Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Suelza schreef:Ik wil geen muesli... En ik wil zowiezo geen PAVO voer...
Btw... de granenvoersters... Hoeveel kg geven jullie eigenlijk ongeveer?
Suelza schreef:Momenteel denk ik er redelijk uit te zijn...
Ik wil gaan het volgende:
- Ruim voldoende (goed) ruwvoer
- Lucerne
- Granenmix+ ( 6 granenmix met vitaminekorrels)
van Subli
Suelza schreef:Ja, klopt! Dat laatste heb ik ook gelezen!!!
Ik sprak zojuist, weer, een diervoeder... Die adviseerde vipa mix... Dit omdat er in gewone granen lijnzaad zit (de welbekende 5 granenmixen) en je lijnzaad alleen gekookt mag voeren... Omdat je bij het niet koken hiervan toch een risico neemt, kopen hun alleen mixen in zonder lijnzaad en adviseren zij mensen, die perse toch lijnzaad willen voeren, dit zelf te mengen of apart bij te voeren...
Iemand ervaringen met de vipamix?
(blanke haver, zwarte haver, geplette haver en gerst, meen ik. Icm vitaminekorrels)...
(Moet je toch ook zelf kunnen mengen, lijkt mij)
Skipper schreef:Wat moet je ook alweer voeren om de verhouding calcium fosfor recht te trekken als je lucerne voert? Granen toch of zemelen?
En hoe kun je bepalen welke verhouding lucerne : granen moet voeren?
fransje23 schreef:Skipper schreef:Wat moet je ook alweer voeren om de verhouding calcium fosfor recht te trekken als je lucerne voert? Granen toch of zemelen?
En hoe kun je bepalen welke verhouding lucerne : granen moet voeren?
Zemelen bevatten veel fosfor en luzerne juist weer veel calcium dus die kan je goed combineren. De verhouding dient tussen de 1,5 en 2 te liggen.
moos24 schreef:Wat weerhield je voor Marstall Naturell Suelza ?Als ik even nieuwsgierig mag zijn hoor.
Knoffer schreef:Ik snap niet helemaal hoe je de verhouding nou bedoelt...
Is het 1:1,5 / 1:2 (lucerne:granen/zemelen) Of andersom?
En ligt de scheve verhouding van fosfor/calcium hetzelfde in zemelen als in granen?
Hoe weet je dat trouwens allemaal?
Suelza schreef:Dit omdat er in gewone granen lijnzaad zit (de welbekende 5 granenmixen) en je lijnzaad alleen gekookt mag voeren...
fransje23 schreef:Knoffer schreef:Ik snap niet helemaal hoe je de verhouding nou bedoelt...
Is het 1:1,5 / 1:2 (lucerne:granen/zemelen) Of andersom?
En ligt de scheve verhouding van fosfor/calcium hetzelfde in zemelen als in granen?
Hoe weet je dat trouwens allemaal?
Er moet 2 maal zoveel calcium als fosfor in je rantsoen zitten. Maar ook weer niet teveel want met te weinig fosfor wordt de calcium slecht opgenomen. Granen bevatten weinig calcium vandaar dat je moet corrigeren met bijvoorbeeld luzerne. Bij een lage gift aan granen en relatief meer luzerne kan je zemelen geven want die zijn rijk aan fosfor, waardoor ze ook bij een kleine gift nog behoorlijk wat binnen krijgen.
Eleonoor schreef:Heb je wel stilgestaan bij het risico van voer wat hoog in suiker/zetmeel staat zoals de pure granen? Die liggen namelijk rond de 50%. Zowel in USA als Engeland zijn wetenschappelijke onderzoekingen gedaan met ponies met stoma's waarbij is aangetoont dat pure granen een enorm probleem veroorzaakt bij de spijsvertering. De vertering komt slecht op gang in de maag en dunnen darm en komt daarom nog deels onverteerd in de dikke darm. Die is daarvoor niet gemaakt, waardoor een hoog zuurgraad ontstaat. Het is aangetoont dat pony met dit hoge zuurgraad door de granen hoefbevangen en spierbevangen zijn geworden. Zo natuurlijk is granen dus niet. Dit probleem kan worden voorkomen door de eerste verteringstap zelf te doen voor paarden, dus de granen thermisch behandelen. Dan kan de maag en de dunnedarm gewoon hun goede functie behouden en zal de dikke darm alleen het vaste afval van de vloeibare afval scheiden en voor poep zorgen.
Eleonoor schreef:Heb niet elke pagina doorgespit, maar ik kan alleen zien dat je brok en meusli junkvoer vindt, maar niet goed waarom...
Heb je wel stilgestaan bij het risico van voer wat hoog in suiker/zetmeel staat zoals de pure granen? Die liggen namelijk rond de 50%. Zowel in USA als Engeland zijn wetenschappelijke onderzoekingen gedaan met ponies met stoma's waarbij is aangetoont dat pure granen een enorm probleem veroorzaakt bij de spijsvertering. De vertering komt slecht op gang in de maag en dunnen darm en komt daarom nog deels onverteerd in de dikke darm. Die is daarvoor niet gemaakt, waardoor een hoog zuurgraad ontstaat. Het is aangetoont dat pony met dit hoge zuurgraad door de granen hoefbevangen en spierbevangen zijn geworden. Zo natuurlijk is granen dus niet. Dit probleem kan worden voorkomen door de eerste verteringstap zelf te doen voor paarden, dus de granen thermisch behandelen. Dan kan de maag en de dunnedarm gewoon hun goede functie behouden en zal de dikke darm alleen het vaste afval van de vloeibare afval scheiden en voor poep zorgen.
Wat mij dan verbaasd in je actie tegen brok, dat je dan wel Subli neemt met een vitamine korrel. Die korrel is van dezelfde kwaliteit als in hun eigen brok of muesli gaat en op dezelfde manier bewerkt.....
Eleonoor schreef:Google zelf allemaal maar. Dan het liefst in het engels omdat het onderzoekingen zijn uit USA en UK.
Eleonoor schreef:.... Zo natuurlijk is granen dus niet. ....
Knoffer schreef:Eleonoor schreef:.... Zo natuurlijk is granen dus niet. ....
Ik wil nog even hierop reageren. Wat het onderzoek ook uit wees, goed of slecht. Dat maakt niet of het natuurlijk is of niet. Natuurlijk zijn granen sowieso niet. Maar wel puur.
Djilan schreef:Eleonoor schreef:Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk. Natuurlijk is ruwvoer en paarden peuteren echt niet de granen uit de halmen.
Maar wat dat van nature niet eten betreft, granen zijn natuurlijk niet alleen van nu. In het wild waren er ook planten die granen droegen.
De huidige gerst bijvoorbeeld stamt af van de wilde gerst, paarden aten dan waarschijnlijk de hele plant en niet alleen de granen, maar die gingen ook mee naar binnen
Granen horen nl tot de grassenfamilie, net als haver (van de wilde haver afstammend), rogge, gierst en rijst.
Hier staat trouwens wel handige info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graan
Granen kunnen dus prima in een paardenrantsoen, maar wel in verhouding staand tot ruwvoer èn de juiste mineralenbalans..
Djilan schreef:Granen zijn op zich wel natuurlijk, maar hangt van de hoeveelheden af die je ervan geeft. Ik quote mezelf even uit een ander topic.Eleonoor schreef:Daarnaast is granen voor paarden helemaal niet natuurlijk. Natuurlijk is ruwvoer en paarden peuteren echt niet de granen uit de halmen.
Maar wat dat van nature niet eten betreft, granen zijn natuurlijk niet alleen van nu. In het wild waren er ook planten die granen droegen.
De huidige gerst bijvoorbeeld stamt af van de wilde gerst, paarden aten dan waarschijnlijk de hele plant en niet alleen de granen, maar die gingen ook mee naar binnen
Granen horen nl tot de grassenfamilie, net als haver (van de wilde haver afstammend), rogge, gierst en rijst.
Hier staat trouwens wel handige info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graan
Granen kunnen dus prima in een paardenrantsoen, maar wel in verhouding staand tot ruwvoer èn de juiste mineralenbalans..