6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 00:02

Meelezen: Nog een agrobs fan. Werkt als een tiet dat spul!

Hier ook een hele lastig eter. Ik meng het met vitalbix fiber mix en een balancer.

Succes TS!

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:51

Er zijn al veel tips gegeven.
Ik denk dat je inderdaad wel resultaat zou moeten kunnen behalen met olie opvoeren en bijv gemicroniseerd lijnzaad.
Dit gecombineerd met extra eiwitten (erwten/rijsteiwit, lucerne) en iets dat vult zoals bietenpulp.

Het is vooral vet- en eiwitrijk voeren in jouw geval vermoed ik.
Als je niet voldoende reserve hebt kun je ook geen spieren opbouwen.

Succes!

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 11:18

Afbeelding
Afbeelding

We zijn er nog niet helemaal maar ik zie toch al wat verandering.
De sojaschroot werd hier door de dierenarts afgeraden dus dat heb ik niet gegeven. We hebben de Best mix vervangen door Sportmix zero van Aveve (hiervan geven we 3 kg verdeeld over 2 voerbeurten), 2x per dag krijgt ze 60ml lijnzaadolie en 1x per dag krijgt ze een schep All in soup van Aveve met daarin de muscle power complex van Horseflex

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:30

Ze lijkt wat voller te zijn, maar de bespiering (over de ruglijn) ontwikkelt zich nog steeds niet.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:39

Oef, ze heeft nog steeds een enorme dip in de nekaanzet achter de schoft en piepkont.
Ik denk dat dit oprecht nog steeds een train-technisch iets is in combinatie met voer, maar niet enkel voer alleen. Je kunt voeren wat je wil, maar die spieren ontwikkelen alleen bij juiste training.

Ben wel nieuwsgierig, waarom raadde de DA sojaschroot af?

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:43

Als ik er zo eentje zou krijgen dan gaat er minimaal 3 kilo biks in en nog een schep muesli. En dan voorzichtig gaan trainen aan de longe om de bovenlijn sterker te maken. Maar ze hebben eiwitten en vetten nodig om spieren en vlees te krijgen.
Al die mixes en die supplementen klinken allemaal leuk en hip maar wat mij betreft kan je hier beter gewoon een paar scheppen brok bij doen.

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:45

Is het een idee om op PSSM2 te laten testen? Of even de symptomen lijst door te lezen? Mijne was ook zo schraal en ze heeft pssm2. Met het pssm dieet is ze weer oke.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:47

Misschien is het al genoemd, maar ik zou Hippalgo Bodybuilder bijgeven.
Kan je de olie, all in soup en de horseflex achterwege laten.

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 11:48

Babootje schreef:
Ze lijkt wat voller te zijn, maar de bespiering (over de ruglijn) ontwikkelt zich nog steeds niet.


Die bespiering kan ook enkel komen met training he. Laat dat nu net zijn wat ik haar momenteel niet kan bieden. Heb haar vandaag voor de eerste keer in 2 weken terug gezien. Heb 2 weken geleden een serieus ongeval gehad met een 4 jarige en daarbij een nekwervel gebroken, hierdoor zal ze dus toch een aanzienlijke periode niet getraind kunnen worden.

@Suzanne F. Zoals je kan lezen krijgt ze dus 3kg sportbrok en nog een schep slobber

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:49

Oei, da's een serieuze val TS, sterkte! En spieren kunnen mijns inziens ook pas komen, als er voldoende vlees op de botten zit om omgezet te kunnen worden naar spieren.

Overigens vind ik het idee van Lyona ook nog niet zo'n slechte

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:50

Suzanne F. schreef:
Als ik er zo eentje zou krijgen dan gaat er minimaal 3 kilo biks in en nog een schep muesli. En dan voorzichtig gaan trainen aan de longe om de bovenlijn sterker te maken. Maar ze hebben eiwitten en vetten nodig om spieren en vlees te krijgen.
Al die mixes en die supplementen klinken allemaal leuk en hip maar wat mij betreft kan je hier beter gewoon een paar scheppen brok bij doen.

Dit inderdaad.

Ik zie eigenlijk qua bespiering in de bovenlijn te weinig. Dus ik zou daarop gaan focussen om dat er in te krijgen.

Is er een mogelijkheid dat iemand anders haar komende tijd aan de longe gaat trainen?

