Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:07

Probeer eens een hooi boer uit de buurt die een groot pak (in plastic) per keer bij je neer wil zetten. Heb ik ook nog een tijdje gedaan op deze manier. Dan belde ik als het bijna op was en dan zetten hij weer een nieuw pak neer.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:09

meggiemeg schreef:
Wij hebben 2 vaste leveranciers, 1 voor de kleine baaltjes en 1 voor de balen in folie. Beide bellen elk jaar uit zichzelf op of ze ons voor dit jaar ook weer op de lijst kunnen zetten en zo ja voor hoeveel balen dan. Dat werkt voor beide partijen prettig.
Het is alleen maar erg netjes te noemen als een leverancier het hooi eigenlijk kosteloos op wil slaan voor jou als je zelf niet veel kwijt kunt. Velen vinden het wel weer prettig als ze vaste afnemers hebben en daardoor wel steeds dezelfde mensen op hun erf hebben.

Ik denk dat dit ook precies een deel van het probleem is als je zelf nog geen vaste afnemer bent. Die fijne adresjes hebben vaste afnemers die niet gaan lopen omdat het fijne adresjes zijn. Je moet dan dus wachten tot een van die afnemers z'n paarden verkoopt oid.

Mijn eigen hooiboer heeft 5 of 6 adressen waar hij hooi bezorgt. Ik hoef niet eens aantallen te bestellen van te voren, als het hooi opraakt stuur ik hem een berichtje en de week er op is hij er. In het hooi seizoen betaal ik een stuk meer dan bij een ander, maar dat weegt niet op tegen de voordelen die ik er nu van heb. Per saldo zal het ook zeker niet duurder zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:10

funnyhorses schreef:
Ik heb plek voor zo'n 100 tot 120 pakjes hooi. Grote pakken is niet te doen, zowel niet met opslag als met verplaatsen. Ik moet het in mn eentje kunnen.

Wat mij nu interesseert is waarom paarden bepaalt hooi niet willen eten. Daar zou ik echt de rede van willen weten, zit het in de smaak? Of hebben ze in de gaten dat het hooi slecht voor ze is? Dat er dus echt iets niet deugd?

En mocht het de smaak zijn, is er dan een mogelijkheid om het weer lekker te maken?
Ik stoom hooi misschien iets toevoegen aan het stoomwater? Maar wat?

Ga ik eens over brainstormen...wat kan men doen om hooi weer aantrekkelijk te maken? :')

Dat hebben wij ook. Het verschilt wel per baaltje, maar als je ziet hoeveel we weggooien.

We bieden misschien teveel aan, want op het nieuwe hooi wat we geven, vallen ze wel aan. Is hetzelfde, dus raar maar waar.

Wij proberen toch te voorkomen dat het nat wordt. Het ene pakken ze nog en het andere laten ze echt vies worden.

Ze laten vooral het dunne hooi liggen.

Ik heb hier ook wel het idee dat 1 paard een voorbeeld is voor de rest. Als zij niet eet, lijkt de rest ook wat te stoppen met eten. Alleen mijn ene ruin heeft dara wat maling aan.

Volgens mij verschilt het hoe het opgeslagen is geweest. Heb weleens gehad waar het in een schapenstal lag en het een typische geur had. Ze aten het wel, maar ik vond de geur wel sterk. Muizen, ratten, marters en katten etc moet je wel echt voorkomen.

Dat verpakte dat ze niet aten, heb ik geweekt, heb het besprenkelt etc. Niks hielp.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:10

funnyhorses schreef:
Ik heb plek voor zo'n 100 tot 120 pakjes hooi. Grote pakken is niet te doen, zowel niet met opslag als met verplaatsen. Ik moet het in mn eentje kunnen.

Wat mij nu interesseert is waarom paarden bepaalt hooi niet willen eten. Daar zou ik echt de rede van willen weten, zit het in de smaak? Of hebben ze in de gaten dat het hooi slecht voor ze is? Dat er dus echt iets niet deugd?

