mirim schreef:[Ik denk dat een echt sober ras maar heel weinig muesli nodig heeft....... Mijn noordzweed krijgt per dag 300 gram faser en na het werk (4x half uurtje rijden) ongeveer 70 gram force, dus niet elke dag. Ik denk dat een echt sober ras eigenlijk af kan met gras/hooi en een liksteen. Omdat de andere paarden op de pensionstalling brok krijgen, geef ik de Faser...... Een sober ras gaat heel anders met hun energie om, vandaar dat ze ook vaak snel dik worden en gevoelig op suikers en zetmeel zijn. Vandaar dat ik maar heel weinig muesli voer (jammer voor hem want hij vind het heerlijk), het is eigenlijk al extra!
Ik heb nog nooit gehoord dat muesli de spieropbouw stopt?????
Mirim weet jij daar iets over te vertellen, ben wel erg benieuwd???
Vito is een voer wat ingezet wordt bij paarden met stofwisselingsproblemen ( liefst in samenspraak met dierenarts). Natuurlijk stopt het niet de spieropbouw
. Dit voer is bedoeld voor paarden die bv. hoefbevangen zijn ( niet in het eerste stadium voeren), paarden met EPMS, EMS, Cushing, spierbevangenheid en insuline resistentie.Deze paarden zijn ziek, een ziek paard hoeft natuurlijk niet (zwaar) te werken. Het is dus geen voer waar je een sportpaard op zou willen zetten.
Even ingaant (is dit goed Nederlands???
) op jouw andere vraag. Ik zou niet aanraden om een paard in Nederland alleen op ruwvoer en een liksteen te zetten. Gewoonweg omdat ons gras niet aan de behoefte van het paard voldoet. Als je paard lekker kan grazen op een weide met kruiden en allerlei soorten grassen en bomen zou het een ander verhaal zijn, maar die hebebn we hier gewoon niet. 300 gram Faser is niet veel, maar als jouw paard er genoeg aan heeft is het goed. Hou hem in de winter wel even in de gaten en ook rond de verharing. Dit vraagt meer energie, het zou dan kunnen dat je wat meer moet gaan voeren om hem in de zelfde conditie te houden.[/quote]Ik heb mijn info over dat het de spieropbouw stopt toch rechtstreeks van iemand die ik voeradvies heb gevraagd via Marstall en die zei toch degelijk dat het de spieropbouw stil legt
. Ik ben niet voor niets met de Vito gestopt. Ik zit hier geen onzin te verkopen .
. Ik ben geen penny en heel zuinig op mijn paarden en als er dan zo (voor mijn gevoel) overheen gewalst wordt dan is dat niet leuk

, terwijl ik er met mijn neus bovenop stond is mijn vorige paard insuline resistent geworden. Hij had achteraf gezien de aanleg, maar is door mij te rijk gevoerd in een periode van rust. Het is goed om allert te blijven, maar nogmaals ze hebben suikers nodig....ook in ruwvoer zitten suikers, geen zetmeel dat scheelt