Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 18:50

Lekker toch ! Zo hoort het ook !
Moet ook wel zeggen dat mijn paard een hele tijd niet lekker in zijn vel zat ( hij is ook behandeld voor leverbot wat lang na kan werken ), dus misschien dat hij daarom ook minder energie had hoor.

Alleen grasbrok moet je toch ook weken ??

SuperSmurf

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:46

Jep ik week t ook :) Maar is zo klaar hoor. Heet water erop, zodat alles stuk is dan koud water om het af te laten koelen en voorzetten maar :D

Dat zou idd best kunnen ja, dat ie daardoor minder energie had. Vervelend zeg!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:06

Hebben jullie ook ervaring met equifyt voor paarden met zomer exceem?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:02

Hoi allemaal,

Hopelijk kan ik hier een vraag stellen?
Ik ben al een poosje op zoek naar paardevoeding die brokken vervangt.
Ik heb namelijk het idee dat mijn paard niet tegen brokken kan. Dit omdat ze, wanneer ze in een periode van veel werk veel brok krijgt, ze ineens een rare buik krijgt (opgetrokken, met aan de zijkanten van de flanken dikker). Als je eraan komt reageert ze heel narrig.
Ze heeft een poosje stil gestaan, en toen kreeg ze weinig brok en had ze het dus niet.
Kennen jullie dit verschijnsel?

Mijn paard is een vijfjarige merrie. Er wordt ongeveer 5 keer per week 45 min. mee gewerkt, rijden en longeren.
Ze moet over drie weken naar de keuring, dus ze mag zéker niet afvallen, en mag nog wel wat meer in de spieren komen.

Normaliter staat ze elke middag zo'n 6 uur op een wei met redelijk kort gras. Verder komt ze elke ochtend een uur of twee in de paddock.

Ze stond op 3 kg pavo basic, en 4 flinke plakken hooi per etmaal.
Op dit moment krijgt ze geen pavo meer, maar 2 scheppen (ik denk ongeveer 1 kg) Havens sportmuesli (hier zitten toch óók brokjes in helaas), en hooi natuurlijk.

Wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 07:59

Gimmick11 schreef:
Hoi allemaal,

Hopelijk kan ik hier een vraag stellen?
Ik ben al een poosje op zoek naar paardevoeding die brokken vervangt.
Ik heb namelijk het idee dat mijn paard niet tegen brokken kan. Dit omdat ze, wanneer ze in een periode van veel werk veel brok krijgt, ze ineens een rare buik krijgt (opgetrokken, met aan de zijkanten van de flanken dikker). Als je eraan komt reageert ze heel narrig.
Ze heeft een poosje stil gestaan, en toen kreeg ze weinig brok en had ze het dus niet.
Kennen jullie dit verschijnsel?

Mijn paard is een vijfjarige merrie. Er wordt ongeveer 5 keer per week 45 min. mee gewerkt, rijden en longeren.
Ze moet over drie weken naar de keuring, dus ze mag zéker niet afvallen, en mag nog wel wat meer in de spieren komen.

Normaliter staat ze elke middag zo'n 6 uur op een wei met redelijk kort gras. Verder komt ze elke ochtend een uur of twee in de paddock.

Ze stond op 3 kg pavo basic, en 4 flinke plakken hooi per etmaal.
Op dit moment krijgt ze geen pavo meer, maar 2 scheppen (ik denk ongeveer 1 kg) Havens sportmuesli (hier zitten toch óók brokjes in helaas), en hooi natuurlijk.

Wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt!

Dat ligt er maar net aan waar jouw paard volgens jou niet tegen kan. Is het de melasse in de brokjes? Of is het zetmeel? Of suiker? Die laatste zitten natuurlijk ook gewoon in muesli of eigenlijk gewoon in granen in het algemeen.

En dat is het de vraag hoe basis je wil gaan voeren? Er zijn mensen die hun paard alleen ruwvoer geven. Hooi/gras en eventueel iets van een grasbrok of luzerne of bietenpulp.

Als je toch krachtvoer wil geven granen kunnen proberen zonder vit. korrel en melasse. Eventueel zelf een compleet supplement erbij voeren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:16

@ Gimmick: je kunt evt. pavo koeken geven ter vervanging van de biks, krijgen ze geen/weinig energie binnen, maar wel alle vitaminen/mineralen. Er zit alleen wel 16 gram suiker (rietmelasse) per koek in..en dat vind ik wat minder.

Ook zijn er paarden die er jeuk van krijgen, maar dat is een kwestie van uitproberen.

Ik geef die van mij sinds een paar dagen ook pavokoeken ipv brok, ze kreeg nl. maar 2 handjes, maar voor voldoende vitaminen etc, had ze zeker 2 kg krachtvoer nodig. Nu ff brok geschrapt en vervangen door pavokoek en verder 2 handjes muesli, eens kijken hoe ze het daarop gaat doen!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:01

Ik weet natuurlijk niet waar ze niet tegen kan, weet ook niet hoe ik daar achter zou kunnen komen?

Het enige wat mij op valt, is dat ze een soort opgetrokken buik heeft en aan weerszijde van de flanken (einde van de ribben) dikker is.
En ze vindt het niet fijn als je er aan komt.
Dit is alleen als ze hoog in het voer staat (brok dus).

Het is geen optie om haar alleen maar ruwvoer te geven, aangezien ze binnenkort voor de keuring moet.
Ze wordt ook niet snel dik, blijft eerder te schraal voor het mooie.

Pfff, ik weet het niet meer, hoor... :?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:13

Ja dat is een kwestie van uitproberen. Begin maar met het geven van granen ipv biks en als ze het dan nog heeft dan weet je genoeg.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:21

Oké, maar hoe zou zo'n menu er dan uit kunnen zien?

Ik zat op voervergelijken te kijken, is Herba-mix wat, van Mijten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:43

Nou nee, Hebra-mix lijkt mij niet handig wat daar zit weer van alles bijgevoegd (kruiden, melasse) en je wilde juist ontdekken waar je paard allergisch voor is. Ik zou dan wel gaan voor een puur granenmengsel zonder toevoeging.

En dan onbeperkt hooi en 2x een schep granen of zoiets?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:46

Wat voor granen dan?

ze krijgt nu eigenlijk ook onbeperkt hooi, ze krijgt het soms niet eens op...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:52

een mengsel van haver, gerst, spelt en maïsvlokken

als je paard gewoon moeite heeft met het verteren van brok, dan kan de herbmix van Mijten misschien wel een oplossing bieden, dit is voor paarden met spijsverteringsproblemen.
of een lijnzaadkuur. Mest je paard eigenlijk normaal?
't paard van mijn vriendin stond enkele maanden geleden er ook wat opgeblazen bij, mestte minder dan normaal en reageerde zeer geïrriteerd als je je handen op lenden en flank hield. Dit is overgegaan door regelmatig lijnzaad te geven. Want paard stond al meer dan een jaar op hetzelfde krachtvoer en nog steeds.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:56

Gimmick11 schreef:
Wat voor granen dan?

Wat je wil zolang er maar geen toevoegingen in zitten. Subli heeft er bijvoorbeeld een en Hippostar. Geen idee verder, ik voer het namelijk niet. Moet je maar even op internet kijken.

Onbeperkt is bij mij meer als vier flinke plakken. Een paard is er op "gebouwd" of het grootste gedeelte van de dag en nacht te eten. Hetzij gras of hooi. Dus vier plakken voor een paard vind ik weinig..

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:57

ze mest normaal.
Ze krijgt elke dag een scheutje lijnzaadolie over haar voer, is dat goed dan?

Pff, wel moeilijk hoor, nu moet ik mijn vriend nog overtuigen, want hij vindt dat een paard brok moet hebben, en denkt dat ie vreselijk mager wordt zonder brokken...

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:58

Jessix schreef:
Gimmick11 schreef:
Wat voor granen dan?

Wat je wil zolang er maar geen toevoegingen in zitten. Subli heeft er bijvoorbeeld een en Hippostar. Geen idee verder, ik voer het namelijk niet. Moet je maar even op internet kijken.

Onbeperkt is bij mij meer als vier flinke plakken. Een paard is er op "gebouwd" of het grootste gedeelte van de dag en nacht te eten. Hetzij gras of hooi. Dus vier plakken voor een paard vind ik weinig..

Het zijn geen dunne plakjes, en ik neem aan dat ze niet meer hoeft als ze het laat liggen.
Ik gooi er dan wel weer nieuw bovenop, maar het ouwe spul moet ze dan niet meer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:01

Om je een idee te geven, onbeperkt hooi zonder krachtvoer erbij is ongeveer 2% van het lichaamgewicht per dag aan hooi. Dus een paard van 600 kg --> dan zit 12 kg hooi per dag ongeveer op het maximum. ( als het goed is ).

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:03

*gaat ff wegen*

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:04

lijnzaadolie heeft niet dezelfde werking op de darmen als vers opgekookt, vlokken of de brokjes

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:06

Als je 's morgens komt dan ligt er nog hooi?
Ik voer heel mooi kruidenhooi en dan is een plak echt niets. Daar doen ze anderhalf uur of twee uur mee ofzo. Toen ik ander hooi had voerde ik ook aanzienlijk minder.. Dus blijkbaar vinden ze dit erg lekker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:07

Inderdaad wegen geeft duidelijkheid.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:08

4 plakken is precies 12 kg! Het verschilt per baal wel hoe zwaar de plakken zijn natuurlijk. Dit waren gemiddelde normale plakken.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:10

Jessix schreef:
Als je 's morgens komt dan ligt er nog hooi?
Ik voer heel mooi kruidenhooi en dan is een plak echt niets. Daar doen ze anderhalf uur of twee uur mee ofzo. Toen ik ander hooi had voerde ik ook aanzienlijk minder.. Dus blijkbaar vinden ze dit erg lekker.

Om 23.00 uur krijgt ze nog twee plakken, en de volgende morgen ligt er soms nog wel wat.
Niet altijd, hoor, soms wel.

het is een goed kwaliteit hooi, geen speciaal paardenhooi met kruiden of zo hoor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:45

Dan heeft ze daar gewoon genoeg aan, lijkt me zo. (Wat zijn die van mij dan vreetzakken!!) ;)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:47

Hebben jullie ervaring met Hugho granenmix?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:15

Niemand? :\