Brigitte moet aankomen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Brigitte moet aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 10:20

Bedankt weer allemaal Haha! De stal is helemaal in orde, dus ze kan er zo in mocht het ineens heel koud worden Lachen

Morgen ga ik na school even langs bij de dierenspeciaalzaak hier, om te kijken of ze vitaminestoot hebben.. en anders bij de ruiterzaak, maar das verder fietsen Knipoog

De veearts heb ik overigens gisteren nog gesproken en hij zei dat ze door haar baarmoederontsteking nu iets aan haar nieren heeft wat niet meer te fixen is.. eerlijk gezegd, denk ik gewoon dat hij er geen zin meer in heeft en haar laat voor wat ze is, aangezien hij de boer ook niet heeft verteld over haar aandoening aan haar nieren. We gaan dus gewoon verder met alles wat wij kunnen doen.

Nog even een vraagje: is het slechter om te vaak (als dat kan) een wormenkuur te geven of te weinig? Want anders wil ik ze zelf wel aanschaffen. Want de veearts zei ook dat hij dit zelf allemaal in de gaten hield toen ik erover begon of hij er nog 1 had liggen voor der..

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:23

Je kan er inderdaad beter een te veel geven dan te weinig.
Het beste kun je haar nu ontwormen met een goede wormspuit, er moet ivermectine in zitten anders werkt het niet dus even de bijsluiter goed lezen.
Geef haar daarna over 2 weken weer een wormspuit.
Persoonlijk vindt ik Eqvalon de beste die er is, kost wel wat maar niet ontwormen gaat meer kosten, niet zo leuk van die dierenarts dat hij je verteld dat ze nierproblemen heeft, hij als dierenarts zou in moeten grijpen in dat geval.
Tja meid een moeilijke situatie voor jou, toch hoop ik dat je haar blijft steunen, en nogmaals ik wil haar best wel overnemen voor een normalen koopprijs, ik heb meerdere oudjes en verwaarloosde dieren staan, noem het maar een hobby en ik beloof je dat ze haar oude daagjes hier mag slijten.
Waar staat ze overigs meschien kan ik eens een kijkje nemen, nee ik ga haar niet achter je rug kopen hoor echt niet maar meschien kan ik beter advies geven als ik haar zie, doe maar even over pb dan.
Groetjes van Barbara en een dikke knuf voor je paardje

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 18:41

Hoi,

Ik vind dat je super bezig bent! Ik heb het hele topic doorgelezen en je merkt gewoon dat je erg begaan bent met Brigitte. Alle tips zijn denk al wel gegeven.
Wat voor deken maat heeft Bri? Ik heb nl. nog een Bucas 0 grams regendeken liggen, maat 195 cm. Hij is niet meer 100% waterdicht, dus 24 uur regen houdt ie niet tegen, maar af en toe een bui lukt nog prima.
Als je interesse hebt, pb me dan je adres maar even dan stuur ik hem op.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 11:35

Even gelezen over de wormenkuur. Naar mijn inziens is te veel een kuur geven niet goed. De wormen kunnen immuun worden voor de kuur. (zie verscheidene topics hier op bokt). Dus als je te vaak een wormenkuur geeft helpt het niet meer tegen de wormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 12:45

Tegen bloedwormen gaat een wormenkuur in pastavorm niet helpen, daar is een intreveneuse ontworming voor nodig.

De resistentie die je gaat kweken tegen wormen ontstaat niet door veelvuldig ontwormen, maar door onderdosering. Dus als je ontwormd, ontworm dan voor het goede gewicht, in het ideale geval overdoseren.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 15:01

Ok.. hier weer even een foto-update..

Briesjes nice ass Haha!

Afbeelding

From the left:

Afbeelding

From the right:

Afbeelding

Niet scherp jammergenoeg, maar kan k verder niet zoveel aan doen/veranderen..

En zie hier.. haar nieuwe mooie halster Lovers

Afbeelding

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:07

Ze is erg goed vooruit gegaan zeg! Knap werk!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:15

ziet er goed uit. een ouder paard krijg je ook moeilijker dik. ik heb zelf een pony van 30 die werd ook mager (omdat ze tijd moest stilstaaan allemaal in ov met da) ben nu al maanden bezig haar dikker te krijgen voor de winter. je zou misschien ook wat meer laten werken zodat ze wat meer spieren krijgt. en meer voeren. die vitamine spuiten werken ook wel wat. veel succes ermee en het ook een beetje tijd geven.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:18

ik heb niet het hele topic gelezen..
dus het kan zijn dat ik nu wat ga zeggen, dat al gezegt is.
ik heb t begin gelezen, een stukje in het midden en deze laatste pagina. ik zag dat broer eigenaar veearts was. dus je weet zeker dat ze geen wormen heeft? dan kun je voeren wat je wil, ma dat werkt dan vaak ni.
Ik denk ook niet dat het zo is, want die van jou is duidelijk aan het aankomen.
Ik had wel gelezen dat ze al langer zo magertjes is.
Pas dan op dat je hem niet in 1 keer te veel geeft.. Het paard is het zo gewend en vooral een ouder paard krijgt dan sneller hoefbevangenheid.
Bouw het voeren rustig op. Het liefst aan de hand van een schema.. met elke 2 weken of maand bv. een plak hooi meer. of een uur langer in de wei.
Ik noem maar wat. zodat je ook zelf kunt zien. hoeveel je hem meer geeft.
Je geeft al snel meer dan je in de gaten hebt.
Ook kun je makkelijker een klein stapje terug doen, als je merkt dat ze bijvoorbeeld spier of hoebevangen wordt..
Je hebt beter zicht op, wat je de laatste paar maanden of weken meer bent gaan voeren en wat er dan eventueel weer even af zou kunnen.
Succes verder.
Go on whit the good work!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 17:27

Dankjewel weer Haha! Een schema is inderdaad nog niet zo'n gek idee..

Ik voer haar nu ong 2.5 kg biks (gewoon biks.. niet voor sportpaarden ofso..) Daarbij heb ik een half (bruin) brood en een scheutje olie. Op 1 dag. Dit voer ik haar 's avonds na het 'rijden' Lachen

Morgen krijgt ze natuurlijk wat extra's dus de appels en penen zijn al in huis gehaald Haha! Hihi

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:52

en droog voor?
plakken hooi..
Je kunt beter onbeperkt hooi blijven voeren dan dat je je bix gaat verhogen.
Ik vind dat 2.5 kg best veel is...
Vaak krijgen paarden er ook jeuk van, mok of andere huid aandoeningen. als je teveel krachtvoer gaat voeren..
Lichaam kan die hoeveelheid eiwitten, proteine, vetten en al die zooi niet aan. Vooral omdat het met Biks in no time naar binnen wordt gekloekt.
Terwijl paarden in de natuur 60 tot 80 % van hun dag aan het eten zijn, dan krijgen ze die hoeveelheid verspreid over de hele dag.
Ik heb nog wat handige tips voor je opgezocht.
zal ze hier onder even plaatsen. Kun je zien wat je er mee wil doen...
REGELMAAT in SAMENSTELLING en VASTE VOERTIJDEN
Paarden zijn gewoontedieren. Daarom hebben zij behoefte aan regelmaat in voersamenstelling en vaste voertijden. Veranderingen moet je altijd langzaam doorvoeren; de micro-organismen in de darmen hebben tijd nodig om aan een nieuw rantsoen te wennen.
OP MAAT VOEREN
Voeren leer je in de praktijk. Stem het voer af op het karakter, gewicht en de te verrichten inspanningen van het paard ("hoe meer inspanning, hoe meer krachtvoer").
VOER ALTIJD GOED RUWVOER
Zonder goed ruwvoer werkt de vertering van een paard niet optimaal en kunnen bacterien en micro-organismen in maag, dunne en dikke darm hun werk niet behoorlijk uitvoeren. Zorg daarom altijd voor goed hooi of ander ruwvoer.
EERST HOOI; DAN PAS KRACHTVOER
Speeksel (wordt alleen geproduceerd als het paard kauwt) maakt dat het voer soepel naar binnen glijdt en voorkomt verstopping in de slokdarm. Om een goede speekselopbouw te krijgen is het raadzaam om voor iedere portie krachtvoer altijd eerst wat hooi te voeren.
NOOIT DIREKT NA HET VOEREN GAAN RIJDEN
Na iedere grote voerronde minimaal een uur rust houden voordat je gaat rijden.
Hopelijk heb er wat aan.. ik vond er wel mooie dingen tussen staan!!
Succes met je paardje
liefs

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:59

Hooi is vooral maagvulling heah...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:03

Nee niet alleen. Bij goed hooi halen ze alle vitamines en mineralen uit. Ook houdt het de darmen goed in beweging waardoor ze de andere voeding goed opnemen. het krachtvoer dient alleen eigenlijk als ze niet voldoende halen uit hun ruwvoer (zoals hooi, kuil of gras)

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:11

Hooi is echt echt echt niet alleen maag vulling.
Geen zin om dat hier uit te leggen, zelf maar even google. Anders gaan we out off topic.
Hou tog ni zo van die discussies.
Maar als je goed hooi hebt. zit daar alles is waar je paard van kan leven en zijn energie uit kan halen..
Bij ons staan de paarden een 8 uur op de wei en voor de rest krijgen ze (bijna) onbeperkt hooi en 1 kg. krachtvoer.
En daar levert ze sport prestaties van..
Even beter verdiepen voor je iets roept, wat je denkt te weten, maar niet correct is.
liefs

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:34

voor de mensen die het intressant vinden..
maar vooral natuurlijk voor xXutopiaXx .
hier even een site en lees dan aub het laatste stukje, vanaf: "leven zonder krachtvoer"
Voor de mensen die het voor het eerst lezen, kan het echt een eye opener zijn.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 22:46

Ik vind die link die je gegeven hebt heel erg nuttig.. maar we hebben het hier wel over een 24 jarig paard.. en om die nu nog weer helemaal om te zetten naar alleen ruwvoer.. Ik weet niet of dat zo'n slim plan is..

Ze heeft overigens wel 24/7 gras beschikbaar.. en als ze op stal staat krijgt ze inderdaad ook onbeperkt kuilgras en maïs gemengd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:50

Ze ziet er al weer veel beter uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 01:33

[quote="xXutopiaXx"]Ok.. hier weer even een foto-update..

Briesjes nice ass Haha!

Afbeelding

Vind je dat echt? Ik blijf het een erg schonkige achterhand vinden....

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 07:59

Ja dat vind ik echt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:25

Ziet er al beter uit, voor een paard van 24 is het moeilijk om dikker te worden, zeker als ze zo mager is geweest, die had natuurlijk ook geen spiermassa meer. Dat zal ze ook niet echt meer gaan krijgen.

Ik zou lekker veel rustige ritjes gaan maken met haar en heel veel hooi geven, zoveel als ze net niet op kan. Ze moet zich goed warm kunnen houden en met deze koude nachten vallen ze weer snel af.

Het gras stelt niks meer voor dat is gewoon om bezig te kunnen zijn. Veel mais kan de darmen verzuren. Als het goed kuil is zou ik dat onbeperkt geven. Ik zou trouwens gewoon basisbrok bijvoeren en wat minder snijmais, dat is eigenlijk koeienvoer. Gewoon 3 kg per dag basisbrok. Is een groot lijf en daar zit in wat voor paarden geschikt is.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 09:39

xXutopiaXx schreef:
Dankjewel weer Haha! Een schema is inderdaad nog niet zo'n gek idee..

