Teveel wortels, slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Teveel wortels, slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:28

Ergens op paardnatuurlijk geloof ik. Ze dachten in eerste instantie dat het dier iets aan z'n lever had.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:05

Ik denk dat hier iets een beetje "vergeten" wordt en dat is het woord "teveel".. Wanneer praat je over teveel? Paard is natuurlijk groot, maar houdt dit dan ook meteen in dat er 2o kg wortelen of meer per week in moeten? Als een lekkernij ok, maar sla niet door en geef maar kilo's per dag. Dat is ondertussen allang bekend dat het niet gezond is. Tuurlijk heb je paarden die er 30 mee worden, daar gaat het niet om. Jij eet toch ook niet iedere dag patat enz. Je weet dat dat niet goed voor je is... Denk dat mensen een beetje vergeten dat met name het suiker wat erin zit op latere leeftijd voor problemen kan gaan zorgen. Hier komen DA's nu ook steeds meer achter... Dus een paar wortelen is denk ik wel ok, maar geef niet teveel....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:14

Needje schreef:
Vraag is Waarom wil je wortels geven?
Een paard heeft vezels nodig. Die zitten praktisch niet in wortels.
Mijn paard krijgt best af en toe een wortel. Maar dat is echt als snoepje voor een kind.

mijn paarden krijgen in de winter wortels, omdat aleen hooi en brok te droog is en ze erg harde poep krijgen, nu ik wortels bij voer ziet de poep er ook beter uit. ik voer dus wortels vanwege t vochtgehalte..
ik doe alles met een reden dus. wortels zijn niet voor zo maar lekker te snoepen.. ze hebben bij mij dus ook echt een functie

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:56

TEVEEL is nooit goed, mijn paard krijgt afentoe een wortel als beloning maar ik kijk wel uit of hij kuil of hooi krijgt want bij teveel kuil moet je absoluut niet ook nog eens wortels gaan voeren

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:01

Alles wat teveel is, is niet goed natuurlijk. Vorige winter heb ik mijn paardje ook wortels gevoerd. Deed dan meestal 2 wortels even in stukjes snijden en door de biks (1 kilo). Dit puur voor afwisseling, want in wortels zitten maar weinig voedingsstoffen.

Gewoon je paardje goed in de gaten houden, ieder paard is natuurlijk anders.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:12

cadootje schreef:
TEVEEL is nooit goed, mijn paard krijgt afentoe een wortel als beloning maar ik kijk wel uit of hij kuil of hooi krijgt want bij teveel kuil moet je absoluut niet ook nog eens wortels gaan voeren

waarom mag je bij kuil niet wortels voeren? ik geef mijn paard ook kuil en ze krijgt ong 2,5 kilo wortels op een dag. nix aan de hand hoor. het bijt elkaar niet.

voor een paard van 1,60 is 4,5 kilo wortels ong het maximum per dag.

edit: het is 1,2 kilo wortels per 100 kilo paard, even mijn mail doorgespit..
Laatst bijgewerkt door minkie op 21-02-08 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:22

En kan je ook laten zien waarom die 4,5 kilo het maximum is?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:25

kreeg ik mee dat ik voedingsadvies vroeg aan hartog en ook van Pavo. ga er vanuit dat zij het wel zullen weten...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:35

Zammie schreef:
Denk dat mensen een beetje vergeten dat met name het suiker wat erin zit op latere leeftijd voor problemen kan gaan zorgen. Hier komen DA's nu ook steeds meer achter... Dus een paar wortelen is denk ik wel ok, maar geef niet teveel....

waarom is suiker eigenlijk zo slecht op latere leeftijd?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:46

Niet alleen op late leeftijd toch?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:47

geen idee, daarom vraag ik er maar naar Clown

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:59

maar volgens mij zit er in wortels niet zo veel suiker...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:00

zo'n 2%

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:10

minkie schreef:
maar volgens mij zit er in wortels niet zo veel suiker...

waarkomt dan dat hele gedoe over teveel suiker vandaan? Verward

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:11

Ik denk omdat er buiten die suikers en alleen nog maar water in een wortel zit. Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:13

