met intensievere trainingen en dan kort van duur.

Fietsen met je paard bijvoorbeeld, klein stukje sprinten.
Eens een keer 10 min met pessoa of andere hulpteugel longeren.
Eens een keer balkjes lopen of en een sprongetje maken.
En dat afgewisseld met het gewone bewegingswerk om soepel en op conditie te blijven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:26

Vorig jaar zonder greenguard grasmasker. Westernsingel maat 32" en dressuursingel 60 cm.
Afbeelding
Dit jaar met greenguard. Westernsingel 28" en dressuursingel 50 cm.
Afbeelding

En hij val nog steeds af en toe een klein beetje af.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:38

CCindy schreef:
Aan het halster longeren kost erg weinig moeite voor paarden, dus dit is om te vallen niet zo nuttig.

Oke, bedankt. Ze krijgt een handje muesli van ik geloof Herbic? Gewoon een standaart muesli. We geven het voornamelijk omdat ze anders woest word als zij niks krijgt en het andere paard wel.. :P

Hoe kan ik verder haar vitamines ed op pijl houden? Ze heeft wel een liksteen..

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:41

_CS_ schreef:
Om af te vallen moet het lichaam wel aan het werk gezet worden

Duurtraining is om conditie op te bouwen en het lichaam leren zuinig om te gaan met de beschikbare brandstoffen.
Hartslag is hierbij redelijk laag, maar er wordt wel vet verbrand.
Alleen gaat het hierbij veel langzamer.

Intervaltrainingen pakt meerdere dingen aan.
Conditie, kracht en vetverbranding.
Dit is een training waarbij je in relatief korte tijd, veel doet.
Deze training moet alleen wel afgewisseld worden met duurtrainingen.

Om je paard dus optimaal te laten bewegen is een plan nodig.
Aan het halster longeren puur voor de beweging.
En dan enkele dagen erbij pakken met intensievere trainingen en dan kort van duur.

Fietsen met je paard bijvoorbeeld, klein stukje sprinten.
Eens een keer 10 min met pessoa of andere hulpteugel longeren.
Eens een keer balkjes lopen of en een sprongetje maken.
En dat afgewisseld met het gewone bewegingswerk om soepel en op conditie te blijven.

Bedankt! Ik ben ook zeker van plan alles af te wisselen, 1x per week buitenrit van een uur als ''ontspanningsdag'', longeren met touwtjes, 1 keer per week springen, en verder dan een uur intensief rijden.

Ik heb de eigenaar over kunnen halen een stuk van de weide af te zetten, dus dat scheelt ook al weer! :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:15

Marcella schreef:
Vorig jaar zonder greenguard grasmasker. Westernsingel maat 32" en dressuursingel 60 cm.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHMQCIB8.jpg
Dit jaar met greenguard. Westernsingel 28" en dressuursingel 50 cm.
http://i34.tinypic.com/xogq6r.jpg

En hij val nog steeds af en toe een klein beetje af.

Hij ziet er super uit!

Die greenguard werkt inderdaad heel goed. :j Helaas zien sommige stallen dit als DE oplossing en passen hun voerbeleid helemaal niet meer aan (is makkelijker natuurlijk) waardoor je binnen de kortste keren heel het jaar rond je snel dik wordende paard met zo'n muilkorf kan laten rondlopen. Ook niet de bedoeling vind ik ...
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 24-08-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's uit quote gehaald.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:43

Hij krijg geen biks of muesli meer. Alleen nog granenmix bij arbeid en/of eventueel geweekte grasbrok om alles doorheen te mengen. En dan eventueel nog vitamin- mineralen poeder of korrel (afhankelijk van wat ik heb liggen). Ben nog aan het proberen wat het optimaal is om te voeren.

En in de winter kunnen ze hier helaas niet op de wei blijven dus staan ze op stal.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:13

Rachel_x schreef:
Oke, bedankt. Ze krijgt een handje muesli van ik geloof Herbic? Gewoon een standaart muesli. We geven het voornamelijk omdat ze anders woest word als zij niks krijgt en het andere paard wel.. :P

Muesli bevat erg veel suikers e.d., ze komen er in ieder geval erg snel van aan. Als je paardje af moet vallen kun je hem misschien beter een ander tussendoortje geven, wat weet ik niet ;) Iets met weinig suikers denk ik. Als je dan iets neemt waar ook nog veel vitaminen in zitten heb je meteen iets voor haar gezondheid. Maar mijn paard krijgt ook geen extra vitamines bijgevoerd hoor ;) Als de voeding gewoon goed is, veel gras/hooi, samen met veel beweging zit je volgens mij wel goed. Ik geef haar 2x per jaar een vitamineboost, maar dat is meer voor mijn eigen vertrouwen :')

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:56

ik weet niet of jullie mijn bontje nog kunnen herinneren?
vandaag is de zadelmaker geweest omdat mijn zadel niet lekker meer lag.
Mijn bontje is dus van een boommaat 40 naar een 34 gegaan ;-)
Nu mijn haflinger nog :-)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:50

En mag ik vragen wat je nu precies hiervoor hebt gedaan?

Wel super tof!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:03

voerschema aanpassen en vooral meer beweging geven was eigenlijk de gouden tip!

maar ik heb op het moment een hafje bij wie het ook nog niet zo hard aanslaat helaas :+

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:24

mijn verzorgpaard, is echt te dik.
ze heeft er ook wel last mee met rijden vind ik, gewoon rijden lukt wel. maar ik dressuur best vaak als ik gewoon elke dag ong. rjid gaat het supper. maar als ik 2 dagen ofzo niet kan dan vind ze het echt super moeilijk, en heb ik wel paar dagen nodig om haar weer op gang te krijgen.
nou het grootste probleem; hoe laat je haar afvallen.
Mijn verzorgpony staat dus in een hele grote wei samen met nog een (ook te dikke ) pony. zomer's staan ze dag en nacht in de wei, en in de winter staan ze dag en nacht op stal, behalve als de wei niet bevroren is dan staan ze gewoon in de wei. maar nou heb ik al heel vaak gevraagd of de eigenaar de wei wil afzetten. vaak doet hij dat wel maar dan na een week hebben ze weer de hele wei. dus dat helpt niks. in de winter vallen ze ook niet echt af want dan krijgen ze weer té veel bij gevoerd.

nou rijd ik en longeer ik dus elke dag en doe veel dressuur oefeningen, maar weten jullie misschien iets waardoor ik haar echt goed kan later afvallen ????

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:26

Rachel_x schreef:
CCindy schreef:

Je zou formula4feet kunnen geven. Dat is een supplement dat speciaal is ontwikkeld voor paarden die alleen een ruwvoerdieet krijgen. Via paardnatuurlijk kun je het bestellen.