Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RenateHidden

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:23

Zit er toevallig ook iemand van PAVO op bokt? Mijn ruin at de eerste zak zonder moeite op, de 2de zak weigert hij te eten. Lijkt wel of de smaak anders is.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:25

PavoGT is van het Pavo Grooming Team.
Je kunt haar een pb sturen, of een mail rechtstreeks naar het Pavo Grooming Team, mailadres is voa de website van Pavo vast te vinden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:31

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:27

oke dank julli wel!, zal haar pb sturen. Via de mail van pavo zelf duurt het altijd weken voor ik antwoord heb

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:23

Zojuist ook pavo zelf gemaild en direct antwoord terug gehad! Super service! Krijg 2 proefzakjes opgestuurd om te kijken of het inderdaad aan deze specifieke 2de zak ligt of dat mijn paard gewoon een pietleut is...

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:01

Hoe zijn de ervaringen bij mensen die het nu al een tijdje geven aan hun paard?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:37

Ik ben er nog steeds erg tevreden over. Ik ben het gaan voeren vanaf dat het verkrijgbaar was en voer het nu nog steeds. Wel een kleinere hoeveelheid (ongeveer 125 gram ongeweekt + 700/750 ml water) dan in de winterperiode.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:51

Ben er ook nog super tevreden over!
Kan nu eindelijk mijn paard mooi op gewicht houden!
Dat is met andere producten nog niet gelukt.
En ze eet het gelukkig super graag, wel met een schep slobber en haver erdoor gemengd.

Ik geef tussen de 200 en 500 gram per keer,meestal verdeeld over 2 voerbeurten.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:09

Okee, fijn om te horen! Ik voer het nu ongeveer 2 maand en was wel benieuwd of het bij anderen ook zo fijn werkt. Dit is tot nu toe ook het enigste waar mijn paard van op gewicht blijft. Wel krijgt ze meer als die van jullie. Ze krijgt zo gele voer schep helemaal vol per dag namelijk!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:45

Mijn pony is er niet weg van. Ik moet er allemaal andere dingen doorheen doen wil het aantrekkelijk zijn om te eten.

Weten jullie hoelang het houdbaar is als het is geweekt? Kan je bijvoorbeeld 1 grote emmer maken en daar 3 dagen van voeren? Ik maak nu elke keer een klein beetje. Gaat prima, maar soms heb ik te veel gemaakt. Dat gooi ik nu weg. Maar met kouder weer kan ik het misschien bewaren? Of is dat niet aan te raden?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:49

Je hebt kans op gisten en schimmelen als je het lang bewaart. De regel is meen ik binnen 24 uur voeren

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:13

Marg schreef:
Mijn pony is er niet weg van. Ik moet er allemaal andere dingen doorheen doen wil het aantrekkelijk zijn om te eten.

Grappig, ik geef het mijn paarden juist om hun andere eten aantrekkelijker te maken :Y) Ze krijgen bij mij liquihorse maar aten dat niet. Pas met speedibeet wordt de emmer leeggelikt.

WE_Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:05

Ja dat heb ik ook van een vriendin begrepen. Ben nu ook aan het overwegen om het te voeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:20

Jip eet de SB 'kaal' dus zonder ander voer net zo gretig als wanneer er seniorenmuesli dporheen zit. Het maakt hem niks uit, het is altijd lekkerrrrr!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:24

Ik heb helaas een miskoop gedaan in bietenpulp. Heb van de veevoerwinkel Brandhof bietenpulp brok gekocht maar paard eet het niet. Is speedibeet qua smaak erg anders dan gewoon bietenpulp brok? Ik lees dat het ene paard het wel goed eet maar de andere niet. Dus ben benieuwd of er echt verschil in zit qua smaak.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:26

Mijn merrie eet beide varianten graag, al is de ervaring met gewone bietenpulp alweer een jaar of 7 terug.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:35

Ik merk aan Jip geen verschil in wat ik hem voorzet.
Als ik tijd heb om te wachten tot hij zijn voer op heeft, zet ik gewone pulp in zijn voerbak in de week voor de volgende dag. Als ik die tijd niet heb, krijgt hij de volgende dag SB, omdat dat sneller weekt. En het voer wordt in beide gevalleen gretig aamgevallen en de bodem uit de emmer gelikt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:56

Omdat mijn paard af moet vallen gaat hij nu max 5 uurtjes het land op. Ivm stofgevoelig krijgt nat hooi, voor de nacht en 's ochtends omdat hij langer binnen blijft.
Als hij naar buiten gaat is hij mega hongerig en zodra ik met hem buitenrijd ook. Hij wordt er gewoon wat sjagrijnig en zuur van.
Ik overweeg speedibeet zodat hij een wat voller gevoel krijgt, maar hij moet absoluut niet dik worden. Welke hoeveelheid raden jullie mij aan om te geven?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:39

Ik raad 200g met 1.5-2L water aan. Voor de rest raad ik je aan om graszaadhooi te gaan voeren, dan kan hij relatief meer hooi krijgen voor dezelfde energie. Hooi heeft 642 VEP (voeder-energiewaarde Paard) terwijl graszaadhooi 411 VEP heeft gemiddeld. Als hij nu 8kg hooi krijgt, dan zou hij er van graszaadhooi dus 12 mogen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:28

Dank voor je reactie. Ik ga het eerst eens met 100gr proberen om te proeven, probeerverpakkingen zijn er denk ik noet meer? Het aantal gram moet x 1,5 voor aantal liter water?
Ik heb me op graszaadhooi georienteerd, maar ik sta op een pensionstal waar ik helaas niet zoveel op kan slaan als dat wordt aangeboden.
Ik denk ook niet dat we nu al op 8 kilo per dag komen. Maar dat zou ik moeten wegen.. Op dit moment staat er ook nauwelijks gras, dus waar hij nou zo dik van wordt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:42

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:51

Is het die kwpn'er uit je profiel? Die moet minimaal 7.5kg hooi per dag krijgen. Als hij dat niet krijgt, dan snap ik wel dat hij zuur wordt, de kans is groot dat hij dan ook maagzweren aan het ontwikkelen is en zijn verteringsstelsel krijgt onvoldoende vezels binnen om correct te kunnen functioneren. En dan uit een slowfeeder hooinet, zodat hij er minimaal 12 uur over doet (3x4) en het liefst langer. Eigenlijk mag een paard niet meer dan 3 uur zonder hooi staan, en al helemaal niet meer dan 6. Opnieuw i.v.m. de maagzweren.

Krijgt hij helemaal geen krachtvoer? Of krijgt hij toch 2 kg basisbrok omdat dat nou eenmaal op stal gevoerd wordt? Want eerst terug naar geen krachtvoer. Voor iedere kg krachtvoer kan je 1.5 tot 2kg hooi voeren.

Speedibeet voeren voor het vullen van de maag is het aantal kg (ik raadde dus 0.2kg aan) x 8-10 voor het aantal liter water. Dan kom je dus uit op 1.6 tot 2L water. Begin met 1.6 en maak het steeds wat waterig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:31

Het is inderdaad die kwpn'er. Ik heb echt geen flauw idee hoeveel hooi weegt, dus heb ook geen idee wat de hoeveelheid is die hij krijgt.
Dat zure heeft er meer mee te maken dat hij flink door moet stappen, want hij is vrij flegmatiek van hem zelf. Eenmaal op stal of met rijden is er niets meer van te merken.
Die 7,5 kilo hooi, daarbij ga je ervan uit dat hij verder geen gras krijgt? Of is die 7,5 kilo voor de overige 19 uur? Hij stond hiervoor op stro, zodat hij ook altijd wat te knabbelen, maar door zijn stofgevoeligheid is hij op vlas komen te staan. Dan is er ook nog de overgewicht en dat is aardig puzzelen.
's nachts en 's ochtends krijgt hij zn hooi in een hooinet, daarna staat hij op gras. 's nachts krijgen ze om 22u voor het laatst hooi en dan 's ochtends om 7u pas weer, ik ben er nog niet uit hoe ik die tussentijd 's nachts moet opvullen.
Hij krijgt 400 gr ponybrok op een dag (en daarnaast biotine, omega 369 en magnesium).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:42

Hoeveel omega 369 krijgt hij? Want dat is puur vet vaak. Staat er ook werkelijk flink gras op het weiland, of is het eigenlijk een kortgeknabbeld iets? In het eerste geval, mag je die uren meerekenen met het hooi, in het tweede geval is die 7.5kg hooi een absoluut minimum.

Het begint dus met de hoeveelheid hooi te wegen. Zodra hij de bietenpulp eet zou ik de ponybrok weglaten en daarin de supplementen voeren. Enkel een handje (niet een bodempje van de voerschep, wat vaak al bijna kwart scheppen worden) voor het gevoel van het paard als de rest eten krijgt indien dat het geval is.

Kan je helemaal geen hooi opslaan? Zelfs al zou je maar één baal kwijt kunnen, als je hem daar 1 plak van geeft (een baal bestaat meestal uit 10 plakken), dan heeft hij toch al meer te eten, dat is dan in plaats van de ponybrok of in plaats van een halve plak hooi. En als je ook nog 2 balen hooi thuis kan opslaan, dan is dat al voor een maand.

Hoe groot zijn de mazen van je hooinet? Voor een paard dat zo weinig hooi krijgt, wil ik eigenlijk geen grotere mazen dan 3.5cm zien. Dan heeft hij nog wat langer hooi in ieder geval. Bijvoorbeeld deze:

http://www.minihorseshop.nl/stalartikel ... oinet.html

Dit schijnen sterke netten te zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:17

Omega 369 is 30ml per dag. Heb ook zonder geprobeerd, maar mijn eczeempaard heeft er toch veel baat bij (door de vacht heen komen, zit lekkerder in zn vel).

Gras is niet kortgeknabbeld, ik heb online een berekening kunnen vinden waarbij ik er met het minimal vanuit kan gaan dat hij ongeveer 20 kilo gras binnen krijgt waarvan 3 kilo droge stof overblijft (rest water).

Hooi ga ik vanmiddag wegen, wij hebben hooi van eigen land a 350 kilo. Er is net gehooid en er is zoveel dat het niet eens onder het eigen dak past en deels in het land staat.. 1 plak daarvan weegt 50 kilo, dus tja, ik kan niet uit het hoofd zeggen hoeveel hij krijgt. Vanmiddag de weegschaal mee :) Kleine pakjes van 20 kilo zal ik wel kwijt kunnen. Jouw advies zou zijn; helemaal van het gewone hooi af halen? Hij krijg het nu ook al helemaal nat he, dus de voedingswaarde is sowieso stukken minder (ook suikers zijn er dan bijna helemaal uit).

Ik heb easyfill hooinet, mazen van 4 of 5 cm. Gezien ik niet weet hoeveel hooi hij krijgt, kan jij ook niet zeggen dat hij zo weinig krijgt ;). Ik ben inderdaad ook al voor een ander net aan het kijken, met kleinere mazen.

Enige puntje nog; jij zou de ponybrok weglaten en alleen de bietenpulp doen. Hoe borg ik dan dat hij de benodigde vitamines krijgt? Zeker in de winter.. in de pulp en geweekte hooi gaat hij het niet vinden.