Ervaring met opknappen van zwaar verwaarloosd veulen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Ervaring met opknappen van zwaar verwaarloosd veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:13

Teuntje111 schreef:
Het veulen van tessyke ziet er in mijn ogen niet bijzonder goed uit.. Niet zo slecht als de mijne, maar vergis je niet in het verschil met koudbloed (fjordje) en warmbloed, qua stevigheid! Koudbloedjes zijn vaak veel groffer van bot en zien er minder snel mager uit daardoor.
Zie wel iets goeds op de foto's en dat is dat hij flink wat hooi in zijn weitje had liggen! En de mogelijkheid tot droge voetjes en gras. Hij is wel mooi opgedroogd in 3 maanden tijd! Toiletteerbeurtje en zomervachtje staan hem goed!

je zaiet het idd niet gemakkelijk aan de foto's bij mijn uk

maar je jouwe is idd vele erger dan de mijn was
vind het het hartstikke knap dat je hem een kans geeft!
volgens mij wordt dit echt een prachtveulen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:16

ik vraag me trouwens af hoe dit beestje haar moeder eruit ziet Bloos

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 23:18

Update van 05-07:

Ze heeft vandaag voor het eerst maismeel door haar eten gehad!Ze is weer energieker geworden en haar buik weer meer geslonken!

Ze staat nu ook veel beter op haar voorvoetjes, soms zelfs goed! Achter gaat helemaal goed komen!

Voetjes uitkrabben gaat nog steeds braaf

Ze heeft haar eerste stapjes vrijwillig aan het halster meegelopen!

Ze kent het commando terug inmiddels

Ik heb haar vieze bibs gewassen, vond ze niet leuk!! Zat allemaal modder aangekoekt! Ze heeft nu weer een roze bibs en achterbeentjes!

Haar ruggegraatje steekt ietsje minder uit en haar nekje wordt nu ook iets dikker.

Foto's heb ik vandaag niet gemaakt. Had het superdruk! Vandaag is de nieuwe bijrijdster voor het eerst geweest Lachen Nu staan er 3 cakes in de oven, ben zaterdag jarig, dus moet er morgen getrakteerd worden op het werk Haha!

denice schreef:
wat heeft dit paardje jou eigenlijk gekost als ik vragem mag, ben altijd wel benieuwd hoeveel die oplichters hier nog voor vragen!

Daar laat ik me niet over uit en de verkoper is geen oplichter. Ik heb gezien wat ik kocht, we zijn een nette prijs overeen gekomen Knipoog

@ Diessel: jammer dat jouw paardje het niet heeft mogen redden, ondanks alle goede zorgen. Lijkt me zo frustrerend!

@ Marigold: haar hoefas en beenstand gaan echt met reuzesprongen vooruit! Het ziet er naar uit dat ze niks blijvends aan haar pezen en hoefkatrol over gaat houden! Ze is een knokkertje en echt ontzettend vrolijk.

@ prinslover: geld is in dit geval bijna geen probleem, je moet wel plek hebben om zo'n kleintje te kunnen herbergen.. Tot nu toe ben ik alleen de wormenkuren en het voer en supplementen kwijt aan onkosten..

@ superwoman: ze mag nu juist niet bij een vriendinnetje helaas, op doktersadvies. Komt door haar wormen en haar zwakte. Door de wormen kan ze de hele weide besmetten, dus staat ze nu in de schuilstal met aangrenzende paddock, met uitzicht op de kudde. Ze werd meteen uit de kudde gemikt door het meest onderdanige paard in de groep, omdat ze echt als zwakste wordt gezien.. Dat gevecht kan ze nu fysiek nog niet aan, heeft ze de energie niet voor.

@ Tessyke: helaas kan dat niet meer, ze is dood..

margareth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:19

in 1 woord super OK dan! OK dan!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:21

wat jammer

wel super dat het zo goed gaat OK dan!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:25

heb eerste pagina en deze klein stukje gelezen, vind het wel tof van je dat je dit doet! Die voorbeentjes op de voorpagina zien er echt treist uit, krijg er tranen van in mn ogen wat een hoefjes!

