Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
meggiemeg schreef:Wij hebben 2 vaste leveranciers, 1 voor de kleine baaltjes en 1 voor de balen in folie. Beide bellen elk jaar uit zichzelf op of ze ons voor dit jaar ook weer op de lijst kunnen zetten en zo ja voor hoeveel balen dan. Dat werkt voor beide partijen prettig.
Het is alleen maar erg netjes te noemen als een leverancier het hooi eigenlijk kosteloos op wil slaan voor jou als je zelf niet veel kwijt kunt. Velen vinden het wel weer prettig als ze vaste afnemers hebben en daardoor wel steeds dezelfde mensen op hun erf hebben.
funnyhorses schreef:Ik heb plek voor zo'n 100 tot 120 pakjes hooi. Grote pakken is niet te doen, zowel niet met opslag als met verplaatsen. Ik moet het in mn eentje kunnen.
Wat mij nu interesseert is waarom paarden bepaalt hooi niet willen eten. Daar zou ik echt de rede van willen weten, zit het in de smaak? Of hebben ze in de gaten dat het hooi slecht voor ze is? Dat er dus echt iets niet deugd?
En mocht het de smaak zijn, is er dan een mogelijkheid om het weer lekker te maken?
Ik stoom hooi misschien iets toevoegen aan het stoomwater? Maar wat?
Ga ik eens over brainstormen...wat kan men doen om hooi weer aantrekkelijk te maken?
funnyhorses schreef:Ik heb plek voor zo'n 100 tot 120 pakjes hooi. Grote pakken is niet te doen, zowel niet met opslag als met verplaatsen. Ik moet het in mn eentje kunnen.
Wat mij nu interesseert is waarom paarden bepaalt hooi niet willen eten. Daar zou ik echt de rede van willen weten, zit het in de smaak? Of hebben ze in de gaten dat het hooi slecht voor ze is? Dat er dus echt iets niet deugd?
En mocht het de smaak zijn, is er dan een mogelijkheid om het weer lekker te maken?
Ik stoom hooi misschien iets toevoegen aan het stoomwater? Maar wat?
Ga ik eens over brainstormen...wat kan men doen om hooi weer aantrekkelijk te maken?
LiselotZorro schreef:meggiemeg schreef:Wij hebben 2 vaste leveranciers, 1 voor de kleine baaltjes en 1 voor de balen in folie. Beide bellen elk jaar uit zichzelf op of ze ons voor dit jaar ook weer op de lijst kunnen zetten en zo ja voor hoeveel balen dan. Dat werkt voor beide partijen prettig.
Het is alleen maar erg netjes te noemen als een leverancier het hooi eigenlijk kosteloos op wil slaan voor jou als je zelf niet veel kwijt kunt. Velen vinden het wel weer prettig als ze vaste afnemers hebben en daardoor wel steeds dezelfde mensen op hun erf hebben.
Ik denk dat dit ook precies een deel van het probleem is als je zelf nog geen vaste afnemer bent. Die fijne adresjes hebben vaste afnemers die niet gaan lopen omdat het fijne adresjes zijn. Je moet dan dus wachten tot een van die afnemers z'n paarden verkoopt oid.
Mijn eigen hooiboer heeft 5 of 6 adressen waar hij hooi bezorgt. Ik hoef niet eens aantallen te bestellen van te voren, als het hooi opraakt stuur ik hem een berichtje en de week er op is hij er. In het hooi seizoen betaal ik een stuk meer dan bij een ander, maar dat weegt niet op tegen de voordelen die ik er nu van heb. Per saldo zal het ook zeker niet duurder zijn.
funnyhorses schreef:996981 schreef:Antwoord op de titel: er is wel goed hooi te krijgen, maar daar betaal je voor.
De €4 euro waarover je het hebt is al jaren niet realistisch meer![]()
Ik las hier al een tip; als je een goede leverancier gevonden hebt; bouw een relatie op. Zorg dat je goodwill kweekt zodat hij jou ook echt het goede spul gunt. Voor een boer is het ook fijner met een paar vaste afnemers te werken.
Communiceer ook met leveranciers waarom je niet tevreden bent. Als je niets meldt en gewoon stopt met bestellen, kunnen ze ook niet weten waarom je het hooi niet goed genoeg vindt. Als je zegt wat eraan scheelt, kunnen ze daar, binnen de invloeden die ze hebben, rekening mee houden.
Zoals ik al zei had ik een goede hooiboer maar die is jaren geleden overleden.
Sindsdien niks goeds meer kunnen vinden en ik koppel echt wel terug hoor! Ik zeg juist wel als ik niet tevreden ben maar als het niet verbeterd zoek ik verder. Is toch hetzelfde met de pensionstallen? Niet tevreden dan zoek je een andere plek.
Ik hoef ook niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar ik blijf ook niet betalen voor slechte kwaliteit. Het allerergste vind ik als ze het helemaal niet willen eten, tegen stof word hooi al gestoomd nml. Maar de kwaliteit tot nu toe is me echt niet meer waard dan 4euro.
Pakjes hooi van net 10kg en dan bijv 7,50euro vind ik ronduit schandalig!
funnyhorses schreef:Toch ben ik blij met dit topic, lees dat het overal wel hetzelfde is en dat de zomers die zo heet zijn hooi echt verpesten.
pol013 schreef:funnyhorses schreef:
Zoals ik al zei had ik een goede hooiboer maar die is jaren geleden overleden.
Sindsdien niks goeds meer kunnen vinden en ik koppel echt wel terug hoor! Ik zeg juist wel als ik niet tevreden ben maar als het niet verbeterd zoek ik verder. Is toch hetzelfde met de pensionstallen? Niet tevreden dan zoek je een andere plek.
Ik hoef ook niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar ik blijf ook niet betalen voor slechte kwaliteit. Het allerergste vind ik als ze het helemaal niet willen eten, tegen stof word hooi al gestoomd nml. Maar de kwaliteit tot nu toe is me echt niet meer waard dan 4euro.
Pakjes hooi van net 10kg en dan bijv 7,50euro vind ik ronduit schandalig!
Wat veel mensen echt verkeerd inschatten is de 'maakbaarheid' van goed ruwvoer oogsten. Sommige jaren krijg je het inderdaad bijna cadeau als de weersomstandigehden net fijn meewerken en je je voorbereidingen op orde hebt. Andere jaren heb je gewoond dikke pech.
Net een onbalans in de bodem ontstaan en ineens heb je onkruid wat je het jaar er voor niet had, te lang droog, te nat, alles in orde maar net een regenbui voor je wil persen. Een mol die overijverig aan de slag is gegaan.
Deels zaken waar je iets aan kunt doen. Maar dat kost tijd en of geld. en voila zo worden pakjes ruwvoer dus duurder.
Wij winnen het voor onszelf. Zijn aardig thuis in de materie, vragen hier en daar voor de zelkeheid nog wat om tips. En zelfs dan lukt het niet altijd zoals je wil. Dus ik vind feedback geven op de kwaliteit ook altijd wat grappig. Natuurlijk kun je daar iets van zeggen, maar of je er altijd echt iets aan kunt doen. Mwah.
En als de paardenhouder het risico van een slecht jaar/ slechte baal dan terug legt bij de producent gaat ook vanzelf de prijs omhoog. Je moet dan immers dat soort risico's ook gaan incalculeren.
Dus ik zie ook niet helemaal een andere richting ontstaan dan: het zal er niet goedkoper op gaan worden de komende jaren.
996981 schreef:Tuurlijk blijft het een natuurproductmaar zoals hier ook al door iemand gezegd denken veel leveranciers dat paardenhouders ander hooi willen dan ze daadwerkelijk willen. Communiceren over bemesting etc. Kan daar wel degelijk bij helpen
Emperor schreef:996981 schreef:Tuurlijk blijft het een natuurproductmaar zoals hier ook al door iemand gezegd denken veel leveranciers dat paardenhouders ander hooi willen dan ze daadwerkelijk willen. Communiceren over bemesting etc. Kan daar wel degelijk bij helpen
Mmm, toch komt er op facebook vaak de vraag voorbij naar onbemest of onbespoten hooi.. En het dan vervolgens ook nog gek vinden dat er weinig voedingstoffen of onkruid in zitten
meggiemeg schreef:Een boer kan een mening hebben, wij paardenmensen hebben ook een mening dat mag ook. Een koe eet nu eenmaal wat anders dan een paard. Daar komt dan ook nog eens bij dat de een het hier goed op doet en de ander weer op wat anders. Dat maakt het er niet makkelijker op.
octavodia schreef:Ik heb inmiddels eindelijk een goede hooileverancier...we halen het zelf op dat scheelt weer kosten. Wij kopen getest onverpakt hooi(pavo quickscan) met laag suikergehalte, grofstengelig. Het zijn grote bundels van 21 balen van ongeveer 22 kilo per stuk voor 155 euro per bundel. Het hooi komt uit Duitsland, ruikt heerlijk, is goed droog, de paarden eten het graag...ik had ook mooi duur hooi gekocht van natuurland, groot ingekocht helaas...dat aten de paarden zo graag dat ze elkaar wegsloegen bij de slowfeeders(alarmbelletjes rinkelen dan bij mij)...pavo quickscan gedaan...tja...bij suiker stond de pijl maximaal naar rechts....als ze 10 kilo van dat hooi op een dag eten hebben ze bijna 2 kilo suiker per paard op...geen wonder dat ze het zo lekker vonden...het was ook wat fijner hooi. Nu meng ik dit met hooi dat dus heel laag in suiker staat. Vaak is grofstengelig lager in suiker. Het blijft een lastig probleem. Maar ik ga niet meer voor goedkoop, ik wil goed hooi voor mijn paarden. Louis Venhorst zou mijn keuze zijn als ik echt nergens hooi zou kunnen vinden, je weet wat je krijgt, ze bezorgen een dag in de maand op postcode..je betaald er meer voor, maar je hebt er dan geen zorgen over
Caira schreef:Ik moet zeggen dat het per regio verschilt, wij hadden een prima opbrengst afgelopen jaar. We hebben zo’n 15-20 vaste afnemers die doorgeven hoeveel ze denken te voeren en we hebben zelf 6 paarden staan. Ik denk dat we per jaar zo’n 5-6 grote ronde balen terug krijgen die niet goed zijn, maar dan heeft er meestal een gaatje in gezeten. Die ruilen we dan altijd om, zo blijft de klant blij en wij hebben altijd dezelfde klanten zonder gedoe. Probeer nu al een goede leverancier te vinden voor komend najaar, dan kun je afspreken hoeveel je wilt en desnoods even op het land kijken wat voor spul het is.
Sclimpre schreef:Het is inderdaad nu het moment om je hooi voor volgende winter al te zoeken. Hooiboer wil graag ook vooraf plannen, en als hij weet dat er veel vraag gaat zijn kan hij eventueel uitkijken naar extra land.
Deze tijd van het jaar is misschien wel de allerlastigste moment om aan hooi te geraken. Het te verkopen hooi begint op te raken. Over een maand of 2 komt er weer meer te koop, want dan zijn er mensen die zien dat ze teveel hooi bijgehouden hebben en dat weg willen tegen dat de nieuwe oogst komt.
funnyhorses schreef:Alle tips en opmerkingen neem ik zaterdag mee, niet om commentaar te leveren maar om ervan te leren. Ben benieuwd wat dan de antwoorden zijn.
Maar jongens...wat een gedoe om een paar pony's aan het vreten te houden, is toch ergens om te janken niet waar?
funnyhorses schreef:Alle tips en opmerkingen neem ik zaterdag mee, niet om commentaar te leveren maar om ervan te leren. Ben benieuwd wat dan de antwoorden zijn.
Maar jongens...wat een gedoe om een paar pony's aan het vreten te houden, is toch ergens om te janken niet waar?