Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:36

Ninx schreef:
Voor de mensen die zo boos zijn en alles op hun eigen situatie betrekken: hebben jullie allemaal een paard van 24 jaar oud dat de helft van een etmaal zonder eten staat en te mager werd?

Ik zie nergens dat hij te mager was?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:49

Sizzle schreef:
Ninx schreef:
Voor de mensen die zo boos zijn en alles op hun eigen situatie betrekken: hebben jullie allemaal een paard van 24 jaar oud dat de helft van een etmaal zonder eten staat en te mager werd?

dit, en wellicht staat het dier op stro?
En het dier kan dan nog een kleine weide op, daar vindt het wellicht ook nog wel wat om te knabbelen. Dus hij staat zonder hooi maar uit dit topic kan ik nog niet halen of hij zonder iets staat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:54

996981 schreef:
Ninx schreef:

Dat is helemaal niet relevant. Je gaat niet ongevraagd je bemoeien met het management van het paard van iemand anders. Punt.

Dat zeg ik ook niet.
Dat heb daarboven reeds geschreven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 12:58

Ninx schreef:
TS adviseren per definitie weg te kijken, zich nergens mee te bemoeien en niets te zeggen is geen goed advies.

Het initiatief het paard op eigen beweging bij te voeren kan heel begrijpelijk zijn, in wanhoop doe je dit soort dingen soms, maar niet verstandig.

Het is mij nog niet duidelijk hoe de situatie na 20 uur is? Na 20 uur is er geen eten meer geef je aan ts? Is er op dat moment dan ook echt helemaal niets meer? Dus ook geen stro of gras?
Wanneer er na 20 uur echt helemaal niets meer te eten is tot de volgende dag is dat inderdaad zeer ongezond en onverstandig.

En ter verduidelijking: begrijp ik goed dat het paard er slecht uit zag en feitelijk is opgeknapt na het bijvoeren?

Misschien werkt het het beste om 'als stal' een beleid in te voeren waar iedereen zich aan conformeert? Een paard kan nu eenmaal niet zolang zonder eten staan dus er zal een oplossing moeten komen in de vorm van een betere slowfeeder, extra stro verstrekken, armer ruwvoer gaan voeren zodat er meer ruwvoer gegeven kan worden?

Soms is het geen onwil, maar sommige mensen weten gewoon ontzettend weinig (alhoewel ik dat in een informatietijdperk nogal stom vind, maar okay). Bij ons op stal heeft iedere nieuwkomer de gewoonte van de anderen overgenomen te zorgen voor zoveel mogelijk spreiding van ruwvoergfiten. Ook daar zaten mensen tussen wiens paard dus gewoon voorheen 14 uur zonder eten stond.

Als je een dik paard hebt ligt dat niet alleen aan de hoeveelheid hooi die je voert. Het ligt aan een heel scala van zaken, maar veelal aan de kwaliteit van je voer (verpakt of te rijk), de kwaliteit van je bijvoer (onvoldoende nutriënten waardoor een paard blijft 'zoeken'), te weinig vrije beweging (een beetje stilstaan en hangen heeft nog nooit iemand slank gemaakt), etc...

Een paard eten ontzeggen en lang zonder eten laten staan is naast gevaarlijk ook nog eens heel vaak contraproductief, het paard gaat juist vet vasthouden in reactie op 'schaarste'.

Conclusie: ik vind het goed wanneer mensen elkaar aanspreken op correcte zorg. Er is nog steeds te weinig kennis en mensen 'doen vaak maar wat'. Het is echter de toon die de muziek maakt, dus zorg voor goede argumentatie en maak van je stal een plek waar je 'gezamenlijk' regels opstelt voor goede zorg.

‘Als stal’ een beleid invoeren? Ik mag hopen dat de staleigenaar duidelijk een halt toeroept aan stalklanten die even zelf een beleid gaan invoeren. Nu wordt ie helemaal lekker met de suggesties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:00

Ayasha schreef:
dit, en wellicht staat het dier op stro?
En het dier kan dan nog een kleine weide op, daar vindt het wellicht ook nog wel wat om te knabbelen. Dus hij staat zonder hooi maar uit dit topic kan ik nog niet halen of hij zonder iets staat.

noukie12 schreef:
Eatshay schreef:
Heeft ie echt zekersteweten geen sprietje hooi, stro, gras, of takken oid meer te eten als ie z'n hooibak leeg heeft?

Nope. Niks om zich warm mee te houden -O- ;(

Ayasha
Blogger

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:02

Dus hij staat op beton? Of hoe moet ik dat op vatten?
Als er een uitloopweide is zal daar momenteel niet veel op staan maar mogelijk wel nog wat, zeker aan de kantjes. Zelfs mijn kapotgelopen paddock vinden ze aan de kanten nog zat om zich mee bezig te houden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:02

Velen zien een kale wei ook al aan als ‘niks te eten’…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:03

Sizzle schreef:
Ninx schreef:

noukie12 schreef:
Gebeld en mn excuses aangeboden voor de emoties die meespeelde. Ze begon gelijk over dat ze wel genoeg voert.
Haar aangegeven dat ik wel bij mijn standpunt blijf dat 12 uur zonder eten heel erg slecht is voor de gezondheid van een paard. De communicatie liep weer mis helaas.
Ik heb het met een stalgenoot besproken en binnenkort komen we even bij elkaar. Omdat meerdere stalgenoten de fjord extra hooi geven, blijft ze er steeds bovenop komen. En denk de eigenaresse dat het goed gaat.
Het is dubbel maar het moet stoppen. Niemand gaat meer (ongevraagt) voeren, de fjord zal dan wel hard achteruit gaan.
Misschien is dat nodig om haar ogen te openen.

dat zou je uit deze post kunnen halen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-01-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:06

Poekkie schreef:
Ninx schreef:
TS adviseren per definitie weg te kijken, zich nergens mee te bemoeien en niets te zeggen is geen goed advies.

Het initiatief het paard op eigen beweging bij te voeren kan heel begrijpelijk zijn, in wanhoop doe je dit soort dingen soms, maar niet verstandig.

Het is mij nog niet duidelijk hoe de situatie na 20 uur is? Na 20 uur is er geen eten meer geef je aan ts? Is er op dat moment dan ook echt helemaal niets meer? Dus ook geen stro of gras?
Wanneer er na 20 uur echt helemaal niets meer te eten is tot de volgende dag is dat inderdaad zeer ongezond en onverstandig.

En ter verduidelijking: begrijp ik goed dat het paard er slecht uit zag en feitelijk is opgeknapt na het bijvoeren?

Misschien werkt het het beste om 'als stal' een beleid in te voeren waar iedereen zich aan conformeert? Een paard kan nu eenmaal niet zolang zonder eten staan dus er zal een oplossing moeten komen in de vorm van een betere slowfeeder, extra stro verstrekken, armer ruwvoer gaan voeren zodat er meer ruwvoer gegeven kan worden?

Soms is het geen onwil, maar sommige mensen weten gewoon ontzettend weinig (alhoewel ik dat in een informatietijdperk nogal stom vind, maar okay). Bij ons op stal heeft iedere nieuwkomer de gewoonte van de anderen overgenomen te zorgen voor zoveel mogelijk spreiding van ruwvoergfiten. Ook daar zaten mensen tussen wiens paard dus gewoon voorheen 14 uur zonder eten stond.

Als je een dik paard hebt ligt dat niet alleen aan de hoeveelheid hooi die je voert. Het ligt aan een heel scala van zaken, maar veelal aan de kwaliteit van je voer (verpakt of te rijk), de kwaliteit van je bijvoer (onvoldoende nutriënten waardoor een paard blijft 'zoeken'), te weinig vrije beweging (een beetje stilstaan en hangen heeft nog nooit iemand slank gemaakt), etc...

Een paard eten ontzeggen en lang zonder eten laten staan is naast gevaarlijk ook nog eens heel vaak contraproductief, het paard gaat juist vet vasthouden in reactie op 'schaarste'.

Conclusie: ik vind het goed wanneer mensen elkaar aanspreken op correcte zorg. Er is nog steeds te weinig kennis en mensen 'doen vaak maar wat'. Het is echter de toon die de muziek maakt, dus zorg voor goede argumentatie en maak van je stal een plek waar je 'gezamenlijk' regels opstelt voor goede zorg.

‘Als stal’ een beleid invoeren? Ik mag hopen dat de staleigenaar duidelijk een halt toeroept aan stalklanten die even zelf een beleid gaan invoeren. Nu wordt ie helemaal lekker met de suggesties.

De eigenaar is niet thuis in paarden en verhuurt de locatie.
Dan is het aan de mensen onderling om goede afspraken te maken die het welzijn van de paarden ten goede komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:06

Ayasha schreef:
Dus hij staat op beton? Of hoe moet ik dat op vatten?
Als er een uitloopweide is zal daar momenteel niet veel op staan maar mogelijk wel nog wat, zeker aan de kantjes. Zelfs mijn kapotgelopen paddock vinden ze aan de kanten nog zat om zich mee bezig te houden.

geen idee hoe kaal, kaal is.
Ze heeft het over een mini wei. Dat kan dus ook echt totaal kaal zijn, geen idee.

Kijk zonder toestemming bijvoeren is niet de oplossing.
Maar een paard 12 uur met desnoods 3 sprieten gras ook niet.
Zo te lezen is er alleen een grootmazig hooinet.
Dus de eigenaar zou minstens eens kunnen kijken of een ander hooinet al wat veranderd.
Maar vanaf 20.00 niets meer hebben is igg niet wenselijk, daar zullen we het denk ik allemaal wel over eens zijn toch? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:07

Wat is er bovenop komen?
Mijn beest is te dik maar in veel van mijn stlalgenoten vinden haar in zo‘n keurig model. Die begrijpen er niets van dat ze geen portie meer krijgt in de avond.
Er hangt immers geen vette pens onder dus is het goed, maar de ribben kan ik nog altijd niet voelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:11

DuoPenotti schreef:
Ze heeft het over een mini wei. Dat kan dus ook echt totaal kaal zijn, geen idee.

Dus de eigenaar zou minstens eens kunnen kijken of een ander hooinet al wat veranderd.
Maar vanaf 20.00 niets meer hebben is igg niet wenselijk, daar zullen we het denk ik allemaal wel over eens zijn toch? :)

áls ie inderdaad niets meer heeft wel ja. Maar ik vraag me af of hij werkelijk niks meer heeft. Als ie stro als stalbedekking heeft, heeft ie bv al wat te vreten. Hij heeft geen sprietje meer in het net maar dat antwoord kwam ook nadat iemand zei dat eventueel stro bij in het net gestoken kon worden. Dus dat maakt mij nog niet duidelijk of het net gewoon leeg is of dat hij echt helemaal geen stro heeft.

Gezien TS de eigenares ook al opvliegend noemde nadat ze haar verteld had dat ze haar paard mishandelde wil ik een beetje voorzichtiger om gaan met de uitspraken van TS zeg maar. Ik ken er niet zo heel veel die daar niet enigszins opvliegend van zouden worden als een stalgenoot zo zou bellen. :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:12

Dat ben ik met je eens Sizzle, maar goed dat is wat ts voor nu aangeeft.
Wij hebben verder geen beeld van het paard of de wei.
Hoe dan ook, vanaf 20.00 uur zonder iets te eten vind ik niet kunnen.
De oplossing is zeker niet zo maar bijvoeren, dat kan echt niet zonder overleg.
Maar een paard maagzweren op laten lopen omdat de eigenaresse laks is anders te bedenken is ook niet wenselijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:12

Bijvoeren moet je gewoon nooit doen als het niet je eigen paard is.

Wat de één dik vind is voor de ander nog slank. En liggen ze naast de fjord ofzo om in de gaten te houden wanneer de eigenaresse of verzorger er is?

Als een paard er echt slecht bij staat dan schakel je de instanties in, die kunnen er iets aan doen.

Twijfel je dan kun je altijd een positief gesprek aan gaan met de eigenaar. Maar als je al weet dat hoefbevangenheid speelt dan is de keuze voor bijvoeren niet te bevatten en zou ik heeel erg boos worden als ik dat zou horen. Zo boos dat je niet meer met plezier naar het eigen paard zou komen. En zou je altijd twijfelen of ik je paard niet iets teveel zou geven (je zou daar zelf echt niet blij mee zijn denk ik) en dat gevoel alleen al zou je ongerust maken. En zo is dat nu voor deze eigenaar.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-01-22 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:15

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

áls ie inderdaad niets meer heeft wel ja. Maar ik vraag me af of hij werkelijk niks meer heeft. Als ie stro als stalbedekking heeft, heeft ie bv al wat te vreten. Hij heeft geen sprietje meer in het net maar dat antwoord kwam ook nadat iemand zei dat eventueel stro bij in het net gestoken kon worden. Dus dat maakt mij nog niet duidelijk of het net gewoon leeg is of dat hij echt helemaal geen stro heeft.

Gezien TS de eigenares ook al opvliegend noemde nadat ze haar verteld had dat ze haar paard mishandelde wil ik een beetje voorzichtiger om gaan met de uitspraken van TS zeg maar. Ik ken er niet zo heel veel die daar niet enigszins opvliegend van zouden worden als een stalgenoot zo zou bellen. :+

dat weten we niet, we moeten het doen met wat ts zegt want de eigenaresse heeft zich nog niet gemeldt...

Maar ken wel meer mensen die niets in de schuilstal hebben liggen, dus ja, daar kijk ik dan ook weer niet van op.
Stro is idd voldoende.
Krijgen die veelvraten hier ook een plakje op het vlas voor als ze denken te kort te komen :P

Dat de eigenaresse opvliegend reageerde begrijp ik ook meer dan voldoende.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:18

@Nink: nee, helemaal niet! In zulke constructie heb je de verantwoordelijkheid om goed voor je eigen paard te zorgen. Ben je niet tevreden over de verzorging van een ander, dan stap je naar de staleigenaar of de DB. Maar je gaat als stalklant GEEN eigen regeltjes opstellen en opleggen aan andere stalklanten. Dat recht heb je in de verste verte niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:18

En ondertussen zit de eigenaresse van de fjord na deze twee telefoontjes misschien wel huilend thuis: "Hoe kan dat nou? Ik voer 'm al zo weinig en hij blijft maar te zwaar, straks is ie weer hoefbevangen!".

Overigens vind ik de laatste opmerking van TS dat de eigenaresse het misschien gaat begrijpen als de fjord zonder bijvoeren magerder wordt, ook wel erg arrogant.

Het is tot op zekere hoogte prima dat stalgenoten zich bekommeren om de gezondheid van de andere paarden op stal dan die van henzelf, maar ga het gesprek aan, de dialoog, als je moeite hebt met hoe een stalgenoot met haar paard omgaat. Misschien is er zeer goed over nagedacht en is er gekozen uit het beste uit twee kwaden, misschien heeft de ander inderdaad andere kennis of minder kennis dan jij. Dat kan je alleen maar uitvinden als je naar elkaar luistert, en wie weet, leer je zelf ook nog wat. Win-win.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:21

Poekkie schreef:
@Nink: nee, helemaal niet! In zulke constructie heb je de verantwoordelijkheid om goed voor je eigen paard te zorgen. Ben je niet tevreden over de verzorging van een ander, dan stap je naar de staleigenaar of de DB. Maar je gaat als stalklant GEEN eigen regeltjes opstellen en opleggen aan andere stalklanten. Dat recht heb je in de verste verte niet.

Je begrijpt me verkeerd.
Wanneer je met elkaar de zorg in eigen beheer doet, moet je met elkaar grondregels afspreken daarover.
Van het opruimen van de mest zijn de rijbak, het verzetten van het draad op de wei, de tijden waarop er gevoerd wordt tot de wijze waarop de paarden gehouden worden. Je moet daar in goed overleg gewoon een plan voor maken. Iedereen heeft dan inspraak, dus je komt gewoon als volwassenen tot consensus.
En wanneer in zo'n democratisch proces 1 iemand stelselmatig zijn paard te lang zonder eten zet en slechts 2 wasmanden ruwe vezels in een 24 jarig paard duwt, kun je je dus beroepen op gemaakte afspraken daarover.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:25

Maflinger_S schreef:
En ondertussen zit de eigenaresse van de fjord na deze twee telefoontjes misschien wel huilend thuis: "Hoe kan dat nou? Ik voer 'm al zo weinig en hij blijft maar te zwaar, straks is ie weer hoefbevangen!".

Een dier dat te lang zonder eten staat maakt teveel cortisol aan. Een paard krijgt stress van te lang zonder eten staan.
Het systeem raakt metabolisch ontregelt en dus kan het dier JUIST weer bevangen raken van TE weinig voeren.

Ik geef het toe, dieren die snel te zwaar zijn goed voeren is een hele kunst (ik heb 2 IJslanders en een shet).

Maar ik krijg hier de indruk dat het een ouder paard betreft dat eerder te mager werd.
Mocht ik dat verkeerd begrepen hebben dan blijft het argument zeker staan dat een hele nacht zonder eten staan echt niet kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:26

DuoPenotti schreef:

dat weten we niet, we moeten het doen met wat ts zegt want de eigenaresse heeft zich nog niet gemeldt...

Maar ken wel meer mensen die niets in de schuilstal hebben liggen, dus ja, daar kijk ik dan ook weer niet van op.
Stro is idd voldoende.
Krijgen die veelvraten hier ook een plakje op het vlas voor als ze denken te kort te komen :P

Dat de eigenaresse opvliegend reageerde begrijp ik ook meer dan voldoende.[/quote]
Die van ons staan in de schuilstal ook tot hun knieën in het stro. _O- Kan me dat zo moeilijk voorstellen dat dit paard op een kale vloer zou staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:27

Ninx schreef:
Poekkie schreef:

Je begrijpt me verkeerd.
Wanneer je met elkaar de zorg in eigen beheer doet, moet je met elkaar grondregels afspreken daarover.
Van het opruimen van de mest zijn de rijbak, het verzetten van het draad op de wei, de tijden waarop er gevoerd wordt tot de wijze waarop de paarden gehouden worden. Je moet daar in goed overleg gewoon een plan voor maken.

Ik begrijp er idd niets van.
Mest opruimen in de bak ==> moet overal
Weidedraad ==> niet van toepassing, pony heeft eigen wei zo te lezen
Voertijden ==> kan je onderling regelen of zelf bepalen. Prima als iemand een ander rooster wil hanteren voor zijn eigen dier.
Wijze van houden ==> eigenaars gaan juist naar een doe-het-zelf-stal om deze zelf te kunnen bepalen.

Hoe moeilijk is het om iemand zijn eigen voerbeleid te laten opstellen en daar gewoon buiten te blijven? Ik veronderstel dat er nu al een paar keer gepraat is met de eigenaresse en dat ze zelf wel haar eigen afwegingen heft gemaakt. Ga dan naar hogere instanties of laat het rusten.

Ik blijf er bij: moest ik de eigenaresse zijn was iedereen op voorhand gewaarschuwd: wie ik nog betrap op mijn paard bijvoeren, krijgt speciaal van mij ook zijn/haar paard bijgevoerd. En dan niet met hooi. De kortste manier om van die bemoeizakkerij af te raken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:29

Ayasha schreef:
_O- Kan me dat zo moeilijk voorstellen dat dit paard op een kale vloer zou staan.

Kan ook vlas of zaagsel liggen....

Feitelijk weten we te weinig om iets te zeggen over de hoeveelheid voer.

Maar als een paard vanaf 20 uur niets meer heeft tot de volgende dag, dan staat het dier dus zomaar 12 tot 14 uur zonder eten. Vooropgesteld dat er dus echt niets ligt.
En dat kan gewoon niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:30

Ninx schreef:
Ayasha schreef:
_O- Kan me dat zo moeilijk voorstellen dat dit paard op een kale vloer zou staan.

Maar als een paard vanaf 20 uur niets meer heeft tot de volgende dag, dan staat het dier dus zomaar 12 tot 14 uur zonder eten. Vooropgesteld dat er dus echt niets ligt.
En dat kan gewoon niet.

Dan moet jij zorgen dat dat in de regels van de DB of de wet opgenomen wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:32

Ninx schreef:
Ayasha schreef:

En dat kan gewoon niet.

day ben ik met je eens, maar dat zou ik dus willen weten alvorens ik het eens ben met mensen die zeggen dat bijvoeren oke is. Of hij op vlas of zaagsel (of kale grond) staat of op stro.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:33

Poekkie schreef:
Hoe moeilijk is het om iemand zijn eigen voerbeleid te laten opstellen en daar gewoon buiten te blijven? Ik veronderstel dat er nu al een paar keer gepraat is met de eigenaresse en dat ze zelf wel haar eigen afwegingen heft gemaakt. Ga dan naar hogere instanties of laat het rusten.

Ik blijf er bij: moest ik de eigenaresse zijn was iedereen op voorhand gewaarschuwd: wie ik nog betrap op mijn paard bijvoeren, krijgt speciaal van mij ook zijn/haar paard bijgevoerd. En dan niet met hooi. De kortste manier om van die bemoeizakkerij af te raken.

Sommige mensen hebben geen 'beleid', maar doen gewoon maar iets..... vanuit een gebrek aan kennis en/of de onwil iets te leren of veranderen.
Of dat hier speelt is niet te zeggen.
Maar wanneer iedereen daar op stal het een zorgelijke situatie vindt, en alleen deze dame niet.... dan zou het kunnen zijn dat haar beleid dus niet erg gezond is.

Onderling afspraken maken is gewoon iets dat grote mensen doen.

En die kinderlijke driegementjes in je posts zijn een beetje suf. Wel weten nu wel dat je overmatig biks gaat uitdelen als straf... staat genoteerd :D
Laatst bijgewerkt door Ninx op 30-01-22 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt