Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:01

Wat weerhield je voor Marstall Naturell Suelza ?Als ik even nieuwsgierig mag zijn hoor.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:01

Suelza schreef:
Ik wil geen muesli... En ik wil zowiezo geen PAVO voer...

Btw... de granenvoersters... Hoeveel kg geven jullie eigenlijk ongeveer?

Een heel klein beetje maar omdat ik bang was dat hij nogal explosief zou reageren op de haver. Hij krijgt momenteel een halve schep condition extra, een kwart schep basic brokken en ongeveer een halve schep 5-granenmix per dag (verdeeld over 3 keer).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:23

Suelza schreef:
Momenteel denk ik er redelijk uit te zijn...

Ik wil gaan het volgende:

- Ruim voldoende (goed) ruwvoer
- Lucerne
- Granenmix+ ( 6 granenmix met vitaminekorrels)
van Subli

Klinkt goed Haha!
Ben je er al achter wat de Granenmix+ van Subli kost?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:37

@Suelza mijn sportpaard krijgt 1 1/3 bak ongeveer, dat zal iets meer zijn dan een kilo.
De d-pony's krijgen een halve bak en de shet een volle hand.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 20:45

Wat moet je ook alweer voeren om de verhouding calcium fosfor recht te trekken als je lucerne voert? Granen toch of zemelen?

En hoe kun je bepalen welke verhouding lucerne : granen moet voeren?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:47

Suelza schreef:
Ja, klopt! Dat laatste heb ik ook gelezen!!!

Ik sprak zojuist, weer, een diervoeder... Die adviseerde vipa mix... Dit omdat er in gewone granen lijnzaad zit (de welbekende 5 granenmixen) en je lijnzaad alleen gekookt mag voeren... Omdat je bij het niet koken hiervan toch een risico neemt, kopen hun alleen mixen in zonder lijnzaad en adviseren zij mensen, die perse toch lijnzaad willen voeren, dit zelf te mengen of apart bij te voeren...

Iemand ervaringen met de vipamix?

(blanke haver, zwarte haver, geplette haver en gerst, meen ik. Icm vitaminekorrels)...

(Moet je toch ook zelf kunnen mengen, lijkt mij Knipoog )

Bedoel je niet Vipagraan van hippostar??
Dat is ook een granen mengeling aangevuld met een vitamine brokje.
Is een volledig voer.

20 kilo kost 10,85 euro

Hippostar Vipagraan is een volledig voer dat paarden glans geeft en een optimale conditie waarborgt. Het bestaat uit blanke en zwarte gepunte haver, gerst, tarwe en gebroken maïs. Tevens is soyaolie en een kernkorrel toegevoegd, die de benodigde vitaminen, mineralen en sporenelementen bevatten. Het is een smakelijk product door de grote variatie in granen. Het bevordert de speekselafgifte en de vertering, doordat de vele hele granen goed gekauwd moeten worden. Door de hoge voedingswaarde is het uitstekend geschikt om zieke paarden of dieren in een slechte conditie weer snel op peil te krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:04

Skipper schreef:
Wat moet je ook alweer voeren om de verhouding calcium fosfor recht te trekken als je lucerne voert? Granen toch of zemelen?

Zemelen bevatten veel fosfor en luzerne juist weer veel calcium dus die kan je goed combineren. De verhouding dient tussen de 1,5 en 2 te liggen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 23:37

Maar met lucerne en granen zit je qua verhoudingen ook goed en hoef je geen zemelen meer te voeren...

Ik weet nog niet wat de subli granen kosten, daar ga ik morgen weer mee aan de slag (maar krijg korting Knipoog )...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:21

Dat is handig Haha! Waarom? Tong uitsteken

fransje23 schreef:
Skipper schreef:

Zemelen bevatten veel fosfor en luzerne juist weer veel calcium dus die kan je goed combineren. De verhouding dient tussen de 1,5 en 2 te liggen.

Ik snap niet helemaal hoe je de verhouding nou bedoelt...
Is het 1:1,5 / 1:2 (lucerne:granen/zemelen) Of andersom?

En ligt de scheve verhouding van fosfor/calcium hetzelfde in zemelen als in granen?

Hoe weet je dat trouwens allemaal? Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 07:32

moos24 schreef:
Wat weerhield je voor Marstall Naturell Suelza ?Als ik even nieuwsgierig mag zijn hoor.