Ik geef niet teveel wortels ivm de laxerende werking en omdat door de worteld het gewone voer minder goed wordt opgenomen. Zonde geld dus.
Af en toe een wortel vind ik geen probleem, maar ik zla mijn paard niet structureel elke dag een bak wortels geven.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:57

Needje schreef:
Ik geef niet teveel wortels ivm de laxerende werking en omdat door de worteld het gewone voer minder goed wordt opgenomen. Zonde geld dus.
Af en toe een wortel vind ik geen probleem, maar ik zla mijn paard niet structureel elke dag een bak wortels geven.

waarom word door wortels het andere voer niet goed opgenomen? En wat word er dan precies niet goed opgenomen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:14

Het is ondertussen al zo vaak op verschillende websites en ook hier op bokt en bij onderzoeken naar boven gekomen dat met name suikers in voer (en dit zit ook in gras) voor zeer veel problemen kan (gaan) zorgen. denk aan: hoefbevangenheid, maar ook wordt er steeds meer bekend over suikers en bijv. zomerexzeem. Het gras en dus ook hooi van tegenwoordig kun je niet vergelijken met dat van 20 jaar terug en het wordt ook nog eens overbemest. Ook bij wortelteelt. Alle dingen die hier al eerder genoemd zijn komen weer in het product wat hierop groeit, gras/hooi, wortelen enz. enz. Wortelen werken inderdaad laxerend en zijn dus goed om wat van te voeren om de ontlasting/darmen te ondersteunen... Wordt ook als advies door DA gegeven. Of ik nu Pavo en andere voederfabrikanten helemaal moet geloven met wat zij zeggen? Weet ik niet.... Daar komt ook steeds meer "protest" tegen en ze willen nog steeds niet zeggen wat zij in het voer stoppen. Als ze daar een open in zijn, dan worden ze bij mij pas geloofwaardig....

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:32

wortels en kuil samen wil wel maar niet te veel want dan komen de paarden heel snel aan de diaree, verder heb ik geen problemen met wortels want ik geef het mijn paard zelf ook maar ik geef het meer als beloning,maar als hij bv. kuil voor het hok heeft liggen dan geef ik mijn paard wel een worteltje minder. want mijn paard raakt heel snel aan de dunne poep.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 06:16

woeliej schreef:
waarom word door wortels het andere voer niet goed opgenomen? En wat word er dan precies niet goed opgenomen?

Doordat het laxeerd wordt je overige voer dus deels onverteerd uitgescheden.
Heeft simpelweg dus niet de tijd om opgenomen te worden.

Verder is droge mest juist goed. Dat betekend iig dat er goed opgenomen wordt!
"Gezonde" keutels horen ook droog te zijn en makkelijk uit elkaar te halen zijn.
Ik zie dus zelf persoonlijk het nut niet in van wortels voeren om de ontlasting minder droog te maken. En als je paard al wat last heeft van wat nattere ontlasting, zou ik er al helemaal mee oppassen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:36

Needje schreef:
woeliej schreef:

Doordat het laxeerd wordt je overige voer dus deels onverteerd uitgescheden.
Heeft simpelweg dus niet de tijd om opgenomen te worden.

Verder is droge mest juist goed. Dat betekend iig dat er goed opgenomen wordt!
"Gezonde" keutels horen ook droog te zijn en makkelijk uit elkaar te halen zijn.
Ik zie dus zelf persoonlijk het nut niet in van wortels voeren om de ontlasting minder droog te maken. En als je paard al wat last heeft van wat nattere ontlasting, zou ik er al helemaal mee oppassen.

die van mij had ontsettend droge keutels, ze vielen zo uit elkaar en t paard had moeite met poepen. nu heeft hij nog steeds keutels maar die zijn niet meer zo extreem droog als ze eerst waren, nu valt de poep ook uit elkaar als balletjes en heeft hij minder moeite met poepen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 07:40

Moeite met poepen is idd niet goed. In dat geval zou het idd wel kunnen helpen.

gewoonlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:54

Ik heb altijd mee gekregen dat als je paarden wortels geeft dat het goed is voor de spijsvertering van het paard. mijn pony krijgt ook wortels soms 2 ma soms ook wel 5 of 6 per dag. En verder kunnen wortels geen kwaad dacht ik.

Groetjes Linda