Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:40

Dat komt omdat het zo laag in suiker is............ Hier is het de ene keer op voor het hooi eten en andere keer eerst hooi eten en dan de HH, of hapje hooi en dan een hapje HH.
Ze moeten dus aan de smaak wennen, en "suiker-verslaafd-afkicken"

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:01

Bij die van mij was het afkicken van de suikers niet zo een punt, in het begin at hij het gewoon (een maand of twee) daarna echt niet meer := vind het nog steeds jammer..

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:27

Suikers zijn niet alleen maar slecht: het is ook brandstof die je paard nodig heeft om te werken.
Het is gewoon erg belangrijk dat je paard energie binnen krijgt dat staat inverhouding tot hoe hij leeft, is en werkt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:45

Die suikers zitten ook in ruwvoer. Daarom wil ik wat ik zelf geef aan mijn paard, niet nog eens extra suikers geven.
En in "normale" brok/muesli zitten erg veel suiker/zetmeel, en dan nog de bij behorende ballaststoffen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:20

Ja tuurlijk paarden kunnen de HH niet gewoon vies vinden natuurlijk :roll: Nou de mijne eet het ook echt niet hoor en is niet suikerverslaafd, hij eet nog liever stro dan HH :))

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:38

Voer al een aantal maanden alleen lucerne met vitaminepoeder en gekookt lijzaad. Beval mij nog steeds super en is ook zeer fijn voor de portomonnee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:46

jammer dat ik toch best veel lees dat HH slecht wordt gegeten...
zat er ook nog ff aan te denken dit te voeren,maar pony eet niet alles dus durf het niet aan.
Dan maar equifyt herbs blijven weken,dat vindt hij wel super smakelijk.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:47

MissPK schreef:
Ja tuurlijk paarden kunnen de HH niet gewoon vies vinden natuurlijk :roll: Nou de mijne eet het ook echt niet hoor en is niet suikerverslaafd, hij eet nog liever stro dan HH :))

Tuurlijk zijn er paarden die het misschien echt niet lusten, dat kan.

Ik schrijf hier alleen mijn eigen ervaring op, hier 3 paarden op stal die het allemaal goed eten.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:54

Caballos schreef:
Die suikers zitten ook in ruwvoer. Daarom wil ik wat ik zelf geef aan mijn paard, niet nog eens extra suikers geven.
En in "normale" brok/muesli zitten erg veel suiker/zetmeel, en dan nog de bij behorende ballaststoffen.

Er zijn uiteraard verschillende soorten suikers, voor de spieren is glucose nodig en bij veel arbeid dus meer dan b.v. een paard op rust.
Dus niet alle suikers zijn bij voorbaat slecht, een paard heeft ook suikers nodig voor de spieren. Dit halen ze dan b.v. uit zetmeel wat omgezet wordt in glucose.

Alles met mate zou ik zeggen maar veel arbeid alleen op ruwvoeder is dus niet voldoende.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:55

Caballos je schrijft niet alleen je eigen ervaring op, je schrijft dat álle paarden die HH niet of slecht eten suikerverslaafd zijn, ik zie dat argument vaker voorbij komen en dat klopt gewoon écht niet in alle gevallen :n

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:57

MissPK schreef:
Caballos je schrijft niet alleen je eigen ervaring op, je schrijft dat álle paarden die HH niet of slecht eten suikerverslaafd zijn, ik zie dat argument vaker voorbij komen en dat klopt gewoon écht niet in alle gevallen :n

precies, ik hoor het overigens ook meer in mijn omgeving dat het gewoon niet goed gegeten word. heel jammer, maar om het dan maar altijd op suikerverslaving te gooien vind ik te kort door de bocht :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:59

Ik gebruik de HH brokjes als beloning aan mn tinker merrie en zij eet de brokjes wel graag. Ik heb de basis brok.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:10

MissPK schreef:

Als dat zo overkomt is dat niet zo bedoeld.............
Mijn paarden hebben er wel aan moeten wennen omdat het minder "zoet" is en zo zijn er meer paarden.
En nee, ik bedoel niet dat paarden die het echt niet willen eten dus suiker verslaafd zijn.
Hopelijk nu wel duidelijk.

En ja, paarden hebben ook suikers nodig, natuurlijk, en je moet dat idd met "mate" doen, vandaar mijn (o.a.) keuze voor HH.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:15

Hier wordt het echt prima gegeten, voer het met luzerne (Subli) omdat ze heel weinig nodig heeft en zo wat langer aan het eten is. Luzerne bevat best veel 'krum' en de bak is twee keer daags helemaal schoon. Ze gaat soms eerst hooi of stro eten, maar toch alles op!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:17

Hebben jullie naast de HH, nog een idee voor een soort tussen oplossing?
Dus een ander merk? niet vol in suikers, maar wel wat meer aangezien de HH nou eenmaal het minst heeft ;-)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:20

Equifyt of Marstall?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:44

Anoniem schreef:
jammer dat ik toch best veel lees dat HH slecht wordt gegeten...
zat er ook nog ff aan te denken dit te voeren,maar pony eet niet alles dus durf het niet aan.
Dan maar equifyt herbs blijven weken,dat vindt hij wel super smakelijk.

Het is ook een kwestie van wennen voor ze, de 1e paar keer spuugde mijn pony meer uit dan ze echt doorslikte, maar inmiddels eet ze het meestal netjes op en ze is toch iedere keer weer enthousiast als ik met haar voerbak aankom dus volgens mij begint ze het lekker te vinden :D

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:52

Tamadine schreef:
Equifyt of Marstall?

Zal ik eens naar kijken :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:09

Ing, ik voer equifyt(herbs en zupa)en woon nabij arnhem,mocht je het willen proberen?
en ik ga de corn van marstall erbij voeren,om wat extra energie te geven voor dagen dat meneer gewerkt heeft.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:16

Caballos oke duidelijker zo :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:45

Mijn paard is toch wel 'n zeur met voer, en die eet de HH met érg veel smaak.
Ander paard hier krijgt de basis plus maar die staat altijd een beetje sip te kijken boven haar bakje.
Gisteren heb ik haar gevoerd en eens geprobeerd of ze de normaalbrok (die ik dus voer) lekkerder zou vinden, en jawel hoor. :D
De basis plus ruikt echt naar gras, de normaalbrok veel meer naar kruiden, dus het is ook wellicht per paard verschillend welke brok ze liever hebben.
Mijn paard lust de basis plus ook overigens, maar even menselijk gesteld: ik zou ook liever de normaalbrok eten als ik op de geur afga. :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:30

Heb reactie gehad van Voergezond, nog geen verkooppunten hier in de buurt (op komst) maar ze zijn wel hard op zoek. Heb meteen ook de informatie over het worden van verkooppunt gekregen, misschien toch maar eens aan de stal doorgeven :Y) :))

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:47

Gimli_ schreef:
Mijn paard is toch wel 'n zeur met voer, en die eet de HH met érg veel smaak.
Ander paard hier krijgt de basis plus maar die staat altijd een beetje sip te kijken boven haar bakje.
Gisteren heb ik haar gevoerd en eens geprobeerd of ze de normaalbrok (die ik dus voer) lekkerder zou vinden, en jawel hoor. :D
De basis plus ruikt echt naar gras, de normaalbrok veel meer naar kruiden, dus het is ook wellicht per paard verschillend welke brok ze liever hebben.
Mijn paard lust de basis plus ook overigens, maar even menselijk gesteld: ik zou ook liever de normaalbrok eten als ik op de geur afga. :+ :+

Kan ook maar zo zijn dat de normaalbrok beter is voor het paard. Dat weten ze zelf toch heel goed. Tenminste, wel bij dit soort voeding zonder toegevoegde smaakjes.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:53

Ik heb nog steeds geen reactie gehad!!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:55

Assiepassie schreef:
Suikers zijn niet alleen maar slecht: het is ook brandstof die je paard nodig heeft om te werken.
Het is gewoon erg belangrijk dat je paard energie binnen krijgt dat staat inverhouding tot hoe hij leeft, is en werkt.

Wat denk ik de vraag is: wat wordt bedoeld met suiker. Neem je daar alle koolhydraten in mee, of heb je het bv. alleen over geraffineerde suikers. Koolhydraten hebben we allemaal (paarden ook) in meer of mindere mate nodig. Geraffineerde suikers kunnen we heel goed zonder. En dan is er nog het verhaal waar de paarden het best hun koolhydraten uithalen. De één zegt dat dat vooral uit granen is, een ander zegt dat dat juist niet zo is, omdat het eigenlijk niet op het menu staat van het paard en dus het systeem daar niet op is ingericht.