Ik voer haar nu ong 2.5 kg biks (gewoon biks.. niet voor sportpaarden ofso..) Daarbij heb ik een half (bruin) brood en een scheutje olie. Op 1 dag. Dit voer ik haar 's avonds na het 'rijden' Lachen

Morgen krijgt ze natuurlijk wat extra's dus de appels en penen zijn al in huis gehaald Haha! Hihi

Kan je de biks niet verdelen? Nu krijgt ze wel heel veel brok in 1 keer dat is ook niet goed voor haar. Ik zie al wel verschil met de eerdere foto's! Ze is er nog lang niet maar ze gaat vooruit!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 13:11

Ja.. ik zou haar inderdaad ook graag meerdere keren op een dag willen voeren.. het liefst 3 keer, maar het probleem is dat ik er niet echt dichtbij woon en mijn school is helemaal de andere kant op.. dus dan zou ik 's morgens een uur eerder op moeten staan en in het donker door de polder moeten fietsen.. 's middags werkt zoizo niet, want dan zit ik nog op school Verdrietig Dus dan blijft er alleen 's avonds over..

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik niet van die boer kan verwachten om haar nu 3 keer op een dag te voeren, als ze eenmaal op stal staat gebeurd dat overigens wel hoor.. en dan heeft ze ook onbeperkt ruwvoer tot haar beschikking.. Lachen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:32

Wauw ze ziet er veel beter uit hoor ! Knipoog
Ik vind het geweldig hoe je voor haar zorgt !
Even nog over de wormenkuur:
Ivermectine is het beste om te ontwormen.
Maar af & toe mag je wel eens afwisselen met Praziquantel & Moxidectine.
Natuurlijk kan je ook altijd eens van merk wisselen.
Een paard dat heel het jaar door op de weide staat behalve 's nachts dan moet 5x in het jaar preventief ontwormt worden tenzij ze wormen heeft nog eens. Haha!
Een keertje te veel ontwormen met Ivermectine of Praziquantel kan geen kwaad ! Zolang je het niet teveel doet, anders gaan de wormen idd een beetje ressistent er tegen worden.
Maar pas wel op met Moxidectine ! Geef je hier te veel van is dit levensgevaarlijk voor je paardje !
Als je dan een beetje 'geluk' hebt krijgt je paardje er erge koliek van maar in de meeste gevallen ze sterven ze. Dus met Moxidectine zeker uitkijken ! Knipoog
Je bent super bezig ! Ga zo door !
Haha! Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 16:55

Hele topic doorgelezen en ik wil alleen even zeggen dat ik denk dat TS goed bezig is. Menig paardje zou zo'n verzorgster kunnen gebruiken! En wat de foto's betreft: wat een wereld van verschil tussen de eerste en de laatste, super! Het gaat dus echt de goede kant op. Heel veel succes met haar verder.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:19

ni3ki3 schreef:
Hooi is echt echt echt niet alleen maag vulling.
Geen zin om dat hier uit te leggen, zelf maar even google. Anders gaan we out off topic.
Hou tog ni zo van die discussies.
Maar als je goed hooi hebt. zit daar alles is waar je paard van kan leven en zijn energie uit kan halen..
Bij ons staan de paarden een 8 uur op de wei en voor de rest krijgen ze (bijna) onbeperkt hooi en 1 kg. krachtvoer.
En daar levert ze sport prestaties van..
Even beter verdiepen voor je iets roept, wat je denkt te weten, maar niet correct is.
liefs

Oke meschien mag ik als manegeeigenares iets zeggen, hooi is buikvulling.
Paarden moeten daar normaal gesproken best goed op kunnen leven, vooral omdat paarden tenslotte van nature schrale dieren zijn.
Paarden die onder ,laten we zeggen andere omstandigheden leven dan als in de natuur ,hebben bijvoer nodig.
Bv na ziekte, of in de sport.
Ik denk niet dat bv paarden van Anky het met hooi moeten doen.
Het belangrijkste is dat je paard een afgestemd dieet krijgt wat past bij zijn levensomstandigheden.
Enne nog even wat Brigitte komt echt aan, haar vacht glimt weer komt helemaal goed meis, ga zo door.