Metazoa horse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:42

kiddokids schreef:
Jennyxx schreef:
Sussanne, dat vind ik zelf altijd moeilijk te beoordelen. Nav het bloedonderzoek raadde mijn veearts Pavo Vital Compleet aan. Hij kent niet alle andere merken en zegt dus ook niet dat die slecht zijn. Pavo Vital Compleet kent hij wel en met deze vitamine korrel zou mijn paard zich binnen een maand weer beter moeten gaan voelen.

deze voer ik nu standaard bij die mijne was ook loom en zo dip periode maar gebruikte ook metazoa toen is hij echt loom geworden
dus gebruikt nu gewoon pavo liga met vital en grasmix

En hoe bevalt je de Vitalbix als ik vragen mag?

Valerie_V

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:26

Na al deze verhalen ben ik wel gaan twijfelen over metazoa. Aan mijn paard merk ik niet erg veel ze ziet er goed uit en gedraagt zich ook niet anders dan normaal.
Is pavo vital complete een beter brokje om te geven? Zijn deze verhoudingen wel goed?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:30

Nee deze heeft ook flink scheve verhoudingen :n

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 10:34

Vitalcomplete is behoorlijk hoog in calcium tov van fosfor en magnesium..

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:19

Lastig hoor. Mijn zak metazoa is bijna op en ik ben toch ook wel wat aan het rond kijken voor wat anders.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:38

Hier is mijn zak metazoa ook bijna op, zou er nog ruim een week mee kunnen doen en dan moet ik nieuwe halen. Door jullie negatieve ervaringen ga ik ook twijfelen, terwijl mijn paard het er gewoon heel goed op doet. Ga me bijna afvragen of ik niet iets over het hoofd zie... Als ik een bloedonderzoek zou doen, zou er bij haar misschien ook wel een verminderde waarde uitkomen, maar als je daar niks van merkt, is dat dan erg?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:11

Chouchou schreef:
Hier is mijn zak metazoa ook bijna op, zou er nog ruim een week mee kunnen doen en dan moet ik nieuwe halen. Door jullie negatieve ervaringen ga ik ook twijfelen, terwijl mijn paard het er gewoon heel goed op doet. Ga me bijna afvragen of ik niet iets over het hoofd zie... Als ik een bloedonderzoek zou doen, zou er bij haar misschien ook wel een verminderde waarde uitkomen, maar als je daar niks van merkt, is dat dan erg?

Ik heb echt precies hetzelfde erg lastig

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:40

Ik ben ermee gestopt. Shet had magnesium tekort, terwijl ik al magnesium bij gaf. Ik gaf Equifyt natural base bij, maar kan daar niet makkelijk aan komen, dus ben terug naar Marstall en heb de faser light gehaald. Omdat ik daar niet veel van geef, twijfel ik nog of ik weer de Force erbij ga geven. Altijd tevreden over geweest.

Als iemand nog metazoa wil proberen, ik heb nog een beetje over!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:53

Ik stop ook. Teveel negatieve verhalen. Ik heb in dld een emmer vitaminekorrels gehaald. Zal vanavond ene merknaam opzoeken

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:30

karev schreef:
Ik stop ook. Teveel negatieve verhalen. Ik heb in dld een emmer vitaminekorrels gehaald. Zal vanavond ene merknaam opzoeken

Waarom gelijk stoppen omdat er negatieve verhalen zijn. Er staan hier ook weinig positieve omdat mensen die negatief zijn hun verhaal sneller doen. Blijf je wel kijken naar jouw eigen paard?

Ik geef namelijk ook metazoa vanaf februari ongeveer. Heb een zomereczemer. De mijne doet het er erg goed op! Zit lekker in zijn vel, is energiek, en ik toch tot juli jeukvrij geweest. En toen hij dat niet meer was heb ik het onder controle kunnen houden met derfen. Terwijl hij voorgaande jaren in mei zijn manen er al af had. In mijn ogen 75% verbetering. Hij heeft die dikke deken niet op hoeven hebben met dat warme weer. Van tekorten merk ik helemaal niks en hij doet het super. Ik moet er wel bij zeggen dat de mijne licht werk doet. 2 à 3 keer in de week een buitenrit met 1 rit van 15+ km. Paarden die zwaar in het werk staan doen het wellicht niet goed op de metazoa. Ook het maatje van mijn pony staat erop. Die was nooit dik te krijgen. Nu met de metazoa komt hij makkelijker aan terwijl hij hiervoor op 4 kilo brok stond. Schijnbaar neemt hij de voedingstoffen uit het hooi nu beter op als met gewone brok.

