Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:27

Naast de waardes blijft het toch ook kijken naar hoe je paard erop reageert. Ik heb paarden gezien waarbij magnesium groot verschil maakte, maar ook waarbij het echt helemaal niet uit maakte.

Hier laat ik het hooi niet analyseren, omdat ik met kleine balen moet doen, dus dat is geen doen.
Ben ooit begonnen met pavo vital complete, maar daar idd mee gestopt ivm de scheve verhouding. Toen marstall force gaan voeren. Deden ze het prima op, maar helaas aten ze het niet heel graag. Equilin geprobeerd, eigenlijk geen verschil bij de paarden tov de marstall. En ook die vonden ze niet zo lekker en was wel stuk duurder.
Nu voer ik alweer een tijdje JPGEF en dat gaat fijn. Paard eet het graag, en ook zijn wintervacht heeft glans dit jaar.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:56

Ik geloof dat ik ook naar jpgef overstap als ik het huidige voer en de pavo vital op heb.

Ik ben wel benieuwd wat jullie er naast voeren...
Vooral als het gaat om een opoe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:02

Horsie84 schreef:
Ik geloof dat ik ook naar jpgef overstap als ik het huidige voer en de pavo vital op heb.

Als JIJ het op hebt? Ik hoop dat je het lekker vindt. :D

Voor een opoe zijn eiwitten vaak belangrijk. Die schijnen opoes minder goed op te nemen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... oren-20-jr

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:32

Haha ja eet smakelijk :-)

Ik voer nu al tijd Victorious Secret200 en bevalt pony erg goed. Hij eet het graag ondanks dat het stinkt en hij doet het er goed op. Geen granen, melasse, laag in suiker/ zetmeel, geen toegevoegd ijzer en geen luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:38

darkadia schreef:
Naast de waardes blijft het toch ook kijken naar hoe je paard erop reageert. Ik heb paarden gezien waarbij magnesium groot verschil maakte, maar ook waarbij het echt helemaal niet uit maakte.

Tsja, soms is het ook gewoon kijken wat het doet. Het is nooit aangetoond dat het werkt, maar er is ook nooit aangetoond dat het niet helpt.

Citaat:
Hier laat ik het hooi niet analyseren, omdat ik met kleine balen moet doen, dus dat is geen doen.

Ik dus ook niet. Maar dat betekent voor mij dus dat ik bij het kiezen van een mineralenbrok bepaalde ingrediƫnten niet onder een vergrootglas ga leggen. Als m'n pony's er via het hooi substantieel meer van binnen krijgen dan in dat kleine beetje brok zit en helemaal als de hoeveelheden in het hooi sterk kunnen fluctueren, dan lijkt me dat zo zinloos.

Neem nou granen. In granen zit zetmeel. Uit onderzoek is gebleken dat paarden niet voldoende van de juiste soort amylase aanmaken om grote hoeveelheden zetmeel te verteren. En de mate waarin ze dat kunnen verschilt ook nog eens aanzienlijk per paard. En ook nog per soort graan. Maar dat betekent niet dat paarden helemaal geen zetmeel en dus geen granen kunnen verteren. En dat dat kleine beetje graan in zo'n brokje meteen ongezond is. Dat zou raar zijn, want in hooi, gras en kuil zit ook zetmeel en dat kunnen ze ook verteren. (En er zit ook graan in gras en hooi trouwens. Graan is namelijk niets anders dan zaad van bepaalde grassoorten. En 100% graszaadvrij hooi oogsten is mij nog nooit gelukt en ik denk niemand... :+ )
Maar sommige mensen horen daar wat over en meteen schuiven ze radicaal alles aan de kant waar ook maar het kleinste beetje graan in zit. En de commercie speelt er handig op in en maakt het ene granenvrije product na het andere. Valt me op dat dat soort dingen ook altijd gelijk op gaan met wat aan menselijke diƫten die in de mode is. Toen paleo hip werd, mocht er geen melasse meer in het voer. Met de grote glutenvrije hype kwamen ook de granenvrije mineralenbrokjes. :D Ik ben nieuwe wat de volgende hype gaat worden.

Nog even over mijn kieskeurige eter en de mineralenbrok: ik gooi er tegenwoordig twee handjes muesli bij. Met graan uiteraard. :P En sindsdien gaat t schoon op. *\o/*

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 15:39

Ik ben net paar dagen bezig met jpgef en doe er voor het schrokken agrobs leichtgenuss erdoor.
Dit vinden ze echt heerlijk en ruikt echt heerlijk.
Twijfelde tussen aspero en leichtgenuss maar de leichtgenuss vond ik smakelijkere eruit zien op de foto :=

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:01

safina schreef:
Horsie84 schreef:

Als JIJ het op hebt? Ik hoop dat je het lekker vindt. :D

Voor een opoe zijn eiwitten vaak belangrijk. Die schijnen opoes minder goed op te nemen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... oren-20-jr

Ja haha ik eet hetzelfde.... :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:21

tinkersjakie schreef:
Ik ben net paar dagen bezig met jpgef en doe er voor het schrokken agrobs leichtgenuss erdoor.
Twijfelde tussen aspero en leichtgenuss maar de leichtgenuss vond ik smakelijkere eruit zien op de foto :=

Heb nu ook leichtgenuss, had hiervoor aspero. Leichtgenuss is gevarieerder. Alpengrun musli doe ik min pony pas echt plezier mee :-)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:27

IngridM schreef:
tinkersjakie schreef:

Heb nu ook leichtgenuss, had hiervoor aspero. Leichtgenuss is gevarieerder. Alpengrun musli doe ik min pony pas echt plezier mee :-)

Ja de muesli zag er ook echt goed uit!
Wat ik ook fijn vind is dat het totaal niet stoffig is. Had laatst een zak hartogg grasmix van stalgenootje in handen en vond ik heel stoffig en zanderig.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:42

Ja superspul he!! Maar we dwalen af haha

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:58

Eindelijk ben ik er uit *\o/* a4tjes vol geschreven en vergelijken en uiteindelijk komt vitalbix voor mij het beste uit de bus :) Gister toevallig een proef zakje gekregen en ik kan het daar meteen bestellen.

Voor wie het interessant vind.. pavo is vrij snel weer af gevallen. Daarna heb ik jpg&f uitgeplozen en vergeleken met de adh
en vitalbix, jpg&f, adh en een gemiddelde van het ruwvoer wat ik geef naast elkaar gelegd.
Bij zowel jpg&f als vitalbix ligt de magnesium op 6 gram voor de hoeveelheid die ik ga voeren. Maar omdat jpg&f ook hoog in calcium zit onttrekt dat magnesium en vind ik dus de vitalbix een betere keuze op dat vlak.
veel mineralen waren goed vergelijkbaar en qua vitamines zitten er ook geen schokkende verschillen in. (De kleinere verschillen worden recht getrokken door goed ruwvoer)

qua kosten ben ik voor vitalbix 29 euro voor anderhalve maand kwijt en 60 euro voor jpg&f voor 2.5 maand.

Het voornaamste waarom ik wil wisselen van voer is voor de magnesium. Omdat ik niet wil sjouwen met poeders, hij niet veel brok krijgt en dus niet heel veel vitamines nu krijgt keek ik naar vitamine brok.
Qua magnesium kwam dus vitalbix her beste uit de bus
qua kosten ook
en qua vitamines lopen ze aardig gelijk op.
Dus omdat ik al extra magnesium wilde bijvoeren is vitalbix het geworden :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:36

Als Vitalbix geen luzerne bevatte zou ik daar ook zeker voor gekozen hebben! :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:23

Horsie84 schreef:

Subli atleet!

Mijn opoetjes van 25 krijgen een emmer seniores priores. Hun vitaminekorrel en een 200/300gram subli atleet.
De een krijgt dan nog pavo 18 plus bij
Zien er beiden super goed uit :j

Safina _/-\o_
Ben het wel met je eens.
Daarom voer ik ook gewoon wel graan en krijgt mijn merrie ook pavo voer :P

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:10

Die van mij eet nu gastro plus
Zou ik een jaar geleden niet gekozen hebben
Maar ze doet het super goed tot nu...
In enkel een balancer mis ik energie voor haar.
En ze kreeg aantal keer buikpijn
En ook bolle buik
Voor mij een reden om de gastro te gaan proberen

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:30

Dank je wel ellepel.
Ik heb het idd voorbij zien komen en neem dat ook mee in het rijtje voor interessant erbij voer.
Ik ga eerst naast de vit-min korrel een grasbrok, fetura, uitproberen.

Ellepel welke vit-min korrel geef jij aan je ouwetjes?

Fijn de vergelijking tussen vitalbix en jpgef.
Ligt het calcium zoveel hoger in jpgef dat het invloed heeft?
Want ik begrijp dat verhouding calcium -fosfor-magnesium ook is erg belangrijk is.
Laatst bijgewerkt door Horsie84 op 27-11-17 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:35

Vind het wel lastig want mijn ouwe Truus reageert best snel op luzerne en pavo 18+(kreeg ze niet veel van.1schep luzerne en Max half 18+) met een manankam die dan hard en wat dikker word. Reactie op het "hoog gehalte" eiwitten?

Vraag me af wat ze op de grasbrok doet.
Op de seniores(1schep) met een kwart toevoeging speedybeet en zemelen doet ze het ook goed,gelukkig.
Kan dit natuurlijk ook aanhouden en de c4l(halfje) inwisselen voor de vit-min korrel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:55

De een krijgt bij mij lexa senior mineraal, en de ander staat op marstall force.
Is de lexa op dan gaan ze beiden op marstall :j

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:26

Fijn de vergelijking tussen vitalbix en jpgef.
Ligt het calcium zoveel hoger in jpgef dat het invloed heeft?
Want ik begrijp dat verhouding calcium -fosfor-magnesium ook is erg belangrijk is.[/quote]

Ik voer juist de balancer pro van jpgf omdat daarin de verhouding calcium / fosfor 1.4 / 1 is...in verhouding dus juist erg weinig calcium.( normaal 2/1) .hierdoor ruimte om in mijn geval een calciumrijk voer zoals luzerne te voeren.. maar natuurlijk ook om magnesium op te nemen

Is echter wel duurder in vergelijking met vitalbix ( wat ook hoog op mijn lijstje stond maar mijn pony at jpgf veel liever...)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:02

JPGEF is niet duurder?
Ja een zak is duurder. Maar je hoeft minder te geven. Met vitalbix ben Ik 0.69 per dag kwijt. En met JPGEF 0.60

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:06

Ook met de pro???

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:57

Nog eens gekeken maar kom toch echt op zelfde conclusie uit...

Zelfs al zou ik de maximale hoeveelheid vitalbix voeren dan nog kom ik niet aan de prijs van jpgf..
Als ik de verpakking volg zou ik van vitalbix 200 gram moeten voeren wat uitkomt op .43 euro per dag en van jpgf balancer pro 400 gram per dag wat uitkomt op 1.12 per dag

Maar goed dat is de verpakking..als je dan naar waarden kijkt die je met deze hoeveelheid voert ( dus totaal waarden vit/mineralen)liggen die erg ver uit elkaar...als je dit in verhouding zet dan ligt de prijs veel dichter bij elkaar ...maar jpgf blijft iets duurder

Maakt voor mij niks uit want ik ben er zeer tevreden over en pony eet het graag!

Maar misschien kijk ik wel helemaal verkeerd? Hoe ben jij op die prijs gekomen Nessa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:03

Van vitalbix schijn je 75 gram per 100 kilo te voeren.
De balancer pro is toch de duurste vorm van jpgef?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:06

Sorry dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 27-11-17 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:08

Ja de gewone balancer is goedkoper vnl omdat je veel minder er van voert maar daarin zijn de verhoudingen ook heel anders

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 11:17

Op pagina 35 had ik een schema gezet incl de kosten per dag.

Vitalbix wordt voor 500 kilo paard 250 tot 350 gr geadviseerd. Prijs is dan 0,48 tot 0,67 cent per dag
Jpgef wordt voor 500 kilo paard 200 gram geadviseerd. Kosten 0,60 cent per dag.

Jpgef is duurder en geef je meer van. 500 gr per dag voor paard van 500 kilo.
Prijs per dag 1,30.
Van jpgef prijzen zijn wel van de 25 kilo zakken. Die zijn in verhouding het goedkoopst. Dan als je maar 4 of 15 kilo koopt