Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Needje schreef:Vraag is Waarom wil je wortels geven?
Een paard heeft vezels nodig. Die zitten praktisch niet in wortels.
Mijn paard krijgt best af en toe een wortel. Maar dat is echt als snoepje voor een kind.
cadootje schreef:TEVEEL is nooit goed, mijn paard krijgt afentoe een wortel als beloning maar ik kijk wel uit of hij kuil of hooi krijgt want bij teveel kuil moet je absoluut niet ook nog eens wortels gaan voeren
Zammie schreef:Denk dat mensen een beetje vergeten dat met name het suiker wat erin zit op latere leeftijd voor problemen kan gaan zorgen. Hier komen DA's nu ook steeds meer achter... Dus een paar wortelen is denk ik wel ok, maar geef niet teveel....
minkie schreef:maar volgens mij zit er in wortels niet zo veel suiker...
Needje schreef:Ik geef niet teveel wortels ivm de laxerende werking en omdat door de worteld het gewone voer minder goed wordt opgenomen. Zonde geld dus.
Af en toe een wortel vind ik geen probleem, maar ik zla mijn paard niet structureel elke dag een bak wortels geven.
woeliej schreef:waarom word door wortels het andere voer niet goed opgenomen? En wat word er dan precies niet goed opgenomen?
Needje schreef:woeliej schreef:waarom word door wortels het andere voer niet goed opgenomen? En wat word er dan precies niet goed opgenomen?
Doordat het laxeerd wordt je overige voer dus deels onverteerd uitgescheden.
Heeft simpelweg dus niet de tijd om opgenomen te worden.
Verder is droge mest juist goed. Dat betekend iig dat er goed opgenomen wordt!
"Gezonde" keutels horen ook droog te zijn en makkelijk uit elkaar te halen zijn.
Ik zie dus zelf persoonlijk het nut niet in van wortels voeren om de ontlasting minder droog te maken. En als je paard al wat last heeft van wat nattere ontlasting, zou ik er al helemaal mee oppassen.