Al met al blijf ik naar mijn paard kijken en ben ik wel positief over de metazoa!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:51

Hier ook een paard wat op metazoa staat!
Onze tinker is eind maart positief getest op IR en dan begint alle voer ellende..
Wat mag wel en wat mag niet?!
We zijn in april begonnen met het voeren van metazoa en al binnen een paar weken hadden we een ander paard! Zijn vacht werd veel beter,hij was wakkerder en begon ook makkelijker te bewegen.
Je kunt je indenken dat een tinker van tegen de 900 kilo,van 1,70m hoog, niet bepaald staat te springen om aan het werk te gaan..Met de metazoa wilde hij juist wel lopen en je kon duidelijk zien dat hij zich veel beter in zijn vel voelde. Ook is zijn mok helemaal verdwenen! Sinds 1 mei staan we op een andere stal en weegt hij rond de 650 kilo! Nu is daar wel wat gewicht bij gekomen en zit hij rond de 675/680 maar hij is zeker niet meer dik! Wij zijn dus heel erg tevreden met metazoa en ik ga het nu ook aan mijn haflinger voeren om te zien wat het voor hem kan doen. :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:38

pleiada schreef:
Vitalcomplete is behoorlijk hoog in calcium tov van fosfor en magnesium..

Dacht dat de verhoudingen in de vitalbix juist wel kloppen...?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:42

Vitalcomplete is van pavo en weer wat anders dan de vitalbix..Werd deze dan bedoeld?

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:53

Ik had het over vital complete van Pavo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:48

superpony schreef:
Ik ben ermee gestopt. Shet had magnesium tekort, terwijl ik al magnesium bij gaf. Ik gaf Equifyt natural base bij, maar kan daar niet makkelijk aan komen, dus ben terug naar Marstall en heb de faser light gehaald. Omdat ik daar niet veel van geef, twijfel ik nog of ik weer de Force erbij ga geven. Altijd tevreden over geweest.

Als iemand nog metazoa wil proberen, ik heb nog een beetje over!

Ik heb een tijdje geleden een proefemmer Metazoa superfit gehaald, leek me de moeite van het proberen waard, maar dit is me zwaar tegengevallen! We hebben het maar aan 1 van de paarden gevoerd en die begon vanaf dag 1 te hoesten en na een paar dagen had hij er een flinke snotneus bij en een lichte astma aanval. Nadat ik ermee gestopt was waren de verschijnselen binnen een dag over!
Jammer genoeg had ik het emmertje in de stal laten staan, met het plan het later op te ruimen. Een goed bedoelende vriendin kwam langs en gaf beide paarden een handje van het voer; gevolg paard 1 begon meteen weer te hoesten maar paard 2 was de volgende dag kreupel, waarschijnlijk licht hoefbevangen! Fijn op een zondag, DA laten komen en die bevestigde hoefbevangenheid! Paard op de medicijnen en gelukkig was hij er heel snel weer af en heeft er niks aan over gehouden. Omdat we in 1e instantie niet begrepen hoe dit kon gebeuren, DA kent onze paarden en hoe we ze houden, zelfs nog laten testen op Cushing, maar dat was het ook niet. Aangezien de enige verandering in het voer de Metazoa was ligt het voor de hand dat het de oorzaak is geweest.
Jammer genoeg neemt Metazoa mijn klacht niet serieus, reageert niet op mijn mails en laat me niet het, telefonisch beloofde, rapport zien waarin zou staan dat het voer bacterie en schimmel vrij is. Na de verschijnselen te hebben besproken met een homeopathisch werkende vriendin zou het voer nl. goed bacteriën en/of schimmels kunnen bevatten.
Wij houden het dus gewoon op het voer wat we al jaren geven, goed droog, langstengelig hooi, ca. 400 gram gemengd graan, lucerne en als Vit. hebben we de Marstall Force. Metazoa komt er hier niet meer in, de brokjes die ik heb worden vernietigd.
Maar ik vind het vooral erg jammer dat het bedrijf mijn klacht blijkbaar niet serieus neemt en geen enkele poging onderneemt om de rapporten te laten zien ( die er dus zouden moeten zijn volgens de eigenaar!) dat het voer veilig is. Zelfs een nette reactie op mijn uitgebreide mail komt niet en tijdens het telefoon gesprek werd ik niet netjes te woord gestaan ; zet me toch aan het denken dat er ergens inderdaad iets niet klopt.

Onze paarden zijn overigens al jaren in super conditie, glimmen als spiegels, hebben harde voeten en zijn nooit ziek! De reden om Metazoa uit te proberen was omdat we eens wilde kijken of het mogelijk was het dieet simpeler te maken, maar dat is dus zwaar tegengevallen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:11

anita schreef:
Ja ik dacht ook een vervanger voor krachtvoer maar ga het maar bijvoeren en de zak opmaken en stoppen. Best prijzig is het ook nog dus geen goede reclame voor ze

Bij het lezen van deze pagina kan ik toch echt opmaken dat het naast onbeperkt ruwvoer gegeven moet worden, zonder verder krachtvoer! Lijkt er verdacht veel op dat er dus nog meer niet klopt aan dit product! Loze reclame, duur voer, scheve verhoudingen en mogelijk niet schoon en dan ook nog gaan verkondigen
Citaat:
SFB is een brok en muesli vervangend voeder voor paarden en pony’s
, laat me niet lachen -:(-
Er zit ook gewoon suiker in! Ik durf, bijna, alle mensen die zulke goede ervaringen hebben uit te dagen om gewoon goed hooi te gaan voeren met granen en lucerne en een simpel vit. brokje; ik heb daar nl. al heel veel paarden van op zien knappen die te dik, te dun, slechte vacht etc. etc. hadden. Als ik het hier zo lees voegt Metazoa dus niks toe, maar zorgt wel dat de portemonnee van de gebruiker flink slinkt :o

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:19

Metazoa is toch helemaal niet duur? 29,95 voor 20 kilo, doe ik erg lang mee. 250 gram per dag krijgt mijn paard, dus met één zak van 20 kilo doe ik ruim 2,5 maand! Dit is het enige wat ik naast het hooi geef, dus dat is goedkoper dan wanneer je brok en/of muesli geeft.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:33

Mijn eczemer staat sinds maart op de metazoa. Ik ga ermee stoppen. Ook vanwege de scheve verhoudingen (waar ik geen goed gevoel over heb) maar ook omdat ze nog steeds jeuk heeft. Ik had gehoopt dat het wat zou doen, maar het lijkt er niet op. Ze gaat straks over op een beetje pavo 18+, met veel hooi en weidegang uiteraard.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:35

Jeetje wat een nare ervaring zeg!
Misschien zat er iets in waar je paard allergisch op heeft gereageerd?Ik heb zelf met ander voer en een vitamine mengsel gehad dat twee van mijn paarden hier erg slecht op reageerden..Mijn oudste merrie ging echt vreslijk hoesten van voer wat ze kreeg,toen ik stopte was het direkt over..Ik heb de paarden ook een poos een goed aangeschreven hoogedoseerd vitamine mengsel gegeven waar ze eerst goed op reageerden..Na een maand of twee drie kreeg mijn oudste merrie een hele slechte vacht(ik dacht aan cushing)en mijn andere merrie werd aan alle kanten stijf,kreupel en hoefbevangen(zij had al wel snel last van haar spieren en ik denk dat dit een extra trigger was)Ik heb het voer toen ook door laten meten en het was voor hun absoluut niet goed en zelfs toxisch..Voor andere paarden word het wel weer vaak goed gemeten..Het zal denk ik toch ook wel liggen aan of het wel of niet passend is voor een paard,maar ik kan me voorstellen je enorm baalt..En ik moet zeggen dat ik dat zelf ook heb met het gene waar mijn paarden niet goed op reageerden..Ik vind metazoa ook niets bijzonders en denk dat als je voert zoals jij zegt je nog betere resultaten zult hebben..

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:53

pleiada schreef:
Vitalcomplete is van pavo en weer wat anders dan de vitalbix..Werd deze dan bedoeld?