Het feit dat ik geen muesli wilde voeren Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:32

Knoffer schreef:

En ligt de scheve verhouding van fosfor/calcium hetzelfde in zemelen als in granen?

Er moet 2 maal zoveel calcium als fosfor in je rantsoen zitten. Maar ook weer niet teveel want met te weinig fosfor wordt de calcium slecht opgenomen. Granen bevatten weinig calcium vandaar dat je moet corrigeren met bijvoorbeeld luzerne. Bij een lage gift aan granen en relatief meer luzerne kan je zemelen geven want die zijn rijk aan fosfor, waardoor ze ook bij een kleine gift nog behoorlijk wat binnen krijgen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:10

Suelza schreef:
Dit omdat er in gewone granen lijnzaad zit (de welbekende 5 granenmixen) en je lijnzaad alleen gekookt mag voeren...

Geel lijnzaad kun je ongekookt voeren.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:03

mijn paarden volgen het dieet van nicolette hebing (heeft het boekje 'zomerexzeem opgelost met voeding' geschreven).
naast onbeperkt hooi van onbemest weiland krijgen ze 2 keer per dag het volgende:
ik heb een theekopje als maatschepje Clown

- 2 kopjes bietenpulp voor de calcium (uiteraard weken in voldoende water)
- 1 kopje zemelen voor de fosfor (zodat je de calcium/fosfor verhouding weer recht trekt) en omdat het laxerend/reinigend werkt
- 1 eetlepel zeewier voor de mineralen
- 1 eetlepel veendrenkstof voor de mineralen en omdat het zuiverend werkt

1 keer per week krijgen ze ook een kopje gekookt lijnzaad om zandkoliek te vermijden (zandpaddock).

mijn 16-jarige is nu exzeem-vrij, en mijn jaarling doet het ook prima op dit dieet.
de 2 paarden van m'n moeder hebben nu geen ademhalingsproblemen of exzeem meer.

mijn 16-jarige wordt 2 à 3 keer per week recreatief gereden, dus heeft niet veel extra nodig.
voor een paard dat meer moet presteren, kan je gemakkelijk de hoeveelheid bietenpulp en zemelen verhogen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:14

Heb niet elke pagina doorgespit, maar ik kan alleen zien dat je brok en meusli junkvoer vindt, maar niet goed waarom...

Heb je wel stilgestaan bij het risico van voer wat hoog in suiker/zetmeel staat zoals de pure granen? Die liggen namelijk rond de 50%. Zowel in USA als Engeland zijn wetenschappelijke onderzoekingen gedaan met ponies met stoma's waarbij is aangetoont dat pure granen een enorm probleem veroorzaakt bij de spijsvertering. De vertering komt slecht op gang in de maag en dunnen darm en komt daarom nog deels onverteerd in de dikke darm. Die is daarvoor niet gemaakt, waardoor een hoog zuurgraad ontstaat. Het is aangetoont dat pony met dit hoge zuurgraad door de granen hoefbevangen en spierbevangen zijn geworden. Zo natuurlijk is granen dus niet. Dit probleem kan worden voorkomen door de eerste verteringstap zelf te doen voor paarden, dus de granen thermisch behandelen. Dan kan de maag en de dunnedarm gewoon hun goede functie behouden en zal de dikke darm alleen het vaste afval van de vloeibare afval scheiden en voor poep zorgen.

Wat mij dan verbaasd in je actie tegen brok, dat je dan wel Subli neemt met een vitamine korrel. Die korrel is van dezelfde kwaliteit als in hun eigen brok of muesli gaat en op dezelfde manier bewerkt.....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:25

fransje23 schreef:
Knoffer schreef:

Er moet 2 maal zoveel calcium als fosfor in je rantsoen zitten. Maar ook weer niet teveel want met te weinig fosfor wordt de calcium slecht opgenomen. Granen bevatten weinig calcium vandaar dat je moet corrigeren met bijvoorbeeld luzerne. Bij een lage gift aan granen en relatief meer luzerne kan je zemelen geven want die zijn rijk aan fosfor, waardoor ze ook bij een kleine gift nog behoorlijk wat binnen krijgen.

Dat snapte ik, maar ik snapte niet helemaal hoe je de verhouding bedoelde. 2x zoveel calcium als fosfor dus. Thnx Haha!

Eleonoor schreef:
Heb je wel stilgestaan bij het risico van voer wat hoog in suiker/zetmeel staat zoals de pure granen? Die liggen namelijk rond de 50%. Zowel in USA als Engeland zijn wetenschappelijke onderzoekingen gedaan met ponies met stoma's waarbij is aangetoont dat pure granen een enorm probleem veroorzaakt bij de spijsvertering. De vertering komt slecht op gang in de maag en dunnen darm en komt daarom nog deels onverteerd in de dikke darm. Die is daarvoor niet gemaakt, waardoor een hoog zuurgraad ontstaat. Het is aangetoont dat pony met dit hoge zuurgraad door de granen hoefbevangen en spierbevangen zijn geworden. Zo natuurlijk is granen dus niet. Dit probleem kan worden voorkomen door de eerste verteringstap zelf te doen voor paarden, dus de granen thermisch behandelen. Dan kan de maag en de dunnedarm gewoon hun goede functie behouden en zal de dikke darm alleen het vaste afval van de vloeibare afval scheiden en voor poep zorgen.

Heb je misschien een link naar dat wetenschappelijke onderzoek(en)?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:32

Google zelf allemaal maar. Dan het liefst in het engels omdat het onderzoekingen zijn uit USA en UK.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:37

Ik voer al 1.5 jaar al helemaal geen krachtvoer meer. En dat bevalt echt heel goed. Ik merk geen verschil voeren met en voeren zonder. Hij is met het werk supervoorwaarts en lijkt niet te missen.
Misschien ook eens proberen?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:40

yarrah, wat eet jouw paard, onbeperkt gras en hooi en verder dus niks?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:43

Eleonoor schreef:
Heb niet elke pagina doorgespit, maar ik kan alleen zien dat je brok en meusli junkvoer vindt, maar niet goed waarom...

Wat mij dan verbaasd in je actie tegen brok, dat je dan wel Subli neemt met een vitamine korrel. Die korrel is van dezelfde kwaliteit als in hun eigen brok of muesli gaat en op dezelfde manier bewerkt.....

Ik voer geen actie tegen brok en nee, ik vind muesli geen junkfood, ik wil het alleen niet voeren... Hooguit als ik op concours ben voor een hapje tussendoor.

Dat ik geen brok meer wil voeren is een bewuste keuze. Er zijn ook genoeg wetenschappelijke onderzoeken die weer het tegendeel beweren van wat jij zegt... Dus ik ga hier verder ook geen discussie voeren over brok, want dat WIL ik niet voeren... Ik wil dus alleen tips en ervaringen van mensen die het zelf op een andere wijze oplossen...

De vitaminekorrel is weliswaar hetzelfde opgebouwd, maar bevat andere elementen. Bovendien zijn in een dergelijke mix de granen niet ontsloten en dat is eigenlijk precies wat ik zoek... En ja, ik weet dat ze bij niet ontsloten granen meer moeten doen om goed te verteren, maar enkel ontsloten granen (zoals bijv. in muesli) voeren is ook zeer zeker niet goed.

Daarnaast is krachtvoer slechts een zevende van het rantsoen wat een paard dagelijks binnenkrijgt en haalt het de rest uit zijn ruwvoer... Dus krachtvoer maakt maar een heel klein deel uit van hetgeen paarden verwerken/verteren op een dag. Bij voldoende (goed) ruwvoer is krachtvoer zelfs overbodig en kun je volstaan met enkel een kilo granen en wat vitaminen en mineralen. Paarden zijn hele sobere dieren en hebben een overdosis aan geperste, verhitte granen eigenlijk helemaal niet nodig...

Mits je goed ruwvoer geeft uiteraard... Maar dat hebben wij, dus dat is niet aan de orde...

Dus het is altijd zoeken tussen diverse kwaden, want niets kan de natuur helemaal nabootsen en ik kies hiervoor... (tenzij iemand hier een beter idee heeft Haha! ).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:48

Eleonoor schreef:
Google zelf allemaal maar. Dan het liefst in het engels omdat het onderzoekingen zijn uit USA en UK.

Uh, heb je misschien een hint? Clown Welke universiteit/prof het bijvoorbeeld onderzocht heeft?

Eleonoor schreef:
.... Zo natuurlijk is granen dus niet. ....

Ik wil nog even hierop reageren. Wat het onderzoek ook uit wees, goed of slecht. Dat maakt niet of het natuurlijk is of niet. Natuurlijk zijn granen sowieso niet. Maar wel puur.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:51

Ik voer mijn pony muesli van cavalor, zit alles in wat ze nodig hebben met af en toe wat wortel,appel en peer
ver genoeg ruwvoer erbij.
Hij zat eerst ook op brokken maar doet het zoveel beter hierop en ziet er ook veel beter uit

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:01

Interessant topic! Ik heb me een jaar geleden ook overal in verdiept, en ik ben uitgekomen bij de Marstall voeders. Geen E nrs, geen rotzooi erin. Op de zakken staat wel dat je meer moet voeren dat ik doe, maar omdat het een hoogwaardig voer is krijgt mijn Fries van 1.62 twee handjes per dag naast goede kuil en 24/7 weidegang (met schuilstal) Ze doet het er super op! Ik vind de verschillende mengingen onderling altijd eng, want hoe weet je wat in welke verhouding gegeven moet worden en waarom. Een paard zal eerder teveel dan te weinig binnenkrijgen en overschotten zie je niet meteen terug. Dus vandaar mijn beslissing om toch de verhoudingen aan degene over te laten die geen of zo min mogelijk melasse en zetmeel in het voer doen (en dan valt Pavo als eerste al af idd, een derde van het voer van hen bestaat uit zetmeel en suiker) en ik ga proberen om ook de Marstall Nature (wat geen muesli is imho, omdat er geen melasse inzit, pelletvrij en dus geen vorm maar struktuur heeft) te pakken proberen te krijgen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:17

Knoffer schreef:
Eleonoor schreef:
.... Zo natuurlijk is granen dus niet. ....

Ik wil nog even hierop reageren. Wat het onderzoek ook uit wees, goed of slecht. Dat maakt niet of het natuurlijk is of niet. Natuurlijk zijn granen sowieso niet. Maar wel puur.

Granen zijn op zich wel natuurlijk, maar hangt van de hoeveelheden af die je ervan geeft. Ik quote mezelf even uit een ander topic.

Djilan schreef:
Eleonoor schreef:
Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk. Natuurlijk is ruwvoer en paarden peuteren echt niet de granen uit de halmen .

Maar wat dat van nature niet eten betreft, granen zijn natuurlijk niet alleen van nu. In het wild waren er ook planten die granen droegen.
De huidige gerst bijvoorbeeld stamt af van de wilde gerst, paarden aten dan waarschijnlijk de hele plant en niet alleen de granen, maar die gingen ook mee naar binnen Knipoog

Granen horen nl tot de grassenfamilie, net als haver (van de wilde haver afstammend), rogge, gierst en rijst.

Hier staat trouwens wel handige info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graan

Granen kunnen dus prima in een paardenrantsoen, maar wel in verhouding staand tot ruwvoer èn de juiste mineralenbalans..

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:22

Zit nu op mijn werk dus ik kan niet alles lezen en wil niet dubbel antwoorden, dus even een stipje zodat ik dit vanavond kan lezen. Heel interessant onderwerp dit Lachen Hie rkan ik nog wat van leren. Tot later dus Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:40

Djilan schreef:
Granen zijn op zich wel natuurlijk, maar hangt van de hoeveelheden af die je ervan geeft. Ik quote mezelf even uit een ander topic.

Eleonoor schreef:
Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk. Natuurlijk is ruwvoer en paarden peuteren echt niet de granen uit de halmen .

Maar wat dat van nature niet eten betreft, granen zijn natuurlijk niet alleen van nu. In het wild waren er ook planten die granen droegen.
De huidige gerst bijvoorbeeld stamt af van de wilde gerst, paarden aten dan waarschijnlijk de hele plant en niet alleen de granen, maar die gingen ook mee naar binnen Knipoog

Granen horen nl tot de grassenfamilie, net als haver (van de wilde haver afstammend), rogge, gierst en rijst.

Hier staat trouwens wel handige info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graan

Granen kunnen dus prima in een paardenrantsoen, maar wel in verhouding staand tot ruwvoer èn de juiste mineralenbalans..

Daar heb je gelijk in. Maar dan gaat het wel om veel kleinere hoeveelheden, lijkt me.