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 11:55

@Winged: Mijn pensionklanten hebben de verzorging van de paarden, het stallen mesten en het trainen van mijn trainingspaarden al op hun genomen, meer durf ik echt niet aan hun te vragen. Iedereen springt bij waar die kan maar deze mensen werken ook nog eens voltijds. Om hun te ontlasten heb ik mijn eigen paarden op de wei laten zetten, deze komen nu enkel binnen om te eten

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:58

Babootje schreef:
Ze lijkt wat voller te zijn, maar de bespiering (over de ruglijn) ontwikkelt zich nog steeds niet.


Lightninggg schreef:
Die bespiering kan ook enkel komen met training he. Laat dat nu net zijn wat ik haar momenteel niet kan bieden. Heb haar vandaag voor de eerste keer in 2 weken terug gezien. Heb 2 weken geleden een serieus ongeval gehad met een 4 jarige en daarbij een nekwervel gebroken, hierdoor zal ze dus toch een aanzienlijke periode niet getraind kunnen worden.

@Suzanne F. Zoals je kan lezen krijgt ze dus 3kg sportbrok en nog een schep slobber


Oeps, dat kunnen wij niet weten natuurlijk. Beterschap.
Maar ook voor jouw ongeluk is het jou niet gelukt om spieren op de juiste plek te krijgen. Ik heb wel vaker zulke schrale paarden gezien, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met een verkeerde bespiering.
Het advies van Winged lijkt mij goed. Om iemand die dat goed kan (bv met dubbele lijnen werken) haar een aantal keren per week rustig aan, aan de longe te laten trainen

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:07

Lightninggg schreef:
Nee, hij vond ze gewoon goed. Zei ook dat hij een eventingpaard liever zo ziet dan te dik


Volgens mij heeft hij gewoon een tactisch antwoord gegeven. Want te mager is ze mss niet maar mogelijk wel te arm gespierd.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:09

Suzanne F. schreef:
Als ik er zo eentje zou krijgen dan gaat er minimaal 3 kilo biks in en nog een schep muesli. En dan voorzichtig gaan trainen aan de longe om de bovenlijn sterker te maken. Maar ze hebben eiwitten en vetten nodig om spieren en vlees te krijgen.
Al die mixes en die supplementen klinken allemaal leuk en hip maar wat mij betreft kan je hier beter gewoon een paar scheppen brok bij doen.


Precies dat! Supplementen, speciaal voer zus voer zo en mixjes dit dat..allemaal ingespeeld op de emotie van de liefhebbende, desperate paarden eigenaren!

Gewoon meer voeren. Heb je verder niks nodig!

Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:12

Lightninggg schreef:
Babootje schreef:
Ze lijkt wat voller te zijn, maar de bespiering (over de ruglijn) ontwikkelt zich nog steeds niet.


Die bespiering kan ook enkel komen met training he. Laat dat nu net zijn wat ik haar momenteel niet kan bieden. Heb haar vandaag voor de eerste keer in 2 weken terug gezien. Heb 2 weken geleden een serieus ongeval gehad met een 4 jarige en daarbij een nekwervel gebroken, hierdoor zal ze dus toch een aanzienlijke periode niet getraind kunnen worden.

@Suzanne F. Zoals je kan lezen krijgt ze dus 3kg sportbrok en nog een schep slobber


Oef, wat heftig zeg! Beterschap. Mag ik vragen wat er gebeurd is?

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:14

Lightninggg schreef:
@Winged: Mijn pensionklanten hebben de verzorging van de paarden, het stallen mesten en het trainen van mijn trainingspaarden al op hun genomen, meer durf ik echt niet aan hun te vragen. Iedereen springt bij waar die kan maar deze mensen werken ook nog eens voltijds. Om hun te ontlasten heb ik mijn eigen paarden op de wei laten zetten, deze komen nu enkel binnen om te eten

Snap ik. Dan wordt het al vrij snel beperkt in opties. En een gebroken nekwervel is ook niet zomaar weer klaar. Je kan kiezen om haar tijdelijk bij iemand in training te zetten voor het grondwerk. Maar daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.

Ik neem aan dat je zelf dit jaar aardig hebt afgeschreven qua wedstrijden? Is het een idee om zodra jij weer mobiel bent zelf te beginnen met grondwerk? Is ook qua belasting van jouw rug een mindere belasting. Dan kun je deze periode gebruiken om de voeding goed te krijgen en er wat massa in te krijgen. Deze massa is dan uiteindelijk de voeding voor spieropbouw?
Dan kun je volgend jaar gebruiken om weer rustig te starten. Naar mijn idee is de bovenlijn zeker bij eventing van groot belang tbv blessureleed.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:24

Lightninggg schreef:
@Suzanne F. Zoals je kan lezen krijgt ze dus 3kg sportbrok en nog een schep slobber


Dat lees ik niet? Ik lees dat ze 3 kilo sportmix krijgt? Dat is geen brok toch maar een soort lucernemix?