Oh sorry, ik haalde die twee even door elkaar :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:06

pleiada schreef:
Jeetje wat een nare ervaring zeg!
Misschien zat er iets in waar je paard allergisch op heeft gereageerd?Ik heb zelf met ander voer en een vitamine mengsel gehad dat twee van mijn paarden hier erg slecht op reageerden..Mijn oudste merrie ging echt vreslijk hoesten van voer wat ze kreeg,toen ik stopte was het direkt over..Ik heb de paarden ook een poos een goed aangeschreven hoogedoseerd vitamine mengsel gegeven waar ze eerst goed op reageerden..Na een maand of twee drie kreeg mijn oudste merrie een hele slechte vacht(ik dacht aan cushing)en mijn andere merrie werd aan alle kanten stijf,kreupel en hoefbevangen(zij had al wel snel last van haar spieren en ik denk dat dit een extra trigger was)Ik heb het voer toen ook door laten meten en het was voor hun absoluut niet goed en zelfs toxisch..Voor andere paarden word het wel weer vaak goed gemeten..Het zal denk ik toch ook wel liggen aan of het wel of niet passend is voor een paard,maar ik kan me voorstellen je enorm baalt..En ik moet zeggen dat ik dat zelf ook heb met het gene waar mijn paarden niet goed op reageerden..Ik vind metazoa ook niets bijzonders en denk dat als je voert zoals jij zegt je nog betere resultaten zult hebben..

De metazoa is doorgemeten en daar kwam een bacterie en een schimmel uit, die verantwoordelijk kan zijn voor de klachten bij beide paarden. Onze paarden zijn heel erg "schoon" , krijgen nooit biks etc, en krijgen dus ook vrijwel geen ballast stoffen binnen. Blijkbaar zitten die in de Metazoa dus wel en dan krijg je mogelijk dergelijke heftige reacties. Als ik soms zie wat sommige paarden te eten krijgen ( aan vervuild voer, slecht hooi, etc.) en die lopen gewoon door, dan ben ik soms erg verbaasd. Paarden die goed reageren op bijv. Metazoa of andere vervuilde brokken/ muesli zijn misschien minder gevoelig/ schoon in hun lijf. Ik eet zelf ook zo zuiver mogelijk en reageer dus ook meteen op voedsel van slechte kwaliteit, terwijl veel mensen altijd bende eten en daar niks meer op uit doen.
Wij houden het dus op ons zuivere voer en weten nu ook 100% zeker dat we nooit meer iets anders gaan proberen! We dachten dat het misschien nog beter kon, blijkbaar is dat niet zo en is ons voerregime voor onze paarden optimaal.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:42

Dat klinkt echt niet OK als er een bacterie en een schimmel werden gemeten in de metazoa..Dat is niet niks en kan lijkt mij echt voor problemen zorgen..Jammer dat metazoa niet reageert op klachten,maar zoals zo vaak zullen ze er van overtuigd zijn dat het vooaral niet door hun voer komt..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:54

Elcid. Wat voer jij nu dan ? Ik twijfel ook over metazoa. Maar weet niet waar ik naar over moet. Aangezien een van mijn pony's geen tot weinig suiker mag

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:09

Wij voeren goed, droog, langstengelig hooi, gemengd graan ( hoofdzakelijk haver en gerst, ca. 400 a 500 gram per dag), lucerne ( als je paard gevoelig is voor suiker zijn er verschillende lucernes waar geen melasse in zit zoals die van Subli of de grote balen van Hartog), daarbij als vit. Marstall Force en Martstall Wiesencobs. De laatste bijv. is puur geperst gras zonder toevoegingen en heel laag in fructaan/ suikers en eiwitten. Onze paarden, 1 Lusitano hengst en 1 Paint hengst, doen het hier al jaren heel goed op. In de zomer kunnen ze ca. 2 uur per dag grazen op nauwelijks bemest land.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:27

ElCid, dat is ook onze reden, wij wilden wat eenvoudiger gaan voeren......Helaas hebben wij ruwvoer niet in de hand en dat is wel een probleem. Maar daarnaast voeren wij zo min mogelijk.

Heb jij de Force ook laten doormeten op bacterie en schimmel?