Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:26

Hier ook bij de DC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:01

Ik heb nu na 2 maanden overgeschakeld te zijn op Vitalbix Daily (en Your Horse Trace) opnieuw bloed laten trekken. Foto's van de pony's staan op pagina 33.

Beiden hadden dus zwaar koper- en zinktekort. [***] heeft al jaren problemen met vitamine E (krijgt hij in supplement bij maar ondanks dat nog wisselende resultaten). Het lage koper van [***] weet ik al sinds december en wilde ondanks duur supplement in hoge dosis niet stijgen. De eerste bloedname-waarden zijn van eind mei.

[***]
- Koper: eerst 66 µg/dL; nu 81 µg/dL (NW: 120 - 133 µg/dL)
- Zink: eerst 63 µg/dL; nu 71 µg/dL (NW: 78 - 130 µg/dL)
- Vitamine E: eerst 969 µg/dL; nu 478 µg/dL (NW: 300 - 2000 µg/dL)

[***]
- Koper: eerst 72 µg/dL; nu 82 µg/dL (NW: 120 - 133 µg/dL)
- Zink: eerst 50 µg/dL; nu 63 µg/dL (NW: 78 - 130 µg/dL)
- Vitamine E: niet laten testen want was vorige keer 504 zonder dat hij er iets voor krijgt

Koper was bij hem de eerste keer wel "te laat" bepaald, dus staal was al even in labo, resultaat is onder voorbehoud. Geen idee wat voor invloed koper heeft, of dit stijgt of daalt naarmate het staal ouder wordt.

Conclusie:
We gaan vooruit! *\o/* Nog niet wat het moet zijn, maar er is wel verbetering en tot op heden was dit bij [***]'s koper nooit het geval.

Vitamine E van [***] is wel weer gezakt maar ik hoop dat dit ligt aan het feit dat ik zijn dosis van Pharmahorse heb teruggeschroefd (want meer vitamine E in de vitalbix & yht) dus hoop dat weer recht te trekken door terug te verhogen. Het is nog niet slecht, maar wil voorkomen dat we in december weer rond de 200 hangen zoals vorig jaar.

Ik ben dus voorzichtig positief! Pony's zien er in ieder geval goed uit en ik merk aan hen dat ze beter in hun vel zitten, maar het bevestigd zien met cijfertjes is toch altijd fijn, ook al zeggen die cijfertjes waarschijnlijk niet alles.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:14

Wat fijn Sabine :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:43

Top!!!!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:22

Fijne Sabine. Hoeveel dc krijgen ze en wat is het gewicht?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:08

Ik heb zojuist proefverpakking besteld voor de dc eens zien of me hafje het wilt eten

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:32

Kunnen jullie mij helpen met een advies wat betreft het voeren van Vitalbix? Ik twijfel namelijk ontzettend. Heb een voeradvies gevraagd, maar daar kwam wel heel veel uit.

Advies: 500 gr. Active+ en 150 gr. DC.

Ik heb een Epony van 1.56 en trainen momenteel 5 à 6 dagen in de week op B/L niveau. Overdag komt ze buiten (swinters in de paddock). Dan lijkt me het voeradvies wel wat veel?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:36

ual_95 schreef:
Kunnen jullie mij helpen met een advies wat betreft het voeren van Vitalbix? Ik twijfel namelijk ontzettend. Heb een voeradvies gevraagd, maar daar kwam wel heel veel uit.

Advies: 500 gr. Active+ en 150 gr. DC.

Ik heb een Epony van 1.56 en trainen momenteel 5 à 6 dagen in de week op B/L niveau. Overdag komt ze buiten (swinters in de paddock). Dan lijkt me het voeradvies wel wat veel?

Als ze genoeg uit het hooi haalt om te kunnen trainen denk ik dat je alleen DC nodig hebt, zo niet dan is die A+ niet zo gek veel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:39

ik vind t kwa hoeveelheid wel mee vallen. Je kan altijd zelf nog aanpassen

Ik kreeg als voeradvies 200 gram Vitalbix en 500 gram active + en dan 500 gram lucerne mix en dan nog lijnzaad oli met vitamine E

Haflinger van 1.40 op L2/M1 niveau 19 jaar.

Al ga ik nu eerst alleen de Vitalbix proberen ik vind de active wel duur.

En van lucerne gaat hij hoesten. Teminste van die van Pavo

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:13

plutolover schreef:

Ik kreeg als voeradvies 200 gram Vitalbix en 500 gram active + en dan 500 gram lucerne mix en dan nog lijnzaad oli met vitamine E

Dat advies vind ik wel erg handig van ze. Zo verkopen ze alles aan je....... Ik zou sowieso 1 voor 1 toevoegen en de lucerne als laatste.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:21

superpony schreef:
plutolover schreef:

Dat advies vind ik wel erg handig van ze. Zo verkopen ze alles aan je....... Ik zou sowieso 1 voor 1 toevoegen en de lucerne als laatste.

Ik ga ook zeker niet alles kopen. Verlopig doet me hafje het ook goed op 3/4e schep dieetmix van subli en 400 gram subli basis brok. En krijgt hij nu nog vital complete van Pavo (deze wil ik vervangen voor de dc mits hij t lust)

En hij staat nu weer snachst binnen waardoor hij nog 4 kg kuil krijg (2kg om 17.00 en 2 om 21.30)

En staat weer op land met gras.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 13:46

Ja dat is logisch dat ze dat doen.
Gelukkig ben je daar zelf altijd bij!

