Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gimmick11 schreef:Hoi allemaal,
Hopelijk kan ik hier een vraag stellen?
Ik ben al een poosje op zoek naar paardevoeding die brokken vervangt.
Ik heb namelijk het idee dat mijn paard niet tegen brokken kan. Dit omdat ze, wanneer ze in een periode van veel werk veel brok krijgt, ze ineens een rare buik krijgt (opgetrokken, met aan de zijkanten van de flanken dikker). Als je eraan komt reageert ze heel narrig.
Ze heeft een poosje stil gestaan, en toen kreeg ze weinig brok en had ze het dus niet.
Kennen jullie dit verschijnsel?
Mijn paard is een vijfjarige merrie. Er wordt ongeveer 5 keer per week 45 min. mee gewerkt, rijden en longeren.
Ze moet over drie weken naar de keuring, dus ze mag zéker niet afvallen, en mag nog wel wat meer in de spieren komen.
Normaliter staat ze elke middag zo'n 6 uur op een wei met redelijk kort gras. Verder komt ze elke ochtend een uur of twee in de paddock.
Ze stond op 3 kg pavo basic, en 4 flinke plakken hooi per etmaal.
Op dit moment krijgt ze geen pavo meer, maar 2 scheppen (ik denk ongeveer 1 kg) Havens sportmuesli (hier zitten toch óók brokjes in helaas), en hooi natuurlijk.
Wat zouden jullie adviseren?
Alvast bedankt!
Gimmick11 schreef:Wat voor granen dan?
ze krijgt nu eigenlijk ook onbeperkt hooi, ze krijgt het soms niet eens op...
Jessix schreef:Gimmick11 schreef:Wat voor granen dan?
ze krijgt nu eigenlijk ook onbeperkt hooi, ze krijgt het soms niet eens op...
Wat je wil zolang er maar geen toevoegingen in zitten. Subli heeft er bijvoorbeeld een en Hippostar. Geen idee verder, ik voer het namelijk niet. Moet je maar even op internet kijken.
Onbeperkt is bij mij meer als vier flinke plakken. Een paard is er op "gebouwd" of het grootste gedeelte van de dag en nacht te eten. Hetzij gras of hooi. Dus vier plakken voor een paard vind ik weinig..
Jessix schreef:Als je 's morgens komt dan ligt er nog hooi?
Ik voer heel mooi kruidenhooi en dan is een plak echt niets. Daar doen ze anderhalf uur of twee uur mee ofzo. Toen ik ander hooi had voerde ik ook aanzienlijk minder.. Dus blijkbaar vinden ze dit erg lekker.