Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:38

amanda2 schreef:
(Maar ja ga t zelf ook niet eten := )

dat valt me dan weer een beetje tegen >;)
:+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:01

Pavo_GT schreef:
Vwb de soja doen we (Pavo, onderdeel van ForFarmers Hendrix) als lid van de Nevedi mee met het traject van de task force duurzame soja. Deze task force van de Nevedi, heeft als doel gesteld om in 2015 alle geïmporteerde soja die we in Nederland verwerken op duurzaamheid gecertificeerd te hebben. Het niveau van certificering waarop we ons richten is die van RTRS (Round Table of Responsible Soy) of equivalent.
In dit traject doet niet alleen de Nevedi mee, ook alle ketenpartners: de productschappen, de verwerkers (slachterijen), levensmiddelen industrie en de retail). Zij hebben geld bij elkaar gebracht om de premies voor de duurzaamheidscertificeringen te financieren. De overheid verdubbelt dit nog eens via het IDH (Initiatief Duurzame Handel).
Om dit traject op gang te brengen en te volbrengen heeft de Nevedi een Werkgroep Inkoop Duurzame Soja ingesteld. Dit betekend dat ze tegen het kappen van bossen zijn.

Dankjewel.
En wat mij betreft een dikke plus voor Pavo (oké, FFH en Nevedi dan), waar Pavo op de website best wat meer over mag zeggen. Ik heb ook een dikkerdje met (zomer)jeukkklachten lopen, 'k ga eens kijken wat die van C4L vindt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:28

heb op www.voergelijk.nl een fijn resultaat gevonden tss. safe&sound van D&H versus Pavo C4L

Er zit bij C4L meer energie in maar suikers en zetmeel zijn lager, meer vitaminen en geen melasse.
Bij safe&sound zou wel wat melasse zitten (ik dacht van niet?)

DubbelFun

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:14

Ik dacht ook van niet.
Verder zie ik nog en hoop 'niet opgegeven' voorbij komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:08

lang geleden dat ik S&S heb gevoerd, maar ik dacht dat er wel melasse in zat. Ik heb nog ergens een site in m'n favorieten waar veel info staat...'k ga ff zoeken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:09

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:16

Mijn paarden zijn er gek op vinden het voer heerlijk.
Heb ook de mok in de gaten gehouden.....is nog niet weg maar wel minder dus wie weet helpt dit.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:15

gisteren liet die van mij het liggen, na al een tijdje te voeren. Nu geven we sinds kort voordroog erbij en blijk baar is dat lekkerder. Er lag nog gruis in de bak. Ik heb mijn vinger erin gestoken en even zelf geproefd: het smaakte heel erg zout.
Hoop wel dat hij het blijft eten want ik heb zak 2 al gekocht, omdat er nog korting op zat.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:32

Ach, anders zijn er vast wel mensen in de buurt die wat over kunnen/willen nemen ;)

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:28

nou heb bijna het hele topic door gelezen..... op zich veel positieve verhalen maar ook wel wat negatieve dingen gelezen.
vooral dat wat drukker worden geef het zelf ook sinds vandaag dus ben wel heel benieuwd.. bij mij gaat het allemaal niet zo snel want mijn tinker staat de hele dag buiten en krijgt 4x per dag ruwvoer en alleen na het rijden een 3kwart schep van het pavo voer.
en ik ben er niet zo heel veel dus meestal krijgt hij het voer maar 3x in de week.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:58

tja over elk voer heb je natuurlijk wel positieve en negatieve verhalen.

ik merk helemaal niets van het iets drukker worden,ik voer het aan mijn fjord,en mijn verzorgpaard,een grote hannoveraner.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:56

Een paard voeren blijft een kwestie van maatwerk en dat maakt het denk ik ook zo lastig. Als je paard het goed doet op wat je nu geeft, dan zou ik het geloof ik zo houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:31

dat drukker worden kan hele goed een heel tijdelijk iets zijn, komt vaker voor, even een weekje druk maar daarna vlakt het weer netjes uit

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:15

Ik heb vandaag ook een grote zak gehaald om te proberen. Ik wilde een proefzakje doen, maar die waren niet geleverd. Dus ik mocht een grote zak voor 10 euro mee nemen.

Mijn fjord, ook een eczemer gaat het krijgen als tussendoortje na het rijden. Zomaar 2 a 3 handjes per dag. Als ze niet werkt, krijgt ze ook geen extra voer.

Ik vind het voer er goed uitzien, wel vind ik er veel "gruis" inzitten zeg maar.
Mijn paard is ook bekend met maagzweren, dus ik denk dat dit structuurrijke voer wel goed voor haar maag is.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 07-12-12 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:29

Dat gruis wat ik vaker gelezen heb, is volgens mij hele fijne kruiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:55

Ik heb gisteravond een handje aan de cavia's gegeven...een stel Piranha's was er niets bij :D . Het bordje werd schoon leeggelikt :D
De paarden eten het ook (nog wel gemengd door de E-Gold). Ik geef nog te weinig om er verder iets van te merken. Het rijden is er met dit weer ook niet meer van gekomen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:52

[quote="DubbelDun"]Ik heb gisteravond een handje aan de cavia's gegeven...een stel Piranha's was er niets bij :D . Het bordje werd schoon leeggelikt :D
_/-\o_
Vanmorgen voordat ze de grote wei in gingen nog wat gegeven. Ik dacht hij kan wel wat extras hebben met dit weer. Ik voer nomaal nu een halve voerschep voor een D-pony. Vanmorgen was het weer schoon op.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:35

Nou ik geloof dat mijn ervaring niet zo goed is met het voer.....

