Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Djilan schreef:Dit is de eerste post in het centrale topic over paarden die te dik zijn en waar men afvaltips voor zoekt.
Er zijn al meerdere topics met tips geweest waarvan ik de links hier nog bij zal plaatsen, maar de bedoeling is voortaan alle vragen over afvallen ed in dit topic te stellen. Aparte topics worden gesloten.
Pony met overgewicht
Veel te dik paard, iemand tips?
Paard af laten vallen zonder beweging??
Voerschema voor dikkertje met weidegang
Pony wordt niet bereden -> langzaamaan een tonnetje
Help mijn paard is te dik
Via de zoekfunctie zijn er nog veel meer te vinden.
D_nies schreef:Ons paard is ook te dik, dit is volgens ons en tevens de volgens de dierenarts. Hij is ongeveer 1.67 m en van zichzelf zwaar gebouwd. Hij weegt 645 kilo (foto kun je in mijn profiel bezichten, het is de donkerbruine). We proberen hem te laten afvallen door vermindering in voer (een met heel weinig eiwitten). Wel krijgt hij onbeperkt kuil. Kunnen we dit blijven doen? Hij staat momenteel op vlas, dus ik denk zelf dat onbeperkt kuil nodig is. Anders ben ik bang dat hij zijn vlas op gaat eten.
Ook heb ik weleens gehoord dat er voor friezen speciaal voer te krijgen is? Aangezien mijn paard ook vrij zwaar is gebouwd, kan dit een uitkomst bieden. Je moet dan echter wel doktersadvies krijgen. Iemand hier ervaring mee?
Nibbit schreef:Mijn 4-jarige paard wordt wat te dik
Wat kan ik veranderen aan het rantsoen om haar iets dunner te krijgen?
Ze staat van 8.00 uur tot 21.00 uur op de wei, het is een vrij kaal stukje van 10 bij 20 meter.
`s avonds in de paddock ( of op stal als het regent) met 1 plak hooi en 1 kg biks (na zwaarder werk 1,5 kilo)
Misschien korter op de wei?
Of iets minder hooi voor de nacht?
Biks vind ik al minimaal voor een jong paard in de groei
Isapaardje schreef:Hier ook iemand met een te dikke pony ... Ribben wel voelbaar en zelfs te zien. Maar vooral de billen, langs de ruggengraat en nabij de schoft houdt ze vet vast.
Nu is ze al maanden niet fit (kreupel) en dus staat ze op rust. Maar wel met voldoende hooi om de darmen goed te laten werken en zandeten tegen te gaan.
Verder geen versnappering, maar afvallen ho maar.
Dus hoe laat je een paardje afvallen dat al minimaal hooi krijgt en niet goed kan bewegen?