En mocht het de smaak zijn, is er dan een mogelijkheid om het weer lekker te maken?
Ik stoom hooi misschien iets toevoegen aan het stoomwater? Maar wat?

Ga ik eens over brainstormen...wat kan men doen om hooi weer aantrekkelijk te maken? :')

Zoals iemand hier al zei kan het zijn dat er schimmel(sporen) inzit die met het blote oog niet zichtbaar zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:12

996981 schreef:
Zoals iemand hier al zei kan het zijn dat er schimmel(sporen) inzit die met het blote oog niet zichtbaar zijn

Dat dacht ik bij ons ook. Maar wij hebben het weggegeven en haar paarden aten het zo op. En de eigen paarden van de hoooboer aten het ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:15

LiselotZorro schreef:
meggiemeg schreef:
Wij hebben 2 vaste leveranciers, 1 voor de kleine baaltjes en 1 voor de balen in folie. Beide bellen elk jaar uit zichzelf op of ze ons voor dit jaar ook weer op de lijst kunnen zetten en zo ja voor hoeveel balen dan. Dat werkt voor beide partijen prettig.
Het is alleen maar erg netjes te noemen als een leverancier het hooi eigenlijk kosteloos op wil slaan voor jou als je zelf niet veel kwijt kunt. Velen vinden het wel weer prettig als ze vaste afnemers hebben en daardoor wel steeds dezelfde mensen op hun erf hebben.

Ik denk dat dit ook precies een deel van het probleem is als je zelf nog geen vaste afnemer bent. Die fijne adresjes hebben vaste afnemers die niet gaan lopen omdat het fijne adresjes zijn. Je moet dan dus wachten tot een van die afnemers z'n paarden verkoopt oid.

Mijn eigen hooiboer heeft 5 of 6 adressen waar hij hooi bezorgt. Ik hoef niet eens aantallen te bestellen van te voren, als het hooi opraakt stuur ik hem een berichtje en de week er op is hij er. In het hooi seizoen betaal ik een stuk meer dan bij een ander, maar dat weegt niet op tegen de voordelen die ik er nu van heb. Per saldo zal het ook zeker niet duurder zijn.

Zo heb ik het ook al vele jaren. Echt meer dan 15 jaar ondertussen... We weten wat we aan elkaar hebben. Mijn leverancier is daarom ook nooit in de verleiding gekomen om de prijs heel erg omhoog te gooien bij veel vraag. Althans niet bij mij. Ik ben verzekerd van het hele jaar hooi en stro van goede kwaliteit voor een goede prijs. Hij zegt ook, ik kan het nu wel aan iemand anders verkopen voor meer geld, maar het jaar erop gaan die weer naar een ander die goedkoper is. Met een paar goede vaste klanten heeft hij maandelijks een mooi inkomen erbij.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:18

Met stomen haal je schimmel en stofsporen er wel uit. Als je er schimmel in zit dan stoft het ook opvallend, je ziet het echt in de lucht hangen/zweven en het ruikt ook anders.
Maar hooi word gestoomd en ongestoomd niet gegeten en dat vind ik raar want die 3 van mij zijn heuse doorvreters waar je eerder de rem op moet trekken.

Toch ben ik blij met dit topic, lees dat het overal wel hetzelfde is en dat de zomers die zo heet zijn hooi echt verpesten.
Ik ga het eens bespreken met de hooiboer eens zien wat hij erover kan vertellen.
Zaterdag terug met de 17 balen en omruilen ben benieuwd.

Caira

Re: Is er dan nergens meer goed hooi te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:23

Ik moet zeggen dat het per regio verschilt, wij hadden een prima opbrengst afgelopen jaar. We hebben zo’n 15-20 vaste afnemers die doorgeven hoeveel ze denken te voeren en we hebben zelf 6 paarden staan. Ik denk dat we per jaar zo’n 5-6 grote ronde balen terug krijgen die niet goed zijn, maar dan heeft er meestal een gaatje in gezeten. Die ruilen we dan altijd om, zo blijft de klant blij en wij hebben altijd dezelfde klanten zonder gedoe. Probeer nu al een goede leverancier te vinden voor komend najaar, dan kun je afspreken hoeveel je wilt en desnoods even op het land kijken wat voor spul het is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:29

funnyhorses schreef:
996981 schreef:
Antwoord op de titel: er is wel goed hooi te krijgen, maar daar betaal je voor.

De €4 euro waarover je het hebt is al jaren niet realistisch meer :n

Ik las hier al een tip; als je een goede leverancier gevonden hebt; bouw een relatie op. Zorg dat je goodwill kweekt zodat hij jou ook echt het goede spul gunt. Voor een boer is het ook fijner met een paar vaste afnemers te werken.

Communiceer ook met leveranciers waarom je niet tevreden bent. Als je niets meldt en gewoon stopt met bestellen, kunnen ze ook niet weten waarom je het hooi niet goed genoeg vindt. Als je zegt wat eraan scheelt, kunnen ze daar, binnen de invloeden die ze hebben, rekening mee houden.

Zoals ik al zei had ik een goede hooiboer maar die is jaren geleden overleden.
Sindsdien niks goeds meer kunnen vinden en ik koppel echt wel terug hoor! Ik zeg juist wel als ik niet tevreden ben maar als het niet verbeterd zoek ik verder. Is toch hetzelfde met de pensionstallen? Niet tevreden dan zoek je een andere plek.

Ik hoef ook niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar ik blijf ook niet betalen voor slechte kwaliteit. Het allerergste vind ik als ze het helemaal niet willen eten, tegen stof word hooi al gestoomd nml. Maar de kwaliteit tot nu toe is me echt niet meer waard dan 4euro.
Pakjes hooi van net 10kg en dan bijv 7,50euro vind ik ronduit schandalig!

Wat veel mensen echt verkeerd inschatten is de 'maakbaarheid' van goed ruwvoer oogsten. Sommige jaren krijg je het inderdaad bijna cadeau als de weersomstandigehden net fijn meewerken en je je voorbereidingen op orde hebt. Andere jaren heb je gewoond dikke pech.
Net een onbalans in de bodem ontstaan en ineens heb je onkruid wat je het jaar er voor niet had, te lang droog, te nat, alles in orde maar net een regenbui voor je wil persen. Een mol die overijverig aan de slag is gegaan.
Deels zaken waar je iets aan kunt doen. Maar dat kost tijd en of geld. en voila zo worden pakjes ruwvoer dus duurder.

Wij winnen het voor onszelf. Zijn aardig thuis in de materie, vragen hier en daar voor de zkerheid nog wat om tips. En zelfs dan lukt het niet altijd zoals je wil. Dus ik vind feedback geven op de kwaliteit ook altijd wat grappig. Natuurlijk kun je daar iets van zeggen, maar of je er altijd echt iets aan kunt doen. Mwah.
En als de paardenhouder het risico van een slecht jaar/ slechte baal dan terug legt bij de producent gaat ook vanzelf de prijs omhoog. Je moet dan immers dat soort risico's ook gaan incalculeren.

Dus ik zie ook niet helemaal een andere richting ontstaan dan: het zal er niet goedkoper op gaan worden de komende jaren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:32

funnyhorses schreef:
Toch ben ik blij met dit topic, lees dat het overal wel hetzelfde is en dat de zomers die zo heet zijn hooi echt verpesten.

Niet alleen het hooi, ook het stro komt steeds eerder van het land af, vlas en rapsodie heeft er ook last van. Ik had 100 pak rapsodie besteld net voor de winter, was nog net op tijd, tussen mijn bestelling in en leveren een paar weken later zaten alweer 2 prijsophogingen.

Lukt het je ook niet om de midibalen te verplaatsen in je eentje? Deze zitten ergens rond de 90 tot 110 kg, deze zijn makkelijk te rollen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:33

pol013 schreef:
funnyhorses schreef:

Zoals ik al zei had ik een goede hooiboer maar die is jaren geleden overleden.
Sindsdien niks goeds meer kunnen vinden en ik koppel echt wel terug hoor! Ik zeg juist wel als ik niet tevreden ben maar als het niet verbeterd zoek ik verder. Is toch hetzelfde met de pensionstallen? Niet tevreden dan zoek je een andere plek.

Ik hoef ook niet voor een duppie op de eerste rang te zitten maar ik blijf ook niet betalen voor slechte kwaliteit. Het allerergste vind ik als ze het helemaal niet willen eten, tegen stof word hooi al gestoomd nml. Maar de kwaliteit tot nu toe is me echt niet meer waard dan 4euro.
Pakjes hooi van net 10kg en dan bijv 7,50euro vind ik ronduit schandalig!

Wat veel mensen echt verkeerd inschatten is de 'maakbaarheid' van goed ruwvoer oogsten. Sommige jaren krijg je het inderdaad bijna cadeau als de weersomstandigehden net fijn meewerken en je je voorbereidingen op orde hebt. Andere jaren heb je gewoond dikke pech.
Net een onbalans in de bodem ontstaan en ineens heb je onkruid wat je het jaar er voor niet had, te lang droog, te nat, alles in orde maar net een regenbui voor je wil persen. Een mol die overijverig aan de slag is gegaan.
Deels zaken waar je iets aan kunt doen. Maar dat kost tijd en of geld. en voila zo worden pakjes ruwvoer dus duurder.

Wij winnen het voor onszelf. Zijn aardig thuis in de materie, vragen hier en daar voor de zelkeheid nog wat om tips. En zelfs dan lukt het niet altijd zoals je wil. Dus ik vind feedback geven op de kwaliteit ook altijd wat grappig. Natuurlijk kun je daar iets van zeggen, maar of je er altijd echt iets aan kunt doen. Mwah.
En als de paardenhouder het risico van een slecht jaar/ slechte baal dan terug legt bij de producent gaat ook vanzelf de prijs omhoog. Je moet dan immers dat soort risico's ook gaan incalculeren.

Dus ik zie ook niet helemaal een andere richting ontstaan dan: het zal er niet goedkoper op gaan worden de komende jaren.

Tuurlijk blijft het een natuurproduct :) maar zoals hier ook al door iemand gezegd denken veel leveranciers dat paardenhouders ander hooi willen dan ze daadwerkelijk willen. Communiceren over bemesting etc. Kan daar wel degelijk bij helpen

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:37

996981 schreef:
Tuurlijk blijft het een natuurproduct :) maar zoals hier ook al door iemand gezegd denken veel leveranciers dat paardenhouders ander hooi willen dan ze daadwerkelijk willen. Communiceren over bemesting etc. Kan daar wel degelijk bij helpen

Mmm, toch komt er op facebook vaak de vraag voorbij naar onbemest of onbespoten hooi.. En het dan vervolgens ook nog gek vinden dat er weinig voedingstoffen of onkruid in zitten :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:42

Alle tips en opmerkingen neem ik zaterdag mee, niet om commentaar te leveren maar om ervan te leren. Ben benieuwd wat dan de antwoorden zijn.
Maar jongens...wat een gedoe om een paar pony's aan het vreten te houden, is toch ergens om te janken niet waar?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:43

Emperor schreef:
996981 schreef:

Mmm, toch komt er op facebook vaak de vraag voorbij naar onbemest of onbespoten hooi.. En het dan vervolgens ook nog gek vinden dat er weinig voedingstoffen of onkruid in zitten :+

Sommige mensen zoeken dat natuurlijk ook wel echt. Voor de meeste paarden is het echter niet genoeg qua voedingstoffen. Daarom: communiceer. Zorg dat de leverancier weet aan wat voor paarden, met welk doel, je hooi voert. Bij een sportpaard heb je meer nodig aan voedingstoffen dan bij een sober ras dat stilstaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:43

Een boer kan een mening hebben, wij paardenmensen hebben ook een mening dat mag ook. Een koe eet nu eenmaal wat anders dan een paard. Daar komt dan ook nog eens bij dat de een het hier goed op doet en de ander weer op wat anders. Dat maakt het er niet makkelijker op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:45

meggiemeg schreef:
Een boer kan een mening hebben, wij paardenmensen hebben ook een mening dat mag ook. Een koe eet nu eenmaal wat anders dan een paard. Daar komt dan ook nog eens bij dat de een het hier goed op doet en de ander weer op wat anders. Dat maakt het er niet makkelijker op.

Nou dat.............Ik ken wel mensen die een fijne boer hebben gevonden, maar ik heb het echt opgegeven. Ze vinden je maar een zeur en alles onzin.
Hier noemen ze dat; boekjeswijsheid als je als particulier paarden bezitter probeert te overleggen wat voor hooi je wil.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:03

octavodia schreef:
Ik heb inmiddels eindelijk een goede hooileverancier...we halen het zelf op dat scheelt weer kosten. Wij kopen getest onverpakt hooi(pavo quickscan) met laag suikergehalte, grofstengelig. Het zijn grote bundels van 21 balen van ongeveer 22 kilo per stuk voor 155 euro per bundel. Het hooi komt uit Duitsland, ruikt heerlijk, is goed droog, de paarden eten het graag...ik had ook mooi duur hooi gekocht van natuurland, groot ingekocht helaas...dat aten de paarden zo graag dat ze elkaar wegsloegen bij de slowfeeders(alarmbelletjes rinkelen dan bij mij)...pavo quickscan gedaan...tja...bij suiker stond de pijl maximaal naar rechts....als ze 10 kilo van dat hooi op een dag eten hebben ze bijna 2 kilo suiker per paard op...geen wonder dat ze het zo lekker vonden...het was ook wat fijner hooi. Nu meng ik dit met hooi dat dus heel laag in suiker staat. Vaak is grofstengelig lager in suiker. Het blijft een lastig probleem. Maar ik ga niet meer voor goedkoop, ik wil goed hooi voor mijn paarden. Louis Venhorst zou mijn keuze zijn als ik echt nergens hooi zou kunnen vinden, je weet wat je krijgt, ze bezorgen een dag in de maand op postcode..je betaald er meer voor, maar je hebt er dan geen zorgen over

Maar Louis Venhorst is goedkoper dat wat jij in het begin beschrijft toch? Ik betaal 145 euro voor een bundel Duits kruidenhooi en dan brengen ze het gratis thuis. Weidehooi is goedkoper en ook prima, maar het kruidenhooi eten ze hier liever, dus koop alleen dat voortaan.
Ik had een hele fijne boer, 4,50 per baaltje, maar afgelopen jaar had die alles zelf nodig, maar een keer kunnen hooien. Toen 3 keer kleine partij prut gehad van verschillende adressen en nu Louis Venhorst. Ik hoop op een betere zomer en dat de boer dan wel 2 keer kan hooien en de helft verkoopt. Ik liet de loonwerker dat dan ophalen voor een heel jaar (het is vlakbij) en dat had ik voor een jaar liggen. Overigens hoef ik niet onbemest maar liever wel onbespoten, de boer die ik had werkt biologisch dynamisch en vrijwilligers halen ieder jaar alle schadelijke onkruiden weg. Een enkele keer wat zuring of pitrus vind ik niet zo erg.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:14

Caira schreef:
Ik moet zeggen dat het per regio verschilt, wij hadden een prima opbrengst afgelopen jaar. We hebben zo’n 15-20 vaste afnemers die doorgeven hoeveel ze denken te voeren en we hebben zelf 6 paarden staan. Ik denk dat we per jaar zo’n 5-6 grote ronde balen terug krijgen die niet goed zijn, maar dan heeft er meestal een gaatje in gezeten. Die ruilen we dan altijd om, zo blijft de klant blij en wij hebben altijd dezelfde klanten zonder gedoe. Probeer nu al een goede leverancier te vinden voor komend najaar, dan kun je afspreken hoeveel je wilt en desnoods even op het land kijken wat voor spul het is.

Het is inderdaad nu het moment om je hooi voor volgende winter al te zoeken. Hooiboer wil graag ook vooraf plannen, en als hij weet dat er veel vraag gaat zijn kan hij eventueel uitkijken naar extra land.
Deze tijd van het jaar is misschien wel de allerlastigste moment om aan hooi te geraken. Het te verkopen hooi begint op te raken. Over een maand of 2 komt er weer meer te koop, want dan zijn er mensen die zien dat ze teveel hooi bijgehouden hebben en dat weg willen tegen dat de nieuwe oogst komt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:47

Sclimpre schreef:
Het is inderdaad nu het moment om je hooi voor volgende winter al te zoeken. Hooiboer wil graag ook vooraf plannen, en als hij weet dat er veel vraag gaat zijn kan hij eventueel uitkijken naar extra land.
Deze tijd van het jaar is misschien wel de allerlastigste moment om aan hooi te geraken. Het te verkopen hooi begint op te raken. Over een maand of 2 komt er weer meer te koop, want dan zijn er mensen die zien dat ze teveel hooi bijgehouden hebben en dat weg willen tegen dat de nieuwe oogst komt.

Ik heb vorig jaar ver voor het hooien overal gevraagd, maar niemand wilde al vooraf zaken doen. Iedereen wilde afwachten hoeveel hooi ze eraf zouden halen. Je mocht dan wel daarna komen kijken en reserveren.

Maar dat gaf dus veel onzekerheid bij ons, omdat wij hele jaar rond hooi nodig hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:32

Prijzen gaan los van het weer ook gewoon omhoog. Het minimumloon is de afgelopen 10 jaar met 20% gestegen om mee te gaan met de inflatie. De dieselprijs is voor boeren gigantisch omhoog gegaan doordat de rode diesel weggevallen is en er ook prijsstijgingen zijn geweest, daardoor is een liter diesel zo'n 30ct duurder geworden voor agrariërs. Ook andere kunststof-producten zoals het plastic en de touwtjes dat om de balen gaan zijn duurder geworden door de hogere olieprijs. Daarnaast is de btw van 6% naar 9% gegaan.

Als je 9 jaar terug een stoppende boer had die al jaren de prijs op 4 euro liet omdat hij geen prijsverhogingen meer ging doorvoeren die laatste jaren, dan is het niet raar dat je nu 5-5.50 voor een vergelijkbare baal moet betalen, gewoon puur door alle net genoemde verhogingen. Dat staat dan dus nog los van de lastige weersomstandigheden de afgelopen 2 jaar, waardoor er ook veel ruwvoer geëxporteerd werd omdat er landen waren waar helemaal veel te weinig geoogst kon worden. Prijzen van 0.50€/kg zijn in die landen niet ongewoon geweest en dat liep zelfs op tot meer dan 1€/kg voor ruwvoer. Logisch dat boeren een deel van hun ruwvoer op transsport hebben gezet, dat zou je als ondernemer zelf ook doen als je er het dubbele voor kan krijgen. Dan houd je (eventueel) voor je vaste afnemers voldoende, maar verder vang je daarmee de lagere opbrengst tenminste op. Ook boeren willen een schappelijk (modaal) inkomen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:31

funnyhorses schreef:
Alle tips en opmerkingen neem ik zaterdag mee, niet om commentaar te leveren maar om ervan te leren. Ben benieuwd wat dan de antwoorden zijn.
Maar jongens...wat een gedoe om een paar pony's aan het vreten te houden, is toch ergens om te janken niet waar?

Dat lijkt me ook echt super vervelend.

En prijs is inderdaad niet zomaar een garantie. Maar als je aan de onderkant van de markt gaat zitten qua prijs is het risico op matig hooi ook gewoon groter.

De jaren dat wij een deel van ons ruwvoer verkochten, ging het ook nooit voor de onderkant van de markt weg. Prima als je daar gaat shoppen overigens. Het is niet gezegd dat dat altijd troep is.
Ik hoef er niet aan te verdienen. Maar ik loop ook niet voor niets al die uren door mijn wei om het te controleren op onkruid, kunstmest, kalk, graszaad voor herstel, bodemanalyse, een trekker, de brandstof, het onderhoud aan de schudder, de kosten voor de loonwerker, de analyse, het risico dat iemand een baal terug brengt (al dan niet vanwege een gat wat niet bij ons gekomen is) etc etc.
Normaal doe ik dat ook allemaal voor onszelf natuurlijk. Maar dan hoef ik het alsnog niet weg te geven de prijs voor het wikkelen natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:37

De meeste boeren moeten er iets aan over houden, maar leven niet alleen daarvan natuurlijk. Dat alles duurder wordt, is duidelijk, maar veel boeren maaien en hooien ook voor eigen gebruik en verkoop is maar een deel van hun werk.

Een kleine boer die het ook mooi werk vindt en graag goed hooi maakt voor de dieren, zal anders rekenen dan iemand die zijn land altijd al hooit en nog meer werkzaamheden heeft.

Hier zit er echt heel weinig kwaliteitsverschil tussen hooi van 4 euro en 5,50 bijv.

Wij halen alleen wel zelf en kunnen beperkt meenemen en opslaan, dus proberen in de buurt te blijven. Dat is nu van 5km naar 15km en vorig voorjaar/zomer 30km geweest.
50km verderop zijn we ook geweest en konden we mooi hooi vinden, tegen een redelijke prijs, maar het was echt veel tijd en extra kosten om dat elke 2 weken te doen.

Straks kunnen we iets meer opslaan en laten we het misschien iets groter komen, maar dan moet je alsnog flink afladen.Alles wat je laat doen, betaal je ook voor. Dat zegt niks over de kwaliteit.

Op onze vorige plek rekende de boer 1 euro per baaltje voor bezorgen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 16:45

Ik ben al van zuid limburg helemaal naar Brabant geweest en ook daar weer terug kunnen brengen vanwege schimmel. Werd ook verkocht als top product met analyse erbij, nou en bedankt wat een meuk.
Daarom zegt mij een hogere prijs pas iets als ik er van overtuigd ben dat het gewoon goed is.
Ik stel ook verder geen onmogelijke eisen zolang ze het eten ben ik al blij maar al dat gesleep, grote afstanden rijden en een dik prijskaartje en dan niet ervan willen eten maakt mij doodongelukkig en bezorgd.
Dit soort gedoe had ik een paar jaartjes terug echt niet en het gebeurd steeds vaker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:51

Ik zat net te denken. 3 jaar geleden kon ik zelfs nog kiezen bij de boer uit 3 soorten hooi. Nu is ook alles 1 lading en moet je het ermee doen.

Heb nu ook wat door elkaar heen. Nu gaf ik normaal al 2 of 3 soorten, dus ik vind variatie goed, maar heb liever wat ze opeten en we niet op de mesthoop hoeven te gooien.

Ik had trouwens bij een afhaal punt wat balen van die Louis Venhorst en die zijn wel heel strak geperst. Ik dacht eerst; wat een kleine balen, maar wat normaal 1 plak is, waren eigenlijk wel 2 of 3 plakken als je het uit elkaar haalde.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:08

funnyhorses schreef:

Ik heb hier thuis nu 5 jaar 6 staan en nooit zonder gezeten.
Ik laat ook Venhorst brengen meestal 5 van die grote balen per keer en ook wel bundel met 21 kleine. Dan maar wat meer betalen maar zit nooit krap en ze krijgen hier onbeperkt.