Heel erg veel succes en sterkte aan jullie allebei! (positieve sterkte dan hé!) Volgens mij gaat het helemaal goed komen!

xx

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:48

Super zeg! Ja

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 08:04

Moest ik het morgen vergeten Teuntje wens ik je alvast een hele gelukkige verjaardag!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:51

Teuntje, wat super zeg dat je je zo inzet voor dit beestje!
Ze is erg mager, maar zo te horen moet dat allemaal goedkomen!
Ik blijf dit topic in de gaten houden voor de vorderingen van dit beestje. Succes nog ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:57

Geweldig hoor dat je dit doet OK dan!
Wat een scheetje, dat koppie ook.. ik blijf het even volgen Lachen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:01

Heel goed zeg dat je dit kleintje een kans geeft! Ik kan je helaas geen tips geven, ik heb zelf alleen maar ervaring met bolle gezonde paarden Haha!
Heel veel succes ermee!

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:11

Wat goed van je dat je dit doet! Echt heel bijzonder. Lachen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:47

Ik denk dat die hoefjes goed gaan komen.
Nu ze op een harde ondergrond kan lopen, gaan de beentjes zich aanpassen aan een gezonde stand en kunnen we de hoefjes rustig bij gaan werken zodat ze weer een normale voetas krijgt. Het is fijn dat ze ook nog eens bij een smid op het erf staat, die kan het ook mooi in de gaten houden! Haha!
Teuntje zegt dat ze nu zelfs soms al bijna 'normaal' staat met haar voorbeentjes, kan je nagaan hoe snel dat bijtrekt bij zo'n jong beestje! Ik ben dan ook blij dat ze nog jong genoeg is om er waarschijnlijk geen blijvende schade aan over te houden Go jij! Go jij! Dianne!
Fijne verjaardag morgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:40

Teuntje111 schreef:
@ superwoman: ze mag nu juist niet bij een vriendinnetje helaas, op doktersadvies. Komt door haar wormen en haar zwakte. Door de wormen kan ze de hele weide besmetten, dus staat ze nu in de schuilstal met aangrenzende paddock, met uitzicht op de kudde. Ze werd meteen uit de kudde gemikt door het meest onderdanige paard in de groep, omdat ze echt als zwakste wordt gezien.. Dat gevecht kan ze nu fysiek nog niet aan, heeft ze de energie niet voor.

nee, idd de kudde is nog geen goed plan.
fijn dat ze naar de rest kan kijken. nog ff en dan is ze wel sterk genoeg Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:26

Net nog een gesprek gehad met de verkoper. Hij heeft er geen weet van gehad dat het zo erg met haar gesteld was. hij had haar ook goed ontwormd etc. Dat de hoefstand zo vreemd was, had hij ook niet verwacht, omdat ze haar veulenteentjes nog had en dacht dat het met knippen ook opgelost zou zijn.
Hij heeft me nog aangeboden dat ik haar terug kon brengen en het geld terug kon krijgen, maar ze blijft lekker hier staan, ze is veel te lief Haha! Ze heeft overigens gewoon krachtvoer gehad, waaraan ik een beetje twijfelde omdat ze zo onwennig deed.

De AID is eerder bij hem op bezoek geweest, hebben alles gecontroleerd, maar hebben geen onregelmatigheden kunnen zien op zijn stal.
Ik heb hem wel aangeraden contact op te nemen met de dierenarts om zijn andere paarden ook te laten controleren op rode wormen, aangezien Willy dus door de dierenarts ontwormd moet worden, omdat ze anders een dunnedarmkoliek kan krijgen.

Nogmaals, ze heeft een erg slechte start gehad, kon de verkoper ook niet alles aan doen.. Ik noem geen namen aup plain publique en zou ook op prijs stellen dat er niet zo naar gevist wordt in dit topic. Mijn paardje is echt een stumpertje geweest, mede door het verrlies van de moeder, welke al niet veel voeding in de melk kon geven. Ik heb geweten wat ik kocht, waar ik aan begonnen ben.

Ze gaat helemaal opknappen, heeft geen blijvende schade opgelopen. Met goede begeleiding gaat ze weer helemaal in orde komen.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 06-07-07 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:44

wat geweldig dat ze zo vooruit gaat!!
ik wens je echt het allesbest emet haar, volgens mij word het een prachtpaardje! ze heeft echt een leuk koppie Lachen
Toch wel gek dat hij zegt dat ze ontwormt is...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 18:47

Tja, niet alle wormenkuren werken voor àlle wormen, je moet regelmatig wisselen met de werkzame stoffen.. Bonita en Kato hebben nu ondanks preventief goed ontwormen volgens schema van de dierenarts ook een paar spoelwormen in de mest. Morgen wordt de hele bubs dus ontwormd tegen spoelwormen.

Ivermectine werkt bijvoorbeeld wel tegen volwassen rode wormen, maar niet tegen de in de darm ingenestelde larfjes.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:03

Wat onwijs goed van je..en zo te lezen maakt ze goede vorderingen per dag..Ga zo door!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:27

dat is waarja, niet aangedacht!
hoe is het met 'm? Lachen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:15

Ze gaat nog steeds hartstikke goed! Ze staat nu vaker goed als vaker net niet goed op haar voetjes.. Ze komt stilletjes aan een beetje bij! Als ze met haar nekje omhoog staat, dan steekt het ruggegraatje niet meet uit! Ze is nog even knuffelig als altijd en heeft vandaag helemaal geen dominante streken gehad, nadat ze enorm straf heeft gehad de vorige keer Haha! Ze likt en kouwt in mijn buurt en probeert me in geen geval meer weg te duwen bij haar eten. En als ik hààr wegduw bij het eten dan gaat ze rustig staan wachten tot ze weer verder mag eten Haha! lesje heeft dus goed geholpen Knipoog

Vandaag is de eerste dag in gegaan van de 5-daagse ontwormkuur.. Heb heel DAP Bodegraven leeggekocht, ging met 300 euro aan wormenkuren weg daar Nagelbijten / Gniffelen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:25

http://www.wormbestrijding.nl/

kijk eens hier op daar kun je worm onderzoeken laten, dan weet je presies hoe het met de wormen staat en welke wormen.
Ze geven je ook raad welke stof je moet hebben om zo goed mogelijk mee te ontwormen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 18:38

de kuur die ze nu heeft is ook precifiek voor de wormen die ze heeft en door de dierenarts samengesteld, dus geen standaard wormenkuur die je in de winkel koopt. Ze krijgt nu moxidectine en pyrantel uit een fles, waar ik nu 5 dagen lang 15 ml van moet geven.

Daarna moet ze na 2 weken een kuur met moxidectine en praziquantel als herhaling en om de lintwormen weg te krijgen.

Daarna gaat ze pas voor het wormenonderzoek op, want de rode wormen en spoelwormen waren overduidelijk in de mest aanwezig en het was dus zaak ze zo snel en goed mogelijk weg te krijgen.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:08

Wanneer kunnen we nieuwe foto's verwachten???

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:23

Wat goed van je Teuntje! Lachen En wat een heerlijk koppie Vingers aflikken .
Met zulke goede hulp komt ze er vast wel weer boven op!

Nog gefeliciteerd trouwens Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 23:47

heb nieuwe foto's op mijn foon, maar ze zijn bagger Haha! Morgen hoop ik ietsje meer tijd te hebben, want het liep een beetje uit bij de dierenarts en moest snel even bij de paardjes kijken, want ik vierde mijn verjaardag vandaag Haha! Heb camara dus in de auto laten liggen..

Het gaat in ieder geval echt super met haar!
Laatst bijgewerkt door DianneM op 08-07-07 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt