melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:25

Cer schreef:
Wat zoek je dan voor je pony?

Ik had eerst pavo Herbasan maar daar zat zoveel kruiden in daar werd mn pony helemaal gek van..... Clown

Toen ben ik overgegaan op uuhmn ik geloof de senioren musli van masters.
Maar die was erg plakkerig dus daar zat echt veel suiker in denk ik,

Nu heeft de voer leverancier mij pavo natural best aangeraden maar nu ik dat zo lees hier Bloos

Ben op zoek naar voer waar zo weinig mogelijk suiker inzit, havervrij is en laag eiwit gehalte....

Mijn pony heeft niet veel nodig en het is gewoon voor het lekkere erbij Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:37

Is er dan niet een speciaal voertje voor oude paardjes wat hierbij aansluit?

Nature's best bevat niet zoveel suikers toch?
Ik voer Old English Horse Mash bij, ook voor oude paardjes. Dat is een slobbertje.
Er zijn meerdere merken die speciale voeren hebben, eiwitarm, of voor oude paardjes... ik denk dat je wel wat kan vinden Ja

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:42

Old English Mash Lijst

Ennuh waar heb je dat vandaan?
Ik heb daar werkelijk waar nog nooit van gehoord Hyper!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:47

Old English Mash komt ook bij Marstall vandaan Ja
Ze hebben ook senior plus voor oude paardjes

Pavo HerbaSan is ook voor oude paardjes..
De samenstellingen staan op de sites, kun je zien wat het beste bij je wensen aansluit

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:55

Hum de Pavo herbasam wil ik juist nie meer Clown

Daar zitten echt te veel kruiden dinges in.....
Dat heeft ze blijbaar niet nodig want ze werd van dat voer mega onstuimig Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:57

Oh kruiden.. okee. Nou de melassevrije is vrij sober, maar daar zitten wel weer veel granen in..
Wat wil je dat er in je voer zit ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:23

Citaat:
Wat wil je dat er in je voer zit ?

daar haak ik ook even op in hoor Knipoog

zoveel mogelijk vitamines en mineralen Haha!
muesli is gewoon leuk om te voeren vind ik, het ziet er veel smakelijker uit dan brok, en paarden zijn toch over het algemeen langer er mee aan het kauwen( mijn ervaring)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:42

Gek is dat he, omdat het lekker ruikt, er leuk uitziet e.d. voert het veel leuker Nagelbijten / Gniffelen Heb ik ook last van..

Ewald krijgt sinds vandaag Havens muesli zonder haver, hoe ik dit ga vinden weet ik nog niet. Het leek me geschikt dus we zullen zien hoe hij er over een maand uit ziet Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:12

de melasse vrije van Marstall bevat geen haver.

en hier nog een keer het verhaal over suikers, koolhydraten uit suikers en melasse etc.
Franka_Vosje schreef:
Melasse is een bijproduct van de suikerindustrie.
Het is een soort stroop, die wordt gebruikt om paardenvoer lekkerder en stofvrij te maken.
Het zit ook vaak door kuilvoer, ook voor de smakelijkheid.

Ook door luzerne zit heel vaak melasse, ook weer minder stuiven en lekker zoet.

Melasse heeft een slechte naam gekregen omdat het dus suiker is, en daarvan wordt steeds meer vermoed (of zelfs bewezen) dat het heel slecht kan zijn voor een paard.
Maar suiker is niet altijd melasse.
Suiker zit ook in appels en wortels. Dat is puur natuur, jawel, maar er zit wel degelijk suiker in. En teveel is dus ook niet goed voor een paard.

Suiker is op zijn beurt een koolhydraat. Ook zetmeel is een koolhydraat.
En koolhydraten in het algemeen, zeker als het de snelle koolhydraten zijn, zijn niet goed voor een paard. Die kunnen hoefbevangenheid en insulineresistentie veroorzaken.
Zetmeel wordt als het is gegeten omgezet in suikers.

Dus als je een muesli zoekt met weinig koolhydraten, dan kun je het beste eentje nemen die zowel weinig suiker als zetmeel bevat.
Die Marstall Vito is dan dus (volgens mij) de beste keuze. Er zijn bijna geen andere soorten te vinden waarin beiden zo laag zijn.
Granen zijn dus, als je laag in koolhydraten wilt, geen goeie keuze. Want granen bevatten veel zetmeel.

Ik vermoed dus dat die melassevrije muesli behoorlijk wat granen bevat.
Dan heb je een leuk verkoopargument (melassevrij) maar de koolhydraten zijn dus wel heel hoog.
En dan schiet je dus je doel voorbij.

Dus samenvattend:

Melasse= bijproduct suikerindustrie
Suiker= alle suikers, zowel geraffineerde als natuurlijke, hoewel die laatste natuurlijk minder kwaad kunnen, maar het blijft suiker
Koolhydraten= suiker en zetmeel

De Nature's Best van Pavo is suikerarm en laag in eiwit, dus misschien ook het proberen waard ellepel. (of ook wachten op die van de Welkoop).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 07:13

van de welkoop?
is dat dan van Subli?
van alle voer wat ik daarvan geef zit mijn pony binnen no time onder de schilfers..raar maar waar. ik heb geen idee wat daar in zit,maar de mijne is er in elk geval allergisch voor. Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 10:17

ja dat is van Subli. Wat mal dat je pony daar schilfers van krijgt. dan ben ik wel benieuwd wat daar wel in zit wat andere paardenvoeders niet hebben. ben je daar al eens achter gekomen?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:17

Mijn paard schuurt, en nu denk ik zelf dat het kan komen door het voer (brok) wat hij krijgt. Hebben meer mensen hier ervaring mee en door welk bestanddeel in de brok komt dat dan?

Hier heb ik veel gelezen over een zo laag mogelijk suiker/zetmeel gehalte. Nu heb ik wat op internet gezocht, maar op veel labels van brokken (dus niet de muesli's) wordt niet eens suiker/zetmeel genoemd. Zit het er dan ook niet in?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:20

Citaat:
Melasse= bijproduct suikerindustrie
Suiker= alle suikers, zowel geraffineerde als natuurlijke, hoewel die laatste natuurlijk minder kwaad kunnen, maar het blijft suiker
Koolhydraten= suiker en zetmeel

even gekopieerd van een bericht hierboven, er staat dus niet direct suiker of zetmeel op, maar het zit er wel in

Mijn paard schuurt ook van krachtvoer, vooral in de zomer. Het vinden van de balans is de kunst, desnoods mbv een holist, die kan je paard doormeten en bepalen waar hij wel en niet tegen kan

Je kan zelf ook gaan experimenteren door steeds iets weg te laten van z'n dagelijkse rantsoen, met het risisco dat je paard te weinig binnenkrijgt van wat hij wél nodg heeft.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:37

Dus het staat niet op het etiket van de brokken, maar het zit er dus wel in?

Wat voer jij je paard nu dan? Weet jij door welk bestanddeel in de brok jouw paard schuurt? En hij kan wel tegen granen / muesli?

Ja, idd, ik kan het helemaal weghalen, kijken of er verbetering optreedt. Maar.. dan krijgt hij onvoldoende tot geen mineralen / vitaminen ed binnen. En dat willen we ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:45

Citaat:
ja dat is van Subli. Wat mal dat je pony daar schilfers van krijgt. dan ben ik wel benieuwd wat daar wel in zit wat andere paardenvoeders niet hebben. ben je daar al eens achter gekomen?

nou..lees dit stukje es:

Citaat:
Krachtvoer (brokken en muesli’s) wordt samengesteld uit meerdere grondstoffen. Als energieleverancier worden granen gebruikt zoals haver, gerst, tarwe en maïs. In muesli’s kom je ook wel bewerkte varianten van granen tegen zoals geplette haver, geplette en gepofte gerst, tarwe of maïs. Voor extra eiwit worden meestal verhitte sojabonen, sojaschroot of erwten gebruikt. Als vezelbron zijn sojaschillen, gedroogd gras of luzerne zeer geschikt. Vrijwel alle samengestelde krachtvoeders bevatten vitamines en mineralen. In de muesli’s wordt dit vaak toegevoegd in de vorm van kleine korreltjes.
In goedkoper krachtvoer kom je ook vaak andere grondstoffen tegen, zoals koolzaadschroot, maïsgluten en palmpitschilfers (linkje). Als energiebron wordt dikwijls gebruik gemaakt van goedkopere en minder smakelijke grondstoffen, zoals tapioca (zetmeelrijk) en kokosschroot (vetrijk) Soms wordt er ook bietenpulp en stro gebruikt. Bietenpulp (linkje) is smakelijk en voedzaam maar kan ongeweekt aanleiding geven voor darmverstopping.

bron:
http://www.pavo.nl/grondstoffen.html

vooral t laatste zinnetje over goedkoper voer.subli is een vrij goedkoop merk, we dachten dus dat ap een allergie heeft voor waarschijnlijk een goedkopere grondstof,misschien de maisgluten wel?

gebeurd vaker dat paarden op ingredienten in voer reageren:
http://www.demolenaar.nl/artikelen/show.asp?id=264

denk ook wel interresant voor samo om te lezen Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 10-11-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:48

wat ik voer staat al in dit topic ergens vermoed ik, maar ik voer 2 x per dag 1 kilo Pavo Liga dat zijn borkjes met mineralen en vitamines. Omdat hij nu tijdelijk 24/7 op een natte kale wei staat en de boer geen ruwvoer wil bijvoeren, voer ik 2 x per dag 1/4 kilo Pavo natures Best, geheel tegen mijn principes, maar het gaat nog goed (doe het nu ongeveer een week). Hij heeft wat meer energie en is net even iets blijer. Dit doe ik tot de verhuizing naar de winterwei, daar krijgt hij onbeperkt hooi en dan stop ik weer met de musli

Mijn paard gaat schuren van teveel eiwitten in het voer volgens de holistisch DA, maar dat kan per paard verschillen natuurlijk, misschien gaat die van jou weer van iets heel ander schuren

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 01:56

hmm ja pavo versus andere merken, wat moet ik daar van denken? Haha!
ellepel, het zijn dus alleen vermoedens wat je hebt.

ik heb de meusli zonder van de Welkoop ook binnen. Kost 11.95 per zak van 20 kilo, de Pavo Nature's Best 9,80 en de Marstall 11.65

Zo op het oog lijkt de Marstall het schoonste en zit ook het minste variatie in. In de andere twee toch meer brokjes maar ook wat lucerne zonder melasse, en dan ziet het er erg mooi uit moet ik zeggen. Pavo heeft wat stukjes halm (gerst?) erin.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:06

Dat is spelt. Een oergraan. (klinkt goed he? Vork )
Van alle granen schijnt dat degene te zijn met relatief weinig zetmeel.

Ik vind wel dat Pavo overdrijft met de claim dat het 'suikerarm' is.
Er zit weliswaar minder suiker in dan in de meeste andere muesli's, maar wel 32 % zetmeel.
Dat is toch nog vrij veel.

Voor de liefhebbers: http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-natures-best.html

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:22

pff topic doorgelezen, ik ook in de war nu...

heb mn paardje al 1,5 week ziek, oedeem over hele lichaam
volgens de dierenarts een stofwisselingsprobleem

het is een fjord, aanleg voor hoefbevangenheid etc..

nu adviseert de dierenarts me juist om een brok te nemen waar wel eiwitten in zitten, heb nu een hele sobere brok van masters...
maar er moeten dus niet teveel suikers in zitten...

iemand bekend met een brok met eiwitten maar met weinig suikers...?

help Bloos haha

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 14:37

roosje waarom neem je geen muesli ipv brok? bovengenoemde merken zijn redelijk vrij van suikers maar er zitten nog genoeg eiwitten in.

Franka, ah is dat nou spelt, het komt idd wel overeen met wat ik in de zak heb.
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:46

ik dacht dat in de meeste muesli's al heel weinig eiwit zat... een aantal die ik hier zag in ieder geval wel
ik zal vanmiddag eens kijken, misschien kom ik idd uit bij muesli, ga me in ieder geval eens goed erin verdiepen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 14:52

succes Ja ik blijf het lastig vinden.
of kijk anders even bij Marstall en dan de Vito?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:58

ik heb vorige week bij de voerboer tientallen zakken voer vergeleken en het is of eiwit, of haver, of zetmeel..... je moet een keuze maken wat je beslist niet wilt, in mijn geval was dat haver en koolhydraten (zetmeel), een voer waar geen van 3 in zit, heb ik bij de 2 voerhandels waar ik geweest ben niet gezien

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:44

Roos, misschien kun je wat pure luzerne (zonder melasse) bijvoeren.
Deze bevat veel eiwitten en deze eiwitten worden goed door het lichaam opgenomen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:14

suiker (glucose) is brandstof voor de spieren!

De reden om een melassevrije/ laag in suiker product te nemen is het volgende:
Hoe korter de suiker ketens zijn (bv melasse), hoe sneller ze in het bloed opgenomen kunnen worden dus hoe meer je een suiker piek krijgt. Dat is waar sommige paarden gevoelig voor zijn. Dit verschilt per paard en per arbeidsintensiteit. Een paard waarmee echt gesport wordt heeft er veel minder snel last van want die verbruikt die suiker ook.

Waarin jullie hier met zijn allen heel gezellig in doorslaan is het volgende.
Het is juist dat zetmeel uiteindelijk ook wordt afgebroken tot suiker. Alleen duurt dit veel langer omdat zetmeel uit veel langere suikers bestaat. Het vrijkomen van deze suikers duurt veel langer en gebeurt dus ook veel gelijkmatiger.

En dan even ter herinnering:
eiwitten zijn de bouwstoffen van het lichaam

Begin aub geen hetze tegen deze zeer waardevolle voedingselementen