Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:28

mirim schreef:
[Ik denk dat een echt sober ras maar heel weinig muesli nodig heeft....... Mijn noordzweed krijgt per dag 300 gram faser en na het werk (4x half uurtje rijden) ongeveer 70 gram force, dus niet elke dag. Ik denk dat een echt sober ras eigenlijk af kan met gras/hooi en een liksteen. Omdat de andere paarden op de pensionstalling brok krijgen, geef ik de Faser...... Een sober ras gaat heel anders met hun energie om, vandaar dat ze ook vaak snel dik worden en gevoelig op suikers en zetmeel zijn. Vandaar dat ik maar heel weinig muesli voer (jammer voor hem want hij vind het heerlijk), het is eigenlijk al extra!
Ik heb nog nooit gehoord dat muesli de spieropbouw stopt?????
Mirim weet jij daar iets over te vertellen, ben wel erg benieuwd???

Vito is een voer wat ingezet wordt bij paarden met stofwisselingsproblemen ( liefst in samenspraak met dierenarts). Natuurlijk stopt het niet de spieropbouw :n . Dit voer is bedoeld voor paarden die bv. hoefbevangen zijn ( niet in het eerste stadium voeren), paarden met EPMS, EMS, Cushing, spierbevangenheid en insuline resistentie.
Deze paarden zijn ziek, een ziek paard hoeft natuurlijk niet (zwaar) te werken. Het is dus geen voer waar je een sportpaard op zou willen zetten.

Even ingaant (is dit goed Nederlands??? :+ ) op jouw andere vraag. Ik zou niet aanraden om een paard in Nederland alleen op ruwvoer en een liksteen te zetten. Gewoonweg omdat ons gras niet aan de behoefte van het paard voldoet. Als je paard lekker kan grazen op een weide met kruiden en allerlei soorten grassen en bomen zou het een ander verhaal zijn, maar die hebebn we hier gewoon niet. 300 gram Faser is niet veel, maar als jouw paard er genoeg aan heeft is het goed. Hou hem in de winter wel even in de gaten en ook rond de verharing. Dit vraagt meer energie, het zou dan kunnen dat je wat meer moet gaan voeren om hem in de zelfde conditie te houden.[/quote]

Ik heb mijn info over dat het de spieropbouw stopt toch rechtstreeks van iemand die ik voeradvies heb gevraagd via Marstall en die zei toch degelijk dat het de spieropbouw stil legt -:(- |o . Ik ben niet voor niets met de Vito gestopt. Ik zit hier geen onzin te verkopen .

funnyhorses

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:23

Ik voer ook al geruime tijd MArstall Vito maar ik kan echt niet zeggen dat het spieropbouw afremd hoor.
Ik maak ritten van minimaal 3uur en rij geregeld in de bak,mn paardje is 22jaar en doet het er prima op.
De reden dat ik het voer is vanwege dr exceem en dat gaat goed.Tevens heeft ze een paar jaar geleden lichte spierbevangenheid gehad en ben toen overgstapt op de Vito(voorheen Pavo) sindsdien geen problemen meer gehad.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:54

Niemand zegt dat je onzin verkoopt, maar misschien heb je het niet helemaal goed begrepen of is de uitleg niet helemaal helder geweest?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:18

Nou dat klinkt wel zoals jij het zegt. Ik heb de beste man 3x aan de telefoon gehad omdat ik eigenlijk niet wilde stoppen met de Vito en ik heb een dame aan de lijn gehad (tel.nr site Marstall). En ze zeiden het allebei. Ik vind het maar raar hoor :n . Die man zei letterlijk: als jij je paard traint om op M/Z niveau te lopen dan train je om spieren op te bouwen om op dit niveau te kunnen lopen. Met Vito wordt de spieropbouw tegengehouden of stil gelegd. Het is toch ook voer dat na spierbevangenheid wordt gegeven? Lijkt mij dan een vrij logisch verhaal. Het is een voer dat bestemd is voor paarden die ziek zijn en geen arbeid verrichten. Nou zal 1 of 2 buitenritjes wel geen probleem zijn neem ik aan. Ze hadden bewijzen (vanuit Duitsland) dat paarden die langere tijd toch Vito doorgevoerd kregen allerlei vage (vacht)klachten kregen omdat er toch een tekort zou zijn. En dat was niet binnen 2 maanden maar als dit langere tijd zou worden gevoerd.