Heb vanmiddag na het longeren voor het eerst zomaar 2 handjes C4L gegeven. Had het een beetje nat gemaakt en er magnesium door gedaan. Mijn fjord heeft een magnesiumtekort, kwam uit bloedonderzoek, vandaar dat ik vandaag daar ook mee gestart was.

Na een kwartier na het eten van het voer kreeg ze koliek, wilde rollen, niet eten en was echt niet fit. Heb een klein half uurtje gestapt en toen leek het weer over te zijn. Het leken wel een soort krampen. Mijn pony heeft zelden koliek gehad, dus het is wel heel toevallig dat dit nu net na het geven van dit voer gebeurd.

Misschien reageert ze heftig op de kruiden die erin zitten. Ik ga het in ieder geval niet meer voeren. Kan me namelijk niet voorstellen dat het door het magnesium komt. En door iets anders eigenlijk ook niet. Dus ik neem het zekere voor het onzekere en voer het niet meer. Mijn pony is wel bekend met allergieën, maar zie hetgeen waar ze allergisch voor is niet terug in het voer, maar ze is natuurlijk ook niet op alles getest. Dat is niet te doen.

Wel balen dat ik net vanmiddag een hele zak voer gekocht heb, die geef ik maar weg.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:06

oei das wel schrikken dan! Heel toevallig, logisch dat je het niet meer vertrouwd!

Gelukkig is het snel verholpen geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:16

@_tarja_ : niet leuk als het gebeurd, maar waarom wel de 'schuld' aan C4L geven en niet aan de magnesium?? Maar ik begrijp dat je de magnesium blijft voeren, dus als het daar aan ligt dan zul je het misschien nog eens krijgen.

Ik zou dus maar even wqachten met de hele zak voer weg te geven :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:54

DubbelDun schreef:
@_tarja_ : niet leuk als het gebeurd, maar waarom wel de 'schuld' aan C4L geven en niet aan de magnesium?? Maar ik begrijp dat je de magnesium blijft voeren, dus als het daar aan ligt dan zul je het misschien nog eens krijgen.

Ik zou dus maar even wqachten met de hele zak voer weg te geven :)

Ik geef de schuld niet aan magnesium, omdat ik dat eerder gevoerd heb. En het zit ook in bijna al het paarden voer, dus dat is de reden dat ik C4L de "schuld" geef.
Ik blijf magnesium idd nog even voeren op DA advies, dus als ze het weer krijgt dan weet ik genoeg.

Mogelijk dat het allemaal toeval is en het niet door het voer komt, maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen, dus vandaar dat ik besluit er niet mee door te gaan.

Ik denk zelf dat mijn pony misschien gevoelig is voor bepaalde kruiden in het voer, aangezien ze meer allergiën heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:12

Hier besloten om toch niet over te stappen, hetgeen ik nu nog heb meng ik met hun eerdere voer en als alles op is blijf ik dat gewoon voeren. Heb alle voordelen tegenover de nadelen gezet en daaruit besloten toch maar te blijven bij wat ik had ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:53

Zou de koliek geen stom toeval zijn?

Het darmstelsel van een paard is zo lang,
Een handje voer kan in zo'n korte tijd toch niet zo'n heftige een reactie geven?

Wel heel vervelend natuurlijk,
Alles goed nu?
:)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:58

Tarja ik zie in je profiel dat ze een allergie voor soja heeft? Dan lijkt het me sowieso niet handig om een voer met soja te geven?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:13

fanci_mike schreef:
Tarja ik zie in je profiel dat ze een allergie voor soja heeft? Dan lijkt het me sowieso niet handig om een voer met soja te geven?

Klopt, maar er is geen/weinig paardenvoer zonder soja, dus ik heb in overleg met een goede voedingsdeskundige daar naar gekeken. Ze krijgt al 14 jaar voer met soja erin. Alleen Sanequi Senior is zonder soja erin, dus die heb ik wel eens gevoerd, maar geen verschil te merken.

@amanda2: het zou idd stom toeval kunnen zijn, maar ik vind het iets te toevallig dus voor de zekerheid durf ik het niet meer te geven. Ik denk ook niet zozeer dat het echte koliek was, maar meer maag/darmkrampen. Dat kan wel een directe reactie zijn op het voer namelijk. Ook omdat de koliek in een half uur stappen weer over was. Stalhouder houd haar in de gaten vanavond, tot nu toe niets meer gehoord , dus het gaat gelukkig weer goed.

Ik keur het voer ook absoluut niet af verder, maar omdat mijn pony wel gevoelig is kan het zomaar zijn dat er in dit voer iets zit waar ze niet tegen kan en wat bij mij niet bekend is.
Ik heb haar een aantal jaar geleden ook laten testen, maar het is onmogelijk om echt op alles te testen. Ze pakken er een aantal dingen uit.