Van hun lucerne zie ik niet echt de meerwaarde. De lijnzaadolie wel omdat ze vit. E hebben toegevoegd.
Maar sluit niet uit dat ik dat aan ga passen richting de winter want ik heb nog zuivere vit E staan, mocht ik bepaalde hoeveelheden olie wil gaan voeren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 17:22

Ik heb nu proefzakje binnen.

Ben benieuwd of hij het lust.

Ga eerst los geven en daarna gewoon mengen met z'n voer.

En als ik merk dat hij t goed eet. Doe ik het door de voerbakjes die door stal wordt gegeven

Zodat mocht hij een dag vrij zijn wel z'n vitamine binnen krijgt want als hij vrij is krijgt hij geen 3/4e schep dieetmix maar alleen de 400 gram biks

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:34

Als je zo'n voeradvies vraagt, geven ze dan bij voorbeeld ook aan dat je, als je luzerne gaat voeren, ook voor genoeg zout moet zorgen? Of gaat het alleen om hun eigen producten?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:36

Ik kreeg ook advies van andere producten. In eerste instantie alleen vier producten van vitalbix, maar omdat mijn paard jeuk kreeg van lucerne gaven ze nog andere merken als tips (mijn paard moest toen aankomen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:38

Dat is wel netjes :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:40

Ja ze adviseerde bij mij ook kuur Gluco blancer van Pythonics maar dat krijgt de mijne al.

Ik zelf ga 200 gram geven ipv 250. Dit omdat hij ook nog krachtvoer naast krijgt.

Eerst zien of hij het eet..

Ik ga t eerst los geven

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:13

superpony schreef:
plutolover schreef:

Mwah, ze hebben niet voor niets de hele lijn. Als je veel rijdt, maar geen of weinig sportmuesli geeft, is in theorie in deze tijd van het jaar wat lucerne en olie enz. erbij gewoon ook beter.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:42

Dat zal Ind maar hij krijgt al zonnenbloem olie. En van lucerne (Pavo variant) gaat hij hoesten.

En ik vind daarnaast de vital de producten nogal prijzig.

Miss van de winter dat ik de lucerne van havens ga proberen die is stof vrij. En kan ik in de winkel dichtbij kopen. Daarnaast krijgt me haf nog anders suplimenten

Gluco balancer (tot weide seizoen voorbij is)
Joint comp (van Pythonics)

De lucerne wil ik meer bijgeven zodat hij langer over z'n eten doet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:46

Niet elk paard doet het goed op lucerne en dat heeft ook niks met de tijd van het jaar te maken. Iedereen houdt en voert zijn paard anders, dus dat is de basis waar vanuit je moet gaan rekenen.

Persoonlijk vind ik lucerne helemaal niet zo geweldig. Heb het weleens gevoerd, maar het is erg eenzijdig, dus ik kies voor een mengeling/mix.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:48

Waarom zonnebloemolie? Dat is helemaal niet gezond.

Luzerne van Havens zit ook melasse in. Waarom heb je daarvoor gekozen?

Luzerne ben ik overigens ook niet voor, en heeft wel met de tijd van het jaar te maken. In luzerne zit veel kalium, wat paarden ook zonder luzerne al volop binnen krijgen. In het voorjaar zit er in het gras ook nog eens extra kalium dus als je dan luzerne blijft voeren is dat heeeuuuuuulllll veel van een mineraal wat hij toch al niet extra nodig had en wat je dan weer in balans moet zien te brengen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:52

Maar niet alle paarden staan op het gras. En niet al het gras is hetzelfde. Die van ons krijgen hele jaar rond hooi.
En dab nog is er ook een verschil tussen de paarden die zo op de wei gaan en er nu vanaf komen. En paarden die enkele uurtjes wei hebben gehad en nog hooi ernaast bijv.

Dan het verschil van houden, werken, bijvoeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 22:57

Klopt. En zo heb je ook weides met veel klaver bij voorbeeld.

Maar beweren dat luzerne niet met de tijd van het jaar te maken heeft, dat is niet zonder meer waar.

Overigens zit er in hooi - met in aanmerking nemende de soort gras, moment van oogsten, soort bemesting enz - ook echt zát kalium. Dus ook dan voegt luzerne niets toe. Het is juist alleen maar een extra belasting, en kan ook lastig zijn voor de spieren en zenuwcellen. Een kalium-disbalans heb je heel makkelijk voor elkaar.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:01

Waarom is zonnebloem olie niet gezond? En lijnzaad wel.

Normaal gaf ik lijnzaad maar zonnenbloem olie is stukken goedkoper. Me haf heeft nog nooit zo veel appeltjes vacht gehad. Al heeft hij dat altijd tijdens zomer na wintervacht en andersom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 23:02

Omdat het gehalte aan omega 6 in zonnebloemolie veel te hoog is. De gehaltes aan omega 3, 6 en 9 in lijnzaadolie zijn veel geschikter voor een paard. Daarbij gaat het dan dus om de verhoudingen van de vetzuren tot elkaar.