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:28

hoeveel gras heb je in de wei staan, is dat goed bemest. een mooie vette/sappige wei en wat langer erop dan 8 uur, zou ik ook proberen, naast het krachtvoer

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 12:34

Winged schreef:
Lightninggg schreef:
@Winged: Mijn pensionklanten hebben de verzorging van de paarden, het stallen mesten en het trainen van mijn trainingspaarden al op hun genomen, meer durf ik echt niet aan hun te vragen. Iedereen springt bij waar die kan maar deze mensen werken ook nog eens voltijds. Om hun te ontlasten heb ik mijn eigen paarden op de wei laten zetten, deze komen nu enkel binnen om te eten

Snap ik. Dan wordt het al vrij snel beperkt in opties. En een gebroken nekwervel is ook niet zomaar weer klaar. Je kan kiezen om haar tijdelijk bij iemand in training te zetten voor het grondwerk. Maar daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan.

Ik neem aan dat je zelf dit jaar aardig hebt afgeschreven qua wedstrijden? Is het een idee om zodra jij weer mobiel bent zelf te beginnen met grondwerk? Is ook qua belasting van jouw rug een mindere belasting. Dan kun je deze periode gebruiken om de voeding goed te krijgen en er wat massa in te krijgen. Deze massa is dan uiteindelijk de voeding voor spieropbouw?
Dan kun je volgend jaar gebruiken om weer rustig te starten. Naar mijn idee is de bovenlijn zeker bij eventing van groot belang tbv blessureleed.


Dat is inderdaad zo een beetje het plan.


fokfanaat schreef:
hoeveel gras heb je in de wei staan, is dat goed bemest. een mooie vette/sappige wei en wat langer erop dan 8 uur, zou ik ook proberen, naast het krachtvoer


Normaal hebben we ruim voldoende goed bemest en mooi gras, nu door de aanhoudende droogte is ons gras jammer genoeg al op. Ze staan nog op de wei maar veel eten staat er niet meer op dus zijn we al volop aan het bijvoeren met voordroog (wel droog verpakt).

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 13:19

Earth schreef:
Oef, wat heftig zeg! Beterschap. Mag ik vragen wat er gebeurd is?


Ik was aan het springen met 1 van mijn 4 jarigen. Dit paard had al enkele malen een top 3 behaald op eventings voor 4 jarige paarden dus zeker geen onervaren paard.
Ze sprong echt top maar toen ik mijn laatste parcour reed ging het mis. Iets leidde haar af van haar werk waardoor ze haar afzet miste. De balk (rechte van 70cm) kwam tussen haar voorbenen terecht waardoor ze overkop ging. Toen ze probeerde op te staan raakte haar been verstrikt in mijn teugels waardoor ze nogmaals overkop ging. Die eerste val was niet zo erg maar die 2de val kwam verkeerd en ik lag op de grond met mijn paard op mij. Mijn paard kwam er met de schrik vanaf en ikzelf heb veel geluk gehad

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:39

Ai wat een naar ongeluk, beterschap!

Ik vind haar niet zo gunstig in elkaar zitten qua bouw (of de foto's vertekenen erg) ze lijkt heel strak te staan in de rug en het kruis. Strakke lendenen, sterk hellend kruis..ik kan er mijn vinger niet helemaal op leggen. Is ze weleens goed losgemaakt door een osteo of fysio? want dat zou mijn voorkeur hebben en daarna idd goede longetraining kan wonderen doen naast het voer.

Lightninggg

Berichten: 616
Geregistreerd: 18-03-13

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 13:50

Afbeelding
Zelfde paard maar dan 2 jaar jonger. Paard is wel nog heel hard gegroeid en is deze winter heel ziek geweest

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 6 jarige merrie blijft schraal op bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:52

Daar ziet ze er imo toch beter uit, minder strak. Wat heeft ze gehad en is ze daar wel helemaal van hersteld?

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:53

Pfoe heftig zeg, heel veel beterschap en sterkte met het herstel! :(:) Kan me voorstellen dat je prioriteiten op dit moment even anders zijn.

Ik vind haar een licht pain-face tonen.. Zeker in vergelijk met eerdere foto's lijkt ze nu ongemak/pijn uit te stralen uit haar ogen. Ik zou haar eens goed los laten maken, en kijken of dat verschil maakt. Ook een ongetraind paard zou niet zo slap qua bespiering in de bovenlijn moeten staan. Pijn maakt ook dat paarden afvallen/spieren afbreken.