Hilary schreef:Bij het beeld van IR ‘hoort’ / past natuurlijk die dikke nek (cresty neck), vetpockets achter de schouder en op de kont. Daarom zijn die paarden wat mij betreft lastiger te beoordelen; je moet die punten niet wegwuiven “want IR”, maar wel meenemen in je beoordeling.
Cowgirl, ik weet niet wat je verder voert anders dan hooi (heb je dat al eens laten testen?), maar mijn ervaring is dat goed in de vitaminen / mineralen zetten en zorgen dat er wel voldoende eiwit ed wordt gevoerd wel wat verschil kan maken, net als gebruik van producten als glucobalance, iets detox-achtigs of bijv livercomp. Deze paarden zitten qua darmbalans ook niet altijd heel best; zo had mijn merrie ineens hele slechte mest en werd vervolgens bevangen. Darmwerking gaan verbeteren en hop, de bevangenheid verbeterde ook zienderogen.
Het hooi is niet getest. We hebben nu vogeltjes land hooi en dat gaat goed. Mijn stalhoudster denkt erg mee. Ik sta hier nog niet zo heel lang maar paard is al behoorlijk opgeknapt.
Verder krijgt hij vit brokje (equilin) , magnesium , 1/2 kg sportsfit verdeelt over 2 voerbeurten en in de avond 500 gram (ongeweekt gewogen) fibrebeet.
Mijn glucobalance is net op en ik wil kijken of het weer zonder kan. Ik gaf dit weer even bij omdat hij op de vorige partij hooi een flinke reactie had. Toen is er in overleg dus ook ander hooi gekomen.
Zijn mest ziet er goed uit en recent mestonderzoek was negatief.
Hij is vorig jaar nog getest op ppid en deze was ook negatief. Maar ik denk dat ik hem dit jaar weer even laat testen.
Op zijn spekjes na zit hij best goed in zijn vel. Hij is fit en doet zijn werk weer graag.
De winter komt er ook weer aan en hij blijft weer 24/7 buiten.