BCS paarden bespreken en foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:15

IR is een drama kan ik je zeggen }> .

Dan weer goed op gewicht en dan na een weekje minder weer te zwaar.
Verkeerde hooi = HB en dat is al een paar keer gebeurd. Ik heb nu goed hooi. Dat wil zeggen geen zere voeten en looplust. Hij krijgt geen weidegang meer.

Moet zeggen dat dit ook niet de meest duidelijke foto is. Op stal als ik aan het poetsen ben is het vooral veel buik, ribben kun je gemakkelijk voelen daar zit geen spek, idem voor de ruggegraat. Kont en schouderpartij zijn altijd voller en het lijkt ook wel of het daar gewoon niet weg wilt.

Hij loopt nog 3 a 4x per week voor de wagen.

Maar het is fijn dat iemand er toch even ander naar kijkt dan wanneer je er bijna dagelijks mee bezig bent.
Eens kijken of ik er nog wat kilo's af kan krijgen.

Hilary

Re: BCS paarden bespreken en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:23

Bij het beeld van IR ‘hoort’ / past natuurlijk die dikke nek (cresty neck), vetpockets achter de schouder en op de kont. Daarom zijn die paarden wat mij betreft lastiger te beoordelen; je moet die punten niet wegwuiven “want IR”, maar wel meenemen in je beoordeling.

Cowgirl, ik weet niet wat je verder voert anders dan hooi (heb je dat al eens laten testen?), maar mijn ervaring is dat goed in de vitaminen / mineralen zetten en zorgen dat er wel voldoende eiwit ed wordt gevoerd wel wat verschil kan maken, net als gebruik van producten als glucobalance, iets detox-achtigs of bijv livercomp. Deze paarden zitten qua darmbalans ook niet altijd heel best; zo had mijn merrie ineens hele slechte mest en werd vervolgens bevangen. Darmwerking gaan verbeteren en hop, de bevangenheid verbeterde ook zienderogen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:07

Hilary schreef:
Bij het beeld van IR ‘hoort’ / past natuurlijk die dikke nek (cresty neck), vetpockets achter de schouder en op de kont. Daarom zijn die paarden wat mij betreft lastiger te beoordelen; je moet die punten niet wegwuiven “want IR”, maar wel meenemen in je beoordeling.

Cowgirl, ik weet niet wat je verder voert anders dan hooi (heb je dat al eens laten testen?), maar mijn ervaring is dat goed in de vitaminen / mineralen zetten en zorgen dat er wel voldoende eiwit ed wordt gevoerd wel wat verschil kan maken, net als gebruik van producten als glucobalance, iets detox-achtigs of bijv livercomp. Deze paarden zitten qua darmbalans ook niet altijd heel best; zo had mijn merrie ineens hele slechte mest en werd vervolgens bevangen. Darmwerking gaan verbeteren en hop, de bevangenheid verbeterde ook zienderogen.

Het hooi is niet getest. We hebben nu vogeltjes land hooi en dat gaat goed. Mijn stalhoudster denkt erg mee. Ik sta hier nog niet zo heel lang maar paard is al behoorlijk opgeknapt.

Verder krijgt hij vit brokje (equilin) , magnesium , 1/2 kg sportsfit verdeelt over 2 voerbeurten en in de avond 500 gram (ongeweekt gewogen) fibrebeet.
Mijn glucobalance is net op en ik wil kijken of het weer zonder kan. Ik gaf dit weer even bij omdat hij op de vorige partij hooi een flinke reactie had. Toen is er in overleg dus ook ander hooi gekomen.

Zijn mest ziet er goed uit en recent mestonderzoek was negatief.
Hij is vorig jaar nog getest op ppid en deze was ook negatief. Maar ik denk dat ik hem dit jaar weer even laat testen.

Op zijn spekjes na zit hij best goed in zijn vel. Hij is fit en doet zijn werk weer graag.
De winter komt er ook weer aan en hij blijft weer 24/7 buiten.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:47

Tango: ik zou jou paard schatten op 0… ziet er in mijn ogen prima uit..

Cowgirl, jou fjord denk ik +2 niet zo gemakkelijk te beoordelen haha, IR lees ik, lijkt me heel erg moeilijk om hem dan goed op gewicht te houden

Edit: typefout

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:29

IR is inderdaad een drama. Die van mij is niet getest maar wel extreem verdacht van IR en je hoeft maar in je vingers te knippen en het is weer anders.
Ze moet nu weer op bootcamp met me, maar daar moeten we ook eerst weer conditie voor opbouwen. Gelukkig wel goed hooi nu, en voorraad voor een jaar, dus daarover even geen zorgen nu.
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:32

Volgens mij heb ik jouw pony wel eens flink meer obese voorbij zien komen op foto’s:) Denk dat je goed op weg bent zo hoor :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:36

Hier mijn 5 jarige freiberger merrie. Ik heb haar nu 6 maanden dus nog beetje zoeken qua voer. Ze krijgt nu 1/2 pavo inshape na het rijden zo'n 5x per week bij weidegang.
Ik had eerst agrobs muesli met agrobs vitamine en mineralen maar dat eet ze met lange tanden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorklo29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:51

Ben wel benieuwd waar jullie die van mij op scoren, 6-jarige connemara merrie, ik heb haar nu 5 maanden in bezit

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:06

Hilary schreef:
Volgens mij heb ik jouw pony wel eens flink meer obese voorbij zien komen op foto’s:) Denk dat je goed op weg bent zo hoor :j

Dat kan kloppen inderdaad. Dank je wel, dat vind ik echt een fijn compliment :)

Ik vind de 2 hierboven vergelijkbaar in conditie, en beide dus eigenlijk ook echt wel veel te dik. Ik zie een beetje hartjes billen en dat is volgens mij nooit een goed teken

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:10

Hartvormige kont is echt +2

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:31

Ik ben trouwens gewend om te werken met de BCS van Henneke. Die beoordeelt 6 plekken met een score tussen 1-9 en daarna reken je daar het gemiddelde van uit. Je kunt een paard met een dikke nek en zichtbare ribben dus scoren op een 8 voor de nek en een 2 voor de ribben, etc. Je rekent het gemiddelde uit en dat is dan de score, maar eigenlijk zou je ook de deelscores moeten vermelden.

Er wordt ook wel een scoresysteem van 0-5 of 1-5 gehanteerd (die is redelijk vergelijkbaar met onze -2 tot +2.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:41

@chery en Jorklo29 ik vind ze allebei +2

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:45

Fly_high schreef:

Ja was er al bang voor...
Hoop dat we er wat af gaan krijgen

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:59

Afbeelding
Mijn PRE van 3,5 jaar..
Ik denk 0 door de schuin aflopende kont maar misschien ook wel plus 1 door de ronde vormen?
Afbeelding
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:03

Oei, oei... ik durf de mijne al bijna niet neer te zetten.

Dina, 18 jaar, belgisch trekpaard
vorige zomer erg mager geweest door ziekte
Afbeelding
Afbeelding

Dexter, 14 jaar, Clydesdale
naar mijn mening tamelijk gemakkelijk in onderhoud en altijd hetzelfde gewicht. Ik ga tevreden de winter in
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duke, 6 jaar, Clydesdale
Al bijna zijn hele leven veel te dik, ook al bijna zijn hele leven op een alleen-hooi-dieet maar
de ene blessure na de andere waardoor we trainingen nooit kunnen doorpakken

Afbeelding
Afbeelding

Jorklo29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:05

chery schreef:
Fly_high schreef:

Ja was er al bang voor...
Hoop dat we er wat af gaan krijgen

Werk aan de winkel dus ;) ik dacht er wat luchtig over "dat krijg ik er met wat meer beweging wel af" maar dat heeft nog niet veel gedaan.. ik heb goede hoop op de herfst/winterperiode om haar te laten afvallen, we bewegen gewoon lekker door!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:47

Wat voeren jullie? Ze hebben toch wel hu vitamine en mineralen nodig

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:03

Leuk topic. Ik maakte eerder van de week in het overgewicht topic al de opmerking. Maak vooral ook een kont foto. Het is niet voor niks dat de BCS kaart die apart afbeeld. Dat zegt gewoon enorm veel. Geen paard zou een vetgeul of een afgeronde kont moeten hebben. Maar dat bepaald ook al heel duidelijk het verschil tussen een 1 of 2. Maar ook in de minnen zegt dat veel. Aan de echte zijkant is vet soms lastig te bepalen. Er zit altijd iets vet achter de schouderbladen en je kunt niet voelen door een foto of je de ribben kan bereiken. Om maar niks te zeggen over onderbuik vormen. Voor de zijkant is vooral de voorkant van de schouder en hals een bepaler. Maar slecht bespierde paarden vertekenen dan ook wel eens. Dus zet die kont er ook bij ;)

Ik scoor:
Granoek: Dina +0,5 Dexter +1,5 Duke +1
nuevo: 0 ( als je het hoofd omhoog zou hebben vermoed ik dat er een mooie schouder is)
Jorklo: +2
Chery: +2
Maartje: +1 (ik zou die nu niet typisch IR geven met deze fotos)
Cowgirl : +2 ( moeilijke foto wel)
Tango: 0 (iets meer spieren)
Vivechopin: -1 (heupbeen steekt af en ik denk dat van achter je ook weinig vet zal zien. Niet vreemd allemaal voor een 27 jarige)
Sharon: +0,5

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:28

Thanks veulen84.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:28

ik zal vandaag proberen een goede foto te maken. :D

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:29

Ik ben heel benieuwd hoe jullie die van mij scoren. Ik zeg zelf vaak dat ze voor een tinker niet te dik is. Dit was van de winter, kon je net haar ribben zien in dit licht. In daglicht zag je ze alleen ietsjes in beweging en kon je ze wel voelen. Ze had wel nog steeds een hartjeskont maar ze kan -2 zijn en nog een hartjeskont hebben gok ik zo. Afbeelding

Momenteel staat ze al zon 6 weken stil vanwege een blessure en is ze denk ik zeker een +1,5 of +2 maar we werken daar aan
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:52

Ik vind hier ook vooral veel onbespierde paarden voorbij komen. En dan krijg je makkelijk vetopslag.
En inderdaad koudbloeden zijn op bepaalde vlakken lastig. Mijn haflinger heeft ook -1 gestaan en had nog steeds een hartje op zijn kont.
Hier was ik hem al aan het bijvoeren. Kan geen duidelijke foto meer van toen vinden.
Afbeelding

Dit was hij de winter erna, vol in training, maar nog wel te dik
Afbeelding

De zomer erna, ook vol in training, hier zat geen grammetje vet meer op. Maar wel ronde getrainde billen met geultje.
Afbeelding

En ter vergelijk een jaar later, slanker, maar compleet onbespierd door een blessure.
Afbeelding

En nu, blijvend geblesseerd en crisismanagement zeg maar :+
De dierenarts gaf hem laatst een +1, maar wel met de kanttekening dat dit voor dit type paard, met blessure en leeftijd aan het einde van de zomer acceptabel was.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:16

Toen hij vol in training stond was hij echt prachtig Amanda <3

Ik vind hem nu ook nog mooi maar ik heb een zwak voor Haflingers <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:18

Ja hij was ook echt in topconditie <3
Veel heuveltraining, lange afstanden, veel galop, maar ook veel stap. Dat wilde wel :j
En hij is nu zeker mooi, maar heel anders. En echt wel het gevaar dat hij niet te dik wordt. Dat moet 100% met voer, want van bewegen moet hij niet hebben. En dat is wel enorm lastig.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:24

Hij zag er echt prachtig uit, al vind ik hem nu ook nog zeker heel erg netjes op gewicht. En inderdaad het is gewoon echt lastig om koudbloeden op gewicht te houden. Op mijn 1e foto ging ik haar ook al iets bijvoeren, dat ze niet te slank werd.

Hier was ze vol in training, een paar weken later.
Afbeelding

Edit* verkeerde foto
Laatst bijgewerkt door limilou op 12-09-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt