Magere jaarling shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:40

Goudhaan1 schreef:
geerke schreef:
Horseminth is pyrantel...dat werkt NIET tegen bloedwormen.ik geloof dat je nu eens goed de adviezen hier serieus moet nemen

Mán, dít komt er bot uit!

Ik geloof dat TS serieus helemaal niets aan adviezen serieus "moet" nemen. En zéker niet als ze ook veel contact heeft met de dierenarts. Ik geloof dat ze de optie heeft om bepaalde adviezen ook mee te nemen in haar overleg met de dierenarts, en dat de dierenarts óók weet waar ze mee bezig zijn.

Misschien bot maar ik ben zeer begaan met het dier....het zal niet de eerste zijn die een bloedwormbesmetting niet overleefd.Zeker op die leeftijd

geerke

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:42

En als een dierenarts deze pony ziet en pyranthel geeft weet hij of zij niet waar hij mee bezig is.Dit is geen beeld van spoelwormen maar bloedwormen

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:46

Precies z'n buik als mijn shet van toen 5 maanden. Vol met bloedwormen. Ontwormen met Pramox, en misschien wel meerdere keren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:55

Idd, net mijn idee.

Ja pramox is zwaar, en kan risico’s inhouden, maar die wegen mijn inziens niet op tegen de risico’s van zo’n wormbesmetting

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:03

Ik zou eerder met ivermectine ontwormen of 5 dagen achter elkaar met panacur (fenbendazol), dubbele dosering. Moxidectine kan dodelijk zijn bij te hoge dosering en zo'n kleintje dat ook nog eens veel te mager is, is heel lastig te doseren daardoor (het lichtste geval dat ik vergiftigd ken was op 1.5x lichaamsgewicht gedoseerd, overleefd overigens. Maar bij een paardje dat ergens tussen de 50 en 70kg weegt, waarbij onderdoseren ook absoluut niet mag, kan voor 100kg doseren dus al een ding zijn). Ivermectine en fenbendazol hebben dat niet. Dat kan tot 5x overdoseren in principe geen kwaad, anders dan diarree. (nee, niet 5x overdoseren, fenbendazol mag dubbel, ivermectine streven naar 1-1.5x dosis, eventueel na eerst een halve dosis te doen en een week later volledige dosis).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 03-08-20 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:04

Mijn shet was ook 'schoon' na 2 wormenkuren, toch weer gegeven en weer bloedwormen eruit. Die zijn niet altijd terug te vinden in de mest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:05

Ik zou eerst eens ivermectine geven,gewone dosering.Dan eens kijken wat er uitkomt.Dan na een dag of 10 pramox.Het zal niet de eerste pony zijn die dood neervalt na een pramox omdat zowel volwassen als ingekapselde bloedwormen gelijk afsterven.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:07

Zulke jonge dieren met wormbesmettingen geven wij altijd eerst ivermectine. Dat is het meest veilige middel en toch doeltreffend. Ik hoop dat je DA dat wil geven en jij je pony snel goed kan behandelen. Heel veel succes, erg lastig als ouders niet mee willen werken.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:56

TS, als ik jou was zou ik dan toch een mail sturen naar worm en co. Kost je niks en dan heb je goed onderbouwd advies van expert wat je aan de veearts kan voorleggen en waardoor je uiteindelijk wellicht goedkoper uit bent dan wanneer je de veearts laat komen die dan de verkeerde middelen voorschrijft...,

Komt er nu vrijdag een andere veearts of dezelfde die al geweest is?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:07

neetoch schreef:
Mag ik wat aangeven over het ontwormen?

Die horseminth die je gegeven hebt is pyrantel. Pyrantel is tegen spoelworm en doet weinig tot niets tegen bloedwormen, waar je grote kans op maakt dat zon jonkie die heeft.

Pramox waar men het hier over heeft is de dubbele kuur van praziquantel en moxidectine. Praziquantel is tegen lintworm die je 1x per jaar geeft en moxidectine is de sterkste die zo ongeveer alles aanpakt behalve dus de lintworm. Moxidectine lijkt mij te heftig voor zon jong ding wat zo vol met wormen lijkt te zitten. Deze dubbele kuur geef je over het algemeen na de eerste nachtvorst van het jaar.

Ik zou persoonlijk vanaf nu voor ivermectine gaan. Die pakt namelijk wel de bloedworm aan, maar de ingekapselde dan weer niet, wat moxidectine wel doet. Als alles in 1 x tegelijk afkomt kan het namelijk ook goed fout gaan, waardoor ze erg ziek kunnen worden en zelfs overlijden.

Maar je zou ook gewoon even kunnen vragen welke wormen er in de mest zijn gevonden met de mestonderzoeken. Dan weet je namelijk zelf precies welke je het beste kunt gebruiken. En dat kunnen ze je heel gemakkelijk vertellen.
Veel succes!

Ik weet hoeveel er in zaten, zal het even voor je opzoeken.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:11

28-5:
Bloedwormen: 450 = valt nog net onder gemiddelde besmetting
Spoelwormen: 1100= zware besmetting
30-6
bevindingen : spoelworm 500 EPG
Bloedworm 200 EPG
diagnose : EPG is wel gedaald, maar nog te hoog.
advies / therapie : Nu beide weer ontwormen met Strongid-P
30-07
Howard had geen eitjes in zijn mest en beer had een EPG van 150.

Letterlijke woorden van de dierenarts uit de mail.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:15

Paardenfann4 schreef:
Zulke jonge dieren met wormbesmettingen geven wij altijd eerst ivermectine. Dat is het meest veilige middel en toch doeltreffend. Ik hoop dat je DA dat wil geven en jij je pony snel goed kan behandelen. Heel veel succes, erg lastig als ouders niet mee willen werken.

Dankje, ik bespreek het vrijdag met mijn dierenarts en dan laat ik het even weten wat we nu gaan doen.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:22

Eigenschappen van horseminth, Hier staat dan toch wel dat het tegen bloedwormen helpt? (Cyathostominae)

Diergeneesmiddel voor de behandeling van gastro-intestinale parasitosen bij paarden en pony's, veroorzaakt door de volwassen vorm van nematoden zoals:

Grote palissadeworm (Strongylus vulgaris, Strongylus equinus, Strongylus edentatus, Triodontophorus spp.).
Kleine palissadeworm (Cyathostominae).
Spoelworm (Parascaris equorum).
Oxyuren (Oxyuris equi).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:28

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:36

Oke bedankt kinke! Blijkbaar werkt haarlemmer olie tegen bloedwormen en is het gewoon goed voor meerdere dingen? Kan ik dit gewoon zo geven of hoe werkt dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:38

daar geloof ik nooit zo in. Als het zo eenvoudig was dan waren ontwormmiddelen niet meer nodig.
Ga nou niet prutsen

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:39

Kinke schreef:
daar geloof ik nooit zo in. Als het zo eenvoudig was dan waren ontwormmiddelen niet meer nodig.
Ga nou niet prutsen

Was gewoon een vraag?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:56

Dan heeft je da het dus helemaal niet verkeerd gedaan met pyrantel te starten. Pyrantel is idd voor spoelwormen. Alleen doet pyrantel niets tegen bloedworm, daar heb je dan weer ivermectine voor nodig.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:00

Oke, ik zal vrijdag met mn dierenarts overleggen hoe we de bloedwormen moeten doden.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:12

Ik kan je 1 goede raad geven: volg Geerke haar raad op.

Als er iemand is die wel heel veel over wormen en het bestrijden van wormen weet, dan is zij het wel! Zij heeft mij vele jaren terug geholpen en ik was toen ook tegendraads (ook ivm ouder die het laatste woord had), maar toen ik het zelf allemaal in handen kreeg volgde ik haar raad op en wat baalde ik ervan dat ik niet eerder tegenin mijn ouder ben gegaan. :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:09

Ben benieuwd naar morgen. Wat deze da ervan zegt..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:52

Heel goed, bij een verzwakt dier moet je extra voorzichtig zijn met wat je doet anders is het middel erger dan de kwaal.
Zou hierin beslist op de dierenarts af gaan.
Natuurlijk staat dat los van goed voeren, beweging en vers water.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:03

TS je bent nog jong en je wilt het beste voor je pony. Misschien kan je je vader dit topic laten lezen?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 11:04

Hoi, ik heb hem elk berichtje voorgelezen dus hij weet de tips die hierin worden gezegd! De dierenarts komt 2 uur dus nu is het afwachten tot hij er is

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:18

Succes straks +:)+