Misschien ben ik blond funnyhorses maar je zegt zelf al dat je het geeft ivm spierbevangenheid. Het lijkt mij dat paarden die spierbevangen zijn geweest baat bij voer hebben dat de spieren zo min mogelijk belast. En bij zulk voer kan ik mij iets bij voorstellen dat er ook minder wordt opgebouwd. Als jij zegt dat dat ook niet nodig is omdat je door training spieren opbouwt dan kunnen ze de supplementen bijv. die de spieropbouw bevorderen wel weggooien want jij zegt dan dat dat niet nodig is. En trainen en trainen zit ook verschil in. Misschien had je paard er nog wel beter uit gezien als je een ander voer had gegeven.

Jullie doen er maar mee wat je wil maar ik vertrouw toch maar op de mensen die ik aan de lijn heb gehad van Marstall...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:27

Nou nou rustig maar.Dan voer je toch wat je wil!Mijn zege heb je hoor.
Ik kan me voorstellen dat een paard wat hoger in de training staat idd aan zulk voer niet genoeg heeft omdat het laag in de eiwitten zit.
Aminozuren zijn dan zeer belangrijk voor opbouw van de spieren.
Ik rij idd recreatief maar een paard wat op M-Z nivo loopt zal zeker meer bouwstoffen nodig hebben om (nog)meer spieren te kunnen ontwikkelen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 10:46

Sorry maar ik word niet graag niet serieus genomen :o . Ik ben geen penny en heel zuinig op mijn paarden en als er dan zo (voor mijn gevoel) overheen gewalst wordt dan is dat niet leuk :n .

Ik wil niemand verder iets adviseren, ik heb puur mijn ervaring opgeschreven omdat het misschien ook nuttig zou kunnen zijn voor anderen...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:17

ik ben ook nu met vito gestopt
mijn tinkertje doet niet veel nog maar vindt haar nog steeds erg lang in haren zitten.
is nu op de robust met natrell wat had ik nog en straks volledig op robust

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:26

Kan het niet zo zijn dat paarden nog ietsje meer in de vacht zitten omdat het weer ook zo wisselvallig is?
Mijn Fjord en shet zijn bijna glad maar ook nog niet helemaal.Ik denk dat het ook een deel aan de temperaturen is te wijten.(mijne staan 24/7 buiten met schuilhok)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:30

de andere paarden zijn allemaal glad maar mevrouw niet

is wel november geschoren msischien dat het haar daarvan iets in de war is
is ovrigs wel een merrie die niet veel aan het werk is nog
voer haar al lijndistelolie bij en krijgt nu een extra sheut bij

ze staat overdag in weer en wind buiten zonder schuilhok en snachts op stal

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:12

Odessa, het is prima als jij je houdt aan wat Marstall zegt. Dat zou ik ook doen als ik jou was. Het gekke is...dat doe ik ook. Waarschijnlijk bedoel jij met spieropbouw iets anders als dat ik ( en sommmige anderen hier) bedoelen met opbouw. Ik heb aangegeven dat een sportpaard te kort heeft aan de Vito, het is een voer voor zieke paarden en zieke paarden lopen niet op M/Z niveau. Of horen in ieder geval op het moment dat ze ziek zijn niet op dat niveau gereden te worden, dat is niet eerlijk. Dit is tenminste mijn mening...ik zal het iets nuanceren omdat een aantal mensen vinden dat ik ze behandel als pennypeuters. Als jij ( en mensen bij Marstall) zegt dat de spieropbouw stopt dan is dat iets te kort door de bocht. De cellen in ons en in het paarden lichaam worden elke dag 'vernieuwd' en opgebouwd. Ik geloof in die zin dus niet dat Vito de opbouw stopt. Wel geloof ik dat als in de training er meer wordt verbruikt als aangevuld er sprake is van afbraak. Dat is hetzelfde als dat een paard meer energie verbruikt dan dat hij gevoerd krijgt hij zeker zal gaan afvallen.
Maar dan komen we, tenminste zoals ik het bekijk, weer terug op het punt dat Vito niet genoeg levert om een paard op M/Z niveau te rijden. Iets anders heb ik, naar mijn idee, ook niet beweerd. Of in ieder geval was het niet mijn bedoeling om iets anders te beweren.
Als Vito de spieropbouw stopt dan zouden al degene die Vito voeren een paard hebben wat uiteindelijk door zijn hoeven zakt.
Gelukkig is dat niet het geval. Onnodig Vito voeren is niet verstandig. Zolang het paard geen ander voer aan kan is het prima om het te voeren. Vito is een aanvullend voer naast ruwvoer voor paarden zonder arbeid! Duidelijker kan het volgens mij niet zijn. Het bevat alle vitaminen en mineralen waar ee paard behoefte aan heeft.
Zodra het echter mogelijk is is het verstandig om over te stappen op ander voer. Het is ook zo dat Vito het beste in overleg met de dierenarts gevoerd kan worden....dat is niet voor niets, neem ik aan.

Verder zou ik graag even ingaan op het feit dat sommigen mij wat belerend vinden overkomen. Ja, misschien wel. Maar zoals de meesten waarschijnlijk wel in mij profiel hebben gezien heb ik ook al jaren eigen paarden en ben ik tevens dealer van Marstall. Vanaf mijn twaalfde heb ik een eigen paard en ik heb ze altijd aan huis gehad, dus ook zelf het voermanagment gedaan. Natuurlijk met behulp van in eerste instantie mijn moeder, maar al heel snel ben ik het zelf gaan uitdokteren en heb veel geluisterd naar mensen met verstand van zaken. Iemand kan dan nog zo belerend overkomen....dat hebben veel mensen die zeker zijn van hun zaak....je kunt er ook veel van opsteken. Dat doe ik ook nog steeds dagelijks :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:15

mirim goed uitgelegd.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:23

Ja duidelijk mirim, dat denk ik ook :j
Voer kan niet de spieropbouw 'stil' leggen, maar wel voorkomen dat de spiermassa erg groeit (door dus alleen veel vitamines te bevatten en weinig eiwitten e.d.). Prima dus voor paarden die geen zwaar werk doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:45

en wat zouden jullie mn fjord dan aanraden qua krachtvoer?
Ze loopt recreatief,is 22jaar,maakt flinke buitenritten,kan suikers en teveel zetmeel niet goed verdragen(is wat spierbevangen geweest nml)en heeft zomerexceem.
Nu krijgt ze dus Vito.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:22

Vito, en je kan heel voorzichtig proberen om haar wat Optimaal te geven en dat wat uit bouwen. Dit staat tenminste in de brochure van Marstall:-)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:39

mirim weet jij toevalling welke het meeste suikers bevat de ijslander robust of de optimaal?
had marstall een mailtje gestuurd maar krijg geen antwoordt
voreg iemand op stal zich af

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:13

wat is de optimaal voor voer?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:15

Dribbelkont schreef:
mirim weet jij toevalling welke het meeste suikers bevat de ijslander robust of de optimaal?
had marstall een mailtje gestuurd maar krijg geen antwoordt
voreg iemand op stal zich af

De Robust bevat 3% melasse, maar het zetmeel wordt natuurlijk ook omgezet in suikers.
De Optimal is er in een winter en zomer soort. De zomer bevat 2% melasse en de winter 3%.

kevje06 schreef:
wat is de optimaal voor voer?

De Optimal is een aanvullend en optimaliserend voeder. Het bevat voor de winter en de zomer andere kruiden. Het is aangepast aan de behoeften van het paard wat wisseld per seizoen. Het kan in bijna elk rantsoen worden ingepast. Dat wat je dan voert aan Optimal kun je in mindering brengen bij het bestaande rantsoen.

Jullie kunnen ook op de site van Marstall kijken. Daar kun je een hele uitgebreide brochure downloaden. Het is de moeite waard om dat te doen :)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:27

Welke ervaringen hebben jullie met de force?

ik ben er erg benieuwd naar aangezien ik net begonnen met ben met het te voeren

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:39

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar advies voor de spieren. Wat is nu goed voor de spieropbouw, wat is goed voor het onderhouden van spieren en wat is nu goed te geven na een wat intensievere rit dan normaal om spierpijn en porblemen te voorkomen?

PS. Ik voer de cornmuesli 1/2 schep per dag met glucosaminen en omega369. Naast onbeperkt ruwvoer (gras nu)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:42

is appelpulp ook suiker?
want in de ijslander zit 9 % appelpulp en optimaal 4 % zomers en 6 % zwinters

ik zit steeds op marstall site en klik dan op extra info bij de ijslander en optimaal maar kan niks vinden over zetmeel.....

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:22

Suzan_bobar schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar advies voor de spieren. Wat is nu goed voor de spieropbouw, wat is goed voor het onderhouden van spieren en wat is nu goed te geven na een wat intensievere rit dan normaal om spierpijn en porblemen te voorkomen?

PS. Ik voer de cornmuesli 1/2 schep per dag met glucosaminen en omega369. Naast onbeperkt ruwvoer (gras nu)

Voor mijn merrie, die gevoelig op de spieren is, heb ik een combinatie van Cornmuesli met Amino Sport-muesli. Ze krijgt van beide een halve voerschep en ze doet het er super op. +:)+

Maar niet ieder paard is gelijk, dus weet niet of het wat voor jouw paard is.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:23

Ik moet erg uitkijken met voer, omdat hij al erg heet is. Op de cornmuesli is hij een stuk relaxter geworden. Maar ben blij met je ervaring. Ga deze combinatie zeker in mijn achterhoofd houden. Bedankt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:24

Nu heb ik een vrij koel paard, maar ze is helemaal niet heter geworden sinds ik Marstall ben gaan voeren.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:32

Dribbelkont schreef:
is appelpulp ook suiker?
want in de ijslander zit 9 % appelpulp en optimaal 4 % zomers en 6 % zwinters

ik zit steeds op marstall site en klik dan op extra info bij de ijslander en optimaal maar kan niks vinden over zetmeel.....

Volgens mij bestaat appelpulp ook uit suikers, maar ga er niet vanuit dat suiker 'gif' is. Een bepaalde mate van suiker is nodig. Het gaat om toegevoegd suiker wat niet altijd noodzakelijk is. Je kunt niets vinden over zetmeel, dat klopt. Granen zijn zetmeel.
Aardappelen zijn ook zetmeel op een zak aardappelen staat ook niet hoeveel zetmeel erin zit.
Zetmeel en suikers zijn leveranciers van energie. Zolang een paard gebruikt wat je erin stopt is er niets aan de hand. Het gaat fout als er teveel suikers in het lichaam komen die niet verbrand worden. Of als je paard een aandoening heeft....dan is voorzichtigheid geboden. Maar vaak is zo'n 'aandoening' ook ontstaan door een te rijke voeding.
Zelfs mij is het overkomen |( , terwijl ik er met mijn neus bovenop stond is mijn vorige paard insuline resistent geworden. Hij had achteraf gezien de aanleg, maar is door mij te rijk gevoerd in een periode van rust. Het is goed om allert te blijven, maar nogmaals ze hebben suikers nodig....ook in ruwvoer zitten suikers, geen zetmeel dat scheelt :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